Eihän se maantiekausi vielä ole ohi, mutta siitä huolimatta oli lauantaina loistava ratkaisu avata CC-kausi vähän monipuolisemmalla reitillä. Julkisesti voin tunnustaa, että keskinopeus lenkilä jäi alle 22 km/h ja nousumetrejä kertyi huomattavasti enemmän kuin kummallakaan edellisten kahden viikon 200+ km maantielenkillä ja itselle uutta reittiä kertyi suunnilleen 80 km (kaikissa paikoissa ei voi puhua tiestä).
Miten olisi vielä yksi Tupa-lenkki? Lauantaiksi on luvattu ihan kohtuullista keliä.
Mukana ollaan jos reitti jää alle 200km.
Ehdotan, että tupa-lenkin kesto 4-5 h eli matka ei yli 150 km. Tunnen tiet Lohjan suuntaan sen verran huonosti, että en uskalla ehdottaa reittiä ja ottaa oppaan roolia. Eli reitit tuntevaa vetäjää kaivataan.
Tämmöistä? Tekee 156km. Onhan nyt helppo piirtää reitit Google Mapsilla. Toki minä en ole maaston asiantuntija, eikä tangossa GPS:iä ole. Ja oikeaksi "vetäjäksi" tuskin ryhdyn lähitulevaisuudessa![]()
Onkos tuo Valkerpyyn eteläpuolinen reitti (Saukkolan eteläpuolella) jossakin välissä päällystetty? En ole sitä koskaan ajanut ja yleensä se merkitsee päällystämätöntä tietä. Jos tuo on kokonaan päällystetty, niin minulle on sattunut työtapaturma ja pätkä pitäisi käydä heti korkkaamassa.
Launtaina olisi illalla tarjolla myös "TdH by Night", mutta koska en osaa valita tupalenkin tai tuon iltalenkin väliltä (enkä viitsi molempia ajaa), niin taidan itsekkäästi käydä ajamassa vähän pidemmän CC-reitin, jolle ei porukan porukan kanssa tule lähdettyä.
Ilmoittaudun tupalenkille mukaan.
Voin olla mukana suunnistamassa. Ajetaanko vaikka tuo Konstantinin ehdottama lenkki, mutta jos kierretään kuitenkin sorapätkät.
Tauon voisi pitää Saukkolassa.
Samoin luulisin, että Kelassa Niittykyläntie on hiekkatie.
Hieno! Ilmoittaudutko nyt vetäjäksi 10.10 klo 10:00 ?
Minun tavoitteena oli ajaa Myllykyläntien siltaa (Siuntionjoen yli), joka ei ole vielä piirretty OpenStreetMap:iin, ja korjata sitten tämän puutteen. Se onkin hiekkatietä, tosin vain 1.5km pitkä. Oittilantietä ei koskaan ajettuNiittykyläntie Siuntiossa on päällystämätön kuten Heikki muistutti.
KonstantinShemyak muokkasi tätä : 09.10.2009 at 14.02 Syy: Houkuttelen ilmoittautumaan vetäjäksi
Taas kiitokset koko porukalle, ja erityisesti vetäjälle!
Lähtö:
Ajettu reitti.
Pysyin (poikkeuksellisesti) kasassa loppuun asti peräpitäjän paikalla. Toki voi sanoa, että ainoastaan siitä syystä, että reitin keskellä eräs vaihdevaijeri katkesi ja eräs ajaja joutui jatkamaan kaksivaihteisella pyörällä. Mutta siltikin ryhmän keskari pysyi samalla merkillä 30km/h (vaikka nyt myötätuulessa) - hatunnosto!
KonstantinShemyak muokkasi tätä : 11.10.2009 at 13.28 Syy: Linkit korjattu
Tupalenkin reitti ajettiinkin siis myötäpäivään yhteisen päätöksen jälkeen.
Googlemaps on ihan kiva työkalu lenkkien suunnittelemiseen, mutta se ei kerro tien päällystettä. Tietääkö kukaan netissä käytössä olevaa karttaa joka sen kertoisi? GT-karttakaan ei sitä kerro pienten teiden osalta. Fillari-GT:ssä joitain reittejä on merkattu erikseen.
Tietääkö joku onko tuo Bäcksintie (Lappersin ja Lohjan välissä) päällystetty? Sen eteläpäässä näkyi olevan uutta asfalttipintaa, mutta ei kuitenkaan viitsitty lähteä ajamaan sitä, koska saattoi arvata että viimeistään kunnanrajalla vaihtuu soraksi (viime talvena tuo tuli ajettua ja muistikuvan mukaan oli vielä soraa).
No, kohtahan alkaa maasturikausi, ja silloin teiden päällysteistä ei tarvitse välittää.
Muuten, Lohjalaiset olivat kuulemma (luemma) oikeasti käyneet ajamassa moottoritiellä. Mehän siinä vähän samaa leikillämme harkittiin. Toisaalta se ei ihan käynyt suunnitelmiin, kun tähtäimessä oli kahvitauko Saukkolassa.
Niin, ja siitä vaihdevaijerin katkeamisesta. Tänään kun oltiin lähdössä lenkille Vantaankoskelta, niin kerroin moittineeni fillaroijaa, joka ei ole huolehtinut vaijereiden vuosittaisesta vaihdosta. Samalla totesin että varmaan tänään mulla menee takavaihdevaijeri, sen vaihdosta kun on jo aikaa. Ja niin vaan kävi että poikkihan se meni. Onneksi vasta kun pahimmat mäkiosuudet oli ajettu. Eilisestä kokemuksesta oli sen verran hyötyä että ei mennyt kauaa kun sain sidottua vaijerin solmuun ja takavaihtajasta sopivan rattaan käyttöön. Eilisen kokemuksen perusteella tuli rattaaksi valittua samalla kertaa keskiratas, jolloin kaksivaihteinen pyörä toimi ihan hyvin loppulenkin ajan.
Tupalenkin saldo ehdottoman positiivinen. Pitää varmaan tarkastaa nuo vaijerit.
Kiitos porukalle lenkkiseurasta ja Jarille vetohommista.
www.karttakeskus.fi (ja "hae kartalta") on aika hyvin pitänyt paikkaansa.
Googlen kartallakin on välillä varsinaisia ihmeellisyyksiä. Lauantain lenkilläkin tuli ajettua muutamassa paikassa "traktorin jälkiä" peltoa pitkin, vaikka Googlen mukaan kyseessä oli nimetty tie. Joissakin paikoissa Googlen mukaan ei ole ajoyhteyttä vastoin todellisuutta(esim. Lepsämänjoentien silta).
Soraahan se talvella oli minunkin muistikuvan mukaan (on se vuosia sitten tupalenkillä ajettu ihan normaaleilla maantierenkaillakin ja vieläpä harkitusti).
Ei tarvitse päällysteistä välittää ja samalla saa kartoitettua niitä epävarmoja pätkiä.
Kiitoksia lauantain tupalenkistä kaikille. Olihan mukava reissu ja sääkin suosi. Se yksi mullospelto(tie) oli vähän erikoinen. Onneksi selvittiin siitä ilman haavereita. Munkkikahvit oli taas kerran mainiot ja loppumatka takaisinpäin olikin sitten ihan loistava. Maailmaakin kerkesimme parannella. Lenkki ei ole kuitenkaan lenkki jos ei jotain erikoista tapahdu ja tällä kertaa se oli tuo ikävä takavaihtajan vaijerin katkeaminen. Siitäkin selvittiin! Matkaa minulle kertyi siirtymien kera noin 170km joten ei ihme, että nälkäkin jo oli kotiovella. Toivottavasti päästään vielä ajamaan ensi viikonloppuna kunnon maantielenkki!
Terve Stepe. Melko kaukana Espoosta nähtiin tänään, Vantaan Nikinmäessä. Maantiepyöräkelit vielä onneksi.
Blogissani italialaisia maantiepyöriä, maantiepyöräilyä ja tyyliä. UUDISTETTU ULKOASU: squadraazzurraciclista.blogspot.com
Kyllä vaihtoehdot koko ajan lisääntyvät. Vielä kun saisi päällysteen Lappersista Tähtelään tai Päivölään ja Päivölästä se lyhyt puuttuva pätkä Tähtelään, niin voisi maantiepyörälläkin kiertää 51-tien turvallisesti länteen ajaessa.
Eihän Nikinmäki vielä kaukana ole - oli lenkki siinä vaiheessa vasta alussa ja meinasi mennäkin melkein pimeässä ajoksi, kun paluumatkalla pääsin vielä harjoittelemaan tuubin vaihtoa kenttäolosuhteissa (rikkinäinen tuubikin tippui jossakin Rusutjärven ja Vantaankosken välillä satulan alta - eihän sillä renkaalla niin väliä, mutta meni samalla venttilinjatko).
Haa...! Tuubi tiellä...Nuukana miähenä voisin käydä korjaamassa Pertin tuubin talteen. Sillä venttiilinjatkolla en kuitenkaan mitään tee, joten sen saisit takaisin
Kerropa tarkemmin, mitä reittiä ajelitkaan V:koskelle?
j.k. Jos tuubeja /ym. releitä/ säilyttää, btw, ohjaustankoon nippusiteillä kiinnitetyssä etukorissa, moisia vahinkoja ei tietenkään pääse sattumaan...
j.j.k. Olihan se ommeltu tuubi & hitaasti tyhjentynyt... eikä ihan "kankaille" kulunut...--- Sorry, nyt taisi mennä "sisäpiirin sisäpiiriksi"... etenkin kun vielä lisään, että tuolla toisaalla foorumilla on käynnissä "tuubia haussa" -keskustelu...
![]()
Pekka Sirkiä muokkasi tätä : 12.10.2009 at 17.50
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Otetaanko vielä yksi tupalenkki? Ei ole luvattu ihan mahdotonta ajokeliä, kunhan on lämmintä päällä.
On nuo sääennusteet vähän ristiriitaisia, mutta aika epävakaata on useimpien ennusteiden mukaan kuitenkin luvassa. Jos nuo ennusteet ovat taas tyypillisen pessimistisiä, niin silloin lauantaina voisi ollakin kohtuullinen ajokeli. Parin edellisen viikonlopun innoittamana valitsen kyllä tälläkin kertaa tuntemattomien pikkuteiden kartoituksen maantielenkin sijasta. Valitettavasti nuo tuntemattomat pikkutiet sijaitsevat niin kaukana, että lenkille tulee väistämättä pituutta kohtuuttoman paljon.
[Offtopic]
Pekan tuubikysymykseen liittyen: joku on varmaankin saanut raivattua tuubin pois tieltä, mutta se olisi ollut Italiassa valmistettu hyväkuntoinen laaturengas, joka tyhjenee ehjänäkin hitaasti (lateksisisurin perusominaisuus). Valitettavasti nuolenkärkeä muistuttava kivi pääsi pintakumista läpi.
[/Offtopic]
Ensi sunnuntaina alkaa taas legendaariset IK-32:n talvilenkit.
Viime vuonna koluttiin järjestelmällisesti länsisuunnan reittejä. Tässä reitit piirrettynä karttaan. Osa merkatuista reiteistä (nuo itäsuunnan kiemurat ja citycruisailut) on mun omia lenkkejä.
Kauhian aikasin te lähette, minä nousen sunnuntaisin tunti tuon 0930 jälkeen.
Kirjanmerkit