Luettuani tätä foorumia riittävän pitkään, totesin että parempi näillä taidoilla yrittää jotain yksinkertaisempaa. Oma käyttö on käytännössä syksy/talviajoa enduropoluilla, joten se on hieman vaikuttanut lopputulokseen. Pyörästä saa kuitenkin osan valosta (xenon), joten tämän tarkoitus on auttaa näkemistä ylhäältäpäin ja mutkaan.
Kokemukset ovat olleet positiivisia vaikkakin tämä antaa aika tiukan valokuvion keskelle, mutta kahdella lampulla sitä "hot spot" osaa saa levennettyä tai kuten itse olen tehnyt, pidennettyä. Hajavaloa tulee mukavasti ja tähän mennessä tälläkin on pärjännyt hyvin ilman sitä pyörän xenonvaloa alkuperäisen lyhdyn kanssa (35 w halogeeni = himmeä, keltainen jota oikeasti ei edes huomaa).
Tällainen siitä sitten tuli.
Tässä vielä päältä päin.
Kokoonpano:
-
Cree P4 moduuli (sku.26127)
- Kojetaulun päälle kiinnitettävä mittarikotelo (Biltemasta)
- Katkaisijat lampun johtoon (Biltema)
- 18650 akut rinnan kytkettynä 2 + 2 (~7,4 V, 2,5 Ah)
- Akkukotelo Turboferretiltä
- "lasi" tehty pleksistä leikkaamalla
Muovikotelo teoriassa pitää lämmön sisällä, mutta kenttäkokeet olohuoneen pöydällä (20 min jaksoissa) osoittivat että kuumeneminen ei ole kovin voimakasta ja oletuksena on se että ajoviima viilentää. Endurossa harvoin ajetaan yli 20 minuuttia kerralla, joten jaksojen välilläkin moduulit ehtivät jäähtyä, jos ovat lämmenneet. Tuota pystyy säätämäänkin pystysuunnassa helposti ja säätö pysyy paikallaan, joten siinäkin mielessä sopii hyviin. Toisen puolen kiinnitystä porasin hieman isommaksi, jotta hienosäätö sivusuunnassa onnistuisi. Jokunen reikä tuli porattua perussäätöjen hakuvaiheessa...
-Testasin myös vastaavaa P7 moduulia, mutta se ei ollut läheskään yhtä kirkas, mutta antoi kyllä tasaisemman valokuvion. Jostain syystä se myöskään tykännyt samasta jännitteestä kuin nämä moduulit vaan alkoi värisemään (pätkimään?). Moduuli on nyt vaimolle menossa ja toimii hyvin ~6 v:n jännitteellä (4 AA-akkua).
Kirjanmerkit