Joo tämä pyöriikin itsellä mielessä koko ajan. Jos en saa rengasta yksin normaalikeinoin vanteelle, niin en oikein tiedä mitä moisella renkaalla teen. Kuitenkin rikkoja tulee, jolloin rengas pitäisi pystyä vaihtamaan yksin, väsyneenä, sateessa, jne. Ehkä tekniikkani ei vaan ole vielä tarpeeksi hyvä, sormiin kyllä sattuu...
Ne ovat todella pahat laittaa ensimmäistä kertaa vanteelle. Ei niihin sisureita tien päällä kovin mielellään vaihtaisi, mutta eipä kyllä talvella rengasrikkojakaan tullut.
Sain omani paikalleen kahdella nippusiteellä, oli melkoinen taistelu. Keväällä sain ne pois ilman ihmeempiä ongelmia. Ehkä ne menevät syksyllä iisimmin, kun ovat olleet vanteella venymässä yhden talven.
Luovutan. En saa rengasta vanteelle. En edes kokeillut liukastetta vielä, sillä rengasta pitäisi saada niin paljon venytettyä, että en näe sitä mahdolliseksi nykyisellä tekniikallani.
Rengasraudalla renkaan vetäminen paikalleen ei onnistu, voimat loppuvat viimeisen 20cm kohdalla kesken: http://www.student.oulu.fi/~pauliron...nkit/rauta.jpg
Vastapuolella rengas on keskellä uraa, ainakin pullottavasta kohdasta. Pitäisikö koko renkaan kehän olla vastapuolelta urassa? Siellä se nimittäin ei pysy: http://www.student.oulu.fi/~pauliron...vastapuoli.jpg
Yhdellä kädellä saan kuvan verran venytettä renkaan viimeistä osiota kohti vannetta, kahdela kädellä ehkä puoli senttiä / sentin enemmän, mutta matkaa jää aivan liian paljon: http://www.student.oulu.fi/~pauliron...nkit/venyy.jpg
Onko kenelläkään mitään lisäehdotuksia miten voisin saada renkaan vanteelle? Jos huomenna aamupäivällä homma ei onnistu, niin joko laitatan liikkeessä renkaat paikalleen tai pyydän tilalle toiset, helpommat, renkaat... Aika surkeata, mutta taitoni eivät riitä![]()
Urassa pitää olla sen puolen reunan, jota olet laittamassa. Silloin saat siihen lisää löysiä. Ja laita ihmeessä saippuaa tmv.
Itse olen yleensä laittanut toiselta puolelta (n. kello 2:een asti alhaalta vastapäivään lukien) reunan uraan ja painanut sitten sitä kohtaa oven karmia (karmin kulmaa) vasten. Sen jälkeen noin kello 10:stä alkaen (klo 10 - 2 siis ei vielä paikallaan) painanut reunaa uraan pikkuhiljaa. Karmia vasten saa painettua reidellä samalla kun molemmat kädet laittaa renkaan reunaa paikalleen klo 10:stä myötäpäivään.
![]()
Tsemppiä.
Hei, tuota 35mm sisärengas on aivan liian paksu 28 mm ulkorenkaalle, kärsii olla 23/25 mm. Missäpäin Oulua tukiasemasi, on sen verran haasteellinen juttu, että voisin yrittää auttaa?
Koetin ilman sisärengastakin, mutta ei sen paremmin toiminut. Yliopistokadulla vaikutan.
EDIT: En nyt oikein tiedä voinko tätä rengasta lenkki- saati touring-käyttöön ottaa, sillä jos en levänneenä kotona saa rengasta vanteelle, niin mitä teen tienpäällä? Saa nähdä mitä suvalassa sanovat huomenissa...
Näillä menee luultavasti helposti vanteelle oli tekniikka huono tai hyvä, mutta voi tietysti jäädä hiukan jälkiä vanteeseen. Muovisilla rengasraudoilla ei tee mitään.
Itse olen tuhonnut kolme (3) muovista rengasrautaa 28mm M-plussan kanssa. Suosittelen metallisen työkalun käyttöä. Voimaa pitää käyttää riittävästi, ja toivoa vanteen kestävän.
ei tuo varmaan ajamalla mene puhki. Tarkoitan, että siihen mennessä ehtii vaihtaa renkaan johonkin mukavampaan. Omani sain vanteelta paljon helpommin kuin sinne laitoin. Syynä lienee lämpötila (kesä) ja uutuuden jäykkyyden poistuminen.
Ai niin, minulla meni iltapuhde saada rengas Firin vanteelle. Lopulta onnistui suhteellisen helposti, kun käytin apuna papukaijapihtejä ja ruuvipenkkiä. Tuohon renkaaseen järjeistä keinoista ei ollut haittaa. Yhden halpisrengasraudan ehdin sitä ennen katkaista.
Niitä parktoolin pieniä ei saa kyllä millään kirveellä rikki vaikka miten vääntäisi.
Ja mitä noihin renkaisiin tulee niin yleensä ottaen melkein kaikkien renkaitten ensiasennus on tuskaista ja siitä hieman venyvät.
Eikä kyllä tarvitse pelätä rengasrikkoa maantiellä
Tai no jos panssariesteeseen ajaa...
Duoda duoda, kantsii nyt kuitenkin yrittää onneaan kunnollisilla muovivermeillä ettei tule tuhottua kalliita kiekkoja. Tacx muoviset rengasraudat ovat täällä hoitaneet kiitettävästi hommansa. Ja on tullut murjottua hankalampiakin tapauksia vanteelle ilman, että mitään olisi hajonnut.
![]()
Ankka riitelee - Asiat eivät
Jos vielä yrität itse, laita sinne pienempi sisuri. Marathon plussan ilmatila on aika pieni renkaan korkeuteen ja leveyteen nähden. Sisuri, jonka suurin suositusleveys on 28 mm on suurin, jota sinne kannataa edes yrittää.
Yksi temppu, jota tuon renkaan kanssa kannattaa kokeilla on painaa tuo vastapuoli tiukasti joko lattiaa tai asentajan vatsaa vasten. Rengas pysyy silloin urassa ja vapaata liikkuvuutta tulee hieman lisää.
Teräksisillä rengasraudoilla noita ei kannata alkaa vääntämään paikalleen, alumiininen kehä ei kestä.
Usko pois, yritin sitä pitkän tovin. Monella eri otteella ja tyylillä. Kaksin käsin vääntäessä renkaan ja vanteen reunaan jäi vielä n. 1cm matkaa.
Lopputulos tässä nyt oli se, että liikkeessä juttelin hetken ja päätettiin että he laittavat renkaat paikalleen (á 10eur). Kokeilen millaiset marathon plussat ovat ajaa ja jos ne ovat epämiellyttävät tai hajoavat tai eivät pehmene tarpeeksi käytön jälkeen, niin vaihdan ne sitten oma-aloitteisesti muihin renkaisiin. Saas nähdä.
OK. Ihan hyvä ratkaisu. Väärällä puolella majailetkin Kempeleen suunnasta katsoen. Tiukka paikka kapea ja vahvasti pistosuojattu on asentaakin. Käsin ne varmaan Suvalallakin sen tekevät ja ilman työkaluja, arvelen. Jokainen milli vanteen keskiurasta otettava käyttöön niin asentaessa kuin purkaessakin. Jospas se sitten toimisi omin keinoin kun ovat olleet aikansa vanteilla!
Ei juuri näihin renkaisiin mitenkään liity, mutta kun virheostos Fat Albert UST:n laitoin vähän normaalia isommalle ei UST kiekolle niin piti vähän taistella.
Fairyä pistin liukastamaan menoa, rengas siltä osin kuin oli jo vanteelle mennyt sinne keskelle vannetta ja sellaisilla Biltemasta saatavilla puristimilla puristin sen vanteelle menneen osan reunoista, niin että ei lipsahda takaisin. Sitten kahdella muovisella Bilteman raudalla väänsin keskeltä. Kauhea taistelu oli, mutta kyllä upposi lopulta.
Puristin oli tällainen http://www.biltema.fi/osteri/osteri....1.htm&ryhmaid=
Kyllä kestää, tulee vaan jälkiä kehään. Ei ne kehät nyt paperinohutta alumiinia ole maantiepuolellakaan.
Parempi tietysti ois opetella oikeat niksit renkaanlaittoon. Itekkin kampesin teräsraudoilla uudet muka-tiukat DH-renkaat joskus vanteelle, kunnes kaveri näytti et ne menee ihan käsivoiminkin. Perusperiaate on se, että kun renkaan reuna on vanteen keskellä syvennyksessä, niin siitä saa "lisätilaa" sinne, missä rengas ei vielä ole vanteella. Ja kun rengasta laittaa vanteelle silloin kun sisäkumi on jo sisässä, niin venttiilin kohta pitäisi jättää viimeiseksi.
Rengasraudat ja alumiinikehä, mitä väliä jos tulee "vähän jälkiä"?
Olen ilmeisesti tehnyt jotain aivan väärin kun aloitan päälirenkaan vanteelle laiton juurikin venttiilin kohdalta ensin. Tällä "väärällä ja perusperiaatteen vastaisella" tavalla tähän mennessä onnistumis% 100 ja 0 rikkinäistä sisuria.
Tapansa kullakin, ei siinä mitään.
Semmoinen tuli tuossa mieleen että pystyiskö renkaita venyttämään ennenkuin niitä yrittää laittaa paikoilleen? Esim. istuis lattialla ja laittas renkaan reunan jalkapohjien taakse ja sitten sellaisella soutu-otteella venyttäs rengasta. Onhan se reuna kyllä tosi jämäkkää tekoa, mutta mahtasko tuo venyä yhtään? Jos tuo ei riitä niin seuraavaksi kahden auton peräkoukkujen väliin ja vetoa...![]()
32-622 Marathon Plussat vaihdoin juuri pojan cyclocrossariin Fir:n vanteille ...
Hieman vaivaa oli - ensimmäisellä kerralla takasisäkumi räjähti kun pumppasin - olikin jäänyt ulkorenkaan ja vanteen väliin...
Ei kuitenkaan mahdotonta laittaa - laitoin vanteen lattialle ja painoin jalalla siitä kohdasta rengasta, mistä aloitin vanteelle laiton - puolesta välistä alkaen muovisella rengas raudalla taitoin ulkokumin vanteelle ..
Fir:n vanne oli tosi kapea verrattuna toisen cyclocrossain alexin vanteeseen, jonne nämä renkaat menevät ihan heittämällä ..
Ensimmäiset pari lenkkiä ja yksi kahden päivän retki tehty marathoneilla ja ei kyllä vielä ole suu messingillä. Retkikäytössä oikeinkin kivat renkaat, mutta lenkeillä tuntuvat renkaat olevan jotenkin raskaat, paksut ja möhkömäiset verrattuna aikaisempiin Maxxis Raze 700*35C:iin. Lisäksi keskinopeus tuntuu olevan 1-2km/h alhaisempi lenkeillä, vaikka myyjä sanoi marathonien olevan huomattavasti rullaavammat ja paremmat ajaa kuin ensiasennusrenkaat.
Hieman tuntuu siltä, että nämä saavat ensi keväänä jäädä retkikäyttöä varten ja pitänee ostaa uudet renkaat ensi kaudeksi. Tässä alkaa pian syksy olla käsillä, niin enää en rupea vaihtamaan vaan ajelen talveen asti näillä keräten lisää fiiliksiä. Jospa se mieli vaikka paranisi.
Olethan käyttänyt painemittaria?
Marathonit eivät sormituntumalla ole kovinkaan pehmeät vaikka painetta on liian vähän.
Aikaisempikin thread on olemassa ja siinä asiaa käsiteltiin muiden päänsärkyjen ohella.
Kaikissa mitoissa prkleellinen asennettava, huomaan. Käytin ihan ite kuusi-seitsemän kierrosta teippiä asentaessani 40 mm versiota Bontragerin kiekolle. Se pakkasi luiskahtamaan pois vanteelta toiselta puolelta![]()
Vanteet eivät muuten ole samasta puusta. Asennuksen kannalta tärkeä ulkohalkaisija näyttää vaihtelevan. Vaihdettuani ALX 220 -soikiot DT Swisseihin, piti jarrupaloja nostaa reilusti etteivät (imagon kannalta erittäin, erittäin tärkeät) teippaukset kulu vaan palat vastaavat jarrupintaan. Oli kumien asennuksessakin sitten sitä ennen haastetta.
Suvalalla muuten tosi kallis tuo Marathon. Ostin Bike24:sta puoleen hintaan.
Kestävyys on tärkeää, aion ostaa uudelleenkin pojan lähtiessä tappajasepelin luvattuun maakuntaan opiskelemaan.
32mm versioiden asennus omaan TriCrossiin onnistui pienen pähkäilyn jälkeen jotenkuten. Paras oivallus oli lisätä vähän ilmaa sisärenkaaseen, jolloin päälikumin päällelaitto helpottui huomattavasti. Vaikeinta oli sormivoimilla nykäistä se viimeinen 3 senttiä vanteelle. "Rengasrautojen" kanssa tuskin olisi mitään ongelmaa, jos vielä käyttäisi tuota pientä esitäyttöä sisäkumiin.
Kokemuksia muutaman sadan kilometrin matkalta.
Ensinnäkin nämä ovat todella painavat renkaat, kun vertaa noihin alkuperäisiin kumeihin. Eli tavallaan menee vähän ideaa pois huippukevyestä pyörästä. Mutta itse hommasin fillarin kuntoilutarkoituksessa, joten äärimmäinen nopeus ei ollut nyt avainasemassa. Halusin ensimmäisen rengasrikon jälkeen kumit, jotka kestää.
Hyvää on painoon nähden pieneltä tuntuva vierinvastus. En koe, että oma keskinopeuteni olisi muuttunut mihinkään alkuperäisiin renkaisiin nähden. Etupää jopa vähän rauhottui lisää ja esim. ilman käsiä ajo sujuu näillä paljon helpommin. Suurin ero tulee kiihtyvyydessä paikallaan, joka oli kevyillä renkailla niin haluttaessa todella ripeää.
Heijastinnauhat kyljissä oli plussaa iltojen hämärtyessä. Renkaat eivät ole puhjennet, mikä myöskin toistaiseksi täyttää alkuperäisen vaateen.
Renkaat ovat hyvät asfaltilla, mutta huonoin piirre on alkeperäiskumeja huomattavasti huonompi käytös hiekkatiellä. Etenkin vähänkään pehmeämmän hiekan kanssa saa olla kaarteissa todella tarkkana.
Lisäksi totesin, että jäykässä ja paksussa renkaassa tulee helposti soikeutta mukaan renkaaseen. Eturengas ei ole nyt täysin pyöreä ja tuntuu, että sitä tuskin pelkästään uudelleen asentamalla saa ihan pyöreäksi. Itse asiassa taitaisi olla takuujuttu, näin kun tulee asia kirjoitettua ylös ja asiaa miettineeksi. Pitänee käydä kaupassa kääntymässä fillarin kanssa. Eli jos hommaatte tälläiset kaupasta, niin koittakaa katsoa onko kyseinen yksilö roikkunut myynnissä pitkäänkin. Sen itseasiassa näkee renkaasta myymälässä. Ainakin tuosta kumista tuli silloin sellainen fiilis, mutta en uskonut, että se vanteella olisi mitekään enää näkynyt.
Jeps. Minun ja marathon plussien yhteismatka päättyi eilen. Hiekkapoluilla rengas oli kehno ja kevyessä mudassa pito oli nollissa. Tämä sinänsä ei yllättä, mutta kun maantielläkään en ollut vakuuttunut renkaasta, niin päätin vaihtaa vanhat cyclocross-renkaat välirenkaiksi ennen marathon wintereitä.
Poisto onnistui... Jotenkuten. Kaksi rengasrautaa pamahti poikki ja yksi sisäkumi hajosi rytäkässä. Noin vartti meni että sain renkaat pois, takaisin niitä en usko tähän pyörään / vanteille laittavani koskaan. Poistamista hieman helpotti se, kun painoi renkaan seinää ja maata vasten, jolloin lisämillejä tuli muutama. Tämän jälkeen oli aika naurettavan hauskaa laittaa vanhat cyclocross-renkaat ilman rengasrautaa vanteelle ja vetäistä ne poiskin ilman rengasrautaa vanteelta.
Heijastinnauhaa jään kaipaamaan, en muuta. Toivottavasti marathon winterit menevät sävyisemmin vanteelle!
Marathon Wintereiden kanssa sain myös kaksi rengasrautaa poikki...![]()
Huomenna lenkille...
Kirjanmerkit