Oma valoprojekti tuli valmiiksi.
Pitihän sitä käydä ulkona kokeilemassa, valotehoa on riittävästi ja valokeila on riittävän leveä tankokiinnitystä varten.
Tärähtänyt ja puhki palanut kuva, ei kerro valotehosta juuri mitään.
Holokki auki ku H. Moilane.
Mihinkähän te tarttette noita valoja vai ootteko sokeita , kyllä metässä on heikommillakin valoilla nähnyt ja maantiellä ei tarrtte senkään vertaa.
Vauhti korjaa ajovirheet.. Useimmiten.
Sunsboy-työvaloon menee suoraan MR16-kantainen HID-yksikkö. Johtoläpivientiä varten koppaa piti hieman modifioida. Riittävän leveää valokuviota varten heijastimeksi olisi varmaan riittänyt 12-asteinenkin, nyt käytössä on 24-asteinen.
Holokki auki ku H. Moilane.
Mulla on vastaavantapainen viritys kypärävalossa. Käytän nelinapaista liitintä, jossa on lampun puolella liitetty akut sarjaan. Eli käytän 2s2p, mutta lataan kaksi erillistä 2p settiä. Latailen just tolla sku.6105:llä, johon on helppo juottaa sopiva nelinapainen latauspiuha. Kotelon ruuvit on niiden kumitassujen alla.
Joku kyseli edellisellä sivulla mikä kotelo Kaitsulla oli 7x-pg lampussa. Tuohon kommenttina, että troutiella on todella hyvän näköinen kotelo tarjolla tuolle cutterin 7-up linssille ja maxflexille. Maxflexin jäähdytys ja ledien lämpökontrollointi on aika kivan näkösesti hoidettu. Hinta kotelolle oli 70€ luokkaa, jonkun mielestä kallis, mutta mun mielestä suht kohtuullinen kyllä. Itse pyörittelin joulukuussa vähän ajatusta 4xp-e+3xp-g tyylisestä lampusta tuohon koteloon, mutta kattelin että alko toi talvi ja muut harrastukset vähän painaa päälle jo. Parempi katella mitä on heinäkuussa tarjolla ja tehä moovit uuden valon suhteen sitten. Nykyinen 1500 lumenin valaistusjärjestelmä on kuitenkin jo aika riittäväN. 900 lumenin kypärvaloa tuli jo testattua lautaillessakin ja ihan hyvin toimii. Vauhdit tosin nousee laskiessa varsin äkkiä reilusti pyöräilyä kovemmiksi, joten keila pitäisi olla vähän tiukempi.
Noinniinku muuten vaan kommenttina, niin aika älytön toi kaitsun vertailusarja![]()
Mites noi lithiumit käyttäytyy direct driven alla? Suunnittelin jos väsäis varalamppuun moisen niin ei olis ylimäärästä elektroniikkaa välissä. Nykysessä on tollanen driver joka buustaa jostain 0.8V:stä asti ja toimii AA:lla. Tai siis toimi..Paloi ilmeisesti ledi & oli driverista johto irti ja kuparit irronnu levyltä mukana niin en tiedä saako tuosta driverista vielä kalua. Mutta jos tohon laittais tollasen 14500 900mA tms. lithiumin tilalle ja ajelis paljaaltaan? Vai pitääkö laittaa vastus?
Kerran olen tuota joutunut käyttämään kun pakkasella testailin oikean lampun akunkestoa, mutta muuten on melkolailla käyttämättömänä. Mahtuu kivasti taskuun eikä paina kauheita. Ois silti kiva, että toimisi silloin kuin sitä tarvii niin löytää pimeästä metsästä paremmin pois. Melkein ekaan patterinvaihtoon säilyi ehjänä.![]()
Aika paljonhan noita ajellaan direct drivilla. Ledistähän se enemmän riippuu miten homma toimii, XP-G voi olla jo pikkusen kiikun kaakun DD:nä, kun Vf on jotain 3,3 voltin luokkaa 1A:lla. Noinniinku sit riippuu ihan akusta, paljon sen jännite kyykkää kuorman alla, mut tasapainonhan noi ledi ja akku ettii, eli esim just xp-g:n kanssa on riski, että todellinen virta ledillä on reilusti yli ampeerin.
Tilasin Tasklediltä pari kappaletta hipCC-driveria. 4 ledin sarjakytkennässä tapahtuu sillälailla, että tulojännitteen noustessa yli 15,1 volttiin alkavat ledit välkkyä. Suuremmalla jännitteellä sama juttu eli n. 15,1 volttia on maksimi mitä driveri sietää. Ikävä homma, kun piiri antaa maksimivirran aluella 14,5 - 15,1 volttia...Tässä on pakko olla jotain vikaa. Huomenna kokeilen toista yksilöä, jos ehdin. Driveri ei lämmennyt juuri ollenkaan eli hyötysuhde on erinomainen.
DIY-driverini toimisi maniosti 4S-yhdistelmässä, mutta onnistuin mystisesti käräyttämään sen ainoan ylimääräisen kappaleen asentaessani sitä pyörään.Liekö sitten Bebekin halpa räkätina tehnyt roiskeita väärään paikkaan... Tietysti kytkentä toimi vielä pöydällä kuin unelma. En jaksa alkaa vaihtamaan IC:tä, jos kaupasta saa vastaavan rahalla.
Katsotaan mitä huominen tuo tullessaan. Nyt on pärjäiltävä Nadenexin kahdella 1,4-ampeerisella. Nämä vaan vaativat liikaa jännitettä lipoa ajatellen ja siksi haluan päästä niistä eroon.
Ymmärsinköhän nyt oikein. Siis sulla on 4kpl ledejä sarjassa, eli niiden jännite olis n. 14-14,6V? Ja sitten sulla on 4S LiPo akku jonka jännite on täyteen ladattuna 16,8V? Ja sitten hipCC regulatór?
Jos näin, niin olisko kyseessä sellanen ongelma, että alle 15,1V jännitteellä hipCC ei tee mitään eikä siten myöskään lämpene kun jännite on liian alhainen ja siinä rajalla se on niin kiikun kaakun ettei toimi kunnolla? Sehän haluaa minimissään sisään ledien jännitteen + 0,5V eli osuu hyvinkin lähelle tuota 15,1V. Kennojen jännite hieman kyykkää kun niistä otetaan reilusti virtaa ja kas! ollaan äkkiä siinä tilanteessa, että hipCC ei saa riittävästi jännitettä toimiakseen.
Mun mielestä kenno per ledi tuoammosella "buck" driverilla on huoano idea, jännite laskee nopiasti niin alas (ehkä jo heti lähdössä jos virta on suuri) ettei mitään regulointia enää tapahdu. Ja "boost" driveri ei toimi oikein sekään kun jännitettä on aluksi liikaa kunnes on loimotettu sen verran, että jännite putoaa tarpeeks alas.
Tee akusta 5S niin luulis toimivan.
Vaihdoin toisen yksilön tilalle ja jo alkoi pelittämään. Maksimivirta 2,77 A saavutetaan jo 14,6 voltilla.Pulttasin jäähdytyselementtiin kiinni, mutta eipä se juuri lämpene. Tässä mittaustuloksia.
4 x P7 + Taskled hipCC
Yleismittarit: YFE YF-3503 (vuodelta -95...)
Virtalähde: 2-25 V 15 A
Huom. Ledit lämpenivät mittauksen aikana melko paljon (mittaus sisätiloissa) ja siksi ledien jännite on melko pieni.
Uin/V Iout/A
10,3 0,01
10,5 0,02
11,0 0,10
11,5 0,26
12,0 0,48
12,5 0,82
13,0 1,24
13,5 1,68
14,0 2,22
14,5 2,73
14,6 2,77
15-17 2,77
Ehkäpä rakennan jännitekatkaisun tähän, koska muuten valaisin vetää 4S-lipon liian helposti liian tyhjäksi. Katsotaan onko mitään mahdollisuuksia saada viallista yksilöä takuuseen.
Jaa, sä testasit tuoammoosella virtalähteellä. Eipä se akku ja sen jännite sillon toki voi syypää olla.
Mutta edelleen olen hieman skeptinen kuinka kenno per led -akku toimii käytännössä. Äkkiseltään laskettuna ledit ei saa täyttä virtaa läheskään kokoaikaa. Mie speksailin omat akkuni niin, että ledeille voi tuupata täyttä virtaa koko akkukeston.
Olen hyvin hämmästynyt jos taskLed ei hoida hommaa takuuseen.Ehkäpä rakennan jännitekatkaisun tähän, koska muuten valaisin vetää 4S-lipon liian helposti liian tyhjäksi. Katsotaan onko mitään mahdollisuuksia saada viallista yksilöä takuuseen.
Jep, olet hyvinkin oikeassa, että jännite ei riitä ihan loppuun asti. Kennojännitteen laskiessa 4,2 voltista 3,65 volttiin virta pysyy 2,8 ampeerissa. Täsä vaiheessa akun kapasiteetista on käytetty 90%, jos nollapisteenä pidetään 3,6 volttia (Lennokit-Wikistä poimittua). En tiedä sitten mikä on totuus, mutta näin teoriassa ideaalisella akulla (mistähän näitäkin saa).
Ihan hyvä, että virta pienenee akun hyytyessä, että tarvittaessa saadaan himmeää "varavaloa". No, joka tapauksessa vielä 3,25 voltin kennojännitteellä ledit haukkaavat melkoisesti virtaa ja akku on vaarassa mennä liian tyhjäksi. Ulkona ledit ovat kylmempiä, niiden kynnysjännite on korkeampi ja siksi loppuvaiheen virta on pienempi.
Hyvä driver syöttää jännitteen matalaresistanssisen fetin ja kelan läpi ledeille, jos tulojännite ei vaadi rajoittamista. Jännitettä häviää parhaissa laitteissa vain 0,2 V "lineaaritilassa".
Täytyy ajella valojen kanssa "kello kaulassa" tai väsätä yksinkertainen jännitekatkaisu. Kokeilen nyt ensin kauanko 2 kpl 2S 3 000 mAh lennokin akkua kestää ja saan vähän suuntaa sille, minkä kokoinen akku olisi passeli.
TaskLEDille pistin juuri meiliä tuosta viallisesta yksilöstä.
Suositelkaapa jotain saatavilla olevaa driveria, mieluiten myös edullista. Ledinä olisi 1 kpl SSC P7 C-Bin. Virtaa mielellään 2 ja 3 ampeerin väliltä.
Akkuina toimisi 2-4 suojattua 18650 Ultrafireä. Eli jännitealue mielellään 8-16V.
Joko kiinalaisten viritys (halpa) tai sitten taskLedin hipFlex (hyvä). Molemmista on kokemusta. Jatkossa en osta kiinalaisia.
http://www.cree.com/press/press_deta...=1265232091259
Friday, February 5, 2010
Cree breaks 200 lm/W barrier, demos 208 lm/W in lab
Feb 5 2010 9:40AM | Permalink |Comments (8) |
Cree announced this week that it broke the 200 lumens/Watt barrier with an industry-best efficacy of 208 lumens per watt for a single white power LED. The device has a correlated color temperature of 4579 K. The tests were conducted under standard LED test conditions at a drive current of 350 mA at room temperature.
This is R&D performance, not a production device. In the past, Cree has said that it generally takes Cree only about 12 months before a lab-level LED is commercialized.
Last mongth, Cree announced 186 lm/W in the lab at 4577 K.
[Via Solid State Lighting Design.]
Joo, millonkohan noita nähään kaupan hyllyllä
Samalla nous muuten XP-E:n maksimi suositeltu ajovirta 1A:han ja XP-G:n 1,5A:han. XP-G R5 tuottaa 1,5A virralla 460 lumenia, ei paha toikaan. Toki Tj:n pitäminen 25°C:ssa voi tuottaa hieman ongelmia.
Tollanen uus 208lumenia/W ledi tuottanee jo 1A virralla reilu 500 lumenia. Lämpöongelmatkin vähenee sen myötä kun hyötysuhde kasvaa. Aika kova lukema siihen nähden että toissavuonna oli vielä kova hehkutus C-binin P7:sta joka tuotti 2,8A virralla sen 740 lumenia.. Oikeastaan aika älytön kehitys, tehonkulutus P7:lla kolminkertanen ja valoa vaan 1,5 kertanen määrä. Tosin eihän noi vielä oo kaupassa varmaan pitkään aikaan.
Akut vois kyllä kehittyä pikkusen..
edit. ai hittolainen, tossahan lukee että noin 12kk menis labrasta tuotantoon. Ei paha.
Turboankka muokkasi tätä : 11.02.2010 at 11.31
Tuo on kyllä melko-moista. Kändölpauvvöfoorumilla joku kirjotteli ettei tuosta olis enää pitkäkään matka max. arvoihin, eli siis ettei enää hirveen paljon parempaa hyötysuhdetta ois mahdollistakaan saavuttaa.
Mutta jos tosiaan valoa lähtis joku 400-500 lumenia niin jopas olis kätsää. Täytyykin speksailla joku tuplaledi-laNppu johon voi sit ens vuonna vaan päivittää ledit jahka tulevat saataville. Pieni ja kevyt![]()
Nonni, kunhan nuo saadaan kauppoihin ja käyttöön ni mitäs me sitten rakennellaan ???
Nykyinenkin HammerStar WTF tuottaa valoa enemmän kuin tarpeeksi, jopa niin että eräät ajaa jatkuvasti puolitehoilla.
Akun koko on nopeasti pienennetty uuteen 200lm/W teholuokkaan. Ajurit alkaa olla kypsää kauraa, mekaniikkakin on enemmän kuin tyydyttävällä tasolla.
Siirrytäänkö joukolla tee se itse sähköpyörä topiikin puolelle?
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Oma kirjoitteluni tähän topiikkiin on hyytynyt jo jonkin aikaa. Ledriseltä olen XP-G:tä tilannut, mutta eipä he näytä pystyvän toimittamaan. En suosittele ko. firmaa. Pari Hammerstar III lamppua odottaa vielä LED:ejä ja niihin voisi kai syksyllä hankkia jotain sen hetken kuuminta uutuutta, mutta muuten alkaa valosetti olemaan kasassa.
Että siis sähköpyörien pariin? Mielessä on käynyt Surlyn Pugsley sähköavusteisena... Tai sitten joku muu projekti.
Koko viesti offtopiccia;![]()
Noo, kyl mä näkisin että tähän asti on ollu aika pitkälti vastaava konstruktio kuin vuosia halogeeneissa, kevyempi ja tehokkaampi toki. Noilla hyötysuhteilla jotkut 1000 lumenin 150g kypärävalot alkaa ole mahollisia. 150g siis koko setti akkuineen. Meikäläistä ainakin häiritsee jonkunverran se kypärästä reppuun menevä piuha. Allaolevan linkin tyyppinen ratkaisu on 2x XP-G R5:llä ja 2x 18650:lla on vähän päälle 200g, 700 lumenia(emitteri@25C) ja 2h40min paloaikaa. Rakentelin pari tollasta, mut ne nyt ei jääneet omiin käsiin, niin ei oo kuvia.
http://3.bp.blogspot.com/_lMsPMgCJRzM/SYBchqd6mdI/AAAAAAAABW4/DRxHuJ0kvv0/S300/Amoeba+helmet.jpg
Täytyy nyt toivoa että noi uudet julkistukset ois maksimissaan XP-G kokosella ytimellä.. Creehän julkisti myös yleisvalaistukseen tarkoitetun ledin, jossa ilmeisesti on joku jättikokoinen 1cm^2 ydin.. Sillä ei paljoa näissä kekkereissä juhlitaToivossa on tietty hyvä elää, ei toi nyt niin mahoton olis, onhan nykyinen R5 kuitenkin jo 145l@350mA
Olisikohan jollain ideoita mistä saisin edullisesti hankittua tai tehtyä 18650-tyyppisille akuille?
Kirjanmerkit