Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hiillosmakkara Katso viesti
Kyllä - sukkaa pitää mahtua talvipopoon reilusti. Mulla on normikoko siinä 42-43. Shimanon MW80:t kokoa 45. Pidän kengässä paksua hiihtosukkaa sekä sen lisäksi ihan rehellistä mummon neulomaa paksua villasukkaa. Ei tuu vilu ei - jaloissa ei oo talvella koskaan liian kuuma eikä talviajossa haittaa, vaikka kenkä on kokonsa vuoksi hieman kömpelö. Reilua kokoa vaan kehiin ja sukkaa sukan päälle.
Olen itse tuuminut ostaa edukkaat -50% Z-biken peruskengät 1½-2 numeroa jalan koko suurempana. Noissa on leveämpi lesti kuin shimukoissa - sopii mun "lättäjalalle" ja toisekseen jää varpaille hyvä ilmatila, jota pidän hyvin tärkeänä. Pyöräillessähän ei jalka liiku kengässä, ei tee varvaskaan liikettä (kuten esim. juoksussa), joten varpaille ei saisi olla ollenkaan painetta kengän puolesta

Itse lähden siitä, että saan kengään mahtumaan hyvän, paksun thermo-pohjallisen. Ja sitten hyvä saumaton talvivaellussukka tms. Olen monasti muissa talvipuuhissa kokeillut kahden sukan ratkaisua, mutta jotenkin ollut vaikea saada mukavasti pysymään/istumaan jalassa - tuntuu että päällimmäinen liikkuu vinoon, tms., ja vetää sitten jostain ilkeesti - kun on niin kova kitka alempaan sukkaan. Laskettelupopossa himopakkasilla silkkisukka alimmaisena ja sen päälle paksu monosukka on kyllä toiminut.

Eli - hyvä thermo-pohjallinen, hyvä lämmin sukka, ja kelin mukaan ohuempi tai neopren-päällinen. Tätä kombinaatio kokeillaan, näin.
-E