Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
Näin asiasta tietämättömänä ja muutenkin tyhmänä kyselen että miksi nojapyöriä ei tehdä etuvetoisiksi ja takaa ohjattaviksi? On nääs niin järkytävät noi ketjuvedot. Muuten tosiaan hienoa työtä tuo pyörä.
Kyllähän etuvetoisia nojapyöriä tehdään mutta takavetoisilla on omat puolensa jonka vuoksi ne ovat kautta maailman yleisempiä. Ensinnäkin etuveto vaatii ketjun taittamisen jyrkkään kulmaan haarukan yläpuoleisella ketjupyörällä josta ketju menee kasetille ja sieltä taas takaisin toiselle ketjupyörälle ja edelleen eturattaille. Ketjupyörät hukkaavat tehoa etenkin kun niihin kohdistuu näinkin suuret voimat. Takavedoissa riittää yleensä vain yksi ketjupyörä kuten vaikka minulla.

Edessä joudutaan yleensä kayttämään suhteellisen pientä vannetta jotta jalat ylettyvät polkemaan ja tämän takia etuvedon yhteydessä joutuu käyttämään tavallista suurempia keskiörattaita (jotka painavat, maksavat ja ovat harvinaisia) järkevän välityssuhteen aikaansaamiseksi.

Itse päädyin takavetoon sen yksinkertaisuuden ja tehokkuuden takia. Etuveto olisi myös vaatinut erityisen leveän haarukan käyttämistä, jollaisia en ainakaan suunnitteluvaiheessa löytänyt olevan myytävänä. Monet noista etuvedon haitoista lieventyvät tai katoavat nojapyörissä joissa istutaan ylempänä. Niitä en kuitenkaan ole pohtinut kun lähinnä nämä lowracerit on nojapyörissä kiinnostanut, jos haluaisin ajaa ylhäällä ajaisin pystypyörällä

Omalukunsa on sitten etuvetofillarit joissa koko etupää kääntyy haarukan mukana. Tällaisen tekoon en kuitenkaan ryhtynyt koska en jaksanut uskoa että MBB-pyörää(MovingBottomBracket) pystyy polkemaan yhtä täysillä ilman että ohjaus vaappuu, voin kuitenkin olla myös väärässä, ainakin voimansiirto on todella tehokas. Joka tapauksessa paljon vaikeampi tehdä koska etuhaarukan joutuu tekemään itse. Tässä kuva MBB-pyörästä, pyörä on Zockra Kouign Amann LD:

Mitä takaohjaukseen tulee, se ei vain yksinkertaisesti toimi. Ainakaan 2-pyöräisissä, pystyssä pysyminen on lähes mahdotonta.
EDIT: Kappas vain joku olikin jo ehtinyt vastailla