GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 20 / 148 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10 18 19 20 21 22 30 70 120 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 571 - 600 / 4420

Aihe: Nastarenkaat näin yleensä ottaen

  1. #571
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nimenion Katso viesti
    Ajaako kukaan talviajonsa kitkarenkailla?
    Mikä on kitkarengas?
    Itse ajelen jääkelejä lukuunottamatta 2,3" NBX:illä ja Gazzaloddeilla.
    Ja jääkeleille on Freddie`s litet.

  2. #572
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nimenion Katso viesti
    Ajaako kukaan talviajonsa kitkarenkailla?
    Kuulemma ainakin sellaiset raukat joilla ei ole varaa polkupyörään, vaan joutuvat ahtaalla peltikotterolla ajelemaan pitkin ruuhkaisia teitä.

    Kyllä se on hienoa posottaa tilavalla pyörätiellä nastarenkailla, kun viereisellä kehätiellä ei iltapäiväruuhka liiku mihinkään.

  3. #573
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.530
    Tänään oli kotimatkalla vähän hankalaa 32mm Marathon Supremeilla 6 barin paineilla (uppoo sohjoon ja kääntäessä luistaa), jos tämmönen keli jatkuu pitänee hakea 35mm Marathon Winterit Cycle Centeristä.

  4. #574
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Itäinen Helsinki
    Viestit
    99
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Kuulemma ainakin sellaiset raukat joilla ei ole varaa polkupyörään, vaan joutuvat ahtaalla peltikotterolla ajelemaan pitkin ruuhkaisia teitä.

    Kyllä se on hienoa posottaa tilavalla pyörätiellä nastarenkailla, kun viereisellä kehätiellä ei iltapäiväruuhka liiku mihinkään.
    hehehehe, Ristoooooo, tarkoitin lähinnä näitä

    http://www.suomityres.com/fi/rpw.html

  5. #575
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nimenion Katso viesti
    Nastarenkaiksi valiutui nyt sitten extreme 294, eli nastoja riittää, ja ropinaa ajossa. Lumettomana aikana pantiin paineita 6 ilmakehää, lasketaan sitten jos tulee muhjua tielle.

    ... asentaja sanoi, että ensin kovat paineet että asettuu paikalleen. Jos jollakulla on varmaa vastakkaista tietoa, niin mikä ettei.

    Ei hassumpaa: nastarenkaat alle tänään. Saman tien lumisade! :-)
    Ainakin ennen oli suosituksena ajella ekat sata kilsaa tms asvaltilla tai muuten kovalla alustalla pehmeillä paineilla (itellä tais olla WXC300:sessa edessä 1.x ja takana alle 2 tai jotain sinne päin) että nastat painuisivat renkaan runkoon. Eivät sitten irtoile niin helposti kivikossa ja juurakossa rymytessä.

  6. #576
    Liittynyt
    10/2000
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    797

    Cool

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nimenion Katso viesti
    ... asentaja sanoi, että ensin kovat paineet että asettuu paikalleen. Jos jollakulla on varmaa vastakkaista tietoa, niin mikä ettei.
    Rengasvalmistajan sivuilta http://www.suomityres.com/specs_fi.htm

    Ja renkaita asentaessa saattaa joutua vähän nostamaan paineita, että nousee vanteelle (= "asettuu paikalleen"??).

  7. #577
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Itäinen Helsinki
    Viestit
    99
    Kyselin Suomen Rengastehtaalta ja sain linkin talviajoon. http://www.icebike.org/Equipment/rims.htm

    Paineissa näyttää olevan niin paljon muuttujia, että kokemus ja rengasvalmistajien suositukset lienevät hyvä ohjenuora. Alhaisissa paineissa myös vanteen leveys.

    "Maastossa kannattaa käyttää mahdollisimman alhaisia paineita paremman pidon ja ajomukavuuden takia ja kadulla korkeampia paineita paremman rullaavuuden takia jne. Sopivat paineet löytyy kokeilemalla esim. Maastossa 2,5 bar ja maantiellä 3,5 bar.

    Pehmeällä lumella käytetään jopa alle 1 bar paineita, jos reitti on tasainen ja vanne on riittävän leveä. Tässä tapauksessa rengas pitää liimata vanteelle toiselta reunalta, jottei se pääse pyörähtämään vanteella."

    Lainaus saamastani vastauksesta.

  8. #578
    Liittynyt
    09/2003
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    846
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timppa H Katso viesti
    Rengasvalmistajan sivuilta http://www.suomityres.com/specs_fi.htm

    Ja renkaita asentaessa saattaa joutua vähän nostamaan paineita, että nousee vanteelle (= "asettuu paikalleen"??).

    Juu, kyllä itse vedin tuon 4,5 bar hakkapeliitta 240 gumeksiin joka taulukossa näkyy olevankin maximi, samat paineet myös kesärenkailla. Eka työreissu takana noilla ja vaikka ne ei tietenkään kesää tee niin pitoa oli ihan mukavasti, pidon irtoaminen tapahtuu aika tasaisesti joten ylläreitä ei tälle keikalle sattunut. Raskaammathan nuo toki oli polkea kuin kesänakit mutta ei toisaalta yllättänyt. Betonireidet talven jälkeen....
    Make war, then love.

  9. #579
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    75
    Schwalben sivuilla on oheinen maininta Ice Spiker Pro:lle

    Tires need to be run-in for 25 miles / 40 km on hard-top road to ensure spikes are permanently fixed. Avoid rapid acceleration and braking during this period.

    Tosin siellä ei ole mainintaa kuin kovilla paineilla sisäänajo tulee tehdä...

  10. #580
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nimenion Katso viesti
    tarkoitin lähinnä näitä

    http://www.suomityres.com/fi/rpw.html
    Kiitokset linkistä, on tullut tuon valmistajan rengassivuja katseltua, muttei tuo kumi ollut osunut silmään.

    Nopealla vilkaisulla näyttäisi maksavan esim. Fillarikellarissa 39 euroa kipaleelta, joten hinta on samaa luokkaa nastarenkaiden kanssa.

    Voisi olla näin loppusyksystä käytännöllinen rengas tieajoon, kun sulat ja lumiset jaksot vielä vuorottelevat. Vaikka sitä mainostetaan ympärivuotiseen ajoon sopivana, niin tuntuu kyllä hiukan kalliilta kesäkumiksi.

    Ainakaan tuossa ei tarvitse huolehtia nastojen tippumisesta tielle ajon aikana. Eivät ne kyllä hyvin tehdyistä nastarenkaistakaan kovin nopeasti tipu - esim tuosta äsken päivänsä päättäneestä W106 renkaastani oli 6.5 talven ajon jälkeen jäljellä 90 nastaa alkuperäisistä 106:sta.

  11. #581
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Retzi Katso viesti
    Schwalben sivuilla on oheinen maininta Ice Spiker Pro:lle

    Tires need to be run-in for 25 miles / 40 km on hard-top road to ensure spikes are permanently fixed. Avoid rapid acceleration and braking during this period.

    Tosin siellä ei ole mainintaa kuin kovilla paineilla sisäänajo tulee tehdä...
    Mitä kovempaa painetta käyttää, sitä vähemmän rengas painuu ja sitä huonommin nastat tarttuvat mitä kauempana renkaan keskilinjasta ne ovat. Omakohtaisten kokemuksien mukaan rengas, jossa ei ole yhtenäistä keskinappulaa (Ice Spiker, WXC300), rullaa huonommin kovalla kuin kohtuullisella paineella. 2,5 bar on hyväksi havaittu rullaavuuden ja pidon osalta.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  12. #582
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    65
    Mikä ois optimi paine Nokian W106:lle? Harvinaisen hanurista ajella noilla kun ei ole vielä lunta eikä jäätä, kauhee tärinä ja pärinä, tuntuu että koko pyörä hajoaa atomeiksi :|

  13. #583
    Agatha Sofia Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Stanos Katso viesti
    Mikä ois optimi paine Nokian W106:lle? Harvinaisen hanurista ajella noilla kun ei ole vielä lunta eikä jäätä, kauhee tärinä ja pärinä, tuntuu että koko pyörä hajoaa atomeiksi :|
    Mitäs siinä kyljessä lukikaan? Sen verran täräytin ja mukavasti vain rapisee, lunta ei vielä ole ollut kuin nimeksi. Enemmän ääntä lähtee muovisista lokareista kun kivet rapisevat ja jäiset lehdet pitävät vaikka minkälaista rapsatusta.

  14. #584
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Agatha Sofia Katso viesti
    Mitäs siinä kyljessä lukikaan?
    Lähimmässä W106 renkaassa näyttäisi lukevan suosituksena 4,5 bar-baaria.

    Itse tulee yleensä täyteltyä noita renkaita lähinnä sormituntumalta, halpis-jalkapumpussa kun tuo mittari näyttäisi olevan lähinnä koristeena.

  15. #585
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    65
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Agatha Sofia Katso viesti
    Mitäs siinä kyljessä lukikaan? Sen verran täräytin ja mukavasti vain rapisee, lunta ei vielä ole ollut kuin nimeksi. Enemmän ääntä lähtee muovisista lokareista kun kivet rapisevat ja jäiset lehdet pitävät vaikka minkälaista rapsatusta.
    Pidän siis juurikin noita kyljen suosituksia, mutta jos jollakulla olisi hyvä perstuntuma johonkin alempaan taikka ylempään paineeseen... Mutta ropistellahan se täytyy kunnes lunta saadaan.

  16. #586
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.237
    Minä käytän sellaisia paineita, että rengas telaketjustaa sopivasti. Silleen että se kulkee tamppautuneen lumen päällä eikä murra sitä.

  17. #587
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Kiitokset linkistä, on tullut tuon valmistajan rengassivuja katseltua, muttei tuo kumi ollut osunut silmään.

    Nopealla vilkaisulla näyttäisi maksavan esim. Fillarikellarissa 39 euroa kipaleelta, joten hinta on samaa luokkaa nastarenkaiden kanssa.

    Voisi olla näin loppusyksystä käytännöllinen rengas tieajoon, kun sulat ja lumiset jaksot vielä vuorottelevat. Vaikka sitä mainostetaan ympärivuotiseen ajoon sopivana, niin tuntuu kyllä hiukan kalliilta kesäkumiksi.

    Ainakaan tuossa ei tarvitse huolehtia nastojen tippumisesta tielle ajon aikana. Eivät ne kyllä hyvin tehdyistä nastarenkaistakaan kovin nopeasti tipu - esim tuosta äsken päivänsä päättäneestä W106 renkaastani oli 6.5 talven ajon jälkeen jäljellä 90 nastaa alkuperäisistä 106:sta.
    W106:sista ei pitäs nastojen tippua ollenkaan ilman sisäänajoakaan. Ovat ihan eri teknologiaa kuin nuo maastoon tarkoitetut taittuvat WXC300 tms

  18. #588
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    W106:sista ei pitäs nastojen tippua ollenkaan ilman sisäänajoakaan.
    Jaa, no omistani oli tippunut 8 nastaa ja toiset 8 oli napsahtanut niin että pelkkä kanta oli renkaan sisällä ja itse piikki oli jäänyt tien varteen. Rengas tosiaan oli 6,5 talvea ajettu, ja tuskin saanut mitään sisäänajoa aikoinaan, joten ei tuo minusta mikään huono tulos ollut.

    Saapa nähdä mitenkä tuo uusi rengaspari kestää, josko niistä ropisee yhtään nastoja pois. Onpahan ainakin pussillinen varanastoja kun panin vanhan renkaan päreiksi.

  19. #589
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Nyt on kokeiltu ihan tavallista Ice Spikeria tubeleksena. Ei oikein vielä pidä ilmaa pidempään, vaan menee yön aikana tyhjäksi. Täytyy varmaan vielä vähän ravistella ja käännellä kiekkoja, jos vailla tulisi tiivistä. Hyvin kyllä nousi vanteelle, eikä heti tullut ilmat pois reunojen välistä, joten kai noissa toivoa on.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  20. #590
    Liittynyt
    10/2000
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    797
    Nookialaiset pitelee ilmoja litkuilla. Freddys Lite ja 5 v.? vanha WXC on kokeiltu.

  21. #591
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    189
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Nyt on kokeiltu ihan tavallista Ice Spikeria tubeleksena. Ei oikein vielä pidä ilmaa pidempään, vaan menee yön aikana tyhjäksi. Täytyy varmaan vielä vähän ravistella ja käännellä kiekkoja, jos vailla tulisi tiivistä. Hyvin kyllä nousi vanteelle, eikä heti tullut ilmat pois reunojen välistä, joten kai noissa toivoa on.
    Ajaminen auttaa myös. Ja laitoin itse vielä hiukan lisää litkua jälkeenpäin. Ota kiekko altaan äärelle ja katsele mistä sitä ilmaa kuplii. Käännä vuotava kohta alimmaksi ja anna litkun täyttää vuotokohta. Minulla meni ainakin viikko, ennen ilmavuotojen loppumista (siis ennen vesiallastestiä), mutta lopputalvi meni ilman pumppaustalkoita. Tosin mulla oli Pro-malli, joka tuntui kyljistään ohuemmalta tavalliseen versioon verrattuna.
    MH

  22. #592
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Vihti
    Viestit
    1.379
    Onko olemassa mitään vaihtoehtoa 32 millisenä kuin sitä Suomi Tyres A10:ä jolla ei oikeastaan tee mitään talvikelissä?
    Don't ride faster than your guardian angel can fly!


    http://pd.kuvat.fi/

  23. #593
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Stanos Katso viesti
    Mikä ois optimi paine Nokian W106:lle? Harvinaisen hanurista ajella noilla kun ei ole vielä lunta eikä jäätä, kauhee tärinä ja pärinä, tuntuu että koko pyörä hajoaa atomeiksi :|
    Kunnon sisäänajo tuntuu myös auttavan - nyt 50 kilometrin asfalttiajon jälkeen tuntuu siltä että nastarenkaat rutisevat huomattavasti vähemmän paljaalla asfaltilla.

    Tai sitten korva on vain jo tottunut moiseen pärinään.

  24. #594
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Valmistajan antama suosituspaine on renkaan kyljessä. Kevyenä kuskina käytän itse puolta kiloa alempaa painetta. Mutta olisko sisäänajo suoritettava jopa alipaineella? Siis jollain puolella suosituspaineesta tuo ensimmäinen 50 km. Noille perus-Nokialaisille olen tehnyt noin ja ajanut sen vielä paljaalla asfaltilla. Yhtään nastaa ei ole irronnut koko renkaan käyttöaikana mutta nastanreijät väljenevät lopulta ja nastan viereen tunkee terävää sepeliä. Ne yhdessä painuvat sisälle rikkoen lopulta sisärenkaan. Kuudes talvi jäi kesken, oli hankittava uutta tilalle. Renkaana parjattukin W106 ja ajo tavallista tieajoa.

  25. #595
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    keskuspuiston kupeessa
    Viestit
    353
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Mikä on kitkarengas?
    Itse ajelen jääkelejä lukuunottamatta 2,3" NBX:illä ja Gazzaloddeilla.
    Ja jääkeleille on Freddie`s litet.
    periaatteessa se "kitkarengas" on nokian rollspeed w ?


    http://www.suomityres.fi/rpw.html
    Huonoilla teillä tarvitaan paksut kumit.

    Oli pyörä sitten kuitua, titaania tai terästä,
    niin kuntoni on perästä.

    Last man out of the water.

  26. #596
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timoe Katso viesti
    periaatteessa se "kitkarengas" on nokian rollspeed w ?
    http://www.suomityres.fi/rpw.html
    35 millisenäkin 800 g/kpl. Massa puree...

  27. #597
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika Hollström Katso viesti
    Ajaminen auttaa myös. Ja laitoin itse vielä hiukan lisää litkua jälkeenpäin. Ota kiekko altaan äärelle ja katsele mistä sitä ilmaa kuplii. Käännä vuotava kohta alimmaksi ja anna litkun täyttää vuotokohta. Minulla meni ainakin viikko, ennen ilmavuotojen loppumista (siis ennen vesiallastestiä), mutta lopputalvi meni ilman pumppaustalkoita. Tosin mulla oli Pro-malli, joka tuntui kyljistään ohuemmalta tavalliseen versioon verrattuna.
    Laitoin kerralla vähän enemmän litkua kun arvelin, että sillä on tiivistämisestä noissa. Eturengas tuntuisi nyt pitävän ilmaa jo kohtuullisen hyvin, mutta takarenkaasta karkailee vielä. Vuoto on kyllä jo aika hidasta, joten ehkä pitää vesipaljun kanssa tarkastaa, että saa vuotopaikat selville. Vasta tiistaina ehtii seuraavaksi ajamaan, joten siihen asti on aikaa käännellä ja pumpata.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  28. #598
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Itäinen Helsinki
    Viestit
    99

    Cool Nastarenkaan sisäänajo

    Tässä vastaus nastarenkaan sisäänajon rengaspaineesta:

    "Hei,
    käyttöön otettaessa, kun rengas ajetaan sisään (mielellään tiellä) voi käyttää 3-4bar paineita, eli samoja kun tiellä ajettaessa."

    Näin siis Suomen Rengastehdas Oy (ettei tarvitse arvailla)

  29. #599
    Liittynyt
    01/2000
    Viestit
    2.115
    Ostin crossariin viime keväänä sepelirenkaaksi tuon nokian rollspeed w:sen. Ajelin sillä vielä työmatkat kesällä/syksyllä. Toivon etten enää joudu asfaltilla mokomia kantturoita käyttämään. Rullaavuus oli aika lähellä W106:sta joten yhtä hyvin voi ajella nastalla hieman pidempään.

    Keväällä pistän normi-cc renkaan+pistosuojanauhat...
    MCT

  30. #600
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Esso
    Viestit
    104
    [QUOTE=T.M;1276161]Ostin crossariin viime keväänä sepelirenkaaksi tuon nokian rollspeed w:sen. Ajelin sillä vielä työmatkat kesällä/syksyllä. Toivon etten enää joudu asfaltilla mokomia kantturoita käyttämään. Rullaavuus oli aika lähellä W106:sta joten yhtä hyvin voi ajella nastalla hieman pidempään.

    Mulla ollut Rollspeed W 47-622 n.vuoden käytössä, mukava ajaa, tuntuvat renkailta, hyvännäköiset ja eivät puhkea. Mitä muuta renkailta voi vaatia?

    Kyllä ne nastat jarruttaa, rullaavuus selvästi parempi ku W106:ssa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •