Sain palautejärjestelmän kautta varsin asiallisen vastauksen herra Vähä-Piikkiöltä Espoon Teknisestä keskuksesta.
Joitakin otteita pitkästä viestistä:
"Hiekoitukseen on perinteisesti käytetty pestyä harju- tai merisoraa. Hiekkavarojen huvetessa, on siirrytty käyttämään kalliosta murskattua sepeliä. Tämä säästää maamme pohjavesille tärkeitä soraharjuja. Pääkaupunkiseudun ympäristöstä luonnonhiekkavarat on jo käytetty liiankin tarkkaan. Lisäksi sepeli on parempaa ilmanlaadulle. Kuljetusmatkat ovat lyhyitä eikä sepeli pölyä niin kuin hiekka."
"Tärkeä ominaisuus on myös se, että levitetty sepeli toimii tehokkaana liukkauden estäjänä usean liukkaan kelin ajan. Kun paljas asfaltti jäätyy uudelleen tai sataa lunta, vanha sepeli toimii. Tämä on merkittävä ominaisuus varsinkin rannikon läheisyydessä, missä lämpötilat vaihtelevat kuukausia nollan kahta puolen. Tämän vuoksi välilakaisua ei tehdä."
"Sepelin käytöstä on tullut jonkin verran negatiivista palautetta. Kaikilla pyöräilijöillä ongelmia ei ole ollut. Tätä on pohdittu ja kokeiltu käytännössä. Tulimme tulokseen, että hyvin karkeakuvioinen viiltosuojattu rengas on paras, sillä kivi ei jää kiinni suureen rakoon vaan tipahtaa siitä pois. Toinen pohdinnan tulos on se, että pistosuojattuina talvirenkaina myydään tuotetta, jonka laatu ei ole sitä, mitä luvataan. Markkinoille tarvitaan olosuhteisiin soveltuvia renkaita."
Tässä koko viesti.








Lainaa viestiä vastauksessa

Kirjanmerkit