Nyt ilmaantu horizonttiin piirimestarin suksipari joissa lukee 'stiff', josko ne olis jäykät ? Ne vois muutenkin olla hyvät.
Nyt ilmaantu horizonttiin piirimestarin suksipari joissa lukee 'stiff', josko ne olis jäykät ? Ne vois muutenkin olla hyvät.
Kyllähän se noin varmaan menee, sitten kun monesti perheessä jossa harrastetaan kilpahiihtoa niitä hiihtäjiä saattaa olla useampi, se tietää suksikauppiaallekin mukavaa tiliä jos nyt aatellaan että suksia hankitaan vaikka 3 - 5 paria kerralla. Ja mahdollisesti vuosittain + voiteet ja muut tarvikkeet päälle. Näin ainakin meillä kun kaikki neljä muksua (3 poikaa + 1 tyttö) kilpaili, niin paljon oli asiaa Porin Intersportiin. Nythän niitä suksia onkin sitten vanhempien varastossa muutaman kymmenen paria, toki omani oon hakenut pois kun tää hiihtokipinä vähän iskenyt uudestaan.![]()
Ananasakäämä!
On ehkä hieman turhaa voivotella kauppasuksien huonoutta, kun puhutaan kuntoilijoista. Toki kuntoilijankin kannattaa hankkia kunnon välineet ja onhan se mukavaakin spekuloida eri vaihtoehdoilla. Väittäisin kuitenkin, että Kuntoilija ei pysty erottamaan mittatilauksena räätälin valitsemaa suksea paria pykälää ’huonommasta’ saman mallin suksesta. Aika harvalla on hiihtotekniikka edes sillä tasolla, että se pysyisi vakiona ja vertailukelpoisena eri suksilla tehdyillä koelenkeillä. Perusasiat kun on kunnossa, ylimenevästä ei merkittävää hyötyä saane. Ja kyse siis kuntoilijasta ei kilpailijasta![]()
Miksi vasta tuplaviskin jälkeen sanot mulle Rakastan sua?
Samaa mieltä. Kyllä nuo ansaitsevat ehdottoman paikkansa klassikko-osastolla. Kyllä kai nuo vielä joltakulta nurkista löytyvät. Ei muuta kuin kuvaa näytille.
Yleisenä kokemuksena suksien hankinnasta sanoisin, että niitä pitää hankkia koko ajan ja runsaasti. Silloin todennäköisyys kasvaa, että kohdalle osuu hyviä pareja ja jopa noita tykkipareja. Jos ostaa yhden parin viidessä vuodessa, ei siitä mitään tule.
Ei se ihan noin taida kaikissa asioissa mennä. Olen kokeillut kaverin saakelin kallista autoa ja kuunnellut toisten viimeisen päälle olevia Hifi-laitteita, mutta ei ne minua kiinnosta. Olen myös nähnyt tosi isoja telkkareitakin, mutta silti minulla on 22 tuumainen perusruutu. Säätiedotus on siinä ihan yhtä hyvä kuin 46-tuumaisessa.
Eli olo voi olla ihan hyvä, jos ei osaa arvostaa, tai ei ymmärrä sitä välineiden paremmuutta.
Ps. Hyvä vertaus voisi löytyä kameroiden puolelta. Jos tavalliselle "näppäilijälle" lyödään käteen vaikkapa Nikonin D3s-runko, niin sehän pitää sitä kömpelönä ja painavana. Eikä siinä edes ole salamalaitetta. Eli se tuote vastaa huonosti taviksen odotuksia ja tarpeita... Sen kameran ominaisuuksia pystyy hyödyntämään vasta kun tietää tarpeeksi valokuvauksesta.
Kuinka moni maksaisi painavasta kameran rungosta melkein neljätonnia?
http://www.simplyelectronics.net/mai...FY-JzAodYRJiWA
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Tuo on mielestäni väärä asenne. Elämän ilmiöihin pitää suhtautua intohimolla ja aina pitää olla kaipuu parempiin välineisiin. No, tuosta vaimopuolesta ehkä pitää vähän tinkiä, vaikka kyllähän silläkin alueella monilla on ihan kiitettävää otetta. Itse vaan pitää myöntää, ettei energia riitä
Suksikalustossa se hyvyys on kuitenkin lähes synonyymi luistolle. Kun suksi luistaa vallitsevalla kelillä, on sen hiihdettävyys myös useimmissa tapauksissa hyvä. Pertsasuksen saa kyllä pitämään, mutta luisto onkin sitten toinen juttu. Toisaalta, hyvä pertsasuksi luistaa laskuissa luistelusukseakin paremmin. Kyllä siihen hiihtoon tulee ihan eri tavalla nautittavuutta kun suksi luistaa. Tuolla tulee vedettyä laskuissa ihan järjettömiä eroja kiinni yhdessä ainoassa laskussa kun ääripäät kohtaa.
Mutta kyllä sillä liukkaallakin suksella saa sen treenin tehtyä. Greg Lemondin sanoin, homma ei sinänsä helpotu, vauhti vain kasvaa![]()
Kaar ittelles vaa
Peukku tosta.
Tottakai uudet fillarit/autot/sukset/naiset jaksavat sen hetken kiinnostaa ja innostaa kun ne ovat uusia. Kun kilsoja karttuu niin uutuudenviehätys katoaa ja homma menee vaan jyystämiseksi eikä enää huvita. Sillon tietty tulee mieleen että investoi uuteen mutta yleensä se auttaa vain hetken kunnes ollaan taas samassa tilanteessa.
Kyllä minun mielestäni pertsa vaatii suksen rakenteelta enemmän. Se että samaan lankkuun saadaan sekä hyvät luisto-ominaisuudet että kunnon pito, on himppasen hankalampaa kuin pelkän hyvän luiston teko. Voitelulla on tietty osansa mutta se suksen rakennekin merkkaa.
Niin kauan kun kello ei käy, riittää hyvä suksi jolla on mukava hiihtää. Luistellessa ei kyllä hiihto ole enää hauskaa jos kaikki energia muuttuu narinaksi. Pikkuisen jäykähköllä yleissuksella alkaa narina käymään kunnon pakkaskeleillä. Ainakin itse hiihtelen silloin mielummin vähän paremmin keliin sopivalla kalustolla. Perinteinen tyyli on kyllä varma valinta pakkaskelin hiihtoon, ja tänä vuonna ei ole tarvinnut kisojen ulkopuolella paljoa vapaalla vetääkkään.
Itse olen hankkinut viime vuosina luistelusukset noin 5 vuoden välein. Jotain 6000-7000 kilsaa kun suksilla hiihtelee, ne alkaa olemaan sopivat kivikelin suksiksi. Jos suksi ostos saa ladulle sehän on OK, mutta aika kalliiksi tulee jos ei ole muuta perustetta hankinnoille.
Toni Roposen Kaikki hiihdosta on kyllä hyvä kirja (kilpa)kuntoilu mielessä hiihtävälle. Neljällä huolella valitulla parilla menee kummatkin tyylit lähes kaikissa keleissä. Satsaus on tietenkin suuri, jos sen tekee kerralla, mutta muutaman vuoden aikana rahaa ei mene vuodessa kovinkaan paljoa suksikalustoon.
Harrastusvehkeisiin on helppo satsata, jos tyytyy ajelemaan keskimäärin 250000 kilsaa ajetuilla autoilla ja ei ole telkkaria eikä juuri muutakaan viihde-elektroniikkaa. Tosin kaverin melkein uutta mondeota kun ajoin, niin tuli vähän sellainen olo että voisihan se tälläinenkin olla ihan kiva, verrattuna omaan hieman vanhempaan autoon. Elämä on täynnä valintoja ja mä valitsin vanhan auton.
Olen kuullut että vaimo ei vaihtamalla parane, en tiedä mutta saattaa pitää kyllä hyvinkin paikkaansa.
Sattuuko joku muistamaan?
![]()
"Lapasesta lähti..."
Nanotekniikkaa -80 luvulta
![]()
..ja aerodynamiikkaa..
![]()
Ei kai vaan ole jostakin löytynyt pari Järvisen alkuperäisiä Carboneita. Kyllä noita pohjia on tullut voideltua ja suksilla hiihdettyä. Muistelen, että 70-luvun puolivälin jälkeen nuo ilmestyivät. Niitä oli eri värisiä, muistaakseni minulla oli violelit. Alkuperäinen Carbon kyllä pesee mennen tullen Peltosen 3-urat klassikkokisassa, ei mahda mitään.
Tuolla muuten Keltaisessa Pörssissä joku myy vanhoja Carboneita:
http://www.keltainenporssi.fi/ilmoit...606C38?rowId=8
Bingoo... Meinas mennä kuset housuun kun kaivelin vanhat työkalut näkyviin.Taitaa olla -70 lupulta, toiset omistamani lasikuitusukset. Sen ajan huippua, carboneilla voitettiin monet kisat. Nuo oli ensimmäiset sukset joissa oli kunnon pohjat. Mummo on hiihdelly näillä vuosia, vaihdoin joskus siteet uudempiin. Nyt taidan etsiä alkuperäiset siteet ja laittaa seinälle.
Muistelen että nuista oli myös Kevlar malli?? Nekin taitaa löytyä. (Kuvan laatu on vähän huono)
![]()
"Lapasesta lähti..."
Mullakin oli joskus Karhun Matrix:it, en kyllä osaa sanoa olivatko ne hyvät vai ei .....
Kyllähän nuo vanhat välineet kummasti muistoja palauttaa mieleen. Kun olis aikanaan ymmärtänyt, olisi kannattanut tallettaa kaikki sukset. Niistä olisi saanut hienon kavalkadin seinälle. Tietysti kohta joku räväyttää tuollaisen kokoelman näkyviin. Muistelen, että Carboneiden kanssa samalta ajalta olivat Karhun "siniset". Ne varmaan löytyvät joltakulta.
Ihan ot:enä että ite ois pitänyt laittaa se 12 vuotiaana tekemäni sähköbasso ( tällä soitettiin ihan keikoillakin ... B-) seinälle mutta en perskula tiedä mihin se katosi .... (varsinainen musikantti ... :-)
Painajais unia nähnyt jo hiihdosta... muutama yö sitten unessa irtos side alamäessä ja ei kauppias suostunut korvaan kun olin hiihtänyt mukamas väärin... ja viime yönä unessa lähdettiin reenaan työkaveria työajalla kun aika käy vähiin ja oon jo huolestunut sen kunnosta että pääsekkö se edes puolikasta Pirkkaa läpi![]()
Izmo selvästi ylikunnossa?
Onhan siinä hyvän suksen hankinnassa hankaluutensa, ennakkoon tilaamallakaan ei välttämättä saa lähellekään huippuparia. Paremmalla todennäköisyydellä kylläkin, kuin paikallisesta urheiluliikkeestä.
Tuossakin asiassa käytetään jossain päin maailmaa sitä ennakkotilausta. Ennen kuin nuori mies ymmärtää mitään naisten päälle, on vaimo jo katsottuna. Vaan eipä tuokaan systeemi kyllä mitään huippuparia takaa. Probleema on siinä, että ei itse pääse vaikuttamaan siihen mitä tilataan ja aikajännekin on turhan pitkä. Jos toiveissa olisi vaikkapa lämpimän ja kostean kelin pari, voikin tulla kylmän ja kuivan kelin pari![]()
Kaar ittelles vaa
Ainakin mun oli pakko vaihtaa tänä vuonna ennokkotilaamani Fischerit kun ne ei toimineet yhtään kovalla alustalla mihin ne oli tilatut. Carilaisella sanoivat että ei löydy Fischeristä tosi vakaata suksea kivikoville alustoille. Hole suksi olis kuulemma ollut paras koville ja kylmille keleille, mutta niitä en halunnut. Nyt pitäisi vielä saada jostain pakkaskelin kapulat kun ei noilla jäykillä ja lyhyillä painealueilla pääse mihinkään -15 jälkeen vaikka voitelis kuinka..
Matrixista muistan vaan sen että monet itkut niillä pääsi junnusarjoissa kun kilpakumppanit meni laskuissa oli..
Kirjanmerkit