Aivan älyttömiä matkoja ja keskinopeuksia... itse pystyisin ehkä vajaa 20 keskinopeuteen 50 kilometrin matkalla.
Onko se välineistä kii vai niin paska kunto
Paljonko se olisi kiinni vehkeistä? ajatellen että olen ajellut Inseralla jossa kaikenlaista kiinni, painaa melkein 20kg... noin 5 km/h ?
Vehkeet ja peesi vaikuttavat todella paljon.
ehkä täältä löytys lauantaiks porukkaa myös lyhemmälle lenkille? mitäs sanotte?
Lauantain sääennuste lupaa sateita ja suht koleaa 14 asteen keliä, joten tuolle 200 kilometrin lenkille ei kovin lepsulla asenteella kannata lähteä. Ehdotettu reitti on sinänsä loistava... ainakin kauniina kesäpäivänä ajettuna.
Räkätaudista toipuvana toivoisin, että kahvituvalta löytyisi lauantaina porukkaa vähän lyhyemmällekin lenkille. Reilu satanen 30+ keskarilla kuulostaisi minun korviini sopivalta.
Ei, kyllä tuohon oli laskettu jo peesihyöty mukaan![]()
Paitsi että peesi alkaa hyödyttämään vasta tossa 30kmh kieppeillä.
Varmasti enemmissä määrin niin onkin, mutta kyllä siitä kummasti iloa tuntuu olevan jo noissa 25km/h nopeuksissa. Toki tuulet vaikuttavat kummasti asiaan. Vastatuuleen kun ajaa, niin paljon kivempaa sitä on olla peesissä vaikka nopeutta on vain 20km/h.
Pistin suunnitelman ja aikataulun kalenteriin
Laitoin aikatauluun aikaisimmat ohitushetket muutamiin risteyksiin, jos vaikka Kirkkonummelta, Siuntiosta tai Inkoosta haluaa joku tulla matkaan mukaan.
Ja tosiaan: jos sade tekee ajon kurjaksi, niin lyhennetään sen mukaan lenkkiä.
Niin, ja tuosta peesihyödystä: kovassa vastatuulessa peesistä on hyötyä jo 10 km/h:n nopeudessa.
No joo, aletaanpa sitten saivartelemaan. Mutta totta, tuulisissa olosuhteissa paljon vähäisempikin vauhti riitää. Kriteeriksi pitäisikin ottaa keulalla polkevan keskiwatit
![]()
No kun saivarrellaan, niin eikös oikea kriteeri ole keulalla ajavan ilmanopeus? Keskiwatit kun nousee jo ylämäessä.
Tämä viesti nyt olisi saanut jäädä omaan arvoonsa ja kirjoittamatta, mutta alkoi kiinnostamaan, että saisikohan pyörään ilmanopeusmittaria? Sen seuraaminen voisi olla mielenkiintoista. Tuollaisia 1-2m/s tuulta kun ei edes kovin hyvin huomaa ympäristöstä, mutta sen vaikutuksen kyllä tuntee, ajaako myötä- vai vastatuuleen.
Joku fiksumpi voisi saivarrella mulle, että mitä ilmanopeutta haluan edes mitata..
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanopeus
On tuo viikonlopun sään ennustaminen taas yllättävän vaikeaa. Eilen ennustettiin vielä sunnuntaita sateisemmaksi ja nyt launtainakin sadetta niukasti ja sunnuntaina tuskin lainkaan. Varmaankin joutuu lauantain lenkille osallistumisen päättämään lauantaina aamun tuoreimpien tietojen pohjalta.
Olisikohan kyseessä iBike?
En malta olla tähän väliin "häiriköimästä" kuluttajavalistuksella...
Maunulan majalta ajetaan lauantaisin ns. 27-lähtöjä (jotka siis etenevät keskarilla 27 km/h...) klo 10.30. Ajomatkat ovat olleet kohtuullisia, noin 70-90 km. -- Tervetuloa...siis jo noin 1500-2000 km ajaneet kuskit näille lenkeille. Samoin V:kosken sunnuntain 25-ryhmä on ihan jees, joskin sieltä ajetaan hieman pidempiä reissuja.
j.k. Ei ole pyörästä kiinni, btw, miten kulkee... Anterokin ajelee joskus maastofillarillamaantiepyörien joukossa (mutta onkin pro...
). Itse ajan wanhalla teräspyörällä (+10 kg), ja eilenkin meni 34:n keskarilla 60 km - tosin peesissä lähinnä - vain noin 3500-4000 ajetun kilometrin kertymällä (huhti-syyskuu).
j.j.k. HePo:ssa on, btw2, myös pitkiä retkiä keskareilla 21-22 km/h, joilla sopii myös aloittaa. (Minäkin näin tein aikoinani, ja ihan hyvää teki "köröttellä" muutama kerta mm. Porvooseen ja Kirkkonummelle, noin 120 km... Kulkivat sitten nämä vauhdikkaammat kuntolenkitkin paremmin, kun oli ns. kuntopohjaa...)
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Tuon verran ajettelin huomisen lenkkiä soveltaa, ettei jää ihan samaksi kuin kesällä ajettu. 209 km tulisi mittaa tuvalta tuvalle.
Jos ihan kovasti intoa riittää, niin voidaan koukata Ikkalan tai Marttilan kautta.
Mulle tuo suunnitelma riittää vallan hyvin, haastetta piisaa varmasti - muistissa on Vihti ja Velskola, jotka tuolla loppupuolella odottaa. Monenko pysähdyksen taktiikalla mennään, onko siitä ajatuksia, niin tietää ladata juomaa kyytiin?
Rust Never Sleeps
Kahden pysähdyksen taktiikkaa ajattelin. Yksi pullojentäyttötauko ja yksi kahvitauko.
Oliko tuo lenkki tarkoitus ajaa myötä- vai vastapäivään? Vastapäivään ajamalla (siis Vihdin suuntaan aloittaen) mahdolliset lyhytlenkkiläiset voisivat erkaantua Sammatissa paluureitille Sammatti-Lohja-Siuntio-Evitskog-Lapinkylä-Klaukkala-Bemböle, jolloin heidän kokonaismatkaksi tulisi noin 140 kilometriä. Minulle ainakin sopisi tuommoinen Tour de Helsingin pituinen matka.
Myötäpäivään ajetaan kun olen jo lupaillut olla tietyissä risteyksissä tiettyyn aikaan.
Mahdolliset reitin lyhennysvaihtoehdot (ja ajat 30:n keskarilla):
45 km, 1:29, Kirkkonummi, Josta Sepänkylän ja Oitmäen kautta takaisin
76 km, 2:32, Siuntio, Evitskogin kautta takaisin
119 km, 3:58, Inkoo, Virkkalan kautta takaisin
156 km, 5:11, Karjaa, Virkkalan kautta takaisin
188 km, 6:15, Karstuntie, Lohjan kautta takaisin
190 km, 6:20, Saukkola, Turuntietä takaisin
Tupalenkki keräsi lähtöpaikalla noin 15 ajajaa, joista 4 ajoi täyden matkan, 1 oikeasi kotiinsa Lohjan kohdalla, 2 erkani Karjaalta, iso porukka Inkoosta ja yksi Siuntiosta ja yksi Kirkkonummelta.
Sammatin ja Saukkolan välillä saimme lenkille seuraksi sadekuuropilven. Sen takia Saukkolan st1:lle pysähtyi tauolle joukko uitettuja ajokoiria. Ei kuitenkaan muutettu suunnitelmia sateen takia, mikä olikin hyvä, sillä loppumatkasta osasimme välttää sadekuurot.
Ajettiin täsmälleen suunniteltu reitti ja matkaa tuvalta tuvalle tuli siis 209 km. Ajoajan keskari oli 32.2.
Kiitokset kaikille mukana olleille mukavasta seurasta. Olipas kiva taas pitkästä aikaa ajaa pitkää lenkkiä. Kisakaudella kilpailuihin osallistumiset kun tuppaavat haittaamaan tuota lenkkeilyharrastusta kesällä.
Pyöräilyjumalat rankaisivat meitä Karjaalla karanneita kesäasuisia lampaita helvetillisellä sateella käytännössä koko 2,5 tuntisen kotimatkan. Lisäbonuksena rengasrikko 10 km ennen kotia. Vesi lenti kaaressa ajoradalta syliin kun rengasta vaihtaessani etsin ulkorenkaasta lasinsiruja. Tilanne alkoi olla niin asiallinen että rupesi "kärsimyksessä" jo naurattamaan. Sohva tuntui ihan ansaitulta, vaikka kilometrit jäikin 165 kappaleeseen.
Mekin saimme anteron kanssa osamme sateista paluumatkalla. Inkoosta lähtien vettä tuli kotio asti ja välillä ihan kaatamalla. Ilmeisesti kuurojen kulkusuunta oli jokseenkin sama kuin meidän. Kaiken kukkuraksi meiltä meni vielä rengaskin puhki juuri ennen kivenlahtea. Olis ollu kiva jatkaa teitin kanssa mutta oli hiukan liian vähän päällä tuota vaatetta.
Edit: antero olikin jo nopeampi.
Kävikö tässä nyt sitten niin, että sadetta karkuun lähteneet saivatkin enemmän vettä niskaansa kuin me muut?
Tämän päivän perusteella voi vain ihmetellä, miten ne ammattilaiset pärjäävät hiilikuituvanteilla sateisilla vuoristo-osuuksilla. Tänäänkin sateessa tuntui, että oli aivan turha painaa jarruja alamäessä. Tuntui, että vauhti sen kun vaan kiihtyi!
Hieno retki oli sateista huolimatta, viimeiset 60km istuin sillä suhteellisen kuuluisalla "aurinkokansipaikalla" - kiitos vetohommat tehneille Jarille, Heikille ja Jukalle.
Rust Never Sleeps
Iltapäivällä oli mahdotonta arvata minne sadekuuroja osuu. Marttilassa tein itsekin virhearvion ja lähdin Vihdin suuntaan (etelästä lähestyi todella paksu musta pilvi ja idässä oli taivas selkeä) sillä seurauksella, että Siippoon Nesteellä juomapulloa täyttäessä alkoi sataa kunnolla (siihen saakka oli vain paikoitellen märkä tie ja satunnaista tihkua). Jälkikäteen katsoin testbedin tutka-animaatiosata, että alkuperäisen suunnitelman mukaisella reitillä Leppäkorpi-Sammatti-Lohja-Nummela olisin todennäköisesti onnistunut kiertämään sateen (ja saanut täysimittaisen lenkin).
Meinasi muuten Jokikunnan jälkeen (Vihdin suuntaan) olla tie liian ahdas, kun vastaantuleva isohko pakettiauto päätti juuri kohdalla ohittaa leikkupuimurin. Onneksi olin huomannut riskin jo vähän aikaisemmin ja reunaviivalla taiteillen pysyin tiellä (reunaviivan ulkopuolella sillä kohtaa olikin vaan se parimetrinen oja).
Kaksi pyöräilijää lähti "takaanajoon" puoli tuntia myöhässä. Ajoimme sovellettuna saman reitin, ja kastuimme Inkoo-Karjaa välillä.
Huolimatta muutamasta oikoreitistä, takaa-ajoryhmämme ei hatkaporukkaa tavoittanut, liekkö syynä ollut 10km/h hitaampi keskari
Kuitenkin Koti-Sauna välille matkaa kertyi 210km, ensimmäinen brevetti ja onnistumisen elämys. Kiitoksia reitin speksaajalle, reitti oli varsin mainio.
Kirjanmerkit