Niin ja jos näin pitkälle haluaa asian viedä, niin pyörähän kannattaa punnita aina renkaat tyhjänä!
Paineistettu ilmahan painaa enemmän kuin normaalipaineessa oleva ilma
![]()
Niin ja jos näin pitkälle haluaa asian viedä, niin pyörähän kannattaa punnita aina renkaat tyhjänä!
Paineistettu ilmahan painaa enemmän kuin normaalipaineessa oleva ilma
![]()
Totta. Ilmaa on helposti jopa 5g / rengas.
Suo, kalja ja läski.
Aikoinaan punnailin, että 2,2" NBX Lite pumpattuna noin 2,7-3 bar paineeseen on jotain 12-13 g tyhjää painavampi. Mulla onkin excel-taulukoissa siellä lopussa misc-rivi, jonka suuruudeksi maastureissa olen arponut 30g ja maantiepyörissä 15g. Kärsii hyvällä omatunnolla laittaa vielä ketjuun öljyä.
Mites ketjuissa, ennemmin ohutta sprayta vai paksumpaa öljyä..?![]()
https://www.instagram.com/xtranza/
Kevyttä tankoa etsivälle kapea (ei OS) riser 178 g.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=19581
Scandiumilla lähti alutankoon verrattuna reippaasti painoa kun hiilaria en halunnut hankkia
Itse en ole siirtynyt ylikoon ohjaamoon enkä tiedä riittäviä perusteita. Liitos on tietty paksumman putken takia jäykempi mutta mahtaako olla todellista vai vain teoreettista
Yhdysvaltojen olympiajoukkue ratkaisi tämän ongelman jo Los Angelesin olympialaisissa vuonna 1984, kun ratapyörien renkaat täytettiin heliumilla. Kannattaa kokeilla, jos ne viimeiset grammat ovat tärkeitä
Voi myös esimerkiksi leikata hiuksensa ja kyntensä lyhyiksi, jolloin säästää helposti muutamia grammoja(säärethän teillä onkin jo ajeltu, eikös vaan)
- Tomi
http://www.carboncycles.cc tarjoaa kohtuuhintaista kuitu-/titaaniosaa. Itselle tuli tuollainen tolppa joka osoittautui 184g sijasta 190g painoiseksi, mutta 50€:llä kaunis kuitutolppa kotiin kannettuna ei musta ollut paha...![]()
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Nyt olen. Tosin 15km pyörätietä. Hyvältähän se tuntu. Ei suurta eroo aikasempaan Pro:n Condor (jtn)-malliin. Tuo Pron satula on Selle Italian valmistama ja jonkun SI:n satulan pohjalle todennäköisesti tehty (päätellen Selle Italian leimoista pohjassa). Aikaisemmassa kun on ollut n. 3mm pehmustetta. Hintansa väärtti kyllä on.
Luin lehdestä jutun onnellisuudesta ja siinä lainattiin Kreikkalaista filosofi Demokritosta, joka on sanonut jotenkin niin, että onnellinen on se, joka ei sure sitä mikä häneltä puuttuu, vaan iloitsee siitä mitä hänellä on.
Tämä jotenkin kolahti, kun lukee näitä grammanviilaus-juttuja. Kavereilla on upeita pyöriä, joista ei voi itse kun haaveilla, mutta silti valitellaan jostain puuttuvasta osasta. Tietysti halu kehittää ja pyrkimys eteenpäin ovat hienoja asioita, mutta pitäisikö välillä pysähtyä ja hypätä pois markkina-miehen keksimästä oravanpyörästä, ja keskittyä ajamiseen ja siitä hyvästä pyörästä nauttimiseen.
Huh, olipas syvällistä.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Porukalla kokemusta Ritcheyn Carbon Superlogic Low Riserista? Ebayssa tuota kaupataan 76$ hintaan sisältäen postikulut suomeen ja painoa laitokselle ilmoitetaan 164g (31.8/660mm). Tällähän keventäis reilun 100g perusraiserista, mutta millainenhan sitten laadultaan tuo tanko kun olin jostain lukevinani, että näistä liikkuisi mahdollisesti kopioitakin :O Kopio tai ei ja jos toimii niin varsin edullista keventämistä.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=200444644773
Moi
Innostuin käymään läpi wanhaa täpäri-Konaa eli vm. 97 King Kikapuuta, ja päätin samalla tehdä free- tyyppisestä fillarista enemmän XC:mmän.
Konasta vaihtui sitten kaikki muut osat paitsi runko sekä Marsun alajalat- ja
omasta laarista löytyi aika hyvin palikoita. Listaan alle excelin kevennyksistä, ja 2,5 kg sain putoamaan... Periaatteessa pyörään piti tehdä vain voimansiirron vaihto, mutta homma lähti käsistä
Alkupaino n. 13,8 kg ja nyt 11,3 kg pedaaleineen ja pullotelineineen.
JT
![]()
Pohjanpoika98 muokkasi tätä : 05.03.2010 at 21.56 Syy: Kuvan haku -- uudestaan ???
Kuvat ei näy. Mutta sangen kelpo kevennys![]()
Jes, tuo excel-taulukko on se kuva. Nappailen vaikka myöhemmin valmiista pyörästä kuvia....
Tavoite oli pudottaa se 2 kg 500 eurolla, ja kyllä se näemmä onnistuu.
Toki jos lähtökohta olisi jo haastavampi ( esim. n. 10 kg:n täpäristä sinne alle 8 kilon)
niin rahaa palaisi ihan eri tahtiin- olen ihan tyytyväinen tähän tulokseen.
Jos laskisi vaikka wanhalle rungolle arvon parisataa eukkoa niin tästähän tuli reilusti alle tontun lähes XC-kelpoinen täpäri,
ja kaikki osat ovat joko uusia tai uutta vastaavia.
Vinkkinä muilla vastaavaa harkitseville: hankintapaikat ovat olleet hyvin sekalaisia :
Supersports Seinäjoki, Ilmajoen Pyörä ja Urheilu, Suomen Urheilupyörä ja Rtech Mansesta, Okalta ja YläViitoselta pääkaupunkiseudulta , L.a.d.e.n nopeakauppa,
CRC ja pari muuta nettikauppaa sekä 2-3 vähän käytettyä osaa RideFreelta tai Fillarin torilta ( jes)
Raharajoitteisen viilaajan pitää etsiä joka puolelta maapalloa...
JT
Ei kait sulla oo linkkiä omasta tiedostosta, se pitäs olla täältä nettiavaruudesta?
High Fidelity
On kyllä fillarin galleriassa eli täällä :
http://asko7.softavenue.fi/kuvagalle...72-F3FC0-A1E82
Kuva vaan pakkaa häviämään välillä ....., syy ?
JT
PS. Eli 4 g eurolla- 400 g saturaisella -- ei taitaisi saada enää 4 kg tonnilla, sillä Konan rungon paino alkaisi jo "ahistaa" -->
alle 10 kiloisen täpärin kevennyksen hyvä lähtökohta lienee jo hiilikuiturunko .....
![]()
Lisää http://asko7.softavenue.fi/kuvagalle...ID=1914#K14698 kuvia :
JT
Pohjanpoika98 muokkasi tätä : 05.03.2010 at 21.57
..... aikamoinen epäsuhta: n. 90 g:n jarrut lähes 2 kilon keulassa , mutta
kahta en vaihda , ja marsu on toinen
JT
![]()
Pohjanpoika98 muokkasi tätä : 05.03.2010 at 21.58
Pakko sanii että tuo Konan kevennysprojekti on varsin onnisunut.
Kiiitos kehuista. Taas tuli näyttö siitä vanhasta totuudesta, että kustannustehokkainta ja käytännössä suorituskyvynkin kannalta parasta keventämistä on pyörivien massojen kevennys eli kiekot kokonaisuudessaan. Saattaapi olla tuokin tulossa ihan uushankintana, mutta nyt mennään vielä WTB:n Powerbeameilla, ovat ihan kohtuulliset painoltaan.
Saitilta sain hyviä vinkkejä mm. vannenauhoihin ( wanhat 60g /pari ,nyt Controltechin 34 g/pari , linkkuihin , satulaan sekä yllätyksekseni kyllä tuppeihinkin. Olipa painavat "lukko-liskot" , melkein 100 g tuli halvalla...
Koko projektin " pakkohankinta" eli lähtökohta - kampisatsin uusinta ei taas kevennysmielessä ollut kustannustehokasta, mutta Shimanon SLX:t
näyttävät tosi hyvintä , ja odotan innolla ajokelejä. Wellgot on vielä ostamatta, ja wanhat Shimanon 525:t saavat luvan kelvata aluksi.
Tarkkasilmäiset voivat gallerian kuvista huomata "väärän" takavaihtajan vedon epäesteettisesti nippusiteillä yläkautta. Tämä tapa toimii talviajossa paremmin kuin alakautta veto, mutta kesäksi päivitän tuokin puutteen alkuperäiseksi.
JT
PS. Kylläpä 1,9 -tuumainen nokialainen näyttääkin ihan cyclo-cross-renkaalta 2,25 RR:n verrattuna :-)
Pohjanpoika98 muokkasi tätä : 03.03.2010 at 22.22
En tiedä mitä nuo renkulat painaa mutta luulen että näin lähtis aika paljonkin painoa:
Continental Supersonic sisärenkaat saksasta ~8€ ja 100g /kpl
Schwalbe Rocket Ron 1.85=380g tai 2.1=430g ja ~30€/kpl
Ja sitten vielä sellanen 90g kuitusatula ebaysta 50€ ja pari reikää kiekkojen pikalinkkuihin.
"haekuva" tekstin tilalle pitää muuttaa "nautakuva" så häär
Suo, kalja ja läski.
Eipä oo vielä enempää kerrottavaa.
Tollahan niit grammoi lähtee halvalla:
![]()
...ja tällä kevenee halvalla lisää
Maalit pois rungosta, 100-200g ja alle kympin maksaa.
Kirjanmerkit