GarminElectrobikeGiant
Sivu 3 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 13 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 668

Aihe: Millainen lukko pyörään?

  1. #61
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    228
    Kävin viime viikonloppuna Biltemassa ja nappasin mukaan tuon hälyttävän pyöränlukon. Näyttäisi olevan täsmälleen sama tuote kuin LockAlarmin Maxi -malli. Moottoripyöräosastolla oli myös se järempi heavy duty -malli, mutta luulenpa tuon kevyemmän olevan monikäyttöisempi. Ja onhan se myös halvempi.

    Tähän mennessä lukko on vaikuttanut ihan asialliselta. Virhehälytyksiä ei ole vielä tullut . Ohjeen mukaan hälytyksen pitäisi laueta vain vaijeria katkaestaessa tai kun lukkoa yritetään avata väkisin.

    Mietin myös LockAlarm Mini -mallin hankintaa, koska siinä on liikkeentunnistukseen perustuva hälytys. Itse en pidä siitä, että pyörääni liikutellaan esim. kaupan pyörätelineessä. Voisi fillaria tönivää henkilöä muistuttaa pienellä äänimerkillä . Maahantuojan sivuilla olevan ohjeen mukaan omistajalla on viitisen sekuntia aikaa avata lukko ennen kuin varoituspiippaus alkaa: "lukon liikuttaminen aiheuttaa hälytyksen, joka alkaa kevyellä piippauksella ja jatkuu sitten 30 sekunnin ajan jos sitä ei keskeytetä avaamalla lukko asetetulla koodilla." Tarkoittaakohan tuo nyt sitä, että jokaisesta liikahduksesta seuraa kevyt piippaus ja sen jälkeen tulee aina hälytys? Vai sitä, että jos liikuttelu jatkuu piippauksen aikana, seuraa hälytys?
    Onpa kevyt - taitaa olla sellainen hiilidioksidirunko?

    @KostiOlavi (twitter)



  2. #62
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Tampereelta (Ratina)
    Viestit
    42
    2) U-lukkoa kannattaa luonnollisesti käyttää niin, ettei kaaren sisäpuolelle jää tilaa tunkille.

    tämä on se seikka jolla voi estää u-lukon helpon irroittamisen

  3. #63
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    37
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SamiK73 Katso viesti
    Fenniassa sanoivat etteivät välttämättä vaadi "hyväksyttyä" lukkoa kunhan lukitus on asianmukainen. Näin vakuutuksia ottaessa. Mikähän lienee sävel kellossa jos joskus tulevaisuudessa pyörä sitten pöllitään..?

    EDIT: Seuraavaksi ostamaan biltemasta lukituskettingin pätkä ja marketista abloyn riippulukko min. 10mm sangalla
    Vanhaan viestiin vastailen, mutta ikävä totuus on se että abloyn riippulukko 10mm sangalla maksaa samanverran kuin kaksi hyvälaatuista kaarilukkoa. Ja pilteman kettinki ku kettinki katkee varkaan reppuun mahtuvilla voimapihdeillä.
    Jos jaksaisi tuota 5 kilon lukitusjärjestelmää raahata koulukirjojen päälle niin kangaspäällysteinen vahvistettu ketjulukko olisi mun valinta.
    Tällähetkellä on ison fillarin kanssa abuksen muistaaksenii 8-luokan U-lukko + kryptonite vaijeri tarvittaessa. Kauppareissut yms tuolla calderalla menee abuksen pitkäsankasella riippulukolla, alle 5min ja pyörä kaupan oven läheisyydessä riittää kun lukko estää polkemisen alle puolentunnin reissuun välittömän poiskantamisen estävä lukitus. Yöt kellarissa, tai kun sinne ei taaskaan mahdu niin pihalla pyörätelineeseen U-lukolla+vaijerilla.

    Lievästi muuten ketuttaa tuo pyörien säilytys tässä taloyhtiössä. Alaoven viereisessä telineessä kellarissa seisoo pyöriä joita käytetään ehkä kerran kuussa, ihan on tuurista kiinni saako oman pyörän sinne, ja tuo stinky ei edes mahdu tuonne. Ja valitukset on varmat jos jättää telineen ulkopuolelle.
    Alakerran pyöräilyä harrastava naapuri kantaa fillarin sisään asti. Itellä ei ole mitenkään tilaa sellaseen ja kolmas kerros ilman hissiä kierreportailla ei paljoa houkuttele. Lisäksi verkkokellariin ei mahdu fillaria, onhan siellä sentään auton talvirenkaat ja defan sisälämmitin.
    Joo, nyt alkoki ketuttamaan jo paljon enemmän.. ohi aiheestaki.. hmmh.

  4. #64
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    37
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kosti K. Katso viesti
    Mietin myös LockAlarm Mini -mallin hankintaa, koska siinä on liikkeentunnistukseen perustuva hälytys. Itse en pidä siitä, että pyörääni liikutellaan esim. kaupan pyörätelineessä. Voisi fillaria tönivää henkilöä muistuttaa pienellä äänimerkillä . Maahantuojan sivuilla olevan ohjeen mukaan omistajalla on viitisen sekuntia aikaa avata lukko ennen kuin varoituspiippaus alkaa: "lukon liikuttaminen aiheuttaa hälytyksen, joka alkaa kevyellä piippauksella ja jatkuu sitten 30 sekunnin ajan jos sitä ei keskeytetä avaamalla lukko asetetulla koodilla." Tarkoittaakohan tuo nyt sitä, että jokaisesta liikahduksesta seuraa kevyt piippaus ja sen jälkeen tulee aina hälytys? Vai sitä, että jos liikuttelu jatkuu piippauksen aikana, seuraa hälytys?
    Itellä oli MP:ssä Xenan hälyyttävä levylukko tärinä/liiketunnistuksella. Yhestä tönäsystä tuli yksi piippaus, joka sekin sattu kyllä korviin. Jos ei sen jälkeen liike lakannut niin alko ujeltamaan. Kaaren sisällä oli optinen tunnistin, eli lopetti huutamisen kun otti vehkeen levystä irti. Taisi olla kutakuinkin tuo 5 sekunttia aikaa avata lukko. Olo oli kuin jack bauerilla pommia purkaessa kun yön pimeydessä kerrostalojen sisäpihalla availi lukkoa. Laadusta kertoo se että pattereita vaihtaessa, kun paristot löi kiinni, niin optinen sensori luuli että lukko on levyssä kiinni. Ei tainnut tuo paristokotelo kiinni ja laite lukon kuoreen mennä koskaan 5 sekunttiin, joten käytin korvatulppia kunnes kyllästyin ja revin hälyyttimen sisuskalut irti. Eiköhän ulkokuori riitä pitämään satunnaiset pyöränhiplaajat kaukana

  5. #65
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    pannaan nyt sitten tännekkin että kaikki varmasti näkevät tästäkin topikista tämän viestin.
    älkää missään nimessä harkitko milloinkaan mitään numerosarja lukkoa !
    ja sitten ihan yleisenä vinkkinä oli se lukko mikä tahansa niin kiinnittäkää huomio lukon avaimen laatuun !
    mitä halvemman näköinen pelti avain kyseessä niin sitä varmemmin jopa jonkun muun avain avaa juuri sinunkin lukkosi ja jotkut ko. lukot avautuu peräti sukkapuikolla tms !
    esim. älkää ostako tämänlaista romua ->

    vaan esim tämän tapainen avain löytyy jo useimmista abus ja kryptonite lukoista (ja yleensä jo kotiavaimistakin samanlainen) ja ko lukko jossa tuon tyyppistä avainta käytetään on luokiteltu jo noin 10minuutin tiirikointia kestäväksi.


    tälläisiä voi sitten itse lukollekkin käydä ->



    kunnon ketjulukko vain on se paras koska siinäkin on heikoinlenkki itse lukko
    esim http://www.phoenixnw.co.uk/media/cat...MKS110_2_2.jpg
    tai http://www.phoenixnw.co.uk/media/cat...110Black_3.jpg
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  6. #66
    J.S. Guest
    Mikä yhdistelmälukoissa on heikko kohta? Kyselen juuri sellaisen hankkineena että pitääkö tuo heti vaihtaa toiseen? Hankin yhdistelmän sillä periaatteella että ei tarvitse kantaa toista avainta mukana. Avainnipussa on muutenkin liikaa helistimiä.

  7. #67
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    32
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.S. Katso viesti
    Mikä yhdistelmälukoissa on heikko kohta? Kyselen juuri sellaisen hankkineena että pitääkö tuo heti vaihtaa toiseen? Hankin yhdistelmän sillä periaatteella että ei tarvitse kantaa toista avainta mukana. Avainnipussa on muutenkin liikaa helistimiä.
    Mahdollisia yhdistelmiä 10 000. Eli mahdollista kahlata läpi kohtuullisen nopeasti.

  8. #68
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.S. Katso viesti
    Mikä yhdistelmälukoissa on heikko kohta? Kyselen juuri sellaisen hankkineena että pitääkö tuo heti vaihtaa toiseen? Hankin yhdistelmän sillä periaatteella että ei tarvitse kantaa toista avainta mukana. Avainnipussa on muutenkin liikaa helistimiä.
    vaikka periaatteessa yhdistelmiä on paljon niin yhdistelmälukon koneiston klappi vaan on sitä luokkaa että oikeasti ei tarvitse edes tietää oikeaa numeroa vaan riittävän liki oleva arvauskin voi avata lukon.
    kiinni olevaa lukkoa samalla vetämällä ulospäin kun pyörittää lukuja voi periaatteessa avata lukon myös muutaman kierroksen pyörittämällä (vaatii tietysti näppituntumaa myös)
    eli yksinkertaisesti ko. lukko on mielestäni yhtä turvallinen kuin pelkkä umpisolmussa oleva naru.
    edit. JOS lukossa olisi edes 9numeroa ja se olisi laadukkaasti tehty eli maksaisi 40+€ niin sitten se olisikin jo huomattavan turvallinen (mutta tuolla samalla 40e hinnalla saisi tietysti jo huomattavan paremman perinteisenkin lukon).
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  9. #69
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    276
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ville P Katso viesti
    Mahdollisia yhdistelmiä 10 000. Eli mahdollista kahlata läpi kohtuullisen nopeasti.
    Kävin kellottamassa omalla lukolla 0,6 sek/ numero. Taitaisi ottaa 1 h 40 min läpi kelaamiseen. Pilviveikko tonkeineen ei taitaisi räpläyshaasteesta innostua. Ainakaan Abuksen numerolukko ei aukea kuin just kohdalla ja silloinkin näemmä vain pienellä nykäisyllä.

  10. #70
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jussi T. Katso viesti
    Kävin kellottamassa omalla lukolla 0,6 sek/ numero. Taitaisi ottaa 1 h 40 min läpi kelaamiseen. Pilviveikko tonkeineen ei taitaisi räpläyshaasteesta innostua. Ainakaan Abuksen numerolukko ei aukea kuin just kohdalla ja silloinkin näemmä vain pienellä nykäisyllä.
    copy pastea muualta
    clipclipclipclipclipclip

    Numerokoodilla toimivia lukkoja löytyi kaksi kappaletta, joista toinen oli nimetön ja toinen ABUS merkkinen. Molemmat olivat 3-numeroisia lukkoja ja molemmissa on heikkoutena niiden helppo dekoodausmenetelmä, jossa sankaa vetämällä ja pyörittämällä jokaista kiekkoa vuorotellen voi löytää oikean kohdan numerokiekolle todella nopeasti ja saada lukon auki alle puoleen minuuttiin. Toinen menetelmä olisi käyttää pientä muovinpalasta, jolla tunnustellaan numerokiekon sivulta "normaalista poikkeavaa" kohtaa ja yleensä tästä lukemasta vähennetään viisi, jotta saadaan oikea kombinaationumero. 1.9%:ia oli siis numerolukkojen osuus kaikista.

    clipclipclipclipclipclip
    linkki alkuperäiseen viestiin josta copypastetettu http://haittalevy.blogspot.com/2008/...ton-lukot.html
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  11. #71


    Tuollanen ja kaveriksi joku u-lukko.

  12. #72
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    37
    Tuli muuten mieleen ku joskus vetäsin abuksen numerolukkoon uuden yhdistelmän ja kätevästi unohdin sen täysin yön aikana. Arvailuihin ku kyllästy niin tiukka veto vaijeriin, satunnaista numerorenkaiden roplausta ja minuutissa oli lukko auki, siihen loppuikin sen lukon käyttö.

  13. #73
    Alotteleva Guest

    Kymysys yhdistelmä

    Lock alarm mini ja joku U-lukko onko hyvä???

  14. #74
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    37
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Alotteleva Katso viesti
    Lock alarm mini ja joku U-lukko onko hyvä???
    Vaikuttas toimivalta. Asentotunnistin kannattaa vaan kytkeä pois jos jättää pyörän telineeseen jossa on muita pyöriä. Pikkuvinkkinä muistutan että betoniporsaita löytyy usein sieltätäältä, niissä on harvemmin muita pyöriä kiinni ja poiskantaminen on hitusen vaikeampaa kuin esim. irtonaisen pyörätelineen.

  15. #75
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    37
    Kaikki varmaan muistavat sen Kryptoniten lukon joka aukes kuulakärkikynällä n. minuutissa? Noh, sellasen löysin jostain kaapin pohjalta, avain luonnollisesti aikoja sitten hävinneenä ja päätin kokeilla kuinka helposti tuollanen antautuu. Dremelin katkasulaikalla meni n. minuutti ja sanka katkesi kahdella vasaraniskulla. Noitahan saa myös akkukäyttösenä. Enää en jätä ainakaan tuota kalliimpaa pyörää mihinkään näkösuojaan vaikka mikä lukko olisi. Näkyvälle paikalle tai lukitun oven taakse niin eipähän pääse huomaamatta työskentelemään lukon parissa kukaan. Fillarikellarista meni muuten viimenen vapaa kolo toissapäivänä. Tarvii alkaa selvittelemään ihan tosissaan tuon säilytysmahdollisuuksia

  16. #76
    Jaakko Fagerlund Guest
    Pahoittelut vanhaan viestiin vastaamisesta, mutta jäi häiritsemään tämä:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    vaan esim tämän tapainen avain löytyy jo useimmista abus ja kryptonite lukoista (ja yleensä jo kotiavaimistakin samanlainen) ja ko lukko jossa tuon tyyppistä avainta käytetään on luokiteltu jo noin 10minuutin tiirikointia kestäväksi.
    Ikäväkseni täytyy todeta, että tuollaista avainta käyttävä ABUS ja sen kopiot aukeavat alle kolmen minuutin. Oma ennätys ABUS lukon kanssa on 1:42, joten mielenkiinnosta täytyy kysyä että mistä tuo tiirikointiluokitus on tälle lukolle repäisty?

  17. #77
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jaakko Fagerlund Katso viesti
    Pahoittelut vanhaan viestiin vastaamisesta, mutta jäi häiritsemään tämä:


    Ikäväkseni täytyy todeta, että tuollaista avainta käyttävä ABUS ja sen kopiot aukeavat alle kolmen minuutin. Oma ennätys ABUS lukon kanssa on 1:42, joten mielenkiinnosta täytyy kysyä että mistä tuo tiirikointiluokitus on tälle lukolle repäisty?
    Onko tiirikointi hyödyllinen harrastus? Vai kenties kilpailulaji, kahlekuninkaiden perinteessä?

    Ei kun joo, sitä piti sanoa, että samanlaista Abus-avainta näkyy myös joissain sellaisissa venemoottorilukoissa, joita käytettäessä yhtiö ei vähennä korvauksesta omavastuuta, mikäli moottori lähtee kävelemään.


    edit. Löysin hyödyllisyyttä valaisevaa tekstiä: ... herra isoherra ABUS lukkotehtaalta, johon olin alkujaan yhteydessä löydettyäni pienen turvallisuusongelman heidän kiekkohaittaisesta ABUS Plus lukkotekniikasta....
    ... Esitelmän jälkeen hän osti minulta yhden ABUS Plus tiirikkani tukeakseen harrastustani ja uskon vahvasti, että ko. työkalu päätyi tehtaalle lähempään tarkasteluun tuotekehitystä varten.
    http://haittalevy.blogspot.com/search/label/Abus

    Abus Plus siinä perämoottorilukon avainkortissa lukee.
    tienlaita muokkasi tätä : 14.04.2010 at 07.26
    what can be said at all
    can
    be said clearly

  18. #78
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    316
    Eiköhän noilla jonkun aikaa turvassa pysy pyörä
    http://i52.tinypic.com/13zrbpe.jpg

    Lukko on 15mm sangalla oleva abloy ja ketju 10,5mm. Painavat vaan aika paljon.
    jani86 muokkasi tätä : 07.11.2010 at 14.13

  19. #79
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jaakko Fagerlund Katso viesti
    Pahoittelut vanhaan viestiin vastaamisesta, mutta jäi häiritsemään tämä:


    Ikäväkseni täytyy todeta, että tuollaista avainta käyttävä ABUS ja sen kopiot aukeavat alle kolmen minuutin. Oma ennätys ABUS lukon kanssa on 1:42, joten mielenkiinnosta täytyy kysyä että mistä tuo tiirikointiluokitus on tälle lukolle repäisty?
    taitaa luokitus olla "normaalille asianharrastajalle" tms mutta tietenkin taitavammat ja paremmat tiirikat omaavalle vielä helpompi.

    onneksi tuo 2minuuttinenkin on perus narkkari-rosmolle sen verran keskittymistä vaativa että saattaa jo luovuttaa ja etsiä helpomman uhrin..
    siihenhän lukot perustuu, ne on vain hidasteita ja mitä parempi hidaste sen parempi lukko

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jani86 Katso viesti
    Eiköhän noilla jonkun aikaa turvassa pysy pyörä
    http://i52.tinypic.com/13zrbpe.jpg

    Lukko on 15mm sangalla oleva abloy ja ketju 10,5mm. Painavat vaan aika paljon.
    huomaa tässäkin se että lukko on se heikoin lenkki siis perus lukko perus abloy avaimella varustettuna aukeaa nopeammin kuin rälläkällä poikkaisee ketjun...
    kysymys onkin vain siitä että toivottavasti se on sijoitettu oikein yms jotta lukon tuoma hidaste on riittävän suuri että rosmot luovuttavat ja siirtyvät seuraavaan...
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  20. #80
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    316
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    taitaa luokitus olla "normaalille asianharrastajalle" tms mutta tietenkin taitavammat ja paremmat tiirikat omaavalle vielä helpompi.

    onneksi tuo 2minuuttinenkin on perus narkkari-rosmolle sen verran keskittymistä vaativa että saattaa jo luovuttaa ja etsiä helpomman uhrin..
    siihenhän lukot perustuu, ne on vain hidasteita ja mitä parempi hidaste sen parempi lukko


    huomaa tässäkin se että lukko on se heikoin lenkki siis perus lukko perus abloy avaimella varustettuna aukeaa nopeammin kuin rälläkällä poikkaisee ketjun...
    kysymys onkin vain siitä että toivottavasti se on sijoitettu oikein yms jotta lukon tuoma hidaste on riittävän suuri että rosmot luovuttavat ja siirtyvät seuraavaan...
    Tuo onkin todellinen peruslukko http://www.lukkokauppa.com/product_details.php?p=58 tervetuloa näyttämään miten se avautuu niin helposti kuin kuvittelet. Todennäköisesti helpompi tuo ketju rikkoa, kuin tuo lukko. Abloyhan tunnetusti on maailman helpoin avattava lukko, kun ammattilaisetkaan eivät noita rupea availemaan vaan se yleensä rikotaan. Tuoltakaan tuskin kovin montaa henkilöä löydät ketkä osaisivat tuon avata vaikka muita lukkoja osaavatkin avata, mutta abloy on lähes kovin haaste http://www.lockpicking101.com/

  21. #81
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Jos meinaa pölliä pyörän tms, avataan se helpoimmalla keinolla. Jos lukon rikkominen on nopeampaa kuin avaaminen muilla keinoilla, ei mitään tiirikointia takuulla harrasteta. Lisäksi rälläkän/tunkin/voimapihtien käyttö on muutenkin vähemmän tarkkuutta ja taitoa vaativaa.

  22. #82
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jani86 Katso viesti
    Tuo onkin todellinen peruslukko http://www.lukkokauppa.com/product_details.php?p=58 tervetuloa näyttämään miten se avautuu niin helposti kuin kuvittelet. Todennäköisesti helpompi tuo ketju rikkoa, kuin tuo lukko. Abloyhan tunnetusti on maailman helpoin avattava lukko, kun ammattilaisetkaan eivät noita rupea availemaan vaan se yleensä rikotaan. Tuoltakaan tuskin kovin montaa henkilöä löydät ketkä osaisivat tuon avata vaikka muita lukkoja osaavatkin avata, mutta abloy on lähes kovin haaste http://www.lockpicking101.com/
    tottakai rikotaan mieluummin koska rikkomalla sen saa auki alle minuutissa (siis tyyliin poikki rälläkällä)... ennenvanhaan kun lukkoja oli ehkä yksi koko taloudessa ja sekin piti säilyttää kun varaa ei ollut uuteen niin tottakai tiirikoitiin auki

    tarkoitan perus abloyn heikkoudella sitä että koska avain malli on yksinkertainen yhdessä rivissä, eri astekulmalla oleva liuku niin tuo on miljoona kertaa helpommin avattava kuin ura-avain eri kulmilla ja muilla potenssiin x olevilla kombinaatioilla.

    tarkoitan siis tällä avaimella olevia


    vs yksi parhaista abloysta
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  23. #83
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Peukalo alas

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jaakko Fagerlund Katso viesti
    Pahoittelut vanhaan viestiin vastaamisesta, mutta jäi häiritsemään tämä:

    [kuva]

    Ikäväkseni täytyy todeta, että tuollaista avainta käyttävä ABUS ja sen kopiot aukeavat alle kolmen minuutin. Oma ennätys ABUS lukon kanssa on 1:42, joten mielenkiinnosta täytyy kysyä että mistä tuo tiirikointiluokitus on tälle lukolle repäisty?
    Joobajoo. Tässä tuli taas infoa, jota olen vähän epäillytkin pitkään. Yhtä pitkään kuin olen nykyistä lukkoanikin käyttänyt.

    Itselläni on siis Kryptoniten NY Lock (U-lukko), jossa on saman tyylinen avain kuin kuvassa. Ainoa ero on se, että kun tuossa kuvan avaimen lukkopesässä näyttäisi olevan ehkä likemmäs kymmenkunta eri sylinteriä, New York Lockin lukkopesässä on ehkä vain viisi. Kyllä se toista senttiä paksu karkaistu teräskaari lämmittääkin mieltä, jos ammattimies tiirikoi lukon auki melkein vain ohi kävellessään. Miksei vaikka joku Abloy voi tehdä pyörälukkoja? Tai lisensoisi vaikka Krypto tai joku muu ns. laatuvalmistaja sitten kunnon lukkotekniikat heiltä. Mekaanisen kestävyyden kun heilläkin kyllä pitäisi olla kunnossa. Nykyinen lukko painaa jo ihan riittävästi (melkein 3kg), ei tee mieli siirtyä mihinkään mega-Abloy + ketju -yhdistelmään. Onneksi nykyisen pyörän jälleenmyyntiarvo ei montaa satasta ole, luulisi ettei sitä ainakaan varta vasten viedä.

    Toisena lukkona on Bastan vaijeri (Viper 180). Lukon tiirikoinnin helppoudella ei liene niin hirveästi väliä, sillä itse vaijerinhan saa poikki vaikka niillä leikkureilla käden käänteessä. Mutta mutta, en varsinaisesti tiedä, mutta tietyistä syistä oletan, että kyseisiä lukkoja on olemassa alle kahdellasadalla eri avainkombinaatiolla. Ja mahdollisesti reilustikin alle kahdellasadalla. Sama avainsysteemi oli ainakin joissakin muissakin Bastan lukoissa. Mikä näitä lukkovalmistajia oikein vaivaa? Luulisi, että tässä olisi jollekin maailmanlaajuinen markkinarako tarjolla.

  24. #84
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Joobajoo. Tässä tuli taas infoa, jota olen vähän epäillytkin pitkään. Yhtä pitkään kuin olen nykyistä lukkoanikin käyttänyt.

    Itselläni on siis Kryptoniten NY Lock (U-lukko), jossa on saman tyylinen avain kuin kuvassa. Ainoa ero on se, että kun tuossa kuvan avaimen lukkopesässä näyttäisi olevan ehkä likemmäs kymmenkunta eri sylinteriä, New York Lockin lukkopesässä on ehkä vain viisi. Kyllä se toista senttiä paksu karkaistu teräskaari lämmittääkin mieltä, jos ammattimies tiirikoi lukon auki melkein vain ohi kävellessään. Miksei vaikka joku Abloy voi tehdä pyörälukkoja? Tai lisensoisi vaikka Krypto tai joku muu ns. laatuvalmistaja sitten kunnon lukkotekniikat heiltä. Mekaanisen kestävyyden kun heilläkin kyllä pitäisi olla kunnossa. Nykyinen lukko painaa jo ihan riittävästi (melkein 3kg), ei tee mieli siirtyä mihinkään mega-Abloy + ketju -yhdistelmään. Onneksi nykyisen pyörän jälleenmyyntiarvo ei montaa satasta ole, luulisi ettei sitä ainakaan varta vasten viedä.

    Toisena lukkona on Bastan vaijeri (Viper 180). Lukon tiirikoinnin helppoudella ei liene niin hirveästi väliä, sillä itse vaijerinhan saa poikki vaikka niillä leikkureilla käden käänteessä. Mutta mutta, en varsinaisesti tiedä, mutta tietyistä syistä oletan, että kyseisiä lukkoja on olemassa alle kahdellasadalla eri avainkombinaatiolla. Ja mahdollisesti reilustikin alle kahdellasadalla. Sama avainsysteemi oli ainakin joissakin muissakin Bastan lukoissa. Mikä näitä lukkovalmistajia oikein vaivaa? Luulisi, että tässä olisi jollekin maailmanlaajuinen markkinarako tarjolla.
    hinta ratkaisee...
    tottakai sitä voitaisiin valmistaa supermegahyperextra turvallisia lukkoja mutta hinta tulisi vain niin kovaksi ettei kukaan niitä ostaisisi ja lukko on vain osa pyörän suojaamista ja se mikä tuossa suojaamisessa on heikonlenkki on se mihin varas iskee...

    kuten jo mainittu niin vaikka omistaisit metrin paksuisen ketjun ja supermega lukon ja kiinnität kalliin fillarin lampputolppaan niin varashan käyttää heikointa lenkkiä ja sahaa lampputolpan poikki ja pöllii kuitenkin fillarisi.

    perus peltiavaimelliset lukotkin ovat riittävä suoja 95% ihmisistä sillä se jo estää varkauden mutta sitten on olemassa se "käyttäjä" ryhmä joka pöllii fillarisi vaikka siinä olisi se maailman kallein lukko jos fillari vain on sellainen jonka rosmo/nikkis haluaa...
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  25. #85
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    hinta ratkaisee...
    tottakai sitä voitaisiin valmistaa supermegahyperextra turvallisia lukkoja mutta hinta tulisi vain niin kovaksi ettei kukaan niitä ostaisisi ja lukko on vain osa pyörän suojaamista ja se mikä tuossa suojaamisessa on heikonlenkki on se mihin varas iskee...

    kuten jo mainittu niin vaikka omistaisit metrin paksuisen ketjun ja supermega lukon ja kiinnität kalliin fillarin lampputolppaan niin varashan käyttää heikointa lenkkiä ja sahaa lampputolpan poikki ja pöllii kuitenkin fillarisi.
    Jonkin lampputolpan (jos nyt ymmärrän mitä tarkoitat) katkaisu ei ole ihan triviaali juttu. Mitkään voimapihdit eivät ympäri yllä, ja rälläkälläkin voi saada ikävästi sähköä. En myöskään muista nähneeni uutisista tms. yhtään tapausta, jossa pyörä olisi varastettu katkaisemalla jokin lampputolpan tasoinen kiinnitysankkuri. Osat pyörästä tietysti voivat aina lähteä voron matkaan, ja pyörän voi katkaista rungosta.

    Mitä se hinta sitten ratkaisee? Yllä linkitit kuvat Abloyn Classic ja Protec -avaimista. Kun katsoo Abloyn isoja lukkoja (joita saa kummalla avaimella vain), niin hintaero on 15-20 euroa. Ensimmäisen saa käsittääkseni osaava kaveri auki hetkessä, jälkimmäistä eivät avaa edes ammattilaiset. Eikä ole ainoa vaihtoehto, onhan noita korkean turvaluokituksen järjestelmiä paljon muitakin. Kun vahvimmat U-lukot kuitenkin maksavat likemmäs sata euroa, niin tällainen hintaero ei selitä sitä, miksi kunnon avaimilla varustettuja lukkoja ei markkinoilla ole ainoatakaan.

  26. #86
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Jonkin lampputolpan (jos nyt ymmärrän mitä tarkoitat) katkaisu ei ole ihan triviaali juttu. Mitkään voimapihdit eivät ympäri yllä, ja rälläkälläkin voi saada ikävästi sähköä. En myöskään muista nähneeni uutisista tms. yhtään tapausta, jossa pyörä olisi varastettu katkaisemalla jokin lampputolpan tasoinen kiinnitysankkuri. Osat pyörästä tietysti voivat aina lähteä voron matkaan, ja pyörän voi katkaista rungosta.
    kyse olikin esimerkistä eli siitä että vaikka lukko olisi miten hyvä niin aina on olemassa se heikoinlenkki eli tässä tapauksessa lampputolppa. jep näin ei ole missään vielä sattunut mutta varkaalle voisi olla helpointa juuri kuvailemani tolpan katkaisu vaikka rälläkällä jos lukko on liian järeä tms ja pyörä on niin kallis että rosmo haluaa sen mukaansa hinnalla millä hyvänsä.
    elävän elämän aito esimerkki on kyllä se tilanne että patterin putket on katkaistu rautasahalla jotta patterissa kiinni ollut pyörä on voitu pölliä....
    toinen elävän elämän esimerkki on taas sellainen että edellinen halpispyöräni pöllittiin vain vaijeri katkaisemalla (10mm vaijerillinen lukko)vaikka lukko oli huonolla peltiavaimella varustettu eli lukon olisi saanut auki varmaan vielä nopeammin kuin vaijerin katkaisemalla...
    hyvälläkään lukolla ei tee mitään jos on sössitty jossain muualla

    Mitä se hinta sitten ratkaisee? Yllä linkitit kuvat Abloyn Classic ja Protec -avaimista. Kun katsoo Abloyn isoja lukkoja (joita saa kummalla avaimella vain), niin hintaero on 15-20 euroa. Ensimmäisen saa käsittääkseni osaava kaveri auki hetkessä, jälkimmäistä eivät avaa edes ammattilaiset. Eikä ole ainoa vaihtoehto, onhan noita korkean turvaluokituksen järjestelmiä paljon muitakin. Kun vahvimmat U-lukot kuitenkin maksavat likemmäs sata euroa, niin tällainen hintaero ei selitä sitä, miksi kunnon avaimilla varustettuja lukkoja ei markkinoilla ole ainoatakaan.
    hinta ratkaisee sillä tavalla että abloyllä on patentit ko avaimille ja muut joutuvat tekemään omansa (kryptonite,abus yms) ja ne ketkä haluaisivat valmistaa abloyta joutuvat maksamaan siitä tietysti provikkaa yms rojalteja ja kiinalaiset jossa 90% varmastikkin maailman lukoista tehdään ei halua maksaa yhtään mihinkään mitään ja vaikka laatu ei näkyisisikään hinnassa juurikaan niin silti kyse on taas loppupeleissä rahasta , esim 0.01centin ylimääräinen kustannus yhden lukon valmistuksessa maksaa miljardissa lukossa 100 000 euroa jo.
    abloy tietysti myös itse tavallaan kusee omaan nilkkaansa kun pitää standardit itsellään, mutta tietysti samalla kun on ainoa abloyn valmistaja niin voi hinnoitella tuotteen millaiseksi vain..
    kiinalainen rosteri lukko voi maksaa materiaaleina ja työtunteineen yms 5euroa kun sama abloyn lukko suomessa tehtynä 7euroa... sitten kun tuote pääsee kauppaan niin kiinalaisen hinta onkin ahneella kauppiaalla jo 10e kun sama abloy taas abloyn määrämällä hinnalla plus kauppiaan oma kate vaikkapa 90e... abloyn ei kannata valmistaa kuluttaja ystävällisen halvalla kun siitä saa paljon rahaa vähemmällä vaivalla
    fsol77m muokkasi tätä : 08.11.2010 at 17.54
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  27. #87
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    kyse olikin esimerkistä eli siitä että vaikka lukko olisi miten hyvä niin aina on olemassa se heikoinlenkki eli tässä tapauksessa lampputolppa. jep näin ei ole missään vielä sattunut mutta varkaalle voisi olla helpointa juuri kuvailemani tolpan katkaisu vaikka rälläkällä jos lukko on liian järeä tms ja pyörä on niin kallis että rosmo haluaa sen mukaansa hinnalla millä hyvänsä.
    Elävän elämän esimerkkisi olivat varmasti päteviä, mutta se ei ole lukonvalmistajan ongelma. Lukkovalmistajan tehtävä on tarjota mahdollisimman murtovarma lukko. Samalla perusteellahan voisi väittää, että miksi kannattaa tehdä lukkokaaret karkaistuista teräksistä eikä vaikka valuraudasta, kun kerran voro voi kuitenkin katkaista valaisinpylvään tai sähköpatterin?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    hinta ratkaisee sillä tavalla että abloyllä on patentit ko avaimille ja muut joutuvat tekemään omansa (kryptonite,abus yms) ja ne ketkä haluaisivat valmistaa abloyta joutuvat maksamaan siitä tietysti provikkaa yms rojalteja ja kiinalaiset jossa 90% varmastikkin maailman lukoista tehdään ei halua maksaa yhtään mihinkään mitään ja vaikka laatu ei näkyisisikään hinnassa juurikaan niin silti kyse on taas loppupeleissä rahasta , esim 0.01centin ylimääräinen kustannus yhden lukon valmistuksessa maksaa miljardissa lukossa 100 000 euroa jo.
    abloy tietysti myös itse tavallaan kusee omaan nilkkaansa kun pitää standardit itsellään, mutta tietysti samalla kun on ainoa abloyn valmistaja niin voi hinnoitella tuotteen millaiseksi vain..
    kiinalainen rosteri lukko voi maksaa materiaaleina ja työtunteineen yms 5euroa kun sama abloyn lukko suomessa tehtynä 7euroa... sitten kun tuote pääsee kauppaan niin kiinalaisen hinta onkin ahneella kauppiaalla jo 10e kun sama abloy taas abloyn määrämällä hinnalla plus kauppiaan oma kate vaikkapa 90e... abloyn ei kannata valmistaa kuluttaja ystävällisen halvalla kun siitä saa paljon rahaa vähemmällä vaivalla
    Standardi ja patentti ovat nyt vähän eri asioita. Joissakin sähkölukoissa standardointi kieltämättä voisi olla hyvä asia (esim. open source -ohjelmat). Lisäksi se, että patentti umpeutuu, ei tee lukosta yhtään sen helpompaa tiirikoitavaa kuin ennenkään. Uusien avainten hankkiminen vain helpottuu kun kuka vain voi niitä laillisesti tehdä. Nykyiset Abloy Execin patentit vissiin päättyvät jo muutaman vuoden kuluttua. Sellaisessa käytössä kuin pyörälukot, tämä ei ole juuri mikään ongelma. Kiinteistöissä sen sijaan on (yritykset ja kerrostalot).

    Tunnetuimmat hyvät pyöränlukot tottelevat sellaisia nimiä kuin Kryptonite, Basta, Abus jne. Yksikään näistä ei ole kiinalainen merkki (jos joku valmistaa osia kiinassa, se on eri asia). Eikä yksikään ole mikään pieni valmistaja. Abloy oli yksi esimerkki valmistajasta, joka sattuu olemaan suomalainen ja jolla on monta hyvää avainjärjestelmää (Exec, Protec, Sento...), joista käsittääkseni vain Protec on edes suunnattu maailmanlaajuiseen markkinointiin. Minkään ei luulisi estävän näitä suuria ulkomaisia valmistajia kehittämästä omia järjestelmiään, ja myös käyttämästä niitä fillarilukoissa.

  28. #88


    Tollaset tilasin Amazonista hintaan 31e (ilmainen postitus). U-lukko on näppärän kokonen, muttei mahdu joka paikkaan kiinni. Vaijeri on sopivan pituinen, mahtuu helposti reppuun/laukkuun, mutta pitää virittää joku patentti, millä sen saisi helposti/nopeasti pyörään kiinni.

  29. #89
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    316
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    tottakai rikotaan mieluummin koska rikkomalla sen saa auki alle minuutissa (siis tyyliin poikki rälläkällä)... ennenvanhaan kun lukkoja oli ehkä yksi koko taloudessa ja sekin piti säilyttää kun varaa ei ollut uuteen niin tottakai tiirikoitiin auki

    tarkoitan perus abloyn heikkoudella sitä että koska avain malli on yksinkertainen yhdessä rivissä, eri astekulmalla oleva liuku niin tuo on miljoona kertaa helpommin avattava kuin ura-avain eri kulmilla ja muilla potenssiin x olevilla kombinaatioilla.

    tarkoitan siis tällä avaimella olevia


    vs yksi parhaista abloysta

    Vaikka se varmasti helpompi käytännössä on niin erittäin harva sitä taitaa loppujen lopuksi osata avata. Ja ketä kiinnostaa kymmeniä minuutteja ruveta tiirikoimaan lukkoa jos sen saa nopeammin muulla tavalla hajalle. Sen takia kaikki abloyt tunnetaan hight security lock nimellä ulkomailla, kun ne ei ole semmoisia rimpuloita kuten ne perus lukot mitä vaikka yleensä ulkomailla on ulko-ovissa sun muualla.

    Tuolta löytyy sivulta 11 ne vaatimukset mitä lukon täytyy täyttää minimissään ollakseen jotain tiettyä luokkaa http://www.lukkokeskus.fi/tuotteet/a...iippulukot.pdf Joten kyllä aika turvallisin mielin voi tuon 4-luokan abloyn kanssa elää.

  30. #90
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jani86 Katso viesti
    Vaikka se varmasti helpompi käytännössä on niin erittäin harva sitä taitaa loppujen lopuksi osata avata. Ja ketä kiinnostaa kymmeniä minuutteja ruveta tiirikoimaan lukkoa jos sen saa nopeammin muulla tavalla hajalle. Sen takia kaikki abloyt tunnetaan hight security lock nimellä ulkomailla, kun ne ei ole semmoisia rimpuloita kuten ne perus lukot mitä vaikka yleensä ulkomailla on ulko-ovissa sun muualla.

    Tuolta löytyy sivulta 11 ne vaatimukset mitä lukon täytyy täyttää minimissään ollakseen jotain tiettyä luokkaa http://www.lukkokeskus.fi/tuotteet/a...iippulukot.pdf Joten kyllä aika turvallisin mielin voi tuon 4-luokan abloyn kanssa elää.
    jep... lukko on vain osa pyörän suojaamisesta varkautta vastaan. kaikki osa alueet pitää olla kunnossa jotta pyörä säilyisisi.. ja kuten olen jo todennutkin niin tottakai rosmokin hyödyntää aina heikoimman lenkin kuin että lähtee yrittämään tiirikointia...
    siis toisinsanoen : oikeassa elämässähän riittää perus abloyn munalukko + 14mm vahva ketju niin rosmo jatkaa 95% matkaansa... 5% todennäköisýydellä rosmo taas varastaa pyöräsi vaikka se olisi viidelläsadalla lukolla kiinni..

    lukko on aina vain hidaste ja mitä tehokkaampi hidaste sen todennäköisempää tietysti on että rosmo jatkaa matkaa...
    kassakaapitkin luokitellaan sen perusteella kuinka nopeasti ne saa auki eli murtovarmaa kassakaappia ei ole olemassakaan...

    ja sitten kun onkin hyviä lukkoja niin sittenkin voi käydä näin


    tai näin


    paksunnäköiset lukot eivät myöskään ole hyviä (sisällä vain ohut vaijeri)
    fsol77m muokkasi tätä : 09.11.2010 at 23.10
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •