Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMT Katso viesti
Koitappa hallita sellaista luistelu suksea jolla et pusty hakemisen takia liukua edes kahtametriä tuleeko siitä muutakuin väkinäistä vääntämistä , ei sellsisella jaksa kauaakaan hiihdellä ja jos se ei luista niin akkiä sulla on sykkeet työn pyolella eikä siellä missä niitten pitäi harjotellessa olla, Mun puolesta jokainen saa tehä ja harjoitella millä haluaa ja mitenkä haluaa, olen vaan vuosikymmenet seurannut kaikenlaisia harjoittelijoita ,jotka harjoittelevat niinmaar pirusti kehittymättä kuitenkaan mihinkään, kyllä siinäkin pitää olla järki mukana millä välineillä sitä kuntoaaan yrittää kehittää.
Mutta sitä ei välttämättä tajua hiihtävänsä ns. "huonoilla" suksilla. Mullekin kävi niin, että vasta ajan kanssa tajusin suksilla olevan eroa. Olin ala-asteikäinen, kun aloitin vapaan tyylin opettelun perinteisen suksilla ja hyvin meni. No sain lukioikäisenä ensimmäiset luistelusukset, sitä ennen oli ollut perinteisen suksia ja niillä myös mentiin luistelutyyliä, pitovoiteet pohjassa... No lukiossa sain ensimmäiset luistelusukset ja -monot ja voi että ne oli mahtavat. Olen kirjoittanut päiväkirjaanikin, että silloin vasta ymmärsin, mitä kunnon välineet tekee hiihdolle. No, meni muutama vuosi ja sain uudet sukset, kilkakuntoilija tasoa ja ne vasta olivatkin hyvät. Pysyivät "alla" jääkelilläkin ja niillä pystyi menemään pitkää liukua ja ne luistikin kelissä kuin kelissä ja ne vasta mahtavat oli! No... viime talvena ostin Rossignolit oikein jääkelille, kun niitä oli ollut useampana talvena enemmän kuin lumikelejä ja silloin vasta ymmärsin, mitä tarkoittaa, kun alla on oikeasti suuntavakaa suksi...

Tämän pitkän sepustukseni idea oli se, että en mä ennen kuin sain kunnon kilpasuksia alle edes ymmärtänyt, minkälainen on hyvä suksi. Mä olin älyttömän tyytyväinen aina niihin suksiin, mitkä oli alla ja iloisesti hiihtelin. Kun en ollut ikinä kokeillut kilpasuksia tai kenenkään muun suksia, niin mistä mä sen tiesin. Sitten sain ahaa-elämyksiä, kun osti uudet sukset. Eli kyllä varmaan osalla niistä, jotka hiihtää huonolla suksella, eli esim. sellaisella, joka ei pysy alla kovalla alustalla ja jolla ei pysty potkaisemaan kunnolla, ei vaan tajua, että on olemassa parempiakin suksia. Toki mun tekniikkakin on kehittynyt niistä nuoruusvuosista, mutta kyllä sillä suksellakin on merkitys. Harrastajan vaan pitää kokeilla joskus ostaa myös niitä parempia suksia ja kokea se ahaa-elämys. Hyvä olisi, jos voisi kokeilla suksia jossain ja todeta eron.