Itseasiassa laitan vasta huomenna tilaukseen. Tulee yhdestä pienehköstä kaupasta jolla sattui olemaan Chromagin ohjaustanko purppurana hyllyssä, sanoivat että kumeksilla kestää pari päivää tulla.
http://fahrradkiste.de/
Itseasiassa laitan vasta huomenna tilaukseen. Tulee yhdestä pienehköstä kaupasta jolla sattui olemaan Chromagin ohjaustanko purppurana hyllyssä, sanoivat että kumeksilla kestää pari päivää tulla.
http://fahrradkiste.de/
Olosuhteet: 0,5 astetta pakkasta, kosteusprosentti 100, lähimetsän juurakkopolut, jyrkkä nousu jossa osaksi tallautunut nollakelin lumi, autotien loska-urat, pari kivistä polkua.
1: Edessä ja takana Nokian NBT 2.3 -> märillä ja ehkä jopa jäisillä juurilla eturengas luisti herkästikin, luminousussa takaa löytyi pitoa yllättävänkin hyvin, sutimaan sai vasta putkelta kun yritti. Melko hyvin eteni lumisohjossa autotiellä.
2: Edessä Mountain King 2.2 supersonic(handmade in saksa) takana Nokian Freddies lite. -> Mustalla jäällä MK:lla pito samaa luokkaa kuin NBT, haki oletetusti enemmän loskassa kuin NBT. Juurilla MK tuntui luistavan saman verran kuin NBT, ehkä aavistuksen vähemmän. Freddies tietysti piti mustalla jäällä hyvin. Yllätyksenä Freddies suti herkemmin putkelta lumimäessä kuin NBT, paineet F:llä oli vähän yli 2-2,5. Freddies oli lumimäen jarrutuksessa parempi kuin NBT. Kivillä MK oli edessä yhtä liukas kuin NBT, saattoivat kiven pinnat olla jäässäkinTasaisella lumipolulla edessä NBT vs. MK tuntui melko samalta, ei oikeen saanut näin lyhyellä testillä tuntumaa, mutta "juuri-pitoa" tässä olikin lähinnä tarkoitus verrata.
Tälläisen pikatestin tein piruuttani kun olin vaihtamassa Freddies Litejä sisäänajettaviksi. Hyvin lyhyt matka, mutta heti perään vaihto toisiin kumeihin, niin oli vielä muistissa miten edellisten kanssa meni, ehkä turha testi, ehkä ei, mutta laitoinpahan fiilikset muistiin![]()
Tilde muokkasi tätä : 09.11.2009 at 08.28
"Virheistä oppii...!"
Tänään eka lenkki Maxxis Swampthing renkailla. Super Tacky seos ja 2,35 leveä.
Kokeilin 3,5 barin paineilla kun metsässä ei ollut mahdottoman märkää.
Rullaa yllättävän hyvin kun ottaa huomioon minkälaiset renkaat.
Pito oli todella hyvä kun vaan luotti renkaaseen. Jos lipsui juurakossa niin todella hallitusti eikä ikinä yllättänyt. Pito märällä kalliolla oli uskomaton. Mudassa ja pehmeessä polussa rengas oli oikein elementissään.
Saa kattoo miten käyttäytyy kun pudottaa paineet sinne 2,5 baariin.
Kertokaas, miten on mahdollista että Contin Mountain King 2.4 on saman levyinen, ellei jopa kapeampi kuin Kenda Nevegal 2.1?
Toisen on mitannut insinööri, toisen markkinointiassari?
Ei sen niv väliä:
MK 2.4 on mulle ihan passelinkokoinen![]()
Ei nyt siis dejá vu, mutta jotain muuta ihmeellistä*.... juuri eilen mittailtiin tiimilenkillä samaa asiaa
Niin se selitys, se nyt vain on niin... <olankohautusmiö>
Pistää miettimään kuinka leveä 2.35 Nevegal onkaan...
*mikäs olis joku hieno termi tälläiselle ilmiölle kun jotain samaa tapahtuu eri paikassa samaan aikaan
Ymmärtääkseni Contin Rubber Queen 2.2 on paljon leveämpi kuin MK 2.4, eli heillä ei taida työntömitan peruskäyttö olla ihan hallussa... Itsehän sen saa varmistettua?
Jotenkin tämä koko juttu on kyllä surkuhupaisaa. Ilmeisesti kilpailu siitä kenellä on kevyimmät "uskottavan levyiset" trailikumit tarjonnassa on niin kovaa että tehdään sitten kapeammat kumit ja myydään leveämpinä. Ihmiset jotka haluavat 2.3" renkaat ostavat sitten ne tajuamatta että kilpailijan yhtä kevyt 2.1" rengas on yhtä leveä.
Tämmöinen tilanne on vielä helposti itseään ruokkiva, eli loppujen lopuksi muidenkin kilpailijoiden on pakko tehdä sama tai kumit jää hyllylle. Keuloissahan oli vastaava tilanne pari vuotta sitten että melkein kaikkien painot oli mitattu ilman kaulaputkea / öljyä yms. ei niin tärkeitä osia toimivuuden kannalta.![]()
Entäpä racing ralph 2,25" vs. race king 2,2", ovatko nämä suunnilleen saman levyiset?
Aika lähellä toisiaan, mutta RK saattaa olla millin leveämpi. Schwalbe tosin tuntuu liukkaammalta, jos tässä renkaita ollaan hakemassa.
Muistan löytäneeni keskustelun tai q&a tyyppisen jutun jostain päin intterveppiä jossa oikeen Continentalin edustaja kommentoi tuota leveysasiaa.
Ilmeisesti leveyden mittaamiseen on kaksi tapaa ja tämä Continentalin käyttämä on tietenkin se oikea(tuottaa suuremman lukeman samalle renkaalle).
Joku minua taitavampi kuuklaaja varmaan löytää, itse en löytänyt nopeesti.
Piti käydä mittaamassa. Mulla on edessä 2,4 MK ja takana 2,4 RQ. Rungon leveydessä on eroa, muttei suurimmassa leveydessä. MK runko ~53,5mm, RQ ~58mm, molemmat aika tasan 60mm leveimmästä kohdasta. Miten sitten 2,2 RQ...?
RQ on kyllä vallan mainio rengas. Aika hyvä kompromissi kaikkea. Tuo etu-MK ei ole sakemanni Black Chili, vaan perusmallin taiteltava ja on aika paska. Pitäiskö MK:lle antaa vielä mahdollisuus ja kokeilla sitä sakuversiota, olisko se parempi? Sain tuon vähän sattumalta.
Kaar ittelles vaa
Vannehan vaikuttaa myös leveyteen. Esim. Nobby Nic ja Racing Ralph voi olla monta milliä erilevyiset erilaisilla vanteilla.
Karkealla mittauksella MK 2.4 ja Nobby Nic 2.4 näyttäisi asettuvan suunnilleen samanlevyisiksi, mutta MK 2.4 on paljon matalampi.
Eli aika lähellä nimellismittaansa kaikki kolme. Renkaan leveyshän on sen suurin leveys. Esim. auton renkaassa se on rungon leveys, ei kulutuspinnan leveys.
Olisi aika hölmö ajatus että "saman levyiset" renkaat olisivat runkojensa osalta toistensa klooneja. Jos niihin eri ominaisuuksia haetaan, niin jo terve järki sanoo että siinäkin on pakko olla eroja.
Kaar ittelles vaa
Märkää oli tänään maastossa. Pitihän sitä lähteä testaamaan tosi olosuhteissa, tekeekö näillä mitään. Pitoa on juurakossa ja kivikossa ihan tarpeeksi. Märällä jäälläkään ei tule normaalia kauhun tunnetta, tosin pidon saa kyllä yrittämällä katoamaan.
Asvaltilla ajo kehittää kuskin luonnetta... Välilä piti katsoa taaksepäin tarkastaakseni, mitä minä oikein hinaan mukanani.![]()
No nyt tuntui lupaavalta... Panaracer Fire FR 2.4, ~900g tiukkaa pitoa.
Mitaltaan aika muhkut, nippanappa mahtuu pyörimään Nicolai Noniuksessa mutta eipä saksalaiset lupaakkaan tilatakuun kuin 2.3 kumeille.
Vasta kaksi lyhyehköä lenkkiä heitetty mutta hyvältä vaikuttavat näin uutena ainakin, kulutuskestävyys jääpi nähtäväksi.
![]()
Tämän 2.3 Gazzan kanssa ei myöskään yllätyksiä paljon tule, lisäksi on sepelinkestävä.
Meikällä 2.6 Gazza,hyvin pärjätty.
Vaihdoin vanhat 2,25" NN:t leveämpään (2,4") versioon ja pidon lisääntyminen juurakossa ja kallioilla oli valtava.
Kapeammat ja jo aika loppuunkuluneet NN:t lipsui jokaisessa juuren ylityksessa. Uusilla ei lipumista ole havaittavissa juurikaan.
Suo, kalja ja läski.
Voihan venakko, mä en tarkasti muista mitä kaikkea olin vetänyt tuona aamuna jona ensimmäisen kerran koeajoin y.m renkulat mutta alkuvaikutelma oli totaalisen väärä.
Eilen rykäisin kohtalaisen mittaisen lenkin keskuspuistossa jossa vettä ja mutaa hieman korvien tasoa korkeammalle joten juuret sekä kivikot näin ollen liukkaimmassa mahdollisessa kunnossa. Pito varsinkin juurakoissa aivan OLEMATON, saman valmistajan huomattavasti kesympi kuivan kelin rengas Razer MX pesee Fire FR:n 6-0.
Älkää hyvät ihmiset missään nimessä sortuko kyseisiin limppuihin, ainakaan jos käyttö tulisi märkään metsään. Saattaavathan nuo hyvinkin toimia pehmeähkössä maastossa painovoimapuolella, koittanen siellä.
Sori, en jaksa plärätä topikkia kovin pitkälle taakse päin, suosittelisitteko Panaracerin tilalle ennemmin Gazza 2.3 vaiko kenties Rubber Queen 2.2 Black Chili seoksella? Molempi imeisesti ok? Mahtaako olla tiedossa josko edellämainittuja löytyisi jostain pks kaupan hyllystä?
Ei niissä kuorituissa ja märissä juurakoissa oikeasti taida pitää muu kuin nastarengas. Siis jos pitää voimalla juurten päällä paikallaan vääntää. Jos noissa FR:ssa on se Panan ZSG Ultima seos kuten Cindereissä niin kyllä sen aika hyvin pitäisi pitää moniin täällä hyvää pitoa antaviksi renkaiksi haukuttuihinkin verrattuna. Liian kovat rengaspaineet ja kuskilla huono päivä?
Pakko kyllä myöntää, että tuota FR:ia en ole ajanut, DH-versiota kyllä. Eli jos siinä on kovat klopit niin eipä ne sellaiset useinkaan märällä kovalla pinnalla pitävimmästä päästä ole. Esim. Gazza DH-Mud on aika hauska pitkospuurengas..![]()
..makes Jack a dull boy...
Löytyi se pito Panaracereillakin, paineet piti kyllä laskea epämukavan alas siirtymiä silmälläpitäen. Kompromissia kompromissin perään sano nano...
Mulla oli Dh:ssa etunakkina toi pana fire fr. Oli kuivalla ihan jees, mudalla kusi sit kebabbia. Paras trail etunakki mulla on ollu 2,3 kassalodju G. Takarenkaana sama, mutta ei ihan juurakoilla vakuuta.
lauantaina kävin kokeilemassa uusia Maxxis Swampthingeja super tacky seoksella. Ajoin tarkoituksella märillä pitkospuilla, kallioilla ja juurakoissa. Pakko sanoa että huikea rengas. Pystyi ajamaan lähes normaalisti ja pito oli siedettävää jopa märillä pitkospuilla. Ero Nobby Nicceihin huikea, mikä varmaan oli jo kaikkien tiedossa aikaisemmista keskusteluista päätellen. En olisi aikaisemmin uskonut kuinka hyvin kumi voi märällä juurakolla pitää. Aikaisemmin olen vältellyt tuollaisia kelejä, mutta en tästä eteenpäin.
täytynee lisätä munkin osalta mielipiteiden ja ei_niin_tieteellisten testitulosten määrää aiheeseen liittyen
Kuten muillakin kantaa ottaneilla hakusessa on ollut renkulat, joilla ajaminen nykyisen kaltaisissa E-suomen olosuhteissa (vettä jokapaikassa, kaikki märkää - limaista, liejuista jne...) olis helepointa. Aineskin testiolosuhteet ovat olleet hyvät, ei oo päässy kuivuus kiusaamaan... Viimeisinä aikoina alla ovat ollet / käyneet Schwalbelta 2.2 ja 2.4 FA USTeina, Big Betty 2.4 UST, Muddy Mary 2.3 UST, Contin RQ 2.2 ei_black-chili UST, RQ 2.4 BC UST sekä WTB:n Weirwolf 2.3 LT ei-UST. Kovasti huonoja nuo ei oo mikään, tavallaan kaikkia kehutaan "hankalissa" olosuhteissa. Eroja niillä on toki. FA:t on hiton hyviä yleisrenkaita, jos niiden painoa ei koe ongelmaksi. Tosin muut ovat vielä raskaampia, pl. WTB. Noista on mun suosikeiks noussu MM, joka toimii kummassakin päässä - pitoa selvästi FA:ta enempi ja rullaa yllättävän hyvin. Kovasti tarkka paineesta, toimii selvästi paremmin ~2barin paineilla kun kovemmilla. Ainoa tuota parempi kombinaatio mulla on ollut korvata takaa MM WTB:n Weirwolfilla - ~ 800 g ja suhteellisen pieni ilmatila verrattuna noihin muihin möhköihin, mitattu leveys nappuloiden kohdalla ~58 mm ja runko selvästi kapeempi. Omituinen kuvio, jonka takia laiton kumin vielä nurinpäin ja HYVÄ pito
Rullaavuus selvästi huonoin tuosta joukosta, mut tuollaisen pidon ja vakauden takia antaa sen mielellään anteeksi. Suosittelen kokeilemaan.
Kirjanmerkit