To 23.7. illalla tilaus sisään (kaikkia kamoja varastossa), puolen vuorokauden päästä pe-aamuna tuli ilmoitus lähetyksestä ja seurantakoodi. Tilauksen arvo oli 150.jotakin puntaa, joten ilmainen kuljetus ParcelForcella. Riski, joka realisoitui... Royal Mailia ei ollut edes vaihtoehtona. CRC:n puolesta homma toimi, lähettivät tavarat ripeästi ja lähettivät sitä mitä oli tilattukin.
Mutta se kuljetus... voi juPIIIIPuta. Tilasin paketin kotiosoitteeseeni kerrostaloon, alaovella numerolukko, ovi lukossa 24/7. Siksipä varmistin, että puhelinnumero on tilauksessa varmasti oikein. Paketti kuppaa ensin Belfastissa, maanantai-iltana se on ilmestynyt "international hubiin", jonka kanssa samalla kellonlyömällä "EMERGENCY DATA CAPTURE"... ei kuulosta hyvältä. Keskiviikkona paketti materialisoituu Tanskaan, puolentoista vuorokauden päästä se onkin Suomessa. Soitin GLS:n (ystävälliseen) asiakaspalveluun, saan Itellan seurantakoodin ja tiedon, että paketti tuskin näkyy Itellan seurannassa ennen jakelua, koska se viedään suoraan logistiikkakeskukseen, jotta ehtisi seuraavan päivän jakoon. Kuulostaa siis hyvältä.
Viivästytän seuraavana päivänä töihinlähtöä, että saisi paketin turvaan. Ei kuulu, ei näy mitään, parvekkeen ovi (4. kerroksessa) on auki, jotta mahdollisen jakeluauton kuulisi. Puolenpäivän jälkeen Itellan seuranta osaa kertoa, että paketti on palautettu jakelukeskukseen, koska vastaanottajaa ei tavoitettu (kellonaikana, jona olin kotona). Ei siis viikonlopuksi kasattavaa. Maanantaiaamuna menen postiin toteamaan, että pakettia ei näy sielläkään. GLS on siis ostanut Itellalta palvelun, johon sisältyy kaksi jakeluyritystä, ovelaa. Tätä ei tietysti missään lue (ei myöskään Itellan seurannassa). Illalla käyn postissa toteamassa, että ovessa on hieman isoista aukioloaikamerkinnöistä sivussa pienellä tekstillä A4-lapussa ilmoitus, että posti meneekin kesällä kiinni aiemmin. Eilisiltana sain viimein paketin haltuuni postista, sisältö oli onneksi mitä piti.
Ensimmäisellä postikierroksella hieman jo moitin postivirkailijalle sitä, että pakettikuski ei soittanut tavatessaan lukitun alaoven. Ei kuulemma kuulu palveluun. Ja pakettikaan ei ensimmäisellä kerralla postissa ollut, koska palveluun kuului kaksi jakeluyritystä. Mielessäni olin jo valmistellut kitkerää palautetta Itellalle siitä, että onko heillekin halvempaa soittaa 20 sekunnin puhelu ja saada paketti ensimmäisellä kerralla toimitettua vai kuskata laatikkkoa edestakaisin pari kertaa ja vielä postikonttoriin. Tämä kuitenkin jäi mielestä, kun sain paketin: joku GLS:n/ParcelForcen valopää oli liimannut jonkinsortin reititystarran puoliksi ParcelForcen osoitekortin päälle, ja tottakai niin, että puolet puhelinnumerosta peittyi. Ei nyt ehkä ihan taas mennyt putkeen. ParcelForcen toimitusaikatakuulle ei ihan tullut käyttöä, koska paketti myöhästyi vain päivän luvatusta neljästä (työ)päivästä.
Lopputulos: CRC:n toiminnan puolesta tilaisin uudestaan, mutta koko PF/GLS/Itella-farssi jätti totisesti pahan maun suuhun. Ensi kerralla joko royal mail tai sitten pitänee kokeilla UPS:ää. Tai sitten toimitus työpaikalle, missä on respa auki 8-16...
Kirjanmerkit