kilpavarustelu ensi kesän Vätternrundaniin on alkanut ja rupesin tutkimaan eri valoja. isältäni sain toissavuonna Topeakin Moonshine HID valon ja sitä olenkin käyttänyt aina tarpeen vaatiessa. Nopean googlauksen perusteella valo on ainakin maksanut melko paljon, mutta miten on riittääkö tuon teho Vätternrundan kaltaisessa tapahtumassa? lähtö on siinä 21:30 joten toinen asia mikä mietityttää on akun kesto, sillä kuvittelisin että tuo valmistajan ilmoittama 2½ tuntia pienemmälläkin teholla voi olla aika rajalla.
mitä mieltä arvon palstalaiset siis olette tuosta nykyisestä valosta ja sen soveltuvuudesta Vätternrundaniin?
Lamp – 110W Welch Allyn HID
Battery – 14.4V 2200 mAh Lighium Ion
Control – RISC Processor Two Level
Charge Time – 2.5 to 3 hours
Luminous Intensity – 190 (Lux/5M)
Lamp Housing – Machined Aluminum
Mount – HB Mount, Helmet Mount
Added Features – Versatile Battery Clip, Optional Head Mount
Size L x W x H – 7.7 x 4 x 5.2 cm (light)
Weight – 370 grams
http://www.roadcycler.com/2006/09/pr...ike-headlight/
Tuohon testiin kannattaa suhtautua pienellä varauksella...
Ensinnäkin, testit on tehty huoneenlämmössä.
Toiseksi, Sony Cycle Energy Blue akuista on olemassa Kiinalainen ja Japanilainen versio, missään ei lue kumpia tuossa testissä on testattu.
Täällä paikallisessa autotarvikeliikkeessä on hyllyssä molempia versioita, kaikki iloisesti sekaisin.
Kolmanneksi, akkujen paremmuusjärjestys perustuu pisteytysjärjestelmään jonka ilmeisesti testaaja on kehitellyt.
Ihan sattumalta ykköseksi pääsi GP ReCyko, kuulostaako sopupeliltä?
GP Recyko, Sony Cycle Energy Blue sekä Sanyo Eneloop akkujen tarkat kuvat, sekä pienimuotoinen pakastintesti löytyy täältä. (Siinä testissä GP ReCyko ei pärjännyt...)
Egsise muokkasi tätä : 14.09.2009 at 07.53
On-onelta uutta luuvaloa tarjolla:
http://www.on-one-shop.co.uk/acatalo..._Lighting.html
toki 140 puntaa 900 lumenin lampusta ei ole enää huippuhalpaa.
Siinä on hyvä valo pimeisiin öihin. https://www.foxfury.com/products/detail.php?id=132
Maksaa vain $7300 ja painaa 5.9 kiloa. Valaisee 2 kilometriin.![]()
näyttää muuten olevan tismalleen sama laturi / kypäräkiinnike / tankokiinnike / valoteho / sama perusrunko ledillä joka on vain erivärinen jnejne kuin nukeprooffin vastaavassa->
280€ http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=41024
vs
240€ http://www.on-one-shop.co.uk/acatalo..._Lighting.html
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Eilen tuli toi hehkutettu DX... yhdyn ylistykseen, ihana kapistus.. Ja fenix LD20 Q5 kyllä jäi ihan kakkoseks valotehossa ja valokeilan muodossa.
No niin... ensimmäisen lenkin perusteella DX-lampun valokeila oli kovin kapea mun makuun, joten päätin vähän viritellä. Kuvat on pesuhuoneesta 15min sitten ja laatu sen mukainen...
Alkuperäinen kokoonpano eli perusheijastin:
Sitten tällaisella 15-asteisella linssillä:
ja sitten vielä tällaisella 25-asteisella linssillä:
Voin toki kertoa jatkossa miten kävi ulkona aidossa ympäristössä. Lisäksi kun halpoja olivat niin tilasin vielä toisen DX-lampun saapuu, lähetysilmoitus tuli n. viikko tilauksesta.
Tarkoituksena on laittaa kapeammalla keilalla oleva päähän ja hajavaloa tankoon
EDIT: Ai niin linssit ovat 1,5mm kapeampia halkaisijaltaan kuin oikea heijastin, mutta pikaisen kokeilun perusteella ne sopii lamppuun kuin nyrkkisilmään![]()
A.B. muokkasi tätä : 15.09.2009 at 10.51 Syy: Lisäyksiä...
Doh.
Run time of Rechargeable NIMH(4 cell 2700 mA,1.2V):
high mode——————–about 1 hr 30 minutes
medium mode————–about 2 hrs 30minutes
low mode———————about 4 hour
huomauttaisin kuitenkin että 1) en aio ostaa näitä 2) mulle on ihan sama ostaako joku näitä valoja vai ei 3) en tiedä onko ne edes mistään kotoisin mutta tämä valobiznez on kovin kiinnostavassa tilassa tällä hetkellä kun riittävien valojen hintaerot ovat kymmenkertaisia (DX-valosta Bettyyn).
Lisää uusia valoja:
Dinotten 1200 lumenin valo
Näiden testien mukaan valojen tehot poikkeaa luvatuista paitsi Secalla (testin tilaaja), Lupinen vastaiskua odotellaan ja keskustelua Mtbr:ssä
Ex-on-one Brantin firma näyttäis toimittavan noita Nukeproof-valoja...
Mulle osu silmään tällanen
Se ois tietty ihan uus juttu että ilmotetaan maksimitehot ja paloaika sitte jollain pienemmällä tehollaLUU Mountian Bike LED Lights offer 900 Lumens of lighting power with a burn time of 4.5hrs, LUU LED light is one of the highest performing light units on the market.Noi paloajat mihin viittasit on tolla erikseen ostettavalla patterikotelolla, minkä voi ilmeisesti ruuvata suoraan valoon kiinni, enduro maxxlightin tyyliin. Tossa käytenään normi AA koon pattereita/akkuja.
Ei noi pidä juuri minkään valmistajan lukemat paikkaansa, se varmaan myy kuka härskeimmin kusettaa.
Niterider on ainoa valmistaja mihin oon törmänny, jonka lumenit vaikuttas realistisilta. Kahesta neliytimisestä ledistä luvataan 1200 lumen/2½h 4-cell akulla. 4-cell akku on 95% saletisti 18650 li-ioneja. Kilpailijathan myis saman valon 1800 lumenin tuikkuna, paloaikaa 3-4 tuntia..
edit. noihin Secan lukuihin on myös suht helppo uskoa. En yhtään ihmettele että firma joka tekee tollasia valoja tilaa testin jossa osotetaan että kilpailijat nyt kusettaa ihan pikkusen. Bettyn tulos on kyllä jopa heikompi kuin ajattelin.
Turboankka muokkasi tätä : 15.09.2009 at 12.02
DX tankovalosta on näköjään tullut myös otsalamppu versio.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29489
"Hän jarruttaakin nenällään"
-Muumipeikko ja pyrstötähti-
Tuosta dx:n "otsanauhasta" kelpaa käyttöön ainoastaan tuo osa, johon lamppu telakoidaan kiinni. Tai sitten liike täytyy pitää minimissä. Juoksuaskeleita lamppu päässä suunnittelevien kannattanee selata threadia hieman taaksepäin ja investoida silvan/lupinen otsapantaan. Siihen mustaan.
powered by kabanossi
Länsimäki Ski Klub - LäSki
Suosittelen hankkimaan pikkuakun tilalle tai lisäksi Enduroakun jolla saa nelisen tuntia paloaikaa täydellä puhkulla. Täysteholla valoa kyllä riittää tienlaidan valaisuun ellei polttimo ole harmaaksi poltettu. Privalla voi kysyä mistä löytyy kapeakeilaisia varapolttimoi ja akui kohtuu etuisasti.![]()
Pitäisi saada valoa mäkeen ja DX:n tiukku tilattaneen kypärään. Koitin selata topicia taaksepäin, mutta en päässyt samalla tavalla selvyyteen tankoon sijoitettavasta 'yleisvalosta'. Käyttö on sekalaista kaupunkiajosta valottomiin maantiepätkiin, metsään ei ole tarkoitus mennä. Nopeita ehdoituksia otetaan vastaan. Mites porukka on tohon DX:n vara-akun hoitanut eli lähinnä pitääkö itse rakentaa vai saako tilattua valmiin setin.
Jos ajattelit tuon yleisvalon ottaa myös DX:stä niin tilaa vaikka nämä.
Lamppu:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12623
akkuparistot:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790
laturi:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.936(huom! toimii sillä Nokian peruslaturilla tai sit tilaat tämän)
tankokiinnitys kaidomainista:
http://www.kaidomain.com/ProductDeta...ProductId=6267
Onko sulla takavaloa?
Still rides with 26er
Mulla on juuri tuollainen yhdistelmä, joka oli eilen ensi kertaa käytössä. Maantiellä tuon valoteho on vähän siinä ja siinä - tarvitsee varmaan laittaa toinenkin lamppu tankoon/kypärään, kun noita kaksi sattuu itsellä olemaan.
Jokatapauksessa havaitsin eilen, että akku rämisee lampun sisällä aikatavalla. Pitänee siis tehdä jonkinlainen teippiviritys, jolla akun saa sopimaan tiukemmin paikoilleen. Tässä tapauksessa siis ei ole tiukan voittanutta.
"pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"
DX:ää ja heidän lamppujaan on tullut täällä itsekin kehuttua, mutta nyt otti kahdessa viimeisessä toimituksessa ohranen:
Trustfiren TR-801 lamppuja (https://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15335) tuli kaksin kappalein, akut + laturit mukana. Akut latasivat hetken alussa, sitten laturi ei enää ladannut. Akut kun tuuppasin lamppuihin niin aivan himmeän valon toisesta sain, toisesta en mitään. Yleismittarin hankin ja mittasin, että jännitettä oli kuormallakin (oliko nyt 900 ohmia tms.) yli 4 volttia akuissa eli ehkä siellä jotain oli? Yhtäkaikki, jotain on lamppu + akku + laturi ketjussa vikana, kun keksisi vain missä ja mitä...
DX:n lamppua tuli toinen (ekan sain jo kuukausi takaperin) (https://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25149) ja siinä lamppu pelitti, mutta akku ei lataannu...Laturin taisin testata toimivaksi vanhalla samalla lampulla.
Olisko jotain vinkkejä mitä voisin vielä itse ihmetellä ennen kuin reklamoin Hongkongiin? Sähkömiehen taidot on erittäin ohkaset...
Sain kuitenkin kolvattua kasaan jatkojohdon foorumin ohjeilla ja se toimi tuolla DX:n lampulla (ekaksi tilaamallani jonka akku toimii) oikein loistavasti kypärälamppuna!
Toi DX:n lamppu on niin kovin paljon tilattu, tämä niin pitkä viestiketju, ja ohjeet&vinkit niin levällään, että pitäisikö Polkupyöräwikiin tehdä sivu, johon kokoaisi kaikki lampun parantelu- ja oheislaitevinkit?
-nimim: lamppu on jo tulossa
Laturi paskana? JOs se on tämä laturi niin se on aika todennäköistä, noita on käsittääkseni särkynyt. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4151
"Hän jarruttaakin nenällään"
-Muumipeikko ja pyrstötähti-
Kirjanmerkit