Randomi tossa mainitsi pohjustaneensa suksia mun ohjeen mukaan ja niin mä joskus kirjoitin, mutta se ohje tuli tosiaan tässä topikissa useampaan otteeseen mainitulta Johan Lindiltä. Totesi samaan hengenvetoon että voiteen imeytymistä sukseen yliarvioidaan, ovat Vauhdilla asiaa tutkineet ja todeneet sen painuvan sukseen n. 0,2mm syvyyteen. Eli määräänsä enempää sitä ei sinne voi uittaa vaikka voitelisi sataan kertaan.
Asiasta tuli eilen kouriintuntuva esimerkki itselle, kun oli puhtaudesta puhe. Hiihdin 48km niin putipuhtaalla pakkaslumella kuin eteläsuomessa vaan voi hiihtää. Metsäautotielle vedetty korpilatu keskellä ei mitään. Luisto ei muuttunut koko lenkin aikana mihinkään, vaikka suksia on voideltu tasan 2 kertaa tähän mennessä. Lika vie luiston, ei niinkään voiteen kuluminen. (paitsi että tietyntyyppinen lika tietysti itsessään kuluttaa sitä voidetta) Ei ollut pohjissa harmaata.
Mitä voitelun helppouteen tulee, niin sitä kannattaa tehdä aktiivisesti jotta hommaan muodostuu rutiini. Jos voitelutelineet sun muut on suht hyvin hollilla, niin homma sujuu sutjakasti eikä vie pahemmin aikaa.
Mulla on kiinteä voitelupöytä autotallissa, lenkkeilyä varten tehty voitelu raudalla ei vie kymmentä minuuttiakaan ja väitän tekeväni sen 10 minuutissa jopa aika huolellisesti. Ei tarvi edes hosua, mutta montaa ylimääräistä liikettä siinä ei myöskään tehdä. Ei paha? Eri asia tietysti jos homma tehdään kämpässä sisällä tai parvekkeella...
Kirjanmerkit