ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 120

Aihe: Schwalbe Marathon Plus

  1. #61
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marde Katso viesti
    Itse laittelin melko paljon nippareita, jotka vedin muistaaksen melko kireällekin.
    Sit vielä: Olisko ketään kaveria, että voisitte esim. 4:llä rengastyökalulla vivuta yhtaikaa?
    Lahde noiden kanssa sitten reissuun...

    Ei voi olla totta, Higg

  2. #62
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    124
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti higgins Katso viesti
    Lahde noiden kanssa sitten reissuun...

    Ei voi olla totta, Higg
    Joo tämä pyöriikin itsellä mielessä koko ajan. Jos en saa rengasta yksin normaalikeinoin vanteelle, niin en oikein tiedä mitä moisella renkaalla teen. Kuitenkin rikkoja tulee, jolloin rengas pitäisi pystyä vaihtamaan yksin, väsyneenä, sateessa, jne. Ehkä tekniikkani ei vaan ole vielä tarpeeksi hyvä, sormiin kyllä sattuu...

  3. #63
    epeli Guest
    Ne ovat todella pahat laittaa ensimmäistä kertaa vanteelle. Ei niihin sisureita tien päällä kovin mielellään vaihtaisi, mutta eipä kyllä talvella rengasrikkojakaan tullut.

    Sain omani paikalleen kahdella nippusiteellä, oli melkoinen taistelu. Keväällä sain ne pois ilman ihmeempiä ongelmia. Ehkä ne menevät syksyllä iisimmin, kun ovat olleet vanteella venymässä yhden talven.

  4. #64
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    124
    Luovutan. En saa rengasta vanteelle. En edes kokeillut liukastetta vielä, sillä rengasta pitäisi saada niin paljon venytettyä, että en näe sitä mahdolliseksi nykyisellä tekniikallani.

    Rengasraudalla renkaan vetäminen paikalleen ei onnistu, voimat loppuvat viimeisen 20cm kohdalla kesken: http://www.student.oulu.fi/~pauliron...nkit/rauta.jpg

    Vastapuolella rengas on keskellä uraa, ainakin pullottavasta kohdasta. Pitäisikö koko renkaan kehän olla vastapuolelta urassa? Siellä se nimittäin ei pysy: http://www.student.oulu.fi/~pauliron...vastapuoli.jpg

    Yhdellä kädellä saan kuvan verran venytettä renkaan viimeistä osiota kohti vannetta, kahdela kädellä ehkä puoli senttiä / sentin enemmän, mutta matkaa jää aivan liian paljon: http://www.student.oulu.fi/~pauliron...nkit/venyy.jpg

    Onko kenelläkään mitään lisäehdotuksia miten voisin saada renkaan vanteelle? Jos huomenna aamupäivällä homma ei onnistu, niin joko laitatan liikkeessä renkaat paikalleen tai pyydän tilalle toiset, helpommat, renkaat... Aika surkeata, mutta taitoni eivät riitä

  5. #65
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    305
    Urassa pitää olla sen puolen reunan, jota olet laittamassa. Silloin saat siihen lisää löysiä. Ja laita ihmeessä saippuaa tmv.

    Itse olen yleensä laittanut toiselta puolelta (n. kello 2:een asti alhaalta vastapäivään lukien) reunan uraan ja painanut sitten sitä kohtaa oven karmia (karmin kulmaa) vasten. Sen jälkeen noin kello 10:stä alkaen (klo 10 - 2 siis ei vielä paikallaan) painanut reunaa uraan pikkuhiljaa. Karmia vasten saa painettua reidellä samalla kun molemmat kädet laittaa renkaan reunaa paikalleen klo 10:stä myötäpäivään.



    Tsemppiä.

  6. #66
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Hei, tuota 35mm sisärengas on aivan liian paksu 28 mm ulkorenkaalle, kärsii olla 23/25 mm. Missäpäin Oulua tukiasemasi, on sen verran haasteellinen juttu, että voisin yrittää auttaa?

  7. #67
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    124
    Koetin ilman sisärengastakin, mutta ei sen paremmin toiminut. Yliopistokadulla vaikutan.

    EDIT: En nyt oikein tiedä voinko tätä rengasta lenkki- saati touring-käyttöön ottaa, sillä jos en levänneenä kotona saa rengasta vanteelle, niin mitä teen tienpäällä? Saa nähdä mitä suvalassa sanovat huomenissa...

  8. #68
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Näillä menee luultavasti helposti vanteelle oli tekniikka huono tai hyvä, mutta voi tietysti jäädä hiukan jälkiä vanteeseen. Muovisilla rengasraudoilla ei tee mitään.

  9. #69
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    176
    Itse olen tuhonnut kolme (3) muovista rengasrautaa 28mm M-plussan kanssa. Suosittelen metallisen työkalun käyttöä. Voimaa pitää käyttää riittävästi, ja toivoa vanteen kestävän.

  10. #70
    Liittynyt
    02/2008
    Paikkakunta
    Br*ksstr*nd*n
    Viestit
    105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wege Katso viesti
    Koetin ilman sisärengastakin, mutta ei sen paremmin toiminut. Yliopistokadulla vaikutan.

    EDIT: En nyt oikein tiedä voinko tätä rengasta lenkki- saati touring-käyttöön ottaa, sillä jos en levänneenä kotona saa rengasta vanteelle, niin mitä teen tienpäällä? Saa nähdä mitä suvalassa sanovat huomenissa...
    ei tuo varmaan ajamalla mene puhki. Tarkoitan, että siihen mennessä ehtii vaihtaa renkaan johonkin mukavampaan. Omani sain vanteelta paljon helpommin kuin sinne laitoin. Syynä lienee lämpötila (kesä) ja uutuuden jäykkyyden poistuminen.

    Ai niin, minulla meni iltapuhde saada rengas Firin vanteelle. Lopulta onnistui suhteellisen helposti, kun käytin apuna papukaijapihtejä ja ruuvipenkkiä. Tuohon renkaaseen järjeistä keinoista ei ollut haittaa. Yhden halpisrengasraudan ehdin sitä ennen katkaista.

  11. #71
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    322
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vääräjalka Katso viesti
    Itse olen tuhonnut kolme (3) muovista rengasrautaa 28mm M-plussan kanssa. Suosittelen metallisen työkalun käyttöä. Voimaa pitää käyttää riittävästi, ja toivoa vanteen kestävän.
    Niitä parktoolin pieniä ei saa kyllä millään kirveellä rikki vaikka miten vääntäisi.

    Ja mitä noihin renkaisiin tulee niin yleensä ottaen melkein kaikkien renkaitten ensiasennus on tuskaista ja siitä hieman venyvät.
    Eikä kyllä tarvitse pelätä rengasrikkoa maantiellä
    Tai no jos panssariesteeseen ajaa...

  12. #72
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vääräjalka Katso viesti
    Itse olen tuhonnut kolme (3) muovista rengasrautaa 28mm M-plussan kanssa. Suosittelen metallisen työkalun käyttöä. Voimaa pitää käyttää riittävästi, ja toivoa vanteen kestävän.
    Duoda duoda, kantsii nyt kuitenkin yrittää onneaan kunnollisilla muovivermeillä ettei tule tuhottua kalliita kiekkoja. Tacx muoviset rengasraudat ovat täällä hoitaneet kiitettävästi hommansa. Ja on tullut murjottua hankalampiakin tapauksia vanteelle ilman, että mitään olisi hajonnut.

    Ankka riitelee - Asiat eivät

  13. #73
    epeli Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wege Katso viesti
    Onko kenelläkään mitään lisäehdotuksia miten voisin saada renkaan vanteelle? Jos huomenna aamupäivällä homma ei onnistu, niin joko laitatan liikkeessä renkaat paikalleen tai pyydän tilalle toiset, helpommat, renkaat... Aika surkeata, mutta taitoni eivät riitä
    Jos vielä yrität itse, laita sinne pienempi sisuri. Marathon plussan ilmatila on aika pieni renkaan korkeuteen ja leveyteen nähden. Sisuri, jonka suurin suositusleveys on 28 mm on suurin, jota sinne kannataa edes yrittää.

    Yksi temppu, jota tuon renkaan kanssa kannattaa kokeilla on painaa tuo vastapuoli tiukasti joko lattiaa tai asentajan vatsaa vasten. Rengas pysyy silloin urassa ja vapaata liikkuvuutta tulee hieman lisää.

    Teräksisillä rengasraudoilla noita ei kannata alkaa vääntämään paikalleen, alumiininen kehä ei kestä.

  14. #74
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    59
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wege Katso viesti
    Yhdellä kädellä saan kuvan verran venytettä renkaan viimeistä osiota kohti vannetta, kahdela kädellä ehkä puoli senttiä / sentin enemmän, mutta matkaa jää aivan liian paljon: http://www.student.oulu.fi/~pauliron...nkit/venyy.jpg
    Tuosta kun vääntää kaksin käsin niin pitäisi mennä jo paikoileen.

  15. #75
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    124
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ALVIR Katso viesti
    Tuosta kun vääntää kaksin käsin niin pitäisi mennä jo paikoileen.
    Usko pois, yritin sitä pitkän tovin. Monella eri otteella ja tyylillä. Kaksin käsin vääntäessä renkaan ja vanteen reunaan jäi vielä n. 1cm matkaa.

    Lopputulos tässä nyt oli se, että liikkeessä juttelin hetken ja päätettiin että he laittavat renkaat paikalleen (á 10eur). Kokeilen millaiset marathon plussat ovat ajaa ja jos ne ovat epämiellyttävät tai hajoavat tai eivät pehmene tarpeeksi käytön jälkeen, niin vaihdan ne sitten oma-aloitteisesti muihin renkaisiin. Saas nähdä.

  16. #76
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    OK. Ihan hyvä ratkaisu. Väärällä puolella majailetkin Kempeleen suunnasta katsoen. Tiukka paikka kapea ja vahvasti pistosuojattu on asentaakin. Käsin ne varmaan Suvalallakin sen tekevät ja ilman työkaluja, arvelen. Jokainen milli vanteen keskiurasta otettava käyttöön niin asentaessa kuin purkaessakin. Jospas se sitten toimisi omin keinoin kun ovat olleet aikansa vanteilla!

  17. #77
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Korso
    Viestit
    544
    Ei juuri näihin renkaisiin mitenkään liity, mutta kun virheostos Fat Albert UST:n laitoin vähän normaalia isommalle ei UST kiekolle niin piti vähän taistella.

    Fairyä pistin liukastamaan menoa, rengas siltä osin kuin oli jo vanteelle mennyt sinne keskelle vannetta ja sellaisilla Biltemasta saatavilla puristimilla puristin sen vanteelle menneen osan reunoista, niin että ei lipsahda takaisin. Sitten kahdella muovisella Bilteman raudalla väänsin keskeltä. Kauhea taistelu oli, mutta kyllä upposi lopulta.

    Puristin oli tällainen http://www.biltema.fi/osteri/osteri....1.htm&ryhmaid=

  18. #78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wege Katso viesti
    Usko pois, yritin sitä pitkän tovin. Saas nähdä.
    Heita johonkin sinne, missa aurinko ei paista! Ei tuollaisilla mitaan tee. Kovat jatkat vaatisivat rahat takaisin, Higg

  19. #79
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti epeli Katso viesti
    Teräksisillä rengasraudoilla noita ei kannata alkaa vääntämään paikalleen, alumiininen kehä ei kestä.
    Kyllä kestää, tulee vaan jälkiä kehään. Ei ne kehät nyt paperinohutta alumiinia ole maantiepuolellakaan.

    Parempi tietysti ois opetella oikeat niksit renkaanlaittoon. Itekkin kampesin teräsraudoilla uudet muka-tiukat DH-renkaat joskus vanteelle, kunnes kaveri näytti et ne menee ihan käsivoiminkin. Perusperiaate on se, että kun renkaan reuna on vanteen keskellä syvennyksessä, niin siitä saa "lisätilaa" sinne, missä rengas ei vielä ole vanteella. Ja kun rengasta laittaa vanteelle silloin kun sisäkumi on jo sisässä, niin venttiilin kohta pitäisi jättää viimeiseksi.

  20. #80
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    124
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti higgins Katso viesti
    Heita johonkin sinne, missa aurinko ei paista! Ei tuollaisilla mitaan tee. Kovat jatkat vaatisivat rahat takaisin, Higg
    asennemeisinki! Jos renkaat puhkeavat ajossa, niin sitten ne todennäköisesti lähtevät lepolomalle. Katselen ja tunnustelen miltä nää nyt sitten ajaessa tuntuvatkaan ja miten kestävät.

  21. #81
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    522
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Kyllä kestää, tulee vaan jälkiä kehään. Ei ne kehät nyt paperinohutta alumiinia ole maantiepuolellakaan.

    Parempi tietysti ois opetella oikeat niksit renkaanlaittoon. Itekkin kampesin teräsraudoilla uudet muka-tiukat DH-renkaat joskus vanteelle, kunnes kaveri näytti et ne menee ihan käsivoiminkin. Perusperiaate on se, että kun renkaan reuna on vanteen keskellä syvennyksessä, niin siitä saa "lisätilaa" sinne, missä rengas ei vielä ole vanteella. Ja kun rengasta laittaa vanteelle silloin kun sisäkumi on jo sisässä, niin venttiilin kohta pitäisi jättää viimeiseksi.
    Rengasraudat ja alumiinikehä, mitä väliä jos tulee "vähän jälkiä"?

    Olen ilmeisesti tehnyt jotain aivan väärin kun aloitan päälirenkaan vanteelle laiton juurikin venttiilin kohdalta ensin. Tällä "väärällä ja perusperiaatteen vastaisella" tavalla tähän mennessä onnistumis% 100 ja 0 rikkinäistä sisuria.

    Tapansa kullakin, ei siinä mitään.

  22. #82
    Bubi Guest
    Semmoinen tuli tuossa mieleen että pystyiskö renkaita venyttämään ennenkuin niitä yrittää laittaa paikoilleen? Esim. istuis lattialla ja laittas renkaan reunan jalkapohjien taakse ja sitten sellaisella soutu-otteella venyttäs rengasta. Onhan se reuna kyllä tosi jämäkkää tekoa, mutta mahtasko tuo venyä yhtään? Jos tuo ei riitä niin seuraavaksi kahden auton peräkoukkujen väliin ja vetoa...

  23. #83
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti scf_ Katso viesti
    Olen ilmeisesti tehnyt jotain aivan väärin kun aloitan päälirenkaan vanteelle laiton juurikin venttiilin kohdalta ensin. Tällä "väärällä ja perusperiaatteen vastaisella" tavalla tähän mennessä onnistumis% 100 ja 0 rikkinäistä sisuria.

    Tapansa kullakin, ei siinä mitään.
    Helpompi tapa kuitenkin lopettaa venttiilin kohdalle. Ei tarvitse niin usein rengasrautojakaan.

  24. #84
    TetedeCourse Guest
    32-622 Marathon Plussat vaihdoin juuri pojan cyclocrossariin Fir:n vanteille ...

    Hieman vaivaa oli - ensimmäisellä kerralla takasisäkumi räjähti kun pumppasin - olikin jäänyt ulkorenkaan ja vanteen väliin...

    Ei kuitenkaan mahdotonta laittaa - laitoin vanteen lattialle ja painoin jalalla siitä kohdasta rengasta, mistä aloitin vanteelle laiton - puolesta välistä alkaen muovisella rengas raudalla taitoin ulkokumin vanteelle ..

    Fir:n vanne oli tosi kapea verrattuna toisen cyclocrossain alexin vanteeseen, jonne nämä renkaat menevät ihan heittämällä ..

  25. #85
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    124
    Ensimmäiset pari lenkkiä ja yksi kahden päivän retki tehty marathoneilla ja ei kyllä vielä ole suu messingillä. Retkikäytössä oikeinkin kivat renkaat, mutta lenkeillä tuntuvat renkaat olevan jotenkin raskaat, paksut ja möhkömäiset verrattuna aikaisempiin Maxxis Raze 700*35C:iin. Lisäksi keskinopeus tuntuu olevan 1-2km/h alhaisempi lenkeillä, vaikka myyjä sanoi marathonien olevan huomattavasti rullaavammat ja paremmat ajaa kuin ensiasennusrenkaat.

    Hieman tuntuu siltä, että nämä saavat ensi keväänä jäädä retkikäyttöä varten ja pitänee ostaa uudet renkaat ensi kaudeksi. Tässä alkaa pian syksy olla käsillä, niin enää en rupea vaihtamaan vaan ajelen talveen asti näillä keräten lisää fiiliksiä. Jospa se mieli vaikka paranisi.

  26. #86
    Liittynyt
    09/2006
    Viestit
    257

    Marathonit vaativat painemittarin käyttöä

    Olethan käyttänyt painemittaria?

    Marathonit eivät sormituntumalla ole kovinkaan pehmeät vaikka painetta on liian vähän.

    Aikaisempikin thread on olemassa ja siinä asiaa käsiteltiin muiden päänsärkyjen ohella.

    Kaikissa mitoissa prkleellinen asennettava, huomaan. Käytin ihan ite kuusi-seitsemän kierrosta teippiä asentaessani 40 mm versiota Bontragerin kiekolle. Se pakkasi luiskahtamaan pois vanteelta toiselta puolelta

    Vanteet eivät muuten ole samasta puusta. Asennuksen kannalta tärkeä ulkohalkaisija näyttää vaihtelevan. Vaihdettuani ALX 220 -soikiot DT Swisseihin, piti jarrupaloja nostaa reilusti etteivät (imagon kannalta erittäin, erittäin tärkeät) teippaukset kulu vaan palat vastaavat jarrupintaan. Oli kumien asennuksessakin sitten sitä ennen haastetta.

    Suvalalla muuten tosi kallis tuo Marathon. Ostin Bike24:sta puoleen hintaan.

    Kestävyys on tärkeää, aion ostaa uudelleenkin pojan lähtiessä tappajasepelin luvattuun maakuntaan opiskelemaan.

  27. #87
    TAG Guest
    32mm versioiden asennus omaan TriCrossiin onnistui pienen pähkäilyn jälkeen jotenkuten. Paras oivallus oli lisätä vähän ilmaa sisärenkaaseen, jolloin päälikumin päällelaitto helpottui huomattavasti. Vaikeinta oli sormivoimilla nykäistä se viimeinen 3 senttiä vanteelle. "Rengasrautojen" kanssa tuskin olisi mitään ongelmaa, jos vielä käyttäisi tuota pientä esitäyttöä sisäkumiin.

    Kokemuksia muutaman sadan kilometrin matkalta.

    Ensinnäkin nämä ovat todella painavat renkaat, kun vertaa noihin alkuperäisiin kumeihin. Eli tavallaan menee vähän ideaa pois huippukevyestä pyörästä. Mutta itse hommasin fillarin kuntoilutarkoituksessa, joten äärimmäinen nopeus ei ollut nyt avainasemassa. Halusin ensimmäisen rengasrikon jälkeen kumit, jotka kestää.

    Hyvää on painoon nähden pieneltä tuntuva vierinvastus. En koe, että oma keskinopeuteni olisi muuttunut mihinkään alkuperäisiin renkaisiin nähden. Etupää jopa vähän rauhottui lisää ja esim. ilman käsiä ajo sujuu näillä paljon helpommin. Suurin ero tulee kiihtyvyydessä paikallaan, joka oli kevyillä renkailla niin haluttaessa todella ripeää.

    Heijastinnauhat kyljissä oli plussaa iltojen hämärtyessä. Renkaat eivät ole puhjennet, mikä myöskin toistaiseksi täyttää alkuperäisen vaateen.

    Renkaat ovat hyvät asfaltilla, mutta huonoin piirre on alkeperäiskumeja huomattavasti huonompi käytös hiekkatiellä. Etenkin vähänkään pehmeämmän hiekan kanssa saa olla kaarteissa todella tarkkana.

    Lisäksi totesin, että jäykässä ja paksussa renkaassa tulee helposti soikeutta mukaan renkaaseen. Eturengas ei ole nyt täysin pyöreä ja tuntuu, että sitä tuskin pelkästään uudelleen asentamalla saa ihan pyöreäksi. Itse asiassa taitaisi olla takuujuttu, näin kun tulee asia kirjoitettua ylös ja asiaa miettineeksi. Pitänee käydä kaupassa kääntymässä fillarin kanssa. Eli jos hommaatte tälläiset kaupasta, niin koittakaa katsoa onko kyseinen yksilö roikkunut myynnissä pitkäänkin. Sen itseasiassa näkee renkaasta myymälässä. Ainakin tuosta kumista tuli silloin sellainen fiilis, mutta en uskonut, että se vanteella olisi mitekään enää näkynyt.

  28. #88
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    124
    Jeps. Minun ja marathon plussien yhteismatka päättyi eilen. Hiekkapoluilla rengas oli kehno ja kevyessä mudassa pito oli nollissa. Tämä sinänsä ei yllättä, mutta kun maantielläkään en ollut vakuuttunut renkaasta, niin päätin vaihtaa vanhat cyclocross-renkaat välirenkaiksi ennen marathon wintereitä.

    Poisto onnistui... Jotenkuten. Kaksi rengasrautaa pamahti poikki ja yksi sisäkumi hajosi rytäkässä. Noin vartti meni että sain renkaat pois, takaisin niitä en usko tähän pyörään / vanteille laittavani koskaan. Poistamista hieman helpotti se, kun painoi renkaan seinää ja maata vasten, jolloin lisämillejä tuli muutama. Tämän jälkeen oli aika naurettavan hauskaa laittaa vanhat cyclocross-renkaat ilman rengasrautaa vanteelle ja vetäistä ne poiskin ilman rengasrautaa vanteelta.

    Heijastinnauhaa jään kaipaamaan, en muuta. Toivottavasti marathon winterit menevät sävyisemmin vanteelle!

  29. #89
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    488
    Marathon Wintereiden kanssa sain myös kaksi rengasrautaa poikki...
    Huomenna lenkille...

  30. #90
    Liittynyt
    12/2008
    Viestit
    405
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ToniR Katso viesti
    Marathon Wintereiden kanssa sain myös kaksi rengasrautaa poikki...
    Minulla renkaat lähtivät vanteilta niin helpolla, ettei helpommin olisi voinut lähteä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •