Aamulla olin muutaman minuutin aikataulustani myöhässä ja voi sitä kiukun määrää kun totesin, että jäässä olevalla tiellä ei ole mahdollisuuksia tempoilla aikatalua kiinni. St1:lle saapumisaika 9:34 ja eihän siinä sitten tarvinnut kuin todeta että voivoi. Onneksi paikalle saapui HelTrin tyyppi 9:36 ja ajeltiin sitten 4 tunnin lenkki keskenämme, välillä vahvistuksena oli 2 muuta HelTriläistä. Opettavaan päivääni mahtui myös yksi rivakka maastoutuminen Vantaanjoen penkalle kun koiransa jätöksiä tutkiva ulkoiluttaja aiheutti yllättävän hidastuksen porukassamme. Ise en kokenut aihetta niin jarruttamisen arvoiseksi, joten asia tuli minulle "hieman" yllättäen ja törmäyksen välttämiseksi heitin pikku kierähdykset penkalle.
Resepti: Vähän mopilaattia ja herätyskello soimaan aikaisemmin.
Harmittelut Anteron puolesta. Minäkään en osannut odottaa että tulet paikalle kun arvelit tostaina että et ehkä tule olemaan ajokunnossa. Fillarikalenterissa oli näköjään osallistumisilmoituksesi. Sitäkään en huomannut aamulla katsoa. Puhelimestakaan ei olisi ehkä olisi ollut apua, kun yleensä en tapaa vastata puhelimeen lenkin aikana.
JoVain:lle tiedoksi, että Kahvimaan ja Lieviön välillä ei tarvinnut heittää maastoajoksi. Eniten rypemistä lenkillä oli Lepolammen polulla joka oli tuhottu metsäkoneilla.
Oma vikahan se on kun ei ole ajoissa paikalla. Yleensä muutaman minuutin pystyy tuossa matkalla tarvittaessa kirimään, mutta keli oli aamutuimaan tajuttoman liukas ja laitoin vielä pe-iltana kesäkumit takaisin, joten peli oli selvä kyllä jo ensi metreillä. Alamäet meni vielä jotenkin 40 km/h luisussa ja toinen jalka maassa, mutta ylämäissä kun ei ollut pitoa
Ja kyllä meikäläinen yhä edelleen annan ääneni sille, että lenkit lähtee ajallaan.
Toistan... ehdin kaatua ajokaistan keskelle Finnontietä ylittäessäni. Tietysti ensimmäinen refleksi oli poistua ajotiestä. Sitten uuden reiän housuissa tutkiminen vei koko huomion. Tästä syystä se traaginen tosiasia, että kaikki kolme banaania, vielä muovipussissa, tippuivat takataskustani asfaltille jäi huomaamattaJos vain tiesin, että olet ajamassa takana, soittaisin ja sinulla takuulla olisi +300g lisää hiilihydraatteja matkalla
![]()
Onkos tämän sunnuntain lenkistä havaintoja.. suuntaa, pituutta..
Jari päättänee reitin lähtöpaikalla olosuhteiden mukaan.
Kalenterin mukaan saatetaan poiketa hiekkateille tai "maastoon" niin Contin 4
-Season:lla ei taida olla asiaa matkaan. Toivottavasti pysyn mukana nastoilla.Tosin jos vettä tulee kaatamalla niin jää väliin.
Mukana nyt pysyy vaikka Jopolla, on sen verran hiljainen vauhti.
Huomenna taas messiin, uusi etuvaihtaja on paikallaan. Luvataan aivan aamuksi pari sadekuuroa ja sen jälkeen pilvistä, http://www.accuweather.com/world-for...ay=2&hbhhour=8
Joo, sääennustekin näyttää huomiselle kohtuullista keliä. Paikalle tullaan.
Nyt näyttää vähän kostealta. Jos ei onnistuta kiertämään sadekuuroalueita, niin ajetaan lyhyempi lenkki (3 h tjsp).
Kiitos mukavasta reitistä ja seurasta. 121km Pihasta pihaan @ 23.2km/t.
Metsäautotie-, maasto-, polkuosuudet ovat näin pimeän aikaan mukavaa vaihtelua vs. maantienlaita. Miten jos joku kerta teemana olisi ns. maastopainotteinen PK, jolloin reitti olisi pääsääntöisesti polkua ja mehtäautotietä (mutta kuitenkin silleen, että cc-llä pystyy pukkaamaan...)
Reitti oli mukavan vaihteleva, Kylmälän ja Turuntien välisillä päällystämättömillä osuuksilla meinas iskeä bonk mutta maantienlaita auttoi kummasti. Oli meikäläiselle raskain lenkki pitkään aikaan, ajoaika 5 tuntia ja vartti ja kokonaismatkaa 120 kilsaa, keskari Mikkelän jälkeen sama karvan päälle 23. Alustava reittikartta, Google Maps ei kaikkia mettäteitä osaa: http://maps.google.fi/maps?f=d&sourc...,0.066047&z=15
Hyvin olet pysynyt VPR kartalla!
Piirsin tässä lenkin viivoilla (risteysten tarkuudella), jotta sain maastopätkät mukaan.
http://www.mtbcf.net/phpbb3/viewtopi...p=25515#p25515
Lauantai-aamun parilenkki hissuna ml. vastamäet. Kesto lähempänä 3h kuin 4h jos minulta kysytään. Mukaan vaan jos ajoseurasta tms. pulaa (eikä me olla kisakuskeja ei..).
Säävaraus.
-Harri
Sanohan joku joka ehdi tarkistelemaan tilannetta tänään, kannattaako laittaa päälle nastarenkaat huomisen IK-32 lenkille?
Varmaankin ryhmässä ajaessa on vähemmän stressaavaa, jos kumeissa jonkinlaiset piikit auttamassa pahimmissa paikoissa.
Tänään olosuhteet olivat varsin vaihtelevat. Melkein kaikkea löytyi kesä- ja talvikelien väliltä. Kerran meinasi tänään vesikerroksen alle piiloutunut jää päästä yllättämään. Yllättävän paljon olosuhteet vaihlelivat pienelläkin alueella - paikoitellen oli maa aivan paljaana ja parhaimmillaan löytyi lunta varmaankin lähes 5 cm.
Mulla jää huominen lenkki väliin. Jään kotiin kasvattamaan parransänkeä, jota on tullut tässä jo kuusi päivää harrastettua lievän influenssan tai rajun nuhakuumeen kourissa. Mutta taisipa Pasi juuri sopivasti tervehtyä, joten toisen vakiovetäjistä pitäisi olla huomenna paikalla.
Viime sunnuntaina lenkin loppuvaiheissa tyhjentynyt eturengaskin odottaa minulla vielä korjaamista. Sen verran tutkin asiaa, että katsoin veden avulla että olisiko ulkorenkaassa reikiä (sehän sujuu näppärästi kun sisällä on vähän vuotava sisuri). No, ulkorengashan oli täynnä pientä reikää, ilmeisesti hiekoitussepelin tekosia, joten se siitä renkaasta. Ei taida kannata paikata vanhaa sisuriakaan enää. Käytössä ollut ulkorengas ei kyllä ollut tarkoitettukaan kestämän juuri mitään. Tuossa kun punnailin etukiekkoa kesärenkaan kera, niin yhteispaino tuntui suunnilleen samalta kuin nastarengas yksinään.
Ei muita sanoja (erityisesti semmoiselta kirjoitusmestarilta kun minä) kun samat joita toistan joko kerta! Eli, uskomattomasti hieno kiertely paikoissa, joista luulin että "tiedän jo". Tallennettu reitti tässä. On opittu uusi sana, "takiainen" (voi arvata, missä busineksessa olen saanut niitä takilleni
) Kertokaa joku muu vesi- ja raesateesta, jäästä ja kaatumisista...
Kuvaa saa klikata, mutta ei paljon parempaa saa tällä kameralla![]()
Uusia reittejä myös minulle. Yhteensä otin kolmet pannut. Kahdet ihan perinteiset "horjahdus ylämäessä ilman vauhtia ja kenkä ei irtoa" ja yksi aivan sileällä jäällä kuorrutetulla asfalttitiellä. Mentiin alamäkeä, mutta onneksi vauhti ei ollut kovin luja, eikä autoja tullut vastaan. Muistoksi pikku ruhje lantion kyljessä ja kyynärpäässä. Pasille kiitos suvereenista ryhmänvedosta ja aika- arviosta kotimatkalle. Olin 7min ennen tavoite aikaa kotona.
Minäkin liukastuin lievässä alamäessä, mutta ei tullut mitään ruhjeita. Ainoastaan toinen pulloteline meni rikki. Märkää ja harmaata oli mutta todella onnistunut lenkki mukavassa seurassa.
IK:n lenkkikin tuli ajettua. Se ratapohja+jatke Båtvikista oli hauskempi kuin muistinkaan. Inkoon puolelta löytyi muutama kilsa minulle ihan uutta pätkää, joten lenkki oli senkin puolesta antoisa.
Todella hienoja metsäteitä oli. Ihmettelen, montako tuhatta kilometriä tarvitsen ajaa, jotta tiesin ympäristön yhtä hyvin! Oman onneksi ryhmä ehtii ajamaan noita teitä ennen kuin pysähdyin vaihtamaan sisärengasta, ja työn saatuani valmiiksi astuin omien silmälasien päälleOnhan se tuttu sääntö, ettei kannata laittaa maan päälle mitään heikosti näkyvää; ja kun huurtuneet lasit lepäsivät maalla, kaikki muuttui heikosti näkyväksi
Kai voisin jatkaa lenkkiä, mutta olin niin ärsyttynyt omaan kömpelykseeni, että päätin keskeyttää. Nyt joulupukin työ helpottui, kun hän tietää että uudet pyöräilylasit vahvistuksilla ovat haussa
![]()
Olihan lenkki. Aiemmin en ole ennen ajallisesti tuon mittaista rupeamaa ajanutkaan. Ovelta ovelle kertyi vajaa seitsemän tuntia ja 126km. Välillä meinasi usko loppua, kun maantiepoljinten klossit eivät jään takia enää lukittuneet. Iso kiitos avusta, että sain klossit taas pelittämään. Noille lenkeille en enää maantiemonoilla lähde. Täytyy myöntää, että aika voittaja olo oli kotona. Hankalimpia paikkoja oli metsäteillä, jossa oli jäätyneet auton tekemät kohtuu syvät urat. Pyörän etu ja takarengas valitsi omat urat. Yritin välillä nostaa takapyörän ja välillä etupyörän samalle kaistalle. Ei noita varmaan opi menemään muuten, kun ajamalla. Ei siellä muilla näyttänyt pahemmin hankaluuksia urien kanssa olevan.
Kiitos vielä kaikille hienosta kokemuksesta![]()
"Talviajoon pukeutumisesta löytyy lisää vinkkejä IK:n nettisivuilta "IK-32:n jäsenille" –osiosta (valmennustietoa / Pukeutuminen talvipyöräilyyn). "
Saisikos tätä jonnekin "julkiselle" puolelle niin saisi katsottua vinkkejä...
IK:n nettisivuille on tosiaankin kerätty vuosien varrella valmennustietoa lähinnä IK:n jäsenlehden artikkeleista. Juttuja näyttää tällä hetkellä olevan 298 kappaletta. Niihin saa lukuoikeuden liittymällä jäseneksi. Mutta ei kai ole tarkoituksenmukaista että vierailevat talvilenkkeilijät kärsivät kylmyydestä, joten laitoin talvipyöräilyartikkelin myös julkiseen paikkaan (artikkelin kirjoittajan oikeudella).
Kirjanmerkit