HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 2 / 35 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 12 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 1036

Aihe: Grammanviilausta raharajoitteisille

  1. #31
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hunvo Katso viesti
    Onko kellään kokomusta ebayssa myytävästä Full Carbon MTB Framesta?
    http://cgi.ebay.com/Full-Carbon-MTB-...ht_1853wt_1165
    Tuossa olisi kyllä todella mielenkiintoinen aihio kevyeen budjetti projektiin.
    Noista halvoista/NoName/ebay -karbonaattirungoista on ainakin kaksi ei-niin-vanhaa keskustelua. Kokemuksia ei tainnut kellään olla, mutta ajatuksia oli.

    En jaksa nyt etsiä niitä tähän linkiksi, mutta kiinnostuneet löytänevät


  2. #32
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536
    Paras g/€ säästö taitaa ostaa kerralla kevyt ja kunnollinen.

  3. #33
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536
    Ja V-jarrut ja jäykkä keula, toki!



    Todistettavasti ulkoilutettu näreessä:


  4. #34
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    21
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tässä Izmon vinkki sieltä 7.x -ketjusta:

    SLX kammista taitaa saada yhtä kevyet kuin XT kun vaihtaa pultit alumiinisin ja pienemmän rattaan alumiiniin...
    Izmon kommentti perustuu keväällä tekemiini punnituksiin, joita pari viikkoa sitten lenkillä spekuloitiin.

    Vaihdoin XT ja SLX kampisettejä pyörästä toiseen ja tutkin mistä ero painoero muodostuu (ihan mielenkiinnosta vain... ). Omissa seteissäni SLX:n kammet olivat kummatkin 2 grammaa XT:n vastaavia kevyemmät (214g ja 365g vs 216g ja 367g). Punnittuna siis pelkkä vasen kampi ja toiselta puolelta kampi-akseli-spider -kombo. Isoimmat rattaat olivat samanpainoisia (85g) erilaisesta ulkonäöstä huolimatta ja keskimmäiset rattaat tuotenumeroa myöden identtiset (56g). Halvempi SLX setti on saatu painavammaksi teräksisellä pikkurattaalla (36g) ja isojen rattaiden pulteilla (19g). XT:ssä molemmat ovat alumiinia (21g ja 8g).

    Näiden yksilöiden tapauksessa siis olisi SLX:stä saatu XT:tä 4 grammaa kevyempi setti vaihtamalla siihen alumiininen pikkuratas ja pultit. Ainakaan omassa ajossani nuo osat eivät juurikaan kulu, eli yhden muilta osin loppuun ajetun XT-setin jälkeen olisi mahdollista periaatteessa kierrättää noita osia.
    -- Mauri

  5. #35
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.683
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maugga Katso viesti
    Näiden yksilöiden tapauksessa siis olisi SLX:stä saatu XT:tä 4 grammaa kevyempi setti vaihtamalla siihen alumiininen pikkuratas ja pultit. Ainakaan omassa ajossani nuo osat eivät juurikaan kulu, eli yhden muilta osin loppuun ajetun XT-setin jälkeen olisi mahdollista periaatteessa kierrättää noita osia.
    Kiitos kovasti, näitä lisää.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  6. #36
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Jos haluaa oikein kevyen vermeen, niin eikö olisi parasta hankkia suoraan yksipyöräinen - paino näyttäisi perusmalleilla olevan noin 5 kg.

    http://www.unicycle.uk.com/

    Ja näyttäisi olevan noista riisutumpiakin malleja:

    http://www.unicycle.uk.com/shop/shop...?catalogid=665

    Näkee sitä tosin tuolla Helsingin pyörätelineissä joskus kaksipyöräisiäkin joista satula puuttuu. Onko syynä sitten intohimoinen grammojen viilaus vaiko ahneet ohikulkijat.

  7. #37
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Raisio
    Viestit
    441
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maugga Katso viesti
    Omissa seteissäni SLX:n kammet olivat kummatkin 2 grammaa XT:n vastaavia kevyemmät (214g ja 365g vs 216g ja 367g). Punnittuna siis pelkkä vasen kampi ja toiselta puolelta kampi-akseli-spider -kombo.
    Tupla-SLX:llä ei sitten ole kevennystä saavutettavissa; pikemminkin päinvastoin. Omat SLX FC-M665 175 -kammet painavat riisuttuna 623g + 6g (poljinprikat). Eli ovat siten noin 50g painavammat kuin maugan tripla-SLX tai XT. Mukana tuleva muovinen bashringkin on vaivaiset 150g (kevyempi ja edullinen vaihtoehto esim. BBG Superlight). Koko kampisatsi suoraan paketista laakereineen kaikkineen oli 1007g .

  8. #38
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.683
    Onkos tuo tuplien pikkuratas terästä? Sen vaihto alu-malliin ei olekkaan niin helppoa...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  9. #39
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Tupla-SLXsissä on polkimen insertti terästä, ja kammet siis periaatteessa kestävämmät.

    Sen lisäksi että SLX kammet ovat saman painoiset kuin XT't ne ovat ilmeisesti aika paljon jäykemmät. Kuvittelisin että uudet XT't tulee ensi vuonna joissa on samaa tekniikkaa vietynä pidemmälle.

  10. #40
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Kivirinkuloita kohtuullisella hinnalla: BBG Bashguards
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  11. #41
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Raisio
    Viestit
    441
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Onkos tuo tuplien pikkuratas terästä? Sen vaihto alu-malliin ei olekkaan niin helppoa...
    Terästä tietenkin (35g), mutta kyllä hylly sen jaksaa kannatella . (taitaa olla ihan normaali 64 mm BCD 22-piikkinen)

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Kivirinkuloita kohtuullisella hinnalla: BBG Bashguards
    Näissä on isoihin merkkeihin verrattuna aika loistava hinta/painosuhde. Mun "104 32 black superlight with holes" tuli kesäkuun kurssilla suoraan postilaatikkoon 13,32 eurolla. Vaaka näytti 28g. Sopii hyvin esim. 1x9-setuppiin ulkopuolen ohjuriksi. Jos aikoo osua sillä kiviin, kannattaa laittaa järeämpi versio.
    kide muokkasi tätä : 30.10.2009 at 15.41

  12. #42
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    569
    Mites tollasen superlight-bashringin kiinnityksen kanssa - BBG:n sivuilla sanotaan, että se vaatii lyhyemmät pultit? Meneekö rataspultit vai joutuuko niitä viilaamaan lyhemmiksi?

  13. #43
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Raisio
    Viestit
    441
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hell_On_Wheels Katso viesti
    Mites tollasen superlight-bashringin kiinnityksen kanssa - BBG:n sivuilla sanotaan, että se vaatii lyhyemmät pultit? Meneekö rataspultit vai joutuuko niitä viilaamaan lyhemmiksi?
    Tavalliset pultit oli mulla ainakin vähän liian pitkät. Taisin laittaa sen aluksi kiinni joillakin aikoja sitten viilatuilla pulteilla, kunnes hankin valmiiksi lyhyet alupultit. Prikkoja olen kanssa joskus käyttänyt pultin kannan alla.

  14. #44
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    276
    Kinkkihiilarirungot kilkkeineen ovat kyllä taalan hinnan alhaisuuden takia aikas kiinnostavia upgreidausvaihtoehtoja. Tulli ja alvari ei kai fillarinosille ole paha, jos loota maksaa alta 350 Suomen tulliin. Aika hyvää palautettakin tuntuu näitä ebayssa myyvä bikebicycle99 saavan.

  15. #45
    moto Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maugga Katso viesti
    Izmon kommentti perustuu keväällä tekemiini punnituksiin, joita pari viikkoa sitten lenkillä spekuloitiin.

    Vaihdoin XT ja SLX kampisettejä pyörästä toiseen ja tutkin mistä ero painoero muodostuu (ihan mielenkiinnosta vain... ). Omissa seteissäni SLX:n kammet olivat kummatkin 2 grammaa XT:n vastaavia kevyemmät (214g ja 365g vs 216g ja 367g). Punnittuna siis pelkkä vasen kampi ja toiselta puolelta kampi-akseli-spider -kombo. Isoimmat rattaat olivat samanpainoisia (85g) erilaisesta ulkonäöstä huolimatta ja keskimmäiset rattaat tuotenumeroa myöden identtiset (56g). Halvempi SLX setti on saatu painavammaksi teräksisellä pikkurattaalla (36g) ja isojen rattaiden pulteilla (19g). XT:ssä molemmat ovat alumiinia (21g ja 8g).

    Näiden yksilöiden tapauksessa siis olisi SLX:stä saatu XT:tä 4 grammaa kevyempi setti vaihtamalla siihen alumiininen pikkuratas ja pultit. Ainakaan omassa ajossani nuo osat eivät juurikaan kulu, eli yhden muilta osin loppuun ajetun XT-setin jälkeen olisi mahdollista periaatteessa kierrättää noita osia.
    Käyvätkö seuraavat osa sitten SLX kampiin?

    Jos siis vaihtaisin Shimano SLX kampiin jonkun seuraavaista pikkurattaista:
    http://www.chainreactioncycles.com/M...x?ModelID=4006
    http://www.chainreactioncycles.com/M...x?ModelID=7067

    Vai vaihdanko suosiolla orginaalin Shimano xt M770 pikkurattaan mikä menee varmasti tuohon paikalleen:
    http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=38185

    Ison rattaan alumiinipulteiksi käyvät varmaan kaikki tuolta "outer ring" nimetyt pultit:
    http://www.chainreactioncycles.com/C...CategoryID=159

    Entä kannattaisiko harkita pikkurattaan vaihtaminen 22T->24T, jotta pikkuratastakin tulisi käytettyä himean useammin...

  16. #46
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    21
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti moto Katso viesti
    Käyvätkö seuraavat osa sitten SLX kampiin?

    Jos siis vaihtaisin Shimano SLX kampiin jonkun seuraavaista pikkurattaista:
    http://www.chainreactioncycles.com/M...x?ModelID=4006
    http://www.chainreactioncycles.com/M...x?ModelID=7067


    Vai vaihdanko suosiolla orginaalin Shimano xt M770 pikkurattaan mikä menee varmasti tuohon paikalleen:
    http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=38185
    Kumpienkaan rattaiden sovittamisesta ei ole omakohtaisia kokemuksia. Sen sijaan aikanaan jouduin hieman viilaa käyttämään sovittaessani Truvativin kampisettiin Shimanon XT-keskiratasta. Pulttijaon sopivuus ei siis vielä takaa rattaan sopimista "heittämällä". CRC:n kuvissakaan rattaat eivät täysin identtisiltä näytä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti moto Katso viesti
    Ison rattaan alumiinipulteiksi käyvät varmaan kaikki tuolta "outer ring" nimetyt pultit:
    http://www.chainreactioncycles.com/C...CategoryID=159
    Eiköhän nuo ole sopivia kaikki. Vastaavat tarvikepultit ainakin toimivat itsellä hyvin (toisissa kammissa).

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti moto Katso viesti
    Entä kannattaisiko harkita pikkurattaan vaihtaminen 22T->24T, jotta pikkuratastakin tulisi käytettyä himean useammin...
    Kevennysmielessä ei tietenkään, mutta muilla perusteilla varmastikin. Itse ei tule granny ringille vaihdettua kuin muutuaman kerran kaudessa. Silti se siellä mukana varmuuden vuoksi pyörii, voisi kai olla jotakin alumiiniakin kevyempää...
    -- Mauri

  17. #47
    moto Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maugga Katso viesti
    Kumpienkaan rattaiden sovittamisesta ei ole omakohtaisia kokemuksia. Sen sijaan aikanaan jouduin hieman viilaa käyttämään sovittaessani Truvativin kampisettiin Shimanon XT-keskiratasta. Pulttijaon sopivuus ei siis vielä takaa rattaan sopimista "heittämällä". CRC:n kuvissakaan rattaat eivät täysin identtisiltä näytä.
    Kiitokset neuvoista. Lähden pikkurattaassa XT-linjalle, koska sain selville SLX kampien manuaalista, että XT pikkuratas olisi vaihdettavissa SLX kampiin:
    http://bike.shimano.com/media/techdo...9830672023.pdf

    Sekä tilaan isolle rattaalle alumiinisia pultteja.

  18. #48
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestit
    906
    Valmiskiekkojen pikalinkkuja kevyempiin vaihtamalla lähtee painoa pois heleposti. Ei nyt jaksa muistaa Campagnolo => Heylight painonsäästöä mutta €/g oli vähintäänkin kohtuullinen.
    Peikkomainen flaksi

  19. #49
    Itse olen nyt hieman innostunut keventelemään tuota Jättiläis Trance X2:ta. Tässä tovin nettiä selailleena ja tutkailleena tein excel- taulukon, jossa ovat rinnakkain nykyiset osat ja mahdolliset tulevat osat painoineen. Tämän jälkeen laskin osakohtaisen suhdeluvun €/g eli millä osalla kevenee eniten pienimmällä euromäärällä.

    Ensimmäinen ilmainen kevennys oli Shimano XT SL-M770 vaihteenvalitsimista poistetut vaihteen näytöt. Painoa lähti joku alta 20g, mutta tarkka paino on vielä punnitsematta.

    Parhaimman (pienimmän) €/g indeksin sain polkimilleni. Wellgon LU-313 vaihtui Ebaysta tilaamiini Wellgo MG-1:iin. ~576g vs. ~376g vain noin 31€ sijoituksella (polkimet + lentomaili Englannista) Jos haluis polkimilla vielä lisää hifistellä, niin titaaniakselit cromo-akseleiden tilalle. Päästään ~300g:n pintaan, mutta omasta mielestäni tuo kevennys olisi tullut liian tyyriiksi.

    Edullinen kevennyskohde on myös satulatolpan kiinnitys. Nykyinen Giantin nimellä oleva kiinnitin painaa punnittuna 41g, jonka tilalle on tulossa Ebaysta metsästetty KCNC Sc11 31.8, jolla painoa noin 10-11g. Prosentuaalinen painonsäästö huomattava, mutta haittapuolena joutu tinkimään pikalukituksesta.

    Hayesin V6 ja V7 jarrulevyt tulevat vaihtumaan Alligator Windcutter 180mm ja 160mm malleihin. Painonsäästöä näistä about 69g ja näitäkin löytää Ebaysta ja postittavat suomeenkin.

    Ohessa vielä linkki kyseiseen excel-taulukkoon: http://img109.imageshack.us/img109/6...llarinosat.png

    Kommentteja otetaan vastaan ja lisää edullisia kevennyspalikoita/kohteita! Järkeväähän tämä ei ole, mutta omaksi iloksi harrastaa

  20. #50
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tombernaut Katso viesti
    Kommentteja otetaan vastaan ja lisää edullisia kevennyspalikoita/kohteita!...
    Mun vakiovastaus näihin: Sisärenkaiksi Schwalben XX-Light ~99g/kpl. Jos sisärenkailla haluaa ajaa

    Kohta joku kirjoittaa, että ei ne kestä mutta kyllä ne venyy vaikka 2.3" renkaaseen ja kyllä kestää. Ei ne ihan kondomitkaan ole.


  21. #51
    Liittynyt
    03/2000
    Paikkakunta
    tre
    Viestit
    625

    Peukalo ylös

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maugga Katso viesti
    Izmon kommentti perustuu keväällä tekemiini punnituksiin, joita pari viikkoa sitten lenkillä spekuloitiin.

    Vaihdoin XT ja SLX kampisettejä pyörästä toiseen ja tutkin mistä ero painoero muodostuu (ihan mielenkiinnosta vain... ). Omissa seteissäni SLX:n kammet olivat kummatkin 2 grammaa XT:n vastaavia kevyemmät (214g ja 365g vs 216g ja 367g). Punnittuna siis pelkkä vasen kampi ja toiselta puolelta kampi-akseli-spider -kombo. Isoimmat rattaat olivat samanpainoisia (85g) erilaisesta ulkonäöstä huolimatta ja keskimmäiset rattaat tuotenumeroa myöden identtiset (56g). Halvempi SLX setti on saatu painavammaksi teräksisellä pikkurattaalla (36g) ja isojen rattaiden pulteilla (19g). XT:ssä molemmat ovat alumiinia (21g ja 8g).
    jaahas hyvä että jollain oli ihan faktaa tiskiin, mutuna ja shimanon sivuilta oppineena sekä muutamilta muilta saiteilta päätelleenä päädyin myös SLX hankintaan vs. XT. Melkein 40e hintaeroa ja SLX:t ominaisuuksiltaan (jäykkyydeltään) vielä paremmat, lisäksi en käytä tuota pienintä ratasta ja tosiaan jos painoeroa on niin se on SLX hyväksi!
    “A boo is a lot louder than a cheer.”
    - Lance Armstrong

  22. #52
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    382
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mun vakiovastaus näihin: Sisärenkaiksi Schwalben XX-Light ~99g/kpl. Jos sisärenkailla haluaa ajaa

    Kohta joku kirjoittaa, että ei ne kestä mutta kyllä ne venyy vaikka 2.3" renkaaseen ja kyllä kestää. Ei ne ihan kondomitkaan ole.
    Tämä pitää paikkansa, tämän kauden ajanut kyseisillä ja ei ole puhki menneet.
    Normi sisuri kun painaa suunilleen 150-200g/kpl.
    www.mckramppi.com

  23. #53
    Liittynyt
    01/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.247
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mun vakiovastaus näihin: Sisärenkaiksi Schwalben XX-Light ~99g/kpl. Jos sisärenkailla haluaa ajaa

    Kohta joku kirjoittaa, että ei ne kestä mutta kyllä ne venyy vaikka 2.3" renkaaseen ja kyllä kestää. Ei ne ihan kondomitkaan ole.
    Jees. Justiinsa laitoin talvikiekkoille Freddyjen keveriksi. Ei ainakaan täyttettäessä räjähtänyt.
    Suo, kalja ja läski.




  24. #54
    Tuli ostettua ebaysta Omni Racer merkkiset pikalinkut maantiefillariin. Mitattu paino 42g ja hintaa noin 30$. Hienon näköiset ja halpoja grammoja kun melkein 100g kevyemmät kuin vakio linkut.


  25. #55
    Liittynyt
    07/2005
    Viestit
    92
    Tulipahan tehtyä täysin ilmainen kevennys, nimittäin sentti stongan molemmista päistä pois. Yhteensä siis kaksi senttiä alumiinia pois menoa hidastamasta. Käyttämäni työkalukin on saatu ilmatteeksi(putkileikkuri) joten todella, täysin ilmaista kevennystä.
    Jos omistaisin puntarin voisin kertoa kuinka radikaalista toimenpiteestä oli kyse.
    Tästä päästäänkin periaatteelliseen kysymykseen.
    Onko pyörä todella keventynyt jos ei tapahtumaa pysty todentamaan?

  26. #56
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SeWentwenty Katso viesti
    .....melkein 100g kevyemmät kuin vakio linkut.
    Jumalavita. Jos 42g linkut kevittää 100g niin johan olet ankkurit paikallistanut fillaristasi...


  27. #57
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    No ei se varmaan kovin kaukana totuudesta ollut, jos kyse oli parin painosta. Campan linkut painaa reilut 130 grammaa pari. Halvoissa maastokiekoissa usein käytetyt shimanon m475 napojen mukana tulevat linkut noin 170 grammaa pari. Lähteenä weight weenies.

  28. #58
    Linkuista puheenollen, tietäiskö kukaan kevyttä MTB linkkua taka-akselille, jos vaikka myytäisiin yksitellen? Etupäässä on keulan mukana tullut 15mm QR, näitä isompia akseleita ei taida saada erillisinä keveämpänä? Ja ehkä ei uskallakaan akseleiks mitään keveempää laittaakaan, ettei tuu pikku disasterit

  29. #59
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SeWentwenty Katso viesti
    Tuli ostettua ebaysta Omni Racer merkkiset pikalinkut maantiefillariin. Mitattu paino 42g ja hintaa noin 30$. Hienon näköiset ja halpoja grammoja kun melkein 100g kevyemmät kuin vakio linkut.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Samu Ilonen Katso viesti
    Jumalavita. Jos 42g linkut kevittää 100g niin johan olet ankkurit paikallistanut fillaristasi...

    Taisi olla tosiaan hyvä päivitys. 137g/pari oli noi Bontrager linkut.


  30. #60
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Manse
    Viestit
    911
    Mavic Composite MTB 56g (rear) alta 30e tai Shimano XTR 62.5 g alta 40e. Tai sit melkein olis kcnc pari 54e ja setin paino 44g. ton kcnc setin melekin itte ostaisin.
    www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •