Nostin tätä topikkia, kun olis aika pian tilata nastarenkaat. Mutta mitkä?
Ajoin kolmessa talvessa atomeiksi Hakkapeliitta W-240 -renkaat ja niihin syntyi antipatiasuhde viime kevään jatkuvien puhkeilujen takia, joten jotkut muut nyt.
Käyttö on Helsingin talveen, eli välillä paljaalla asfaltilla sepelin seassa, välillä loskassa ja mitä säitä nyt osuukaan. Pyörä mulla on hybridityyppinen eli Rossano Touring. Samoilla renkailla pitää pärjätä koko talvikausi, ei ole aamuisin aikaa ryhtyä renkaanvaihtoon (tai edes kiekon) kelin mukaan. Tosin pahimmat sosekelit voin jättää suosiolla kokonaan väliin.
Ajattelin tuota Marathon Winteriä 35 mm levyisenä, olisiko mitään ajatuksia tästä?
"pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"
Todennäköisesti samoilla teillä...
Ajoin toissa talven ilman suojanauhoja, ja kaksi kertaa tuli sepeli läpi. (Kilometrejä suunnilleen 1500, jos oikein muistan.) Aika hyvin siis taitaa kestää ilmankin, mutta pimeässä ja pakkasessa renkaan vaihto on sen verran vastenmielistä puuhaa, että viime talveksi laitoin ne nauhat.
Joka tapauksessa mainiot renkaat. Rullaus ihan eri luokkaa kuin Nokialaisilla, ja pitokin riittävä.
JiiH muokkasi tätä : 14.09.2009 at 13.16
Hyvä kun vahvistitte jo syntynyttä käsitystä, niin ei tarvii miettiä kaikkea uusiksi. Taidan pistää tuollaiset tilaukseen lähipäivinä.
Renkaanvaihto pimeässä ja kylmässä on kyllä kypsää, mutta toisaalta en ihan täysin onnistunut pistosuojanauhojenkaan asennuksessa noiden entisten nastarien kanssa, koska tuli silti rikkoja, joten sitä puolta mietin vielä. Lisäksi saatoin heittää nauhat renkaitten mukana jo roskiinkin.
Voi kyl olla että ajo joka tuhoaa W240:n kolmessa talvessa hävittää myös Mara Winterin kolmessa talvessa. Ei ne W240:t nyt mitkään erityisen kevytrakenteiset ole.
Riding straight ahead in a forward fashion.
Mä olen aina pitänyt w240:iä todella kestävinä renkaina, mutta näköjään nekin puhkeaaUmm.. tosiaan noita Maraton Wintereitä on kehuttu paljon ja hyvin tuntuvat kestävän tappajasepeliä. Kannattaa muuten välillä käydä renkaat läpi ja ottaa/kaivaa kaikki sepeli pois. Vaikka rengas vaikuttaa ehjältä voi kumin sisällä olla pieniä teräviä sepelin palasia, jotka pikkuhiljaa porautuu renkaan läpi.
Still rides with 26er
Jep, no olen nyt henkisesti varautunut siihen jo.
Viime keväänä oli jo liian myöhäistä käydä tilailemaan uusia renkaita sille kaudelle, enkä uskaltanut kesärenkaisiinkaan vaihtaa alkutalven haaverin jälkeen, joten pääsivät mokomat reikäjuustot kypsyttämään mielen pahasti. Lisäksi nuo Hakkapeliitat jyräsivät kuin traktori, joten jospa nämä Schwalbet olisi edes pikkaisen kevyemmät ajaa, niin hyvä.
Huijaako itseäni vai onko mahdollista, että kun vaihdoin viime talvena rengastusta w240:stä Ice Spiker 304 -renkaisiin niin tuntui, että rullausvastus pieneni ja ajo-omaisuudet paranivat? Tulihan tilalle levempää rengasta ja huomattavasti enemmän nastoja.
Still rides with 26er
Ajoin joskus kaverin kanssa talvella maantielenkkiä niin, että minulla oli cc:ssä W240:t ja kaverilla maasturissa Nokian WXC300:t, ja alamäkiin rullailuista jäi sellainen käsitys, että WXC:t rullasi vähän paremmin. Toki tässä on paljon muitakin muuttujia rengaspaineista lähtien, mutta silti.
Ei ole ollut W240:ia yhtään ikävä.
Jep, ja lisäksi W240 vielä luikertelee takarenkaana lumessa niin, että hirvittää. Kestävä se kyllä tuntuu olevan ainakin uutena...
Niin ja ihan vihje, ajakaa ne renkaat sisään matalilla paineilla siirtymällä, silloin ne sivunastatkin ajautuvat sisään. Jos kovilla paineilla ajetaan sisään, vain keskirivin nastat tarttuvat kumiin kiinni. On turha ihmetellä, miksi kunnon käytössä nastat irtoavat sivunapeista....
Nyt teitä on varotettu![]()
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Kiitos vinkistä, EsaJ!
Millonkas muuten noin yleensä vaihdatte nastat alle? Samaan aikaan kuin autoon, lokakuun 15. tjsp. vai vasta sen jälkeen kun on ekan kerran kaaduttu?Odottelen noita Marathon Wintereitä Saksasta, mutta ei kai ihan heti viitsi laittaa.
Missä sataa lunta...!mä arvasin taas,ennenaikaista jorinaa...
*höh*
ehkä ajoin,ehkä en....
Pahat sedät 50/60
Käyttöpyörään heti kun alkaa siltä tuntua, lähinnä sääennustuksia kyttäämällä. Sitten kun alkaa yöllä olla pakkasta. Käytännössä tuo on ollut siinä lokakuun viimeisellä viikolla suunnilleen. Siitä menee vielä ainakin kuukausi siihen, että iltapäivällä mitään nastoja kaipaa, joten lenkkipyörässä voi sitten tehdä eri tavalla, jos se on erikseen. Tai sitten kahdet kiekot ja nastat toisille niistä.
Riding straight ahead in a forward fashion.
Still rides with 26er
Kolmet setit: Nappulat, slicksit ja nastat. Näillä mennään.
Juu, voisi olla ihan hyvä idea sijoittaa toisiin kiekkoihin tietysti, helpostihan noita sitten vaihtaisi...täytyy taas keksiä joku hyvä tekosyy sille rahankulutukselle ensin![]()
Oliko muka?Matinkylän ranta tuntui olevan jatkuvasti auki ja niin tuntui olevan muuallakin... Vai olinko vain sokea?
Katot jotkut käytetyt kiekot ja sit osta takapakan myös.. vaihtaminen vielä nopeampaaja jos sun talvi pyörässä on levarit niin hanki jarrulevyt myös. Täydellinen setti siis ja vaihto onnistuu siinä aamuisen haukotuksen aikana..
![]()
Still rides with 26er
Mulla on cycloon vastaava trio. Näiden lisäks siihen toki varastosta löytyy toiset sliksikiekot (kun jäi maantiefillarista yli) ja yhdet korkkaamattomat varakiekot (kun tuli kylkiäisenä enkä oo vielä tarvinnu). No, eipähän lopu kesken ihan hetkeen
Nastakiekot vaihtuu alle about siinä vaiheessa, kun sepelit levitetään kaduille. Mä kun pelkään työmatkoilla enemmän rengasrikkoja kuin lippoja.
In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.
Terve kaikille,
Nyt alkaa tiet jäätymään.
Mikä se on paras valinta CC pyörään nastarenkaaksi? Ja mistä kannattaa tilailla?
-Antsu-
Heitetään myös rengaskysymys: viimetalvena mulla oli CC:ssä takana W106 ja edessä W240. W106 on ihan turha kumi, joten se saa lähteä kierrätykseen, W240 kiemurteli kelissä kuin kelissä, joten siirrän sen taakse. Mikä olisi siis pitävä etukumi, joka tykkäisi myös kulkea suoraan tyypillisessä auraamattoman pyörätien 10cm pöperössä?
Voipi olla, että tulet huomaamaan W240:n kiemurtelevan takanakin enemmän kuin tarpeeksi... Peilijäällä kyllä pitää, mutta lumessa heittäytyy kärmekseksi.Heitetään myös rengaskysymys: viimetalvena mulla oli CC:ssä takana W106 ja edessä W240. W106 on ihan turha kumi, joten se saa lähteä kierrätykseen, W240 kiemurteli kelissä kuin kelissä, joten siirrän sen taakse. Mikä olisi siis pitävä etukumi, joka tykkäisi myös kulkea suoraan tyypillisessä auraamattoman pyörätien 10cm pöperössä?
Kirjanmerkit