Ja vastaukseni viimeisimpään viestiin:
---
Hei,
Pahoittelut viiveestä, henkilökohtaiset asiat veivät kaiken ajan ja energian viime päivinä, joten en ehtinyt paneutua tähän ennenkuin nyt. Tänäänkin näytti siltä, etten ehdi asiaa ottaa esille, kun jouduin renkaanpaikkaushommiin - tällä kertaa tosin pistosuojaamattoman lastenkuljetuskärryn renkaan osalta. Lienee tarpeetonta sanoakaan, että renkaassa oli uponneena iso määrä sepeliä.
Laitoin sekä tämän kommentoimani viestin että korjaamanne viestin Facebookiin sekä noihin edellämainittuihin keskusteluryhmiin. Jätin niihin myös alkuperäisen viestin tallelle.
En ole vieläkään saanut Keijo Kuoppalalta kannanottoa edellisissä viesteissä käsiteltyihin asioihin.
Kommenttini viimeisimpään viestiinne lyhykäisesti alla:
1. Noista keskustelupalstoilla mainituista kestävistä rengastyypeistä suurin osa on maastopyörien renkaita, jotka eivät sovellu esimerkiksi juuri ns. hybridipyöriin kokonsa puolesta. Arvioisin pääkaupunkiseudulla aktiivisessa käytössä olevista pyöristä ainakin 60-70% olevan juuri näitä hybridipyöriä tai peruspyöriä, joissa noita ei voi käyttää.
Mielestäni se, että muualla maailmassa ei tunnuta törmäävän tähän sepeliongelmaan pyöräteiden hiekoituksesta huolimatta, siirtää aika paljon vastuuta ja ongelman syytä rengasvalmistajilta pois tienpitäjän harteille.
Turvallisuus on toki tienpitäjän turvattava, mutta toivoisin sen tapahtuvan vaihtoehtoisella menetelmällä, sellaisia kun on saatavilla. Kuten aikaisemmin jo totesin, käsittääkseni lakikin asettaa tienpitäjälle velvollisuudeksi pitää tie sellaisessa kunnossa, ettei se aiheuta vaurioita liikennevälineille.
2. Toistan yhä näkemykseni tähän: Keskustelu itse ongelmasta on rakentavampaa kuin keskustelu termistä.
3. Vastaus ei selitä lainkaan sitä, miksi tälläkin hetkellä tuo toispuoleinen hiekoitus onnistuu - pikemminkin se kiistää tämän. Toispuoleista ja nimenomaan pyörätien puoleista hiekoitusta löytyy monesta paikasta, mm. Mannerheimintien pyörätieltä eduskuntatalon edessä tai vaikka Kauppatorin ja Kaivopuiston väliltä. Samoin sitten pääradan itäpuolisen kevyenliikenteenväylän hiekoitus on hoidettu siten, että sille jää hiekoittamattomat kaistaleet molempiin reunoihin Käpylän ja Oulunkylän välillä.
Se, että jalankulkijoita eksyy pyörätien puolelle, ei ole mielestäni kantava peruste pyörätien hiekoittamiselle. Itse asiassa pelkän jalankulkijoiden puolen hiekoittaminen saattaisi toimia liikennettä selkeyttävänä tekijänä: Jalankulkijat ehkä pysyisivät paremmin omalla puolellaan ainakin liukkaampien kelien aikana, jolloin liikenteessä tulisi vähemmän vaaratilanteita.
4. Pistosuojausnauhan asennus kaupungin toimesta on ehkä kannatettava idea. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että joillakin rengasvalmistajilla renkaan takuu raukeaa pistosuojausnauhan asennuksen myötä.
5. Onko sepeliä mahdollista murskausvaiheessa käsitellä niin, että piikkimäisten särmien sijaan muoto olisi enemmänkin neliömäistä?
Olen muuten ilokseni huomannut monesta paikasta pyöräilyreittieni varrella hiekoitussepelin harjatun tai pestyn pois parin viime päivän aikana. Kiitos siitä.
Terveisin,
Tapio Keihänen
Kirjanmerkit