Tuon pätkän juuri olen kävellyt, etelästä mutkaan, josta käännytään Kuivin suuntaan. Kammissakin olen käynyt ja kolhin pääni rakenteisiin, siitä siis muistin menetys...
Tuo puiston reuna olisi kyllä varmasti ajettavaa eikä pieni tunkkaus koskaan tee pahaa (kohtuullisesti nautittuna), kävely on hyvä liikuntamuoto. Sitten Tenon yli veneellä ja Valjoen (vai mikä se nyt olikaan) tienoilta polkua Karasjoelle tai länteen Lakselvin tielle ja edelleen kohti länttä korkeiden vuorien välistä Altaan.
Niin tai sitten Rastigaissan vierestä polkuja pitkin kohti luodetta Lakselvin tielle. Olen nähnyt kuvia reitiltä ja kuullut kertomuksia ja vähän matkaa kävellytkin... voisi olla kiinnostava reitti.
Ai että, kahdesti olen käynyt tuolla Muotkalla jalan taputtelemassa. Nyt noiden Tapion kuvien myötä taidankin ruveta kehittelemään ensi kesäksi uudenlaisia suunnitelmia, ehkä. Mutta mitenköhän se minun kolmiosainen perhovapa kulkee pyörän mukana...
Pyöräily on kivaa!
Aika velmu reissu Tapsalla. Parissa kuvassa on pyörä tarttunut keljusti poroaitaan! Hienot on maisemat.
-Usot sie jot myö uitiin?
Tuohan oli hienoa seutua aikanaan tuo Akukammin ja Paistunturien seutu (varmaan vieläkin), puolenkymmentä kertaa tuli käytyä junnuna ja vois käydä virkistämässä muistoja joskus.
Kuka prkl sen on polttanut... Huonompi homma! Osaatko arvioida, milloin se oli palanut?
Kelkallahan niitä vaunuja on sinne tunturiin helppo vedellä. Viime talvena viimeksi seurasin, kun poromiehet temusivat yhden vaunun kanssa. Meni pintajäistä läpi se vaunu, siinä meinasi käydä huonosti... Ja onhan niitä joskus kesäaikaankin kuskattu kopterilla.
Joutas roudata hevon v*ttuun kaikki asuntovaunut tunturista! Saisivat ainakin naamioida ne jollain.
Team yöhöpinät™
Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.
Norjassa ja taitaa olla meilläkin tunturissa joku vaunu mittaus tarkoituksessa mutta mitä oon nähnyt tunturissa niin kaliaa on otettu ja rällätty siellä,poromiesten taukopaikkana porojen vahtipaikoilla.
Hitakerolla ihmeteltiin kerran Tapio H:n kanssa rauta sänkyä tunturin laella,oli Iiskon passipaikan lepomesta poroja vahtiessa.Asia selvisi salvasjärvellä Iiskoa haastateltaessa..
![]()
ehkä ajoin,ehkä en....
Pahat sedät 50/60
Joskus 90-luvulla ensimmäisellä Haltin vaelluksella kuljin suoraan Urtas-hotellilta Pitsusjärven suuntaan, ihmettelin siinä huipulla että mitä hemmetin valkoisia pisteitä oli vastarannalla. Pari päivää myöhemmin vierestä kävellessä selvisi että ne oli asuntovaunuja!
Rakentaisivat ennemmin kunnon mökkejä. Prkl!
Team yöhöpinät™
Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.
Ai niin, laitoin aihetta sivuavaa materiaalia tuonne "Kuvaraportteja pyörälenkeiltä"-topikkiin.
Saas nähdä milloin ehtii Tekiöön asti, viisi päivää jo reissussa (autolla) ja vasta Kuhmon korkeudella...
Team yöhöpinät™
Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.
Ne tais olla Jakin Termiksen kierron jäljet, joita tuolla näkyi vielä parisen viikkoa sitten? Kävin pyörähtämässä päiväkeikan Pöyriksen takana, keskeneräisestä "tehtävästä" johtuen en kuitenkaan ajanut Termiksen ympäri, vaan palailin samoja jälkiä takaisin Kaamuksen kautta.
Team yöhöpinät™
Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.
Katseeni on useamman kerran jumittunut GT kartalla, Kaaresunnon ja Kautokeinon väliseen katkoviivaan.
Nyt tuo jumitus on edennyt sille asteelle, että tuo katkoviiva on ensi kesänä ajettava. Karttoja olen tiiraillut retkikartta.fi:stä ja norgesglassetista. Näiden perusteella on muodostunut jonkinlainen mielikuva maastosta ja reitistä.
Kyseessä on nähtävästi vanha postipolku, jonka pitäisi ilmeisesti erottua maastosta melko hyvin.
Matkalle olisi lähdössä kolme-neljä polkijaa/tunkkaajaa, kalustona Spessu Stumjumper linjan ratkaisut + teltta yöpymiseen.
Kaipaisin reitin läpi kulkeneiden kokemuksia ja neuvoja.
Onko pahoja joen ylityksiä? Onko paljon tunkkaamista? Eksyykö helposti? Onko hyttysiä riittävästi?
Hyvä päätös, hieno reitti! Viitisen vuotta sitten tuli tuokin pätkä ajettua. Kautokeinosta voi sitten jatkaa sujuvasti vaikkapa Pöyrisjärven suuntaan...
Välille osuu vain yksi hankala joen ylitys, jossa joko uidaan tai mennään venekyydillä — siis jos Gálaniitun isäntä sattuu olemaan kotosalla. Tunkkaamista on hyvin vähän, hyttysiä riittävästi.
Muistaakseni myös herrat ellmeri ja Tapio H ovat polkaisseet tämän postipolun. Muistaakseni tälläkin foorumilla on reitistä jotain juttua. Ettei olisi peräti tämän saman otsikon alla.
Minäpä helpotan ihmisten urakkaa http://www.saunalahti.fi/tapihut/REITIT/reitit.html
Hienoja kuvia, ja reittikuvaus houkuttaa kovasti lähtemään.
Reittihän voisi mennä neljässä päivässä lenkin: Karesuvanto-Kautokeino-Palojärvi-Näkkälä-Hetta.
Ps. Mitä Ailulle kävi?
Team yöhöpinät™
Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.
AAaaahhh... tulispa kesä ja pääsis Lappiin pööräilee ja patikoimaan![]()
Nop tuossahan oli Avisiolla valmis plääni... mennään peesaamaan siihen johonkin 300-500 metrin päähän, ei ne voi sitä kieltää![]()
JackOja muokkasi tätä : 26.11.2009 at 14.51
Matkan ajankohta määräytyy tieteellisten periaatteiden mukaan: huomioon otetaan useita muuttujia ja ne käsitellään tietokonemallilla, joka antaa tulokseksi parhaan matkaajankohdan.
Suomeksi sanottuna lähdetään silloin kun saa lomaa, ja hyttysiä ei ole ja on kuitenkin lämmintä, eikä maasto ole liian märkää.
Joki on tullut ylitettyä fillarilla aiemminkin. Homma tapahtui seuraavasti:
Reppu ja muut kamat isoon jätesäkkiin, joka sidotaan kiinni niin, että säkki on pulleana ilmasta.
Säkki sidotaan fillariin narunpätkällä. Fillariin sidotaan köysi, ja talutetaan fillari veteen niin että jätesäkki jää kellumaan. Uidaan joen toiselle puolelle, ja vedetään köydellä säkki+fillari joen yli. Tällä systeemillä saatiin kuski+kamat&fillari joen yli. Kamat eivät juuri kastuneet, ja kuskikin kuivui välimeren lämmössä nopeasti.
Eteen voi tulla ns. mielenkiintoinen tilanne, jos fillari tarttuu pohjasta törröttävään puunkarahkaan.
Kirjanmerkit