Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMT Katso viesti
Tuo mikä muolle on osunu silmään sun uusista suksista , en tiedä pituuttasi mutta tuuntuu että noi sun Atomikkis on sulle liiaan lyhköset ja sen takia myös ei löydy tarpeeksi jäykkää , tyo 183 pitkä suksi kuuluu nun mielestä hiihtäjälle jonka pituus on 155-165, yleensä 187 -190 on yleisimmin käytössä oleva miesten mitta suksessa. On paljon nopeampi kuin tuollainen lyhyempi suksi , lyhyellä hiihtää herkästi liian leveällä v asennolla. Tyttäreni 165 pitkänä käytti normalisti 185 pikää suksea. Saatiin kerran Hartosen Jukan 195 pitkä suksi koe käyttöön kun oli seuraavan vuoden malli. sillä suksella tyttöni hiihti Paloheinän 5 km uuteen enätys aikaansa 13.45 joka oli liki minuutin nopeampi kuin omilla suksillaan hiihdetty.
Minulla oli viiden vuoden ajan 183cm pitkät Rossignolin Deltat luistelusuksina. Painoa on sellaiset 78kg ja pituutta 176. Nuo deltat olivat todella jäykät ja luistavat yksilöt ja sopivat minulle hyvin (luistelu oli helppoa eikä suksi karannut alta). Viime syksynä tilasin uudet 187cm Rossignolin X-ium NIS1 sukset, jotka on Ski Selectorilla valittu minun painolle ja etelä-suomen olosuhteisiin. Vaikka Deltat olivat hyvät niin kyllä nämä uudet ovat aivan eri luokkaa. Suksi on niin käsittämättömän vakaa ja liukuminen helppoa. Luistoltaan suksi on kosteissa keleissä parempi kuin Delta mutta -10 pakkasilla samaa luokkaa.

Pointtina oli se, että kyllä 183cm suksi voi olla tarpeeksi jäykkä ja nopea aktiiviharrastajalle, joka painaa alle 80kg. Toki suosittelen kilpasuksia kaikille niille jotka voivat panostaa hiukan enemmän varusteisiin. Eikä kisasukset maksa kuin n.100e enemmän kuin kakkostason sukset.