Hieno! Vielä pikkuisen hiomista, niin tuohan sopii pakkassäälle pään lämmittäjäksi. Ledin hukkalämpöä otsalla voisi käyttää paljon muuhunkin. Onko kellään koskaan huurtuneet ajolasit sateella.. Pieni flekti ja ilmanohjaus, niin hukkalämpö muuttuisi hyötylämmöksi.
Onko kukaan koittanu auton lisäpitkää ja moottoripyöränakkua fillarissa. Valotehoa ainakin olisi. Tuohon saisi tarvittessa vaikka xenonin.
- Ibis Ripley V4, XT/XX1 - BMC Urs XX1/Force - Pole Taiga GX/Lauf -
Painava ja palaa lyhyen aikaa, mitä niitä kokeilemaan?
Joku kyseli JH1-nimimerkin kuvassa näkyvästä liittimestä. Noita on edelleen motonetissä hintaan 2,50 € /kappale. Pakkaus siis sisältää vain yhden liittimen, joten uros-naaras -liitinparin kustannus on 5 €. Ei siis ihan ilmaisia, mutta aika laadukkaan tuntuisia. Ostin viime viikolla pari Vantaan Motonetista.
Juu, samat motonetin myymät liittimet käytössä. Erittäin toimivan tuntuinen setti.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Mulla on kanssa tuo motonetin vesitiivis liitin kypärävalossa; ihan tukevan ja toimivan oloinen systeemi.
![]()
Onks kukaan diy-mies rakentanu vielä vilkkuja?
http://www.instructables.com/id/turn...signal_medrect
[ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]
Tuli tuossa IKH mainos-lehti eilen, niin pistipä silimmään tuommoset työvalot www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=19/. Noistapa kätevästi rakentaa valoa pimeään. Eihän nuo mitään kevyitä oo, mutta keventää vaikka kuskia jos alkaa pyörä/kuski yhdistelmä liikaa painamaan.
Heh, HammerSTAR wtf on huomattavasti kevyempi. Valopää painaa alle 300g.
Valomäärä kuitenkin likimain sama.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Olen suunnitellut valoa tämän linkin pohjalta. http://www.kolumbus.fi/hietala2/jukk...ed/teholed.htm
Näkyy olleen aikaisemminkin esillä.
Mutta sen verran kehittelin että ledeiksi tulisi 8kpl 4W ledejä. http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=14948
210lm/1000mA ja noita kaksi neljän sarjaa rinnakkain jolloin yhteenlaskettu valoteho on 32w ja 1680lumenia / 2000mA Hinta 8 ledille on reilu 60€. Miltä kuulostaa?
1680 lumenia on liikaa perus ajeluun kaupungissa joten pitää kehitellä driveri jolla noita voi himmentää ja jopa sammuttaa osan.
Aloitin tekemään tuon ensimmäisen linkin driveria jo sen verran että tilasin näytteinä ilmaiset IC piirit. Mutta kun ne saapuivat ja näin miten pieniä ne on niin tajusin ettei ehkä onnistu minulta (3x3mm ja 6 nastaa)
Soitin kaverille joka on sähköpuolella ammattikoulussa ja siellä ainakin onnistuu tuon tekeminen mutta suositteli toista systeemiä jota ne on käyttänyt. Olisiko teillä jotain hyvää mielessä?
Tälläisiä akkuja suunnittelin http://www.batteryjunction.com/tpeh-td-12000.html
Mutta riittäisikö 5 sarjaan? Silloin olisi 6V ja 12A. No käyn vielä paikallisessa akkuliikkeessä katsomassa akkujen hintoja.
Linssejäkin olen pähkäillyt. Saisi näkyä lähelle, 5-10 metrin päähän ja kaaaaaaauas. Eli erilaisia linssejä pitäisi laittaa. Miten nuo linssien asteet menee käytännössä, eli mikä näyttää lähelle ja mikä kauas?
Kiinnitys tulee polkupyörän ohjaustankoon, ei kypärään. Olisi tuollainen 70- luvun polkupyörän valo. Sinne ne voisi mahtua ja silloin ei välttämättä tarvitsisi edes linssejä kun tuossa on linssi itsessään, vai kuinka? Tai sitten alumiinista teen telineen. Onnistuu vaikka minkälainen kun olen ammattikoulussa koneistajana.
Paljon tuli kysymyksiä![]()
Sinuna Huikkosteri ostaisin jotain halpaa millä harjoitella, kourallinen cree q5 ledejä, isompi kourallinen heijastimia ja linssejä, perusajurit 3,7V litium akuille ja akut/laturi. Noi isot lumenit johtaa monesti harhaan, parempi löytää sopiva ledi jolle saa mieleisensä valokuvion ja tehoa saa sitten lisäämällä ledejä. Se paras valokuvio ja teho löytyy melkein parhaiten kokeilemalla itse.
Jos tykkää rakennella, niin hauskahan noita Ledi-virityksiä on nysväillä...
Ite halusin päästä ajamaan ja päästä helpolla. Tilasin Dealextremestä P7 lediin pohjautuvan taskulampun, johon käy 18650 kenno, lisäksi tilasin muutaman kennon ja laturin. Taskulampun sisältä vedin piuhat ulkoiseen kennopakettiin(4kpl rinnankytkettyjä 18650 kennoja).
Tolla setillä paloaika on täydellä teholla siinä 4-5h ja itelle riittää ihan kivasti metsäajeluun. Luulisin, että valoa ompi 600-700 lumenia. Noissa P7 ledeissä on se hyvä, että kynnysjännite on sopivasti hiukka matalempi, kuin LI 18650 kennoissa. Näin ollen ei kannata alkaa viritellä mitään hakkuriteholähdettä. Pelkkä ledin etuvastus riittää ja silti hyötysuhde pysyy suht hyvänä. Tossa linkkaamassani Auroran P7-lampussa on pelkästään kaksi eri tehoa, mutta ainakaan itse en ole säätöä tarvinnut. Valo on aina täysillä.
Ite tehdyissä hakkureissa on aina se huonopuoli, että tärinässä ja pannutellessa komponentit irtoilee ja vehkeet hajoilee. Tommosen alumiinirunkosen lampun saa aika kovaa lyödä maahan, että se menee särki.
Suunnitelmissa ois hankkia myös toinen p7 valo, tehä samanlainen "johdot ulkoselle akulle" viritys ja iskeä valo kiinni ohjaustankoon.
.....0..........
.._/<,........
..(*)(*).....
Kyllä se taskulampunkin elektroniikka hajoaa kolhuista. Just tossa yks viikonloppu tiputin jurrissa AA kokosen akoray fikkarin katuun pari kertaa ja ajuri sano sen myötä sopparin irti. Onhan toi taskulamppu ulkosella akkupaketilla ihan ok ratkaisu, itsekin ajelin sellaisella viime talven. Mutta täytyy kyllä sanoa että toi nykyinen diy on reilusti parempi.
Koeta pysyä mahdollisimman lähellä alkuperäisen piirustuksen "sähköisiä" arvoja. Eli ledien kynnysjännite samalle tasolle +/- pari millivolttia. Akun nimellisjännite samalle tasolle jne. Muuten joudut laskemaan piirustuksissa mainittujen komponenttien arvot uudelleen.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Sama led tuo on kuin ohjeessakin, Partco vain ilmoittaa tehoksi 4 W. Neljä sarjaankytkettyä lediä vaatii n. 15 volttia jännitettä eli D-kokoisilla kennoilla (13 kpl) akusta tulisi todellinen järkäle. Laita pienempiä kennoja ja enemmän, joku 3 - 5 Ah riittää.
Drivereita saa valmiinakin esim. Dealextremestä. Ohjeen mukaisen driveriin pari viritysohjetta siltä varalta, että tulojännite on useita voltteja ledien jännitettä isompi:
- kytke 0,1 ohmisen tilalle 2 kpl 0,22 ohmisia, älä käytä Partcon palamatonta
- fet SI2306
- IC MAX16819
- asenna piirilevyn toiselle puolelle alumiinilevy ja piitahnaa väliin
Led-linssi on välttämätön. Partcon 10-asteinen antaa valoa lähelle ja kauas, mutta siitä väliltä jää jotain uupumaan. 20-asteinen voisi olla hyvä kaveri. Esim. 2 kpl 20-asteisia ja 6 kpl 10-asteisia. Noin yleensäkin valokuvioissa voi olla pimeitä kohtia ja siksi erilaiset linssit peittävät toistensa tummat alueet.
Onnea rakenteluun.
MAX16820 ja MAX16819 piireillä toteutettavan driverin mitoitukseen on ohjeet valmistajan puolesta; Excel-file. Kytkentä ja mitoitusohjeet löytyy datasheetilta. Oheiskomponentteja on sen verran vähän, ettei suurta soveltamistaitoa tarvita. Taitoa tarvitaan lähinnä piirilevy-layoutin suunnittelussa ja piirin juottamisessa. TDFN-6 kotelo ei ehkä ole helpoimpia käsin juotettavia, mutta kyllä sen saa kiinni normaalilla kolvilla, kunhan on huolellinen.
Vakiovirta-driveriä käytettäessä LED:ien kynnysjännitteillä ei ole mitään väliä. Akkujännite tulee olla designin mukaisessa haarukassa ja tässä MAX16820-tapauksessa diodin kynnysjännitteen verran suurempi, kuin LED:ien kynnysjännite. MAX arvo 28V on sen verran suuri, että akun kanssa tulee aiemmin muita ongelmia.
Jos LED:ejä kytketään rinnan, kannattaa niille laittaa pieni etuvastus. Siis kummallekin rinnan kytkettävälle sarjalle erikseen. Pienikin vastus riittää, eli vaikkapa niitä ehdotettuja 0.22ohm vastuksia kaksi rinnan molemmille LED-ketjuille. Tällöin vastuksiin hukkuu noin 1W, millä ei ole suurtakaan merkitystä 32W LED:eille menevän tehon rinnalla. Jos driver yrittää ajaa vakiovirtaa, ei vastukset muuta LED:ien kirkkautta, ainoastaan nostaa driverin näkemää kynnysjännitettä ~0.1V. Vastukset pyrkivät tasaamaan molemien LED-ketjujen virran. Tämä on tärkeää, koska LED:ien kynnysjännite tuppaa tippumaan lämmetessä.
MAX16820-piirejä saa ainakin www.digikey.com:sta ja tietenkin voi pyytää sampleja.
Jeiiii, Akkutalosta soittivat, että olivat saaneet herätettyä sen mun 6V 9000 mAh -akun henkiin. Tulis nysse ledi sieltä... Honkonnista se on jo lähteny ku joku seurantanumeroki oli.
Liraren muokkasi tätä : 05.11.2009 at 16.05
Freude am Fahren.
Kuten jo totesitkin, ledien lämmentessä niiden kynnysjännite putoaa. Silloin driver pudottaa jännitettään siten, että kokonaisvirta pysyy samana. Itse olen kytkenyt ledit rinnan ilman vastusta, edes välipisteitä en ole kytkenyt yhteen. Mitä enemmän ledejä on sarjassa per virtahaara, sitä tasaisemmin virta jakautuu johtuen siitä, että satunnaishajonnat kumoavat toisiaan.
MAX16819:n hystereesi (rippeli) on isompi ja siksi toimintataajuus matalampi.
LED:ien kynnysjännite siis laskee, kun lämmöt nousee. Driveri kyllä kompensoi jännitteen aleneman ja kokonaisvirta säilyy alkuperäisessä asetuksessa. Jos LED:t on lähekkäin niin, että niiden lämpötilat vaihtelevat samassa tahdissa, kuten esim Cree MC-E LED:ssä on (sisäisesti 4 LED:iä), ei ongelmaa synny. Jos LED:t asetetaan kattilan pohjan kokoiselle lätylle, ei niiden lämpötila enään välttämättä muutukaan samalla tavalla- Jos toinen haara pääsee lämpenemään, alkaa sitä kautta kulkemaan suurempi virta ja siitä se lämpenee edelleen lisää. Positiivinen takaisinkytkentä, joka ei johda stabiiliin tilaan. Tai johtaa se jossain vaiheessa, mutta valon kirkkaus saattaa pudota.![]()
Valittavana on siis enemmän ja vähemmän turvalliset ratkaisut. Kuinka epä-turvallinen se toinen on riippuu monesta asiasta.
Tervehdys
Ajattelin parannella omaa DIY valoani lisäämällä siihen katkaisian. Pitääkö katkaisija olla aina akkujen ja virtaa säätävän piirin välissä vai voiko sen asentaa ledejen ja piirin väliin?
Valoni on teknisiltä ominaisuuksiltaan:
4x 3.7V Li-ion akkuja sarjassa =14,8V (täyteen ladattuna jopa 16.8V)
konlux DC 1000mA input 6 - 24 V
3x seoul p4 u-bin sarjassa
Pohjustus. Valoina on itse rakenneltu 4x3w diy-ledvalo jossa ohjurina MaxFlex ja DX P7 pyörävalo.
Tuota DX:n valoa olen käyttänyt kypärävalona ja diy on tangossa. Tavoitteena oli saada molempiin yhteiset akut. Rakentelin itse yhden akkupaketin 2sarjaanx4rinnan suojattua 18650 lipokennoa. Tuota olen ladannut tuon pyörävalosarjan laturilla. Samalla tein pari jatko johtoa.
Ongelmana on nyt huonot liittimet. Ostin Bebekiltä Kuopiosta samankokoisia tasavirta liittimiä mitä tuossa DX-setissä on valmiina. Ne ei nyt toimi yhtään. kuumenevat käytössä, pätkivät, ja ainut mahdollisuus on teipata käytön ajaksi.
Jatkojohdon rakentamisesta on ollut täällä juttua. Onko ne toimineet muilla?
Vai mitä ratkaisumallia kannattaisi koittaa? Oisko joku noista mahdollisuuksista.
1. Ostaa parempia vastaavia liittimiä muualta
2. Vaihtaa itse tehtyyn akkuun SuperSealit Motonetistä, unohtaa jatkojohdot ja tehdä laturiin adapteri
2.1. ja ostaa jostain valmis jatkojobto
3. Ostaa toinen kunnon laturi ja SuperSealit
4. jotain muuta, mitä?
Ihan hirmukallista ratkaisua ei tuohon tahtoisi laittaa. DX:n valo tarviis kyllä pitemmän johdon. Alkaa niskoihin ottaa tunnin kohdalla jos on myös akku kypärässä kiinni.
Pelkkä turisti täällä harrastajien seassa
2
_______________________
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Mulla on nykyisen lampun akku varten tää DX:n peruslaturi http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6105
Laturissa on adapteri akulle, nelinapainen molex, jossa valopään liitin on piuhoitettu siten että se kytkee akut sarjaan. Lampussa on myös molex ja akkua käytetään 7,4V jännitteellä (2s2p), mutta ladataan 3,7V jännittellä (2x 2p) jotta akut pysyy tasapainossa. Seuraavaan valoon mietin että en laittas liittimiä ollenkaan akun ja valopään välille, vaan akulta sitten erillisen latauspiuhan. Koko hässäkkä tulee kypärään kiinni(pienempi akku), joten ei sillä liittimellä oikeestaan mitään tee.
Kysymys: Toimiiko homma tolla 6105 laturilla jossa on vaan 2 eri kanavaa, eikä mitään kummempaa elektroniikka balansointia varten? Eli tossa kiinteässä ilman liittimiä tehdyssä mallissahan akut olisi koko ajan kytketty 2s, mutta latausta varten menisi ekan akun miikkaan laturin 1. kanavan miikka, plussaan(ja samalla siis kakkosakun miikkaan) 1. kanavan plussa ja 2. kanavan miikka ja sitte kakkosakun plussaan 2.kanavan plussa. Tohon tyyliinhän esim läppärin akut on kytketty, mutta mitä haen, tarviiko toi laturilta jonkun elektroniikan että se tajuaa että noi akut on pötkössä? Lähinnä hämää toi että tarvis laittaa 1.kanava plussa ja 2.kanavan miikka samaan..? Kai siinä kuitenkin muodostuu se haluttu 4,2 voltin potentiaali 1 kanavan terminaalien ja 2. kanavan terminaalien välille, vai..? Hienommissa lipo-latureissa näyttäs myös olevan esim 2s akulle 3 piuhaa, 3s akulle 5 jne, mut niissä on jotain elektroniikkaa kyllä takana.
Labrasin töissä joskus tuollaisen vastaavan laturin. Noissa latureissa on vaan yksi toisio (molemmat kennot ladataan samasta jännitelähteestä), ja transistoreilla jaetaan virta kennojen kesken varaustason mukaan. Jos kytket 2. kanavan miinuksen ja 1. kanavan plussan yhteen, on laturi oikosulussa. Et saa tuosta laturista 8,4V jännitettä vaan 4,2V maksimissaan.
Ok, jotain tollasta epäilinkin. Pitää siis tehä toi liitinviritys jos haluaa tasapainottaa kennot.
Kirjanmerkit