FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 79 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 29 69 77 78 79 80 81 89 129 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.341 - 2.370 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

JH_ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    Menee hermot noihin dealextremen ajureihin, http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20330
    eivät ole kovin laadukkaita yksilöitä...

Mikäs olis joku laadukas ajuri työntämään 2,2-2,5V ledille. Mielessä kävi työntää suoraan 18650:ltä jonkin vastuksen kera ilman ajureita. Toimisko?

edit_ suoran ajon ongelmana taitaa olla himmenevä valo kun jännite alkaa tippua...?
    edit_2 ja sarjaankytketyillä esim 4x18650 akuilla resistanssi lienee aika pieni eli virta iso ja poks.

Pöh, ei sitä kai suoraan voi ajaa... eli ajurivinkkejä, kiitos
    Mulla on tyhjänpanttina vähän vanhempia vastaavia ajureita. Ovat ainakin ne kaksi asennettua tainneet toimia ihan hyvin vai onko kharik? Luovun mielelläni omistani, jos joku haluaa yrittää :-)... Itse käytän AMC7135 lineaarireguja isoille tehoille ja vastuksia sitten pikkutehoilla. Kaikken pomminvarmin kytkentä on sellanen jossa noin 200mA virta laitetaan suoraan ohittamaan kaikki ajurit vastusajolla, jolloin kiinanihmeiden pettäessä on kuitenkin se 150 lumenia käytössä :-). Yksikään noista 7135 pohjaisista ajureista ei ole vielä hajonnut, joten ovat aika luetettavia. Noi AMC ajurit ovat hyviä LiIon akuille ja 3-4 kennon NiMh akuille. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1886

JH, oletko noita AMC7135:sia laittanut 2 yhteen jolloin kaiketi 2800mA tulee? Joku jenkki noin oli tehnyt ainakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    JH, oletko noita AMC7135:sia laittanut 2 yhteen jolloin kaiketi 2800mA tulee? Joku jenkki noin oli tehnyt ainakin.
    Yhdellä AMC7135:llä saa virtaa noin 300-350mA. Ja jos niitä on piirilevyllä 4 rinnan, saadaan noin 1200-1400mA. Ja jos noita piirilevyjä laittaa rinnan kaksi kappaletta, saadaan 2800mA luokkaa virtaa. Ite taisin laittaa yhteen viritelmään kolme piirilevyä, joissa kaikissa 4kpl 7135-piiriä.

JH_ Guest
    Olen viritellyt yhtä lediä ajaessani nuo AMC ajurit yleensä niin, että kaksi tuollaista rinnan jolloin saadan noin 2800 mA ja sitten vielä pieni lisävirtä rinnalla olevan vastuksen kautta ajurin ohi. Tulee takuulla täysteho yhdestä ledistä.

Kahta P7 tai MCE lediä noilla AMC ajureilla voi ajaa hienosti käyttämällä 7.2 v akkua ja laittamalla ajurin kahden ledin väliin. Tuolloin AMC näkee vain jännitteen, joka on noin 4 V, koska edessä oleva ledi on tiputtanut ylimääräisen jännitteen. Samalla logiikalla voi ajaa useampaakin lediä kunhan vain on tarkkana että ajurin näkemä jännite pysyy spekseissä.

Laiskuuttani olen joskus ajanut noilla myös kylmästi kahta sarjan kytkettyä MCE:tä ihan vaan suoraan 7.2v akulla ja hyvin on toiminut. (eli ajuri on akun perässä ja ledit peräkkäin jolloin ajuri ajaa päälle 6 v jännitteistä kuormaa). Tuolloin olen ajanut ledejä 1400 mA virralla ja hyvin on toiminut.

Kaikenkaikkiaan otsalampuissa, joista haluaa keveitä ja tehokkaita, on mielestäni järkevintä ajaa ledejä aina vähän aliteholla, koska 10W teholla (sanotaan 2800ma) puskettaessa yhden P7 jäähdyttämiseen tarvitaan paljon jäähdytys pinta-alaa ja se taas painaa. Ajamalla 1400mA virralla kahta lediä paranee ledien valontuotto 10 % ja jäähyvätteja/ledi tarvitaankin 9 W/ledi sijaan enää 4 W/ledi. Eli jäähyntarve / lumen pienenee hyötysuhteen parantuessa.

Tuollanen 4 W/ledi jäähtyy ihan pienimmällä metalliheijastimella ulkona juostessa, joten lampuista saa todella keveitä. Itse olen käyttänyt MCE:n kanssa oheisia

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3257

Valokeila on paska, mutta kahta käytettäessä se kääntyy vain iloksi!! Noi ei todellakaan paina yhtään mitään ja ovat halakisijaltaan noin 25 mm eli tosi napakan kokoinen paketti... Verrattuna tuohon uuteen Dealextremen hittilamppuun tuosta tulee paljon keveempi ja tehokkaampi, mutta valitettavasti myös kalliimpi.. :-(... Onneksi olen ehtinyt omani jo rakentaa :-).
    JH_ muokkasi tätä : 21.08.2009 at 15.17

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JH_ Katso viesti
    Mulla on tyhjänpanttina vähän vanhempia vastaavia ajureita. Ovat ainakin ne kaksi asennettua tainneet toimia ihan hyvin vai onko kharik? Luovun mielelläni omistani, jos joku haluaa yrittää :-)...
    On tuo mulla ainakin toiminu, kiitos vain. Ajan ite p7:a 6v akulla, ajurin olen upottanu kahden alumiinipalan väliin dx:n lämmönjohtopastaliimalla. Ajuri tuntu lämpiävän turhan paljon pelkällään. Alupalat on suunnilleen ajurin kokosia.

Lämpö ei mulla tuossa tunnu olevan ongelma, sen verran tehokas tuo jäähysysteemi mulla on. Eikä kovin painavakaan, päässä menee ihan mukavasti vielä...

AMC:t pistin tilaukseen.Saas nähä koska DX jaksaa toimittaa. Heijastimia tulossa 30mm SMO:t ja muutama DSXOI Litemanialta,sekä Khatodin 28mm heijastimet Photonfanaticilta.

Eilen kävin kartan kanssa metsässä, alaspäin käännetty BOOM-M 38* oli ihan hyvä karttavalo, etuala leviää samalla kivasti. Piikillä kun karttaa katsoo niin 3 sekuntiin ei näe mitään.
    Seuraavaan versioon tullee siis: Khatod 12* 28milliset kertaa 2 ja yksi boom-m vielä reilummin alaspäin käännettynä kartanluku/lähivaloksi CSXOI:lla (yksi ylimäärinen laatikossa,käytetään pois) ja nuo D-binit sitten kaukovaloihin.

Kiitoksia ajurivinkeistä. Ensi viikolla sorvin ääreen.

Noita AMC ajureita saa valmiiksi 2.8A setuppina

http://www.kaidomain.com/ProductDeta...ProductId=1770

Tekeleitä

Tuli tehtyä pari lamppu tuon r2-drop in aihion ympärille. Yksinkertaista, helppoa ja halpaa.

Otsalamppu:

Tuo valon kiinnike pala on tehty yhdestä pellin palasesta. Yllättävän toimiva ratkaisu.

Takaapäin. Ompelin tuohon jonkunlaisen suojakotelon.

Valoa käytetään noista kytkimistä siten että ylempi on on/off ja alempi high/low. Virtaa olen rajoittanut etuvastuksella.

Akkukotelo. Suurin murheen kryyni. Noita nikkelöityjä jousia ja kontakteja on mahdoton juottaa. Tätä pitäis parantaa.

Sitten kypärävalo. Sama konsepti enempi valoa sekä akkua (2s 18650 Li-ion). Hyvä spotti ja kun floodina on tohon r2-drop inniin tehty p7 valo, on valoa metsään "sopivasti".

Takaapäin.

Ja vielä lähikuva johdotuksesta ja kytkimestä. Yksinkertaista.

Painoakaan noilla ei ole kamalasti. Tuo otsalampun akkukotelo painaa hieman, mutta panta on sen verran tukeva ettei se hölsky käytössä.
    Kypärävalo painaa tasan 100g ja akkusetti 150g.

Semmoinen lisäys vielä että tuommonen 2 x r2 drop-in sarjassa toimii yllätävän hyvin tuommoisen 2s-lion akun kanssa. Valoteho pysyy täytenä melkein tuonne 7,4V asti mutta sammuu tuossa 7V paikkeilla tai vähän alle, joten mitään sen kummoisempia suojia ei tarvitse viritellä.

Mantis:
    Mitäs tuon kesto/lumenit sanoo?

Lumeneita noista irtoaa ilmoituksen mukaan noin 200/kpl ja virtaa menee noin 750mA. Mulla on noita trustfiren 2400mAh speksattuja akkuja, joten noin kolme tuntia irtoaa parhaimmillaan. Pakkasella vähemmän.

Tossa näkyy valoteho.

Sitten kun pistää tuon kaveriksi tuollaisen p7-valon jossa on paljon floodia, niin näyttää tältä. Kuvat on vähän suttuisia kun on käsivaralta otettu.

Pitäis varmaan hankkia joku muu harrastus ettei tarvitsisi vaatia valoilta mahdottomia.

Pitäis saada 200lum ja vähintään 10h otsaan. Fenixiltä olis kai tulossa, mutta niillä on jotain testausvaikeuksia.

Onnistuu sillain et laittaa tuommosen isomman li-ion akkupaketin ajopaidan selkätaskuun. Esim. 2s2p tai 4p antaa jo kummasti paloaikaa jos virtaa ei mene paljon.

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Pitäis varmaan hankkia joku muu harrastus ettei tarvitsisi vaatia valoilta mahdottomia.

Pitäis saada 200lum ja vähintään 10h otsaan. Fenixiltä olis kai tulossa, mutta niillä on jotain testausvaikeuksia.
    Eihän toi ole edes haaste, vartissahan tollasen kyhää

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti

P7 ja 4kpl (edit_3->4 koska 3x2400mah ei ole 10ah,laudaturin kyllä pitkästä kirjoitin...) 18650 akkuja ampeerin vaikkapa 1A AMC:n läpi ajettuna?
    kontio muokkasi tätä : 28.08.2009 at 23.19

mutanaama Guest
    Niin, tai sitten toi droppimoduuli, ja 4kpl samoja akkuja, kaksi rinnan ja kaksi sarjaan. Tosiasiassa taitaa palaa melko pitkään, pienelläkin virralla valoa tulee melko hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Niin, tai sitten toi droppimoduuli, ja 4kpl samoja akkuja, kaksi rinnan ja kaksi sarjaan. Tosiasiassa taitaa palaa melko pitkään, pienelläkin virralla valoa tulee melko hyvin.
    Mulla ajaa tuossa yllä olevassa setissä juurikin noita kyseisiä moduuleja 2s-akku kahta droppia sarjassa ja hyvin toimii.

mutanaama Guest

Tuosta R2-dropista mainittiin DX:n foorumissa, että malli muuttunut surkeaksi. Driveri vie sähköä ihan saatanasti ja kumminkaan valoa ei tule.

Tein kolmen dropin systeemin, mutta pöytätesteissä hylkäsin tekeleen. Sähköä menee liikaa suhteessa ledin virtaan. Tilasin droppeihin AMC7135 1050 mA driverit ja nyt niillä pitäisi saada neljän dropin systeemi samoilla virroilla.

En nyt mitään äly tarkkaa analyysia oo tehny, mut kyllä noi mun uudet dropit toimii ihan riiittävän hyvin. Pitäis testaa kun mulla on yksi vanha ja kaksi uutta r2:sta.

On pyöriny mielessä hetken aikaa idea, josko itte tekis opiskelijaystävälliseen budjettiin mahtuvan valon maastoajeluun. Tästäpä sit heränny sellanen kysymys, että mihinkäs hintaan näitä tee-se-itse valoja oikein sit pystyy rakentamaan??

Otetaanpas vaikka lähtökohdaks, että rakennetaan valaisin, joissa valotehon pitäs riittää hyvin n.40 metrin etäisyydelle. Akkuja ei tarvi laskea hintaan mukaan.

Olis hyvä, jos sais hinta- arviota vaikkapa LED ja halogeenitekniikoilla toteutuksista erikseen. onko kypärään kiinnitettävä valo kalliimpi rakentaa, kun koko asettaa vaatimuksia?

Noi r2-dropit on $10 kpl eli aika halpa lähtökohta diy-valolle. Mulla meni tohon tuplasettiin ehkä yhteensä 25-30e ilman akkua eli ei paha. Keila on kapea mutta kantaa kauas. Tietenkin noi voi virittää niin että toinen näyttää lähelle ja toinen kauas.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Noi r2-dropit on $10 kpl eli aika halpa lähtökohta diy-valolle. Mulla meni tohon tuplasettiin ehkä yhteensä 25-30e ilman akkua eli ei paha. Keila on kapea mutta kantaa kauas. Tietenkin noi voi virittää niin että toinen näyttää lähelle ja toinen kauas.
    Joo tosiaan riittävä valokeilan leveys ei tarvi olla mikään älytön. Ehkä pari metriä vois olla aika passeli..

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nakili Katso viesti
    On pyöriny mielessä hetken aikaa idea, josko itte tekis opiskelijaystävälliseen budjettiin mahtuvan valon maastoajeluun. Tästäpä sit heränny sellanen kysymys, että mihinkäs hintaan näitä tee-se-itse valoja oikein sit pystyy rakentamaan??

Otetaanpas vaikka lähtökohdaks, että rakennetaan valaisin, joissa valotehon pitäs riittää hyvin n.40 metrin etäisyydelle. Akkuja ei tarvi laskea hintaan mukaan.

Olis hyvä, jos sais hinta- arviota vaikkapa LED ja halogeenitekniikoilla toteutuksista erikseen. onko kypärään kiinnitettävä valo kalliimpi rakentaa, kun koko asettaa vaatimuksia?
    Kypärä on parempi, unohda halogeeni. Ei maksa paljoa, dropit näyttää hyvin sen 40 metriä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Kypärä on parempi, unohda halogeeni. Ei maksa paljoa, dropit näyttää hyvin sen 40 metriä

Ihan utopiaa nää, että mitä pitää ostaa ja mistä

akkuna tulis olemaan jotakuinki 12v ja palttiarallaa 6000mAh( ainaki muistelisin niin).
    Kypärään asennettava siis oli parempi, joten voitteko vähän valaista mitä kaikkee pitää hommata, että lopputulos on toimiva
    Sit jos hinta jää sopivaks ni pitää alkaa kyhäilemään.

Deal extreme on hyvä hankintapaikka, halpaa eikä postikuluja. Toi sun akkupaketti on aivan ylimitoitettu ja painaa niin paljon ettei sitä kypärään voi kiinni laittaa.

Deal extreme on hyvä hankintapaikka, halpaa eikä postikuluja. Toi sun akkupaketti on aivan ylimitoitettu ja painaa niin paljon ettei sitä kypärään voi kiinni laittaa.
    Niihän se on( Painaa n. kilon verrran) Ajatuksena olis pitää akkua repussa, josta sit vetää johdot vaan lampulle. Vähän kömpelö ratkasu, mut lähtökohta kuitenki on selvitä mahdollisimman halvalla, joten valmiina olevaa akkua olis tarkotus käyttää.

En nyt mitään äly tarkkaa analyysia oo tehny, mut kyllä noi mun uudet dropit toimii ihan riiittävän hyvin. Pitäis testaa kun mulla on yksi vanha ja kaksi uutta r2:sta.
    Mun R2-dropit imaisi muistini mukaan yli 6W inputtia ja lediltä mittasin virraksi 600mA. Hyötysuhteeksi tuli noin 35%, siksi päätin vaihtaa driverit, jotta saisi ~90% hyötysuhteen ja suuremman virran.

Simppeli lamppu tuottikin hiukan lisätyötä kun driverit vaihtoi ja akun muutti 3.7V.

Mulla meni 8,4V akusta n. 700mA virtaa kahdelle sarjassa olevalle dropille eli jotakuinkin tuo sama 6W eli 3W per droppi.

Mulla meni 8,4V akusta n. 700mA virtaa kahdelle sarjassa olevalle dropille eli jotakuinkin tuo sama 6W eli 3W per droppi.
    Näyttää pelaavan 2 sarjassa paremmin (4.2V/drop). Mulla vei yksi sen 6W 8.4 voltilla. Näyttävät kommentoivan candlepowerforumilla, että uusi droppi käyttäytyy kuin direct drive.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •