GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 28 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 18 26 27 28 29 30 38 78 128 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 811 - 840 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Korkki sauvan kädensijassa tekee ihmeitä. Mulla palelee näpit herkästi, mutta hiihtäessä pärjää pelkillä WS-sormikkailla helposti -15 asti, -20 asteessa pari viikkoa sitten alkoi tulla ongelmia pikkurillin jäätymisen kanssa.
    Pyöräilyseura Velo Saimaa ry

Pyöräilyn puolesta Mikkelissä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Kummalla tavalla teit? Eli tuo aine yön yli suksissa vai aine sukseen ja heti parafiini perään.
    24 tuntia taisi olla ja sitten parahviiniä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Korkkikädensija on must näillä keleillä! Mulla on pertsasauvana Exel (ei korkkia kahvassa) ja vapaan tikkuna OneWay (korkilla) ja ero on havaittavissa. Tai sitten vaan kuvittelen.. Onhan noissa muutakin eroa, esim hihnasysteemi joka tuntuisi OW:ssa hiukan mukavammalta.

aprillia Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Igor Pavlovits Katso viesti
    Tähän asti olen hiihdellyt lähes pelkästään luistelua, mutta nyt polven kipeytymisen ja pakkasen takia tuli hankittua perinteisen sukset, mutta voitelusta ei ole pätkääkään kokemusta, joten onko heittää hyvää ja yksinkertaista pitovoidevinkkiä 8-20 pakkasasteen keleille.
    Vaikka esimerkiksi pari kolme purkkivoidetta, joilla pärjää tällainen ei-kilpavauhtia hiihtävä.

Alunperin ajattelin käyttää pitoteippiä, mutta sitä ei kuulemma kannata käyttää ennen kuin lämpötila on käynyt kertaalleen plussan puolella.
    Jos hiihdät koneella tehtyä latua eikä siinä ole irtolunta niin silloin pärjäät Roden vaaleasinisellä Blue super - 1...-3 tai Swixin V40 1- ...-7 tai kun pakkanen menee yli -10 niin Roden vihreä -4...-10. Eilen ja tänään pertsan lenkit vihreällä pakkasta -18 pito seinään ja luisto hyvä. Aikanaan 80-luvulla ei pari maajoukkuehiihtäjää käyttänyt koskaan pakkaskelillä muuta kuin Roden vaaleansinistä. Laittoivat vain ohuemmat kerrokset, kun keli kylmeni. Eli näillä opeilla tässä on menty ja laitettu paitsi omat niin vaimon ja kolmen lapsenkin sukset ja hyvin menee. Yksinkertaistakin. Luistoksi joko Rexin sininen tai Swixin sininen LF, jos fluoria haluaa.

Sauvavinkkinä, hankkikaa kunnon sauvat (100 % hiilikuitua), jotka eivät turhia notku. Huolellisesti pitäen sauvat ovat lähes ikuiset, joten muutaman kympin säästö ostohinnassa ei vuosien mittaan ole yhtään mitään, mutta hiihtonautinto on taattu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Mikä malli, mistä ostit, paljo makso..räpylät jäätyy herkästi, rukkaset vähän kömpelöt. Noita koirarukkasia pitäs päästä testaamaan.. Sinisalon Thermot oli lämpimät ja notkeat vielä vuostuhannen alussa kun ne tehtiin Puolangalla. Nykyset tehty jostai kattohuovasta ja ommeltu rautalangalla kiinassa. On semmoset koppurat ettei tosikaan. Hehkutan käpälät kuumalla vedellä tulipunaseks ennen lenkille lähtöö, konstilla pärjää aikansa.
    tota viimesta tekstiä en ymmärrä? siis kädet kuuman hanan alle ja kun alkaa polttaa niin suksimaan? itte oon yrittänyt välttää käsien lotrausta näin kylmällä kun ihon oma suojaava rasva lähtee käsistä? Nyt on hyvä pitää hiihtotaukoo ja odottaa -5 pakkasia....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti --+MM+-- Katso viesti
    Paperitestissä yhdellä suksella seisottaessa suksi ei saa painua keskeltä maahan kiinni.

µ
    Ok tänks, jostais syystä luulin että paperin pitää liikkua vähintään 40-50cm yhdellä jalalla seistessä.

Mulla on sellaiset muutaman vuoden vanhat Atomicin ns. kisasukset jotka on "liian" jäykät mulle. Ne ei luista uudella pehmeällä lumella yhtään mihinkään, mutta kovalla alustalla on luiston puolesta hyvät. Mutta sit taas kovalla alustalla meno tahtoo olla välillä aikamoista hakemista, eli sellanen levoton suksi. Liekö tuo hurjasta jäykkyydestä johtuvaa? Tosin mun tekniikkakin on aika huono ja sekin osaltaan vaikuttaa.

--+MM+-- Guest
    Luistelusuksihan ei saisi mennä missään tilanteessa "läpi", joten ei kai pahasta jos paperi liukuu sen parikymmentä senttiä yhdellä jalalla seistessä.

Nää on hiukka hankalia asioita selvittää täällä hiihtäjästä ja suksesta tietämätä sen enempää.

µ

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Järvinen Katso viesti
    Ok tänks, jostais syystä luulin että paperin pitää liikkua vähintään 40-50cm yhdellä jalalla seistessä.

Mulla on sellaiset muutaman vuoden vanhat Atomicin ns. kisasukset jotka on "liian" jäykät mulle. Ne ei luista uudella pehmeällä lumella yhtään mihinkään, mutta kovalla alustalla on luiston puolesta hyvät. Mutta sit taas kovalla alustalla meno tahtoo olla välillä aikamoista hakemista, eli sellanen levoton suksi. Liekö tuo hurjasta jäykkyydestä johtuvaa? Tosin mun tekniikkakin on aika huono ja sekin osaltaan vaikuttaa.
    Niinhän sen pitääkin, kymmenisen senttiä kantapään taakse ja vähintään 30 senttiä monon kärjestä. Lisäksi päkiälle noustessa eli ponnistettaessa ei keskikohta saa pohjata.
    Sattaa olla, että muistan väärin, mutta tuohon suuntaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xtrainer80 Katso viesti
    Varmaan ok silloin jos kerran tuntuu sopivalta, mutta aika pitkältä kuulostaa, kuinka saat yläkropan työnnön päälle? Itse olen 176 pitkä, ja hiihdän 155 cm sauvoilla luistelua. Ehkä muutaman sentin voisi lisätä sauvoihin mittaa, mutta ei missään nimessä yli 160:n.
    Minulla pituutta 170 cm ja hiihdän vapaata 163 cm sauvoilla. Sauvan pituus vaikuttaa lähinnä siihen, missä kulmassa työntö lähtee. Somman iskemäpiste on noin 20 cm monon takana ja työntö suuntautuu taaksepäin eikä alaspäin. Ainut haitta pitkistä sauvoista on, että jotkut ahnaat peesarit tuppaavat hiihtämään sompien päälle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    tota viimesta tekstiä en ymmärrä? siis kädet kuuman hanan alle ja kun alkaa polttaa niin suksimaan? itte oon yrittänyt välttää käsien lotrausta näin kylmällä kun ihon oma suojaava rasva lähtee käsistä? Nyt on hyvä pitää hiihtotaukoo ja odottaa -5 pakkasia....
    Kuumalla vedellä säikytetään vanhat klönttiytyneet pintaveret liikkeelle(wanha koillismaalainen sanonta) Vaimoke kehotti kokeileen, meinaan tuota kuumaa vettä, silläki routii näpit herkästi. En uskonu ennenkö kokeilin ja se toimii!

Igor Pavlovits Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Tervapito Universal Miinus (Startin tekemä) toimii ainakin meillä perheen pertsasuksissa lähes joka kelillä.
    Vauhdin vastaavan purkin löivät kaupassa käteen kun hain perinteiseen (hiilikuitu)sauvat, joten kai tuolla on hyvä aloittaa, vaikka kaupassa ihmettelinkin myyjän mainospuheita.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti aprillia Katso viesti
    Jos hiihdät koneella tehtyä latua eikä siinä ole irtolunta niin silloin pärjäät Roden vaaleasinisellä Blue super - 1...-3 tai Swixin V40 1- ...-7 tai kun pakkanen menee yli -10 niin Roden vihreä -4...-10. Eilen ja tänään pertsan lenkit vihreällä pakkasta -18 pito seinään ja luisto hyvä. Aikanaan 80-luvulla ei pari maajoukkuehiihtäjää käyttänyt koskaan pakkaskelillä muuta kuin Roden vaaleansinistä. Laittoivat vain ohuemmat kerrokset, kun keli kylmeni. Eli näillä opeilla tässä on menty ja laitettu paitsi omat niin vaimon ja kolmen lapsenkin sukset ja hyvin menee. Yksinkertaistakin. Luistoksi joko Rexin sininen tai Swixin sininen LF, jos fluoria haluaa.
    Kiitokset näistä, enää perinteisen voitelu ei tunnu miltään salatieteeltä.

Edit. Tarkoititko tulla Roden vihereällä tätä: multigrade vihreä -3/-7?
    Igor Pavlovits muokkasi tätä : 21.01.2010 at 22.48

Lainaus Alkujaan tämän lähetti aprillia Katso viesti
    Luistoksi joko Rexin sininen tai Swixin sininen LF, jos fluoria haluaa.
    Rexillä on perussinisen lisäksi sinistä kolmella eri fluoritasolla; LFG sininen, RCF sininen ja Olympico sininen, ei tartte merkkiä vaihtaa...

Voiteluohjeista... Tässä on aika selkeät ohjeet ihan vitejolla. On tainnu kaveri vierailla tälläkin foorumilla... Eka kerran löysin jotain viisasta kyseisiltä sivuita
    "Lapasesta lähti..."

Cool

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ylva Hubatsa Katso viesti
    Niinhän sen pitääkin, kymmenisen senttiä kantapään taakse ja vähintään 30 senttiä monon kärjestä. Lisäksi päkiälle noustessa eli ponnistettaessa ei keskikohta saa pohjata.
    Sattaa olla, että muistan väärin, mutta tuohon suuntaan.
    Tämän edellä mainittu kait se urheilukauppojen sääntö ( siis 40 - 50 senttiä vapaata), pahuuttaan käväsin eräässä Intersportissa eräitten Hard Atomic:ien päällä ja arvoksi saatiin 35 eteen ja 15 taakse eli n. 50 senttiä (ohuella peltilevyllä). Ja ovat kuulemma JÄYKÄT.

Vanhoille itelle pitkille Peltosille sain paperilla tuloksen 35 eteen ja 40 taakse eli 75 senttiä, kait ne sitten oli jäykät B-) Mutta tosiaan vaikka jäykät niin kyllä nekin eli kovalla pinnalla siten että monasti meinas horjahtaa ku ote 'lipsu'.

Vknloppuna ostamilleni Atomic:eille sain arvon 42 + 30 eli n.70 mutta hassua että tuntuivat nuita Peltosia 'huonommilta', voi olla että menee ladun muuttumisen piikkiin ( ei ole tullut nimeksikään lunta ja testirata on PALJON hiihdettävä pikkulenkki kaupunkialueella).

Tää se vasta välinelaji näemmä onkin .... B-)

--+MM+-- Guest
    Kuullostaa jo jousiammunnalta. No säästyy voiteita, kun ei tarvitse voidella kuin 60cm päistään.

Kuullostaa Mr. Taunon sauvathommat mielenkiintoiselta. Mistä olet moiseen päätynyt?

µ

aprillia Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Igor Pavlovits Katso viesti
    Vauhdin vastaavan purkin löivät kaupassa käteen kun hain perinteiseen (hiilikuitu)sauvat, joten kai tuolla on hyvä aloittaa, vaikka kaupassa ihmettelinkin myyjän mainospuheita.

Kiitokset näistä, enää perinteisen voitelu ei tunnu miltään salatieteeltä.

Edit. Tarkoititko tulla Roden vihereällä tätä: multigrade vihreä -3/-7?
    Tarkoitin vihreää (Verde, joka ainakin joskus tunnettiin lempinimellä vertti), mutta ei tuo multigradekaan huono ole. Kyllä sillä kuntohiihtäjä pärjää. Laitat vaan vähän ohuemmin kuin vihreää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Mikä malli, mistä ostit, paljo makso..
    No mistäs luulisit, Kolströmiltä tietysti Hankintametodi oli simppeli: "mitkä on teidän lämpimimmät sormikkaat?" Kolmisen kymppiä ne tais maksaa, tai 39€, ei muista enää, mutta hintansa väärtit ne on. Tuollaiset.
    Kaar ittelles vaa

Löytyykö mistään rukkasia missä olis tuo hihansuu tiukalla resorilla, kuten hiihtohanskoissa on.
    Kaikki rukkaset tahtoo olla isolla avonaisella hihansuulla, niitä mulla on vaatekaappi pullollaan.

Vink vink

Kuullostaa jo jousiammunnalta. No säästyy voiteita, kun ei tarvitse voidella kuin 60cm päistään.

Kuullostaa Mr. Taunon sauvathommat mielenkiintoiselta. Mistä olet moiseen päätynyt?

µ
    Jousiammuntaa tai ei niin näemmä noi pidemmät on ainakin jäykät.

Ja Taunolla tuntuu olevan 'hyvä' tuntuma sauvoista ( ku on samaa kalibeeriä ku mun ... :-).

µ
    Aikanaan, kun tuli aloitettua luisteluhiihtoa (siitä on jo aikaa), nyrkkisääntö oli, että sauvan pää ylettyy kulmakarvoihin. Sitä sääntöä olen sitten noudattanut.

Nyt, kun tästä asiasta tuli tällä foorumilla puhe, olen vähän tarkkaillut kilpahiihtäjiä televisiosta ja kanssahiihtäjiä ladulla. Kilpahiihtäjillä näyttää sauvan iskemäpiste olevan selkeästi monon takana, tuon 10 -20 cm. Kuntoladulla nopean näköisillä menijöillä iskemäpiste oli säännöllisesti monon takana. Aivan harrastelijat löivät sauvan monon kohdalle ja sauvat olivat enemmän tasapainoapuina.

Olen asiaa hiihtäessäni pohdiskellut, enkä kuolemaksenikaan keksi, mitä hyötyä saadaan siitä, että sauva lyödään hyvin pystyssä hankeen. Jos ylävarataloa käytetään työnnön apuna, se onnistuu kyllä, vaikka sauva olisi vähän vinossakin. Vinolla sauvalla voimat suuntautuvat ehdottomasti paremmin oikeaan suuntaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    Olen asiaa hiihtäessäni pohdiskellut, enkä kuolemaksenikaan keksi, mitä hyötyä saadaan siitä, että sauva lyödään hyvin pystyssä hankeen. Jos ylävarataloa käytetään työnnön apuna, se onnistuu kyllä, vaikka sauva olisi vähän vinossakin. Vinolla sauvalla voimat suuntautuvat ehdottomasti paremmin oikeaan suuntaan.
    Kyse on voimantuottoajoista. Ihminen ei ole kone, voimatuoton kasvu vaatii hetken ja kun vauhtia on vaikkapa 6m/s, siinä ei ole kovin montaa hetkeä sille otolliselle voimantuotolle sauvaan. Jos se optimaalinen kulma hukataan alussa sillä että lihakset ei "kerkeä mukaan " niin kannattaisko ottaa pieni ennakko?
    Kaar ittelles vaa

--+MM+-- Guest
    Itselläni tasatassu ja luistelutyöntö lähtee siteen kohdalta. Vuorotahdissa tulee hieman taemmaksi.

Sitä en tiedä meneekö voimat etenemisen suuntaan, mut sitähän ei rasvakudos tiedä palaessaan.

µ

Sauvan pituus ja moni muukin asia hiihtämisessä on hyvinkin yksilöllinen asia.
    Yleensä kaikki arvot on ohjeellisia ja harrastuksen edetessä nämä mitat hioutuvat pikkuhiljaa kohilleen, omakohtaisesti.
    Hyvä esimerkki on fillarin satulan paikka ja korkeus, siinä voi mennä monta vuotta ja tuhansia kilometrejä, kun sitä milli kerrallaan haetaan kohilleen.
    Minä en koskaan näitä ohjearvoja ole kuunnellut, pikkuhiljaa sauvoja pätkimällä oikea tai ainakin sopiva mitta on löytynyt.

Sitä en tiedä meneekö voimat etenemisen suuntaan, mut sitähän ei rasvakudos tiedä palaessaan.

µ
    Mutta olkapää tietää ...... eli mulla oli aluksi (omaan tyyliin liian lyhyillä sauvoilla) kipeinä kun tikkasin rinnettä 90 asteen kulmassa ....

Nyt kun steelmän on päässyt hiihdon makuun, niin Porin Tarmo järjestää talvitriathlonin nyt viikonloppuna. Huomenna uinti 1000m ja sunnuntaina hiihto 10km ja juoksu 5km. Osallistuminen maksaa uimahallin sisäänpääsyn verran

Juu, kisa ei oo kovin vakavamielinen.
    Kaar ittelles vaa

Vink vink

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Nyt kun steelmän on päässyt hiihdon makuun, niin Porin Tarmo järjestää talvitriathlonin nyt viikonloppuna.
    Kiitos tiedosta ....... josko vaikka vähemmän tosikkomainen olisikin niin meikä on enemmän fiilarireenailija (joku kaveri vois sanoa jotain muuta) kun kisojen kiertäjä vaikka nuita hieman sivuun meneviä juttuja kannattais näemmä harrastaa enemmänkin ( kun ainoot kiiltävät kotiin on niistä tuotu).

aprillia Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ylva Hubatsa Katso viesti
    Sauvan pituus ja moni muukin asia hiihtämisessä on hyvinkin yksilöllinen asia.
    Yleensä kaikki arvot on ohjeellisia ja harrastuksen edetessä nämä mitat hioutuvat pikkuhiljaa kohilleen, omakohtaisesti.
    Hyvä esimerkki on fillarin satulan paikka ja korkeus, siinä voi mennä monta vuotta ja tuhansia kilometrejä, kun sitä milli kerrallaan haetaan kohilleen.
    Minä en koskaan näitä ohjearvoja ole kuunnellut, pikkuhiljaa sauvoja pätkimällä oikea tai ainakin sopiva mitta on löytynyt.
    Komppaan Ylvaa. Sauvalaskureilla pääsee alkuun, mutta lopulta kannattaa valita sen mittaiset sauvat, jotka itsestä tuntuu hyvältä. Vaimokin tokaisi Petra Majdicin luistelusauvoista, että onpa lyhyet, niinhän ne ovatkin mutta kyllä Petra niilläkin näyttää pääsevän. Muutoinkin näyttää siltä, että esim. norjalaiset hiihtelevät lyhyemmillä sauvoilla kuin venäläiset. Kuitenkin kaikki menevät melkoista vauhtia.
    Suositus sauvan mitasta on muuttunut vuosien saatossa siten, että joskus aikoinaan (70-80- luvun taitteessa) sopiva perinteisen sauva oli 0,78 kertaa oma mitta. Nyt kertoimeksi suositellaan 0,85. Itsellä on aikuisvuosina sauvan mitta perinteisessä muuttunut 142,5 sentistä 152,5 senttiin.
    Jos ja kun sauvan mitta tuntuu itselle sopivalta niin eikun menoksi.
    aprillia muokkasi tätä : 22.01.2010 at 11.03 Syy: Oli livahtanut luistelusauvan kerroin. Kaikkea sitä pakkaspäivänä sattuu.

--+MM+-- Guest
    Ei voi käydä kipeesti jos vielä vaarankiekan jälkeen väkisin hymyilyttää:

http://3.bp.blogspot.com/_96xX-iqdyjk/SdTnQab_DbI/AAAAAAAAAZs/RirdZeEvDJQ/s1600-h/IMG_4088r.JPG

µ

Aika paljon sauvan mittaan vaikuttaa myös baana ja sen kovuus. Eilen sauva tuntui vähän pitkältä kun oli baana kuin betonia. Toisaalta, kun uusi lumi ei ole vielä tiivistynyt ja kovettunut nykysompa (onewaylla saatanallisen pieni, mistä isommat?) uppoaa aika tehokkaasti ja syö sauvan pituutta. Eli koita siinä sitten säätää sauvanmitta kohdilleen
    Miksi vasta tuplaviskin jälkeen sanot mulle Rakastan sua?

Perinteinen 0.85 x hiihtäjän pituus
    Luistelu 0.90 x hiihtäjän pituus
    Noi on nyky suositukset, josta voi lähteä, niin on "kartalla".

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •