ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 27 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 25 26 27 28 29 37 77 127 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 781 - 810 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Lainaus Alkujaan tämän lähetti wanderer Katso viesti
    Eipä uskoisi, että sauvan jäykkyys vaikuttaa pertsan hiihtoon yllättävän paljon. Vuorotahdin työnnön loppuvaiheesta tuli selkeästi tehokkaampi verrattuna aiempiin 40% hiilarisauvoihin, jotka tuntuivat selkeästi löysiltä vasta tasatyönnöllä ylämäkeen hyökätessä. Tämä auttoi pitämään tekniikan paremmin kasassa ja homma tuntui jälleen pykälää mukavammalta.
    Nyt on kaikki muu kalusto kunnossa, paitti sukset. Tai no skeittiin löytyy yhdet kohtuulliset 0'-10' sukset kovalle pohjalle. Muut lankut on enemmän tai vähemmän huonoja. Kattoo nyt jos viittii vielä tänäkään talvena tehdä asialle mitään kun kyllä noilla lenkkeilee.
    Sukset ehkä menettelee mulla vielä ehkä vaikka pohjat täynnä uria ja naarmuja kun suksittu hiekalla välillä mutta vaikka porkat 100% kuitua niin vituttaa se kiinnityspuoli joka tuleen käteen kun ne remmit niin oudot... uudet porkat vai pelkät kahvat? uudet porkat kyllä vaan maksaa jotain 90e paikkeilla eikä kai se tässä konkurssissa tuntuis kun eteisen pöydällä odottaa 1500e edestä laskuja....

Fischerin Carbonlite -monothan ne tuli ostettua.

Alpina Elite Carbon Skate ECS: napakka ja tukeva jalassa joskin myös kolho ja koppura, vetoketjun toimivuus surkea ja lisäksi sen väliin yritää jäädä koko ajan jotain lärpyköitä. Sivutuki paino nuppiluuta oikeassa jalassa sisäsyrjällä. Nauhoja vaikea saada pysymään halutussa kireydessä ennen kun saa solmun aikaiseksi.

Rossignol X-ium World Cup Skate: Koko 43 oli liian tilava ja iso, koko 42 oli jotenki outo, joskin sopivan mittainen. Kantapään tuenta sen nousemisen estämiseksi vajavainen muihin verrattuna ja kantakuppi painoi kantapäätä kipeästi. Ärsyttävä nauhoitussysteemi. Erilainen asento muihin nähden eli kantapää on korkeammalla, tämän tunsi selvästi jo seisoskelemalla ja kävelemällä. Tuntui vähän kuin olisi seisoskellut laskettelumonoilla. Ei yhtä tukevat sivusuunnassa tai jalkaterän alueelta kuin Alpina ja Fischer.

Fischer RCS Carbonlite Skating: Istuu hiton hyvän jalkaan. Napakka mutta samalla ylivoimaisesti mukavin sisäkenkä, mono on kuitenkin helppo vetää jalkaan, koska siinä on sitä varten lenkit sisäkengän suulla. Loistava nauhojen kiristyssysteemi. Nauhoista vetämällä jalkaterän osa kiristyy ja puristaa tasaisesti joka puolelta, ei tarvetta kiristää joka läpiviennin kohdalta erikseen kuten Alpinassa ja osittain Rossignolissakin pikakiristimistä huolimatta. Loistava kantapään säätö. Saa tarkasti säädettyä niin, että kantapää ei nouse ja istuu hyvin kuppiin. Nillkkatuen kallistuksen säätö, jotta pihtikintut ja länkkärit saavat myös pohjan suoraan maahan ja suksen pohjaan nähden. Vetoketju toimii sujuvasti. Nilkkatuki on todella tukeva ja kiristys helppoa. Kenkä taipuu todella helposti nilkasta siihen suuntaan, johon se saakin taipua, helpottaa jyrkkien mäkien kiipeämistä.

Muista ei ole ladulta kommentteja mutta Fischerissä ainakin on todella kiertojäykkä pohja. Nilkkatukea ei tarvitse edes kiristää kovin kireälle, kun se jo tukee tosi hyvin. Ainoa miinus tulee vähän liian liukkaista nauhoista ja pitämättömistä pikakiristimistä. Ne löystyivät hiihtäessä, mutta ajattelin heivata ne kiristimet mäkeen ja tehdä rehellisen solmun. Tuossa kengässä kuitenki riittää, kun vetää vaan nauhojen päistä, niin koko nauhoitettu osa kiristyy tasaisesti. Potkuun sai ihan uutta "potkua", kun kerrankin jalka ei muljua monossa; sen voi pitää rentona ja kiertojäykkä pohja takaa, että voima menee latuun asti.

Olipa jotenki uskomaton kokemus hiihtää ensimmäistä kertaa kunnon monoilla. Uituttaa vaan se, että on pitäny kiusata itteään niillä Alpina RS:illä pari talvea. Tosin vielä vuosi sitten ei oikeen tienny paremmasta. Muutenkin syytin kaikista hiihdon ongelmista itseäni, aloitinhan hiihtämisen vasta 2007 joulukuussa, kun vaimo pakotti koiran kanssa vetohiihtämään lainavälineillä. 2008 keväällä ostin Peltosen Zenithit, Alpinan RS:t ja jotku halvat sauvat, jotka oli 5 cm liian pitkät. Ensinnä katkes sauva, ostin kalliimmat ja 5 cm lyhemmät. Tuli ensimmäinen mullistus omaan hiihtotekniikkaan ja hiihtoon yleensä. Ne enimmäiset sauvat taipu ku jousipyssyt. Uusilla sai työntöön jotain voimaakin.

Toinen mullistus tuli, kun aloin oppimaan hiihtotekniikkaa ja tajusin pikkuhiljaa, että nuo Peltoset on ihan sudet. Sikajäykkä takapää ja ihan lörppä etupää helvetin löysällä kärjellä. Ei toiminu missään olosuhteissa. Ostin Atomicin Worl Cup Skatet ja sattu huippu yleiskelin pari. Hei, suksillahan voi liukua ja jyrkät mäet ei mene kävelyksi, jos vähän onkin pöperöä. Kakkosukset on jotku nyt joulukuussa ostetut Atomicin Race Skatet ja nekin sattu todella hyvä pari.

Tänä talvena alkoi sitten tuntumaan, että jokin tässä vielä mättää ja ne oli nuo monot. Nyt ei pitäs olla ku miehestä kiinni, kun on saanut voiteluunkin hyvät ohjeistukset ja sekin on ruvennut onnistumaan.

3 vuotta sitten sanoin, että en s****** ikinä hiihä. Nyt on käyty koirahiihtokisoissa PM-kisoja myöten. Mitenhän tässä näin pääsi käymään?
    Freude am Fahren.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    3 vuotta sitten sanoin, että en s****** ikinä hiihä. Nyt on käyty koirahiihtokisoissa PM-kisoja myöten. Mitenhän tässä näin pääsi käymään?
    Se ei ennenkään ole pitkään vienyt, kun Heinäpään yössä kuuluu 'vips' ja takista on vuoripuoli ulospäin.

Tässä nyt odotellaan pakkasen lauhtumista, että pääsis päivän lenkin heittämään.
    Mulla on näillä pakkasilla - 18 ongelmana sormien jäätyminen, joutuu hiihtämään noin puolisen tuntia ennen kuin alkaa sormetkin tarkenemaan.
    Auttaisikohan, jos lisäisi yläkroppaan reilusti vaatetusta, lämpimämpiä hanskoja ei voi käyttää, nytkin on alkulenkistä käytössä sinisalon paksut kolmisormiset ja silti tahtoo näpit jäätyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Järvinen Katso viesti
    Kertokaas hiihtoihmiset, voiko luistelusuksi olla liian löysä ja milloin suksi on liian löysä? Olen ymmärtänyt että löysä suksi toimii paremmin pehmeällä lumella ja jäykempi kovalla alustalla.
    Paljon näkee liian löysiä luistelusuksia. Suksen mahdollisen löysyyden huomaat parhaiten, kun yrität luistella kovaa tekemällä voimakkaasti jaloilla työtä. Parhaan kuvan saa, kun luistelet vielä ilman sauvoja. Liian löysä suksi antaa potkussa periksi ja luistelun voima menee hukkaan. Pehmeällä alustalla löysäkin suksi pysyy kohtalaisesti linjassa, mutta kovemmalla pinnalla alkaa soutaa sinne tänne.

Sianluka Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ylva Hubatsa Katso viesti
    Tässä nyt odotellaan pakkasen lauhtumista, että pääsis päivän lenkin heittämään.
    Mulla on näillä pakkasilla - 18 ongelmana sormien jäätyminen, joutuu hiihtämään noin puolisen tuntia ennen kuin alkaa sormetkin tarkenemaan.
    Auttaisikohan, jos lisäisi yläkroppaan reilusti vaatetusta, lämpimämpiä hanskoja ei voi käyttää, nytkin on alkulenkistä käytössä sinisalon paksut kolmisormiset ja silti tahtoo näpit jäätyä.
    Omat kokemuseni näppien jäätymisestä on, että hiihtolenkillä ensimmäiset 45 minuuttia ovat kovalla pakkasella pahimmat. Sen jälkeen helpottaa.

Mulla on näillä pakkasilla - 18 ongelmana sormien jäätyminen, joutuu hiihtämään noin puolisen tuntia ennen kuin alkaa sormetkin tarkenemaan...
    Muualle eristeen lisääminen auttaa myös käsien lämpimänä pysymiseen, mutta vaan tiettyyn rajaan asti. Yks hyväks havaittu keino pitää hyppyset lämpiminä on käyttää ohuita alushanskoja normaalien lisäksi. Itse suosin hyvin ohutta silkkihanskaa, joka menee lähes hanskan kun hanskan alle ja lisää hyvinkin 10 graadia mun comfortable- rajaan
    Noita lobster- tyyppisiä systeemejä näkyy paljon ja alushanska toimii niidenkin kanssa. Mun suosikki tosi kylmässä on Sinisalon pakkashanska (ihan viiden sormen versio) yhdistettynä silkkihanskaan. Silkkisen alushanskan hyödyn saa maksimoitua kun valkkaa sellaisen koon, joka ei purista mut muuten sen pitää istua kun .... hmmm... hanskan.

Edit: pakkasella on kovastikin merkitystä sillä kuinka veri pääsee vapaasti kiertämään käsissä - jos sauvan hihnat on semmottiset jotka joutuu vetämään niin tiukalle et haittaa verenkiertoa, niin ei hyvä. Onni on hyvin istuva hanskamainen hihna, joka kestää kiinni ajatuksen voimalla ...

--+MM+-- Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Järvinen Katso viesti
    Kertokaas hiihtoihmiset, voiko luistelusuksi olla liian löysä ja milloin suksi on liian löysä? Olen ymmärtänyt että löysä suksi toimii paremmin pehmeällä lumella ja jäykempi kovalla alustalla.
    Paperitestissä yhdellä suksella seisottaessa suksi ei saa painua keskeltä maahan kiinni.

µ

Jos menee kiinni niin silloin taitaa olla kyseessä jo UBER LÖYSÄ suksi? Eikös se ole jo löysä jos se liikkuu yhdellä jalalla vain 15-20 senttiä?

--+MM+-- Guest
    löysä, löysempi, veltto.... taitaa riippua hieman käyttötarkoituksestakin.

µ

Mulla myös käytössä noita lobster-hanskoja, sekä pyöräillessä että hiihtäessä, mutta ei ne ihan kovimmilla pakkasilla riitä. Osta ihan rehelliset vanhanaikaiset nahkarukkaset, niitä mä käytän -18 asteen kelissä. Riittää yksinään, ja jos ei, niin alle ohut tumppu. Sillä pärjää!

Surullinen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    Parhaan kuvan saa, kun luistelet vielä ilman sauvoja. Liian löysä suksi antaa potkussa periksi ja luistelun voima menee hukkaan. Pehmeällä alustalla löysäkin suksi pysyy kohtalaisesti linjassa, mutta kovemmalla pinnalla alkaa soutaa sinne tänne.
    No noin tais mulle käydä kun lyhensin suksia sen vaaditun 10 senttiä, vanha oli ku luistin kovilla pohjilla mutta tuo lyhyempi ei ota niin tanakasti kiinni, tais käydä niin ku ammattilainen sano että 'Atomic:iltä et tarpeeksi jäykkää löydä' .... :-(

...lämpimämpiä hanskoja ei voi käyttää, nytkin on alkulenkistä käytössä sinisalon paksut kolmisormiset ja silti tahtoo näpit jäätyä.
    Mitä tarkoitat, ettei lämpimämpiä voi käyttää.

Eilen oli 20 pakkasta ja ajattelin lähteä hieman kävelemään suksilla, eli todella hiljaisella vauhdilla. Käsissä oli yksinkertaisesti vain vanhat nahkarukkaset, joissa lapanen sisällä. Hieman vaikeampi laitta rukkanen hihnaan, mutta, ah sitä lämpöä! Tuollaisella pakkasella ei muutenkaan kannata riuhtoa, mutta naapurin vetämänä emme suinkaan kävelleet.

Miulla suurempi ongelma kylymillä ilmoilla on nykysuuntauksen mukaisten hiihtopukujen ylisuuri tuuletus puvun takaosassa. Niin housuissa kuin takissa. Hikinen selkä jäätyy välittömästi pitkässä laskussa ja loppumatkasta van persietä palelee niinku reisiäkkii.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Punkku Katso viesti
    +1! Samaa mieltä. Jos on oikein valitut sukset oikealle kelille, niin aika minimaalisesti voi voiteilla tehdä suurta eroa (kilpatasolla kaikki sekunnit lasketaan). Mulla on pakkaskelille rossarin x-iumit ja ne luistaa pakkaskelillä aina, oli pohjassa mitä tahansa. Yleensä jotain sinistä tai vihreää peruparafiiniä. noin 100 kilomerin välein uutta vahaa pari kerrosta pohjaan. No sohjossa ja nahkealla ladulla ne ei sitten luistakaan. Siihen on mulla vanhat atomicin beta racet.
    Samaa mieltä osin, eli mullakin sukset jotka luisti aina Rexin sinisellä oli keli mikä vaan. Mutta sanokaas mikä vikana, kun ne ei käyttäydy enää samallalailla. Ne on 10 vuotta vanhat Peltoset, tosi hyvät yleissukset aiemmin ja nyt kyllä luistaa hyvin, mutta alkaneet olla vähän nirsit kelin suhteen. Ovat kovan alustan sukset, mutta ennen luisti hyvin myös pehmeällä. Nyt tuntuu, että "ottavat kiinni" pehmeällä alustalla. Onko hiihtäjässä vika, eli joku tekniikkajuttu vai se, että nykyään vaatii enemmän suksiltaan, kun on hankkinut kilpasuksia alleen, vai voiko suksi "vanheta", siis jotain tapahtua painealueille? Mainittakoon, että hiihtäjän massa on pysynyt kutakuinkin samana...

P.S. Rossarin x-iumit löytyy multakin ja ne on kyllä ihan huiput kovalle, jäiselle alustalle, mihin ne hankinkin. Pysyy kyllä alla potkussakin eikä karkaa alta. Ylämäkeen ne ei sitten ihan niin kiltisti menekään, varsinkin, jos pehmeää lunta, vaatisivatko enemmän voimaa hiihtämiseen sitten?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti miia Katso viesti
    Mulla myös käytössä noita lobster-hanskoja, sekä pyöräillessä että hiihtäessä, mutta ei ne ihan kovimmilla pakkasilla riitä. Osta ihan rehelliset vanhanaikaiset nahkarukkaset, niitä mä käytän -18 asteen kelissä. Riittää yksinään, ja jos ei, niin alle ohut tumppu. Sillä pärjää!
    Eräällä ruotsalaisella valmistajalla on tuotannossa hiihtohanskan ja remmien päälle laitettava päälyrukkanen, siis tuulisuoja. Ne jotka ovat käyttäneet niin kehuvat tuotetta kovasti. Mitkään lämmikkeet ei toki auta jos veri pääsee jäähtymään ennen sormia eli vaatetuksella käsissä ja ranteissa on merkitystä, ei toki niin paljon kuin fillaroinnissa. Kovemmilla pakkasilla yleensä pelkän liivin käyttäminen riittää, itse laitan toisen kerraston lisää siinä -25 korvilla.
    "To avoid hitting the bumper of the car in front, I struck the pedestrian."

Samaa mieltä osin, eli mullakin sukset jotka luisti aina Rexin sinisellä oli keli mikä vaan. Mutta sanokaas mikä vikana, kun ne ei käyttäydy enää samallalailla. Ne on 10 vuotta vanhat Peltoset, tosi hyvät yleissukset aiemmin ja nyt kyllä luistaa hyvin, mutta alkaneet olla vähän nirsit kelin suhteen. Ovat kovan alustan sukset, mutta ennen luisti hyvin myös pehmeällä. Nyt tuntuu, että "ottavat kiinni" pehmeällä alustalla. Onko hiihtäjässä vika, eli joku tekniikkajuttu vai se, että nykyään vaatii enemmän suksiltaan, kun on hankkinut kilpasuksia alleen, vai voiko suksi "vanheta", siis jotain tapahtua painealueille? Mainittakoon, että hiihtäjän massa on pysynyt kutakuinkin samana...

P.S. Rossarin x-iumit löytyy multakin ja ne on kyllä ihan huiput kovalle, jäiselle alustalle, mihin ne hankinkin. Pysyy kyllä alla potkussakin eikä karkaa alta. Ylämäkeen ne ei sitten ihan niin kiltisti menekään, varsinkin, jos pehmeää lunta, vaatisivatko enemmän voimaa hiihtämiseen sitten?
    Itsekkin miettinyt samaa asiaa. "Luottopari" ei toimikkaan enää... Todennäköinen syy on suksen löystymisessä. Se taas voi johtu voitelusta (lämpötilan vaihtelusta) tai yksinkertaisesti paljosta käytöstä. Myöskin hionnan kulumisella on merkittävä vaikutus.
    Toisaalta uudet sukset kehittyy vuosi vuodelta. Ei pärjää vanhat enää.

Nuihin alkujäykkiin suksiin pätee se tosiasia että ne ei välttämättä ole herkkiä hiljaisessa vauhdissa. Mutta kun sukselle laitetaan painetta (kovempi ponnistus), se muuttuu paremmaksi. Löysässä suksessa muutos voi olla päinvastainen.
    "Lapasesta lähti..."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Tämä Vauhdin Ski Base Fluor Cleaner on osottautunut hyväksi tuotteeksi kyllä.

Tämä fluoriton vaihtoehto teki kyllä plusfisherien pohjan hionnan jälkeen tosihyväksi. En ole viellä päässyt kokeilemaan luistoa kun on ollut kovat pakkaset. Helppo tapa pohjustaa. Toivottavasti toimii myös käytännössä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Tämä taitaa olla kovasti yksilöllistä, kenellä sormet jäätyy ja kenellä ei. Minulla on hiihtohanskoina Sinisalon jotkut normaalit viissormiset, taitaa olla vuosimallia 2005 tai -6 ja hyvin niillä olen pärjännyt aina näihin -18 lukemiin asti. Koko on pikkasen reilu, ehkä pykälän normaalihanskaa suurempi, joten tuo lievä väljyys tuo lisää lämpimyyttä. Korvalehdet näillä keleillä ensimmäisenä jäätyy, pitäisi vissiin ostaa pipo joka ylettää paremmin peittämään.

on se tosiaan hiihtäjästä kiinni kenellä jäätyy näpit, mulla jäätyy näillä keleillä (-17) näpit rukkasissakin jo puolen tunnin jälkeen ja hiihtäessä ei edes saa kättä "nyrkkiin" jolla sais lisälämpöö...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti John McCurve Katso viesti
    Mitä tarkoitat, ettei lämpimämpiä voi käyttää.

Eilen oli 20 pakkasta ja ajattelin lähteä hieman kävelemään suksilla, eli todella hiljaisella vauhdilla. Käsissä oli yksinkertaisesti vain vanhat nahkarukkaset, joissa lapanen sisällä. Hieman vaikeampi laitta rukkanen hihnaan, mutta, ah sitä lämpöä! Tuollaisella pakkasella ei muutenkaan kannata riuhtoa, mutta naapurin vetämänä emme suinkaan kävelleet.

Miulla suurempi ongelma kylymillä ilmoilla on nykysuuntauksen mukaisten hiihtopukujen ylisuuri tuuletus puvun takaosassa. Niin housuissa kuin takissa. Hikinen selkä jäätyy välittömästi pitkässä laskussa ja loppumatkasta van persietä palelee niinku reisiäkkii.
    Tarkoitin ettei paksumpia enää viitsi käteen laittaa, tuntuma sauvaan on vähän löperö. On kuin villasukalla n...is.
    Nahkarukkanen lapasella on ihan hirveä yhdistelmä, se sopii metsähiihtoon, mutta rivakampaan meininkiin ei missään tapauksessa.

Mittari näytti tasan -20 kun kävin aamupäivällä hiihtelemässä. Laitoin kaksi ylimääräistä paitaa päälle ja kas kummaa, näpit ei jäätyny yhtään noilla lobstereilla, olisin pärjänny varmaan ohkasemmillakin hanskoilla joten kuten.

Tuo hiihtohousujen takaperän tuuletus häiritsee minuakin, perse siinä näillä keleillä jäätyy. Pakko käyttää ikivanhoja hiihtopöksyjä joissa ei tuo takaosa ole tuuletettu.

Jos vaan jostain saisi, niin mä haluaisin kylmimmille keleille koirannahkarukkaset. Tahko Pihkalalla oli sellaiset kun mm. Hämeenkankaalla aikanaan 50-luvun alussa tutki mahdollista Pirkan hiihdon tulevaa reittiä. Sanoi, että niillä sujui hiihto kuin itsestään, nimittäin toinen hanska oli koiraasta ja toinen nartusta tehty. Kun toisen sauvan vei vaan eteen, tuli toinen itsestään perässä

Nyt pitää tyytyä lobstereihin ja niiden alla ohueen puuvillasormikkaaseen. On mulla myös tosi lämpimät Yokon sormikkaat, niihinkin mahtuu ohut sormikas alle jos pitää hienosäätää. Yokot menee sellaisenaan -15 asti, muutama aste lisää alusormikkaalla. Lobsterit sitten likempänä -20 ja jos menee alle, taas sinne toiset sisään. Mononlämmittimiä en ole käyttänyt koskaan, niin kylmää ei ole ollut että olisi tarvinnut. Pakkaskeleillä muutenkin kun hiihto vaihtuu pertsaan, siinä pysyy jalkaterä ihan eri tavalla lämpimänä.
    Kaar ittelles vaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Tämä fluoriton vaihtoehto teki kyllä plusfisherien pohjan hionnan jälkeen tosihyväksi. En ole viellä päässyt kokeilemaan luistoa kun on ollut kovat pakkaset. Helppo tapa pohjustaa. Toivottavasti toimii myös käytännössä.
    Kummalla tavalla teit? Eli tuo aine yön yli suksissa vai aine sukseen ja heti parafiini perään.

Igor Pavlovits Guest

Yksinkertaiseen pitovoiteluun vinkkejä

Tähän asti olen hiihdellyt lähes pelkästään luistelua, mutta nyt polven kipeytymisen ja pakkasen takia tuli hankittua perinteisen sukset, mutta voitelusta ei ole pätkääkään kokemusta, joten onko heittää hyvää ja yksinkertaista pitovoidevinkkiä 8-20 pakkasasteen keleille.
    Vaikka esimerkiksi pari kolme purkkivoidetta, joilla pärjää tällainen ei-kilpavauhtia hiihtävä.

Alunperin ajattelin käyttää pitoteippiä, mutta sitä ei kuulemma kannata käyttää ennen kuin lämpötila on käynyt kertaalleen plussan puolella.

Tervapito Universal Miinus (Startin tekemä) toimii ainakin meillä perheen pertsasuksissa lähes joka kelillä. Purkin kyljessä on asteet 0 --20 mutta lähellä nollaa ja jäisellä ladulla pitää ruveta katselemaan muita purkkeja. Mutta muuten toimii hyvin.

Pitoteippiä kokeilin joskus yksissä suksissa. Varmaan joo ihan hyvät joillekin.. mutta ei tuon purkkipidonkaan levittäminen nyt ylivoimaisen työlästä ole.

Punapää

Tein vertailevaa tutkimusta noista suksistani (vanhat :Peltonen 193 cm ja uudet Atomic 183 cm) ja varsinkin takaosan jäykkyyksissä on suuri ero, omaksi ikäväkseni nuo pidemmät taitavat sittenkin olla jäykemmät ja muuten kuin pituuden puolesta sopivammat ... :-(

Etupainealue (tasapainopisteestä) Atomic:eillä reilu ja vajaa 40 cm ( paino kahden/yhden päällä) kun Peltonen n. 5 senttiä vähemmän ( silti noitten Atomic:ien ihan kärki on noita Peltosia notkiampi) MUTTA takapaineet Atomic 30/ 20 cm ja Peltonen jopa 40/ 35 cm.
    Ja äijä knafti 80 kiloa. Ilmankos noilla Peltosilla oli hyvä pistää tasaisella ilman sauvoja .....
    ja taas mäessä kannat hakkas yhteen.

Nuo Atomic:it tuntuu kovalla alustalla kait ton notkeen kärkensä takia hieman rauhattomilta.

Sauvoistakin joskus höpötin ja joku meinas että mulla vaan on pitkät (178 cm äijällä 170 cm sauvat) mutta tarkkailin tuota somman maahan tuloa ja sinne monojen tienoolle tippuu: alles bra?

Ei ku taas 30 kilsaa huomenissa

edit: moisilla arvoilla olevat alta 300 kilsaa ( vai peräti 200) Peltoset olis siis ylimääräisinä .....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti steelmän Katso viesti
    Sauvoistakin joskus höpötin ja joku meinas että mulla vaan on pitkät (178 cm äijällä 170 cm sauvat) mutta tarkkailin tuota somman maahan tuloa ja sinne monojen tienoolle tippuu: alles bra?
    Varmaan ok silloin jos kerran tuntuu sopivalta, mutta aika pitkältä kuulostaa, kuinka saat yläkropan työnnön päälle? Itse olen 176 pitkä, ja hiihdän 155 cm sauvoilla luistelua. Ehkä muutaman sentin voisi lisätä sauvoihin mittaa, mutta ei missään nimessä yli 160:n.
    Ananasakäämä!

En taida saada ollenkaan (?) eli taitaa mennä ihan käsivoimilla .....

--+MM+-- Guest
    Daa daa, meikä on 176cm ja luikka menny vuosia 160cm kepillä.

µ

Hmmm. Mulla mittaa 197 ja vielä viime talvena meni vapaa 170cm tikuilla. Tänä talvena on 175 pitkät Exelit ja olen vähän kahden vaiheilla, että pitäisikö katkoa. Mutta makuasioitahan nämä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti

... On mulla myös tosi lämpimät Yokon sormikkaat, niihinkin mahtuu ohut sormikas alle jos pitää hienosäätää. Yokot menee sellaisenaan -15 asti, .
    Mikä malli, mistä ostit, paljo makso..räpylät jäätyy herkästi, rukkaset vähän kömpelöt. Noita koirarukkasia pitäs päästä testaamaan.. Sinisalon Thermot oli lämpimät ja notkeat vielä vuostuhannen alussa kun ne tehtiin Puolangalla. Nykyset tehty jostai kattohuovasta ja ommeltu rautalangalla kiinassa. On semmoset koppurat ettei tosikaan. Hehkutan käpälät kuumalla vedellä tulipunaseks ennen lenkille lähtöö, konstilla pärjää aikansa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •