No mä olen vaan matkinut, mitä voidevalmistajat käskee sivuillansa tehdä, eli pohjustusvoidetta joku 2-3 kertaa, sulatetaan pohjaan, siklataan pois ja harjataan. Sitten päälle sinistä joku 2 kerrosta ja sillä sitten hiihtämään. Hyvät harjaukset aina välissä. Tiedä sitten, mikä on just oikea tapa, koska voitelutapoja on varmaan niin monta kuin on voitelijaakin. Surffaa vaikka Startin, Rexin ja Vauhdin sivuilla, niin sieltä sitä voi sitten katsoa vinkkejä. Toki voidevalmistajilla on oma lehmä ojassa, eli kaikki neuvoo, että mitä useamman kerran tekee tuon voitelu-siklaus-harjaus -kierroksen, sitä liukkaampi suksi ja parempi pohjustus tulee. Mutta mä olen ajatellut, että kai se 4 kertaa riittää, joku kohtuus kai pakko olla. Rex neuvoo kyllä laittamaan jotain nestemäistä fluoripohjaista pohjustusnestettä, mutta sitä en ole ikinä kokeillut.
No sullahan on kaikki.
Nii paitsi voitelupenkki. Ekaks pyyhi voiteenpoistoaineella. Sitten
pehmeää fluoritonta voidetta ja lämpimänä pois siklillä. Harjaus ja uudestaan pohjustusvahaa. Vielä vähänaikaa sitten oltiin sitä mieltä että ei tarvitse siklailla joka välissä vaan imeytellä samaa mälliä. Jos helpolla haluaa päästä niin sitten vain imeyttämään muutaman kerran. Siis kun vaha on jähmettynyt niin eiku vain uudestaan sulaksi. Ei liian kovalla lämmöllä. Niin, että vaha sulaa juuri ja juuri. Kolme neljä kertaa kun on sulatellut niin sitten siklaus jäähtyneenä ja hyvä harjaus. Sitten luistovaha ja siklaus tarkaan ja harjausta niin, että kädet väsyy. Sitten baanalle. Aluksi joka lenkin jälkeen luistovoitelu uusiksi. Siis harjaus, sulatus, sikalaus ja harjaus.
Hifistelijät voi olla erimieltä, mutta näin viiden lenkin jälkeen mun sukseni luistavat aivan hyvin.
Nykyisin teen helpon luistovoitelun niin, että hankaan luistovahan palasta pohjaa harjauksen jälkeen ja sulatan kuumailmapuhaltimella. Sitten harjaan hampaat irvessä ja luistaa riittävästi. Toimenpide kestää 5 minuuttia jos välineet löytyy heti.![]()
Jos et aja et voi ottaa!
Tuo pohjustaminen ei oo mikään voidefirmojen keksimä juttu, kyllä suksesta tulee luistavampi mitä enemmän sitä voidellaan ,tuolla aikaisemmin kerroin mitä uudelle sukselle pitäis tehä , mutta kertauksena . 3-4 kertaa pehmeämpää voidetta, joka välissä voiteen kunollinen jäähdytys , siklaus ,harjaus . tosiaan sen jälkeen pari kolme kerrosta keli voidetta ja sitten hiihtämään , nykyisin ei suksen pohja tuota nukkaa niin paljon kuin aikaisemmin , mutta sekin joka pohjasta nousee pystyyn sklatessa lähtee pois edellyttäen että vakha on jäähtynyt kunnolla , on myös mielen kiintoinen ilmiö kun uuteen sukseen ensimmäisen kerrokset laittaa ja antaa jäähtyä vaikka yön yli niin eoipä oo siklattavaa juurikaan ennen kuin kennot on täynnä vahaa. Mitä paremmin tuon alkutyän tekee niin sitä kauemmin voi suksella hiihtää ilman narmaantuvaa pohjaa joka taas merkitsee voimakasta luiston häviämista= matala renkaan paine pyörässä. Ja ei ku töitä tekemään.
Pari vinkkiä suksien pohjustukseen (ensimmäiset 10-15 voitelukertaa) ja luistovoiteluun.
-harjaa suksi ennen voitelua (metalliharja hyvä, nylon harja välttävä.)
-ensimmäinen voitelu pehmeällä ja siklaus lämpimänä
-toinen kerros kelivoidetta heti ensimmäisen kerroksen jälkeen ja annetaan jäähtyä(pohjustus vaiheessa samaa voidetta kuin ensimmäinen kerros).
-huolellinen siklaus ja harjaus
-kelivoitelu, jäähdytys, siklaus ja harjaus.
Kelivoide tarvitsee pehmeämpää voidetta alleen jotta kulutuskestävyydestä saadaan maksimaalinen. Jos motivaatio ei riitä huolelliseen pohjustukseen kannattaa selvittää missä on lähin uunituksia tekevä huolto. Uunituksella saadaan suksi pohjustettua huomattavasti nopeammin ja helpommin kuin perus rautavoitelulla.
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
hannupulkkinen tuota voitelua en ole viel kokeillutkaan muilla kuin pikavoiteilla.
130c on hyvä raudan voitelu lämpö.
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Kiitti pojat neuvoista.
Mitä tarkoittaa pehmeämpi voide? Vähään pakkaseen tarkotettua vaiko kovaan pakkaseen?
Tai jotain muuta?
Mulla ei oo muuta ku pohjustusaine ja luistovoiteita.
Jos ei halua itte rasvata suksia ja laittaa niitä uuniin niin mihin veisitte ne Tampereella hoitoon?
http://www.intersport.fi/megastoreko...ex/huolto.html
Tuolla on suksen hiontavälineet ja uskoisin että on myös suksiuuni.
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Erilaisia ohjeita riittää. Siklatakko vai eikö siklata.
Ei näillä erilaisilla tavoilla ole mitään tieteellistä perustaa. Mutua kaikki ja kaikki toimivat aivan riittävästi.
Mitä helepompaa sitä mukavampaa.
Tuo palasta hankaaminen, kuumailmalla sulatus ja harjaus luistaa kuntoilijalle aivan riittävän hyvin ja on helppo tehdä.
Nii ja sähkösaunahan on uuni. Jos steelmän panee fluoritonta parahviinia pohjaan tänään ja vie saunaan 50 asteen lämpöön yöksi. Siklaa sekä harjaa aamulla ja laittaa kelivoiteen niin luulen notta pelittää.
Eikai suksi muuten löysty siellä saunassa. Vastaan itse: ei ehkä viidessäkybässä.
Jos et aja et voi ottaa!
Mulla on myös 'ihan tuoreita' (Sulo Vilen ostanut ne joskus jemmaan .... B-) Rex:in Suksivoide-nimellä olevia niitä pyöreitä peltiputken pätkiä
+ yk's Pohjavoide, onkohan ne luistoa? Tuntuvat olevan aika parafiinimäisä paitti toi +2 -0 kelille joka tuntuu olevan liisteri
Öh, ei auennut ...
Kerran taisin jollain oheisella vetää koko suksen pohjan jollain noista: sitten oli 10 senttiä lunta pohjassa ... :-( Siitä on kyllä aikaa sen 25 v. tai jottain ....´eli ovat pitoa?
![]()
Juu EI pitovoiteita tai pohjavoiteita luistoalueelle.
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Onkohan tässä sekoittuneet käsitteet pohjavoide, jota käytetään pitovoiteen kiinnitykseen ja pohjustusvoide, jota käytetään uuden suksen luistopintojen pohjustukseen.
BINGO! ! !
Taitaa tosiaan olla näin - eli peltipurtilot piiloon kun lusitelusuksea duunaan.
Taidan tuossa puhdistaa pohjat, antaa ilmaantua aamuun ja sitten voitelu ja baanalle ...
Uudet sukset n.10 cm vanhoja lyhyemmät (olivat kyllä liian pitkät), miltei kaiiki lähti siteen takaa eli ainakin ongelmaan 'kantojen kopina' pitäisi ratkaisu olla ilmassa .... B-)
No taas oppi jotain uutta ...... niin kuin senkin että vanha SNS on eri monoille kun Pilot SNS ..... :-( Voihan kettu! Suksiin oli ruuvattu noi Pilot:it ja en siinä tohinassa asiaa noteerannut ..... eikä myyjäkään vaikka sanoin että 'onk's nää siteet yhtä hyvät ku SNS-side' ...... taas meni kantapään kautta ..... ja korkeelta ! ! ! Mulla pirun hyvät SNS-monot: ne EI lähe mihinkään!
Ku just luuli että NYT ne suksihommelit hanskassa ..... ja eiku palauttelemaan .....
Pyydät niitä vaan vaihtaa sulle siteet ku ne menee samoille reijille aioastaan 1 reikä tulpataan.
Ja sit kannattaa pyytää jokuu voidepala väliin ku pilot equipe on yli kympin kalliimpi ku profil equipe. (pilot sport on taas samoissa hinnoissa.)
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Paikalla Pilot Sport.
En tartte uutta sidettä kun mielessä olis ottaa ne SNS Profil:it vanhoista ja nakata ne sanonko minne ....
Ja näyttää olevan sidettä liimailtu ...... älytön homma?
Tässä sen kait taas huomaa sen 'ammattimyyjän' ja jonkun muun ero ....... kyllä liian monta kertaa on vaan niin että jos ei ite tiedä mitä ostaa niin mönkään menee, ikävä kyllä. Vaikka onhan tuota muitakin esimerkkejä kohdalleni sattunut.
^
Kysyvä ei ladulta eksy..Tämä on siitä hyvä topic ettei täällä aleta "kouluttaa nöösiä" tyyliin -käytä hakua yms. Eikä kokeneempia syytetä pätemisen tarpeesta. Hiukan sekavahan tämä on, koska kaikki aiheet, kuten tekniikka, kisat ja välineet on iloisesti samassa vasussa. Toisaalta porukka mikä täällä kirjoittelee taitaa olla sen verran pieni, jotta eiköhän täältä hakemansa löydä?
Kyllähän mä tuon eron olen tiennyt mutta en tosiaan siinä kiireessä ( emäntä hoputti ...) hokannut että siteet olivat nuo Pilot-malliset.
Kyllä myyjän olisi pitänyt kysyä "1 vai kaksirautaa monossa?"!!
Menet sinne ja reklamoit asiasta ja saat korjauksen heidän tekemään virheeseen ja saat oikeat siteet.
Oma neuvoni ostoksille on että elkää ikuna menkö ostoksille kiireessä!
"kiirellä ei tuu ku kusipäisiä kakaroita" (C) "naapurinmies"
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Kestävyysurheilua tuo voitelu.Tänään (eilen) meni 3 tuntia alusta loppuun yhden suksiparin käsittelyyn. Yritin "pohjustaa" suksia, koska niitä ei ole "nollattu" kaiketi kertaakaan ensivoitelun jälkeen. Heti alkuun vuoleskelin siklillä vanhat jämät pois sikäli kun sitä irtosi, harjaus messingillä kevyesti, sitten Swixin voiteenpoistot pintaan, annoin vaikuttaa n. 10min ja sitten talouspaperin kanssa hangaten töhnät pois. Karhunkielelläkin otin painealueet, ja sillä tuntui irtoavan hyvin.
Startin base waxia sulattelin reiluhkosti pohjaan ja annoin jäähtyä viileässä ilman siklausta. Sitten taas raudalla uusi sulatus ilman vahan lisäystä ja kolmaskin samaa rataa Pekka L:n ohjeiden mukaan. Tämän jälkeen siklaus melko kevyesti ja harjaus lämpimänä. Pohjasta tuli samettisen tumma. Viimeisellä sulatuskierroksella alkoi pohjavoide jo kovettua marmorimaiseksi pohjaan, kaiketi sitä oli jo niin paljon imeytynyt?
Tähän päälle sininen perusparkku (sulatus, siklaus kuumana kevyesti ja raivoisa hankaus nylonilla kunnes kiiltää tasaisesti) ja vielä sen päälle LF6 samaan tyyliin. 10min pakkaseen ja lopullinen harjaus. Tuntui harjatessa ainakin liikkeellelähtökitka kadonneen tyystin ja pohja oli kuin pianolakattu.Harjasin messingillä yhden kevyen vedon verran ennen LF:n laittoa, koska arvelin että tarttuu paremmin siten. Olisi varmaan voinut vetäistä pintaa hieman rikki myös ennen sinisen laittoa...
Huomenna (tänään) selviää kannattiko 3 tunnin ähkintä. Edelliskerroista poiketen jätin nyt siklauksen jälkeen reilusti tavaraa pohjaan ja kovalla nylonharjalla raivoisasti hangaten (ranteen räjähtämispisteeseen asti) sitten ylimääräiset pois. Toivottavasti voiteet kestää nyt pidempään.Yleensä ennen lenkkiä tulee sinistä hangattua suoraan kylmiltään pohjiin, (tasoitus korkilla) ja kova hankaus nylonilla päälle. Menee se 3 minuutia / suksi ja luistaa erinomaisesti myös näin.
![]()
Pyöräilyseura Velo Saimaa ry
Pyöräilyn puolesta Mikkelissä
Randomin tapa voidella on sama kuin minulla uusissa suksissa ja syksyllä kun otat sukset käyttöön. Muulloin ei tarvitse olla näin perusteellinen.
Lenkkkivoitelussa minä vielä sulatan vahan kuumailmalla. Joskus käytän pikaluistoja kun en aio hiihtää pitkää lenkkiä.
Jos et aja et voi ottaa!
Kirjanmerkit