Lainaus Alkujaan tämän lähetti xtrainer80 Katso viesti
Jaa noin, itse en koskaan hankaa parafiinia suksen pohjaan,vaan levitän sen aina raudan avulla eli painan palaa raudan pohjaa vasten ja kuljetan suksen päästä päähän niin että voidetta jää tasainen noro olaksen kummallekin puolelle. Sitten vain "tasoitus" raudalla, olaksen ja reunojen siklaus ja suksi jäähtymään. Tämä on mielestäni kätevä tapa, mutta vaatii jonkin verran tuntumaa että voidetta tulee tarpeeksi/ei liikaa, ja että voide ei valu olakseen/lattialle.

Isäni joka on myös paljon kilpailijoiden suksia voidellut, on tämän tavan minulle opettanut, en sitten tiedä onko totaalisen väärin? PMT??
Kyllä en itse veisi kuumailma puhallinta suksen lähellekkään , muuta kuin liisteri tuubin lämmittämiseen , tuo puhallin antaa liian kovan ja pistemmäisen lämmön jolla vaurioitetaan helposti pohja materiaalia. Kyllä tuo käyttämäsi voitelu raudalla tehty työ antaa taatusti mukavan luiston pitemmäksi ajaksi kuin hangattu ja puhaltimella tehty voitelu. Toki jos ei oo kuin kädet missä voitelee kaikkea yritetään tehdä , toiset hankaa voiteen sukseen ja korkilla yrittävät hieroa sen siihen,mutta kuten aikaisemmin kerroin suksi voide joka on liian paksuna suksen pohjassa ei luista enne kuin luni on sen hionut ~2-5 km jälkeen rupeaa siklaamaton suksi luistamaan.