ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 61

Aihe: Renkaiden täyttäminen huoltoasemalla

  1. #1
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    629

    Renkaiden täyttäminen huoltoasemalla

    En oikein löytänyt mitään keskustelua renkaiden täyttämiseen huoltsikalla. Itse en ole vuosiin jaksanut pumpata ilmaa käsin, vaan kiikuttanut pyörän läheiselle huoltoasemalle, ja täyttänyt sen ilmapaineella. Kysymys lähinnä kuuluu, mikä on maksimi paine, jonka uskaltaa maastopyörärenkaaseen syöttää. Renkaiden paksuus on 2cm, ja olen täyttänyt 3:een asti. Rengas tuntuu niin, että just ja just saa sormella vähän painettua. Miten kovaksi te täytätte, ja pilaantuuko sisäkumi tästä toimintatavasta mitenkään?
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

  2. #2
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Tampesteri
    Viestit
    1.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yannara Katso viesti
    Kysymys lähinnä kuuluu, mikä on maksimi paine, jonka uskaltaa maastopyörärenkaaseen syöttää. Renkaiden paksuus on 2cm, ja olen täyttänyt 3:een asti. Rengas tuntuu niin, että just ja just saa sormella vähän painettua. Miten kovaksi te täytätte, ja pilaantuuko sisäkumi tästä toimintatavasta mitenkään?
    Minä täytän sellaiseksi, ettei rengas painu yhtään sisään sormella painettaessa tai korkeintaan ihan minimaalisesti. Minä olen ajatellut, että sitä varten on vendiili olemassa, että se falskaa liiat paineet pois.
    No dogs, no masters

  3. #3
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Fillarin venttiili ei taida oikein toimia varoventtiilinä. Paitsi jos se repeää irti ennen kuin sisuskumi räjähtää liian kovaan paineeseen täytettäessä.

    Siinä ulkorenkaassa on jossain merkintä suositelluista rengaspaineista. Katso siitä.
    A Gentleman will walk but never run

  4. #4
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Mansen provinssi
    Viestit
    275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yannara Katso viesti
    ..mikä on maksimi paine, jonka uskaltaa maastopyörärenkaaseen syöttää...
    No, rohkea suomalainen uskaltaa nostaa rengaspaineet niin korkealle, kun kompressorin rahkeet rittää..

    Mutta renkaitten kyljestä selviää maksimi speksien mukainen täyttöpaine . Itse en lähtisi tuota ylittämään. Maastopyörän renkaitten suhteen ylitys saattaisi jopa onnistua huoltsikankin paineilmavälineillä.
    "Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvintehty kaiken aikasi vie.." - Juice

    http://www.kaupinkanuunat.net/

  5. #5
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    783
    Itse en moisiin kapistuksiin ole luottanut sen jälkeen, kun luin joskus aikoinaan jutun, jossa niitä oli testattu. On ilmeisesti kohtuullisen paljon heittoja huoltoasemien välillä niiden vehkeiden ilmoittamissa paineissa eli kalibrointi olisi paikallaan... Toki, jos aina käyttää samaa huoltsikkaa, niin ei ainakaan tule virhettä siitä.
    Aikoinaan ihmiset olivat läheisempiä - aseet eivät kantaneet niin kauas...

  6. #6
    Franz_Koopa Guest
    eikös mittarilla varustettu jalkapumppu (siis semmoinen, missä seisotaan jaloilla tukien päällä ja pumpataan kaksin käsin) ole järkevä ratkaisu? ainakin jos ne mittarit on riittävän tarkkoja (en tiedä tästä, olen vain luottanut mittariin). itse maksoin tommosesta 25 euroa. sen verran tehokas, ettei väsy pumpatessa.

    liikaa ei kande laittaa ilmaa. oon nähny, kuinka räjähtää kesken ajon.

  7. #7
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.475
    Minulla on jalkapumppu (B-burn TP4) kuin 12v-kompura autossa, jonka luvataan pääsevän kohtuulliseen 17 barin paineeseen - toki paineita laitan kohtuullisesti tarpeen mukaan, mutta ...
    Ihan kätevä kun menee autolla pyöräilemään.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  8. #8
    Liittynyt
    03/2009
    Paikkakunta
    Hellsinki, Latokartano
    Viestit
    333
    Laiskuuttani en oo jaksanu hankkia mittarillista jalkapumppua, eli ihan näppituntumalla mennään. Jos sattuu kärmes purasemaan, niin sehän on yleensä vaan indikaatio liian alhasista paineista. Eli uus gummi alle, aiempaa enemmän painetta ja matka jatkuu.

  9. #9
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Mansen provinssi
    Viestit
    275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tirsintarsi Katso viesti
    Itse en moisiin kapistuksiin ole luottanut sen jälkeen, kun luin joskus aikoinaan jutun, jossa niitä oli testattu. On ilmeisesti kohtuullisen paljon heittoja huoltoasemien välillä niiden vehkeiden ilmoittamissa paineissa eli kalibrointi olisi paikallaan... Toki, jos aina käyttää samaa huoltsikkaa, niin ei ainakaan tule virhettä siitä.
    Puskaradion mukaan huoltsikalta ei kannata renkaisiin ilmaa ottaa, kunnei kompurassa ole kuitenkaan huolehdittu paineistettuun ilmaan joutuneen öljyn poistosta. Siksi T-mallin mittarillinen pumppu on kova sana.

    Mysteeriksi on jäänyt, kuinka huoltsikan ilma kelpaa auton renkaisiin..
    "Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvintehty kaiken aikasi vie.." - Juice

    http://www.kaupinkanuunat.net/

  10. #10
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santraginus Katso viesti
    Puskaradion mukaan huoltsikalta ei kannata renkaisiin ilmaa ottaa, kunnei kompurassa ole kuitenkaan huolehdittu paineistettuun ilmaan joutuneen öljyn poistosta. Siksi T-mallin mittarillinen pumppu on kova sana.

    Mysteeriksi on jäänyt, kuinka huoltsikan ilma kelpaa auton renkaisiin..
    Mitenkähän se "ilmaan joutunut öljy" vaikuttaa ja mihin?

    Tässähän on jo ainesta kehittyä miltei yannaran Taka pakkaan vaihdon veroiseksi kestosuosikiksi.

  11. #11
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Mansen provinssi
    Viestit
    275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Mitenkähän se "ilmaan joutunut öljy" vaikuttaa ja mihin?..
    Osuit naulan kantaan !
    "Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvintehty kaiken aikasi vie.." - Juice

    http://www.kaupinkanuunat.net/

  12. #12
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Ajatelkaas. Joillain huoltoasemilla paineilmaan oikein lisätään öljyä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  13. #13
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    47
    Se öljyn-lisääminen ilmaan kyllä vaatii ainakin pikahuolto-mahdollisuutta...

  14. #14
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Mansen provinssi
    Viestit
    275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Ajatelkaas. Joillain huoltoasemilla paineilmaan oikein lisätään öljyä.
    Oliskos tuolloin myös käytössä TSI-miehille paineilmatyökaluja?
    "Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvintehty kaiken aikasi vie.." - Juice

    http://www.kaupinkanuunat.net/

  15. #15
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    22
    Mitenkäs tarkkana ton maksimipaineen kans pitää olla maantiekumeksilla? Ja kuinka tarkkaan noihin pumppujen mittareihin uskaltaa luottaa? Jostain ketjusta luin, et 11 baaria saa helposti (jollain tietyllä) perinteisen mallisella käsipumpulla ja mä saan jo 8 baarin kohalla painella pystypumppua ihan tosissaan, enkä kaikkein heikoimmasta päästä kuitenkaan oo.

    Näppituntumaankaan en oikein uskalla nyt luottaa, ku renkaissa kyllä on joustoa jonku verran sormilla puristaessa, vaikka mittari näyttää 8 baaria (8,5 maksimi) ja on tullu nyt ihan lyhyen ajan aikana poikkeuksellisen rajuja rengasrikkoja. Osa menee varmaan asennusvirheen piikkiin, mut ei mulla oo ikinä ennen rengas räjähtäny, aina on vaa hiljaa sihistelly ilmat pihalle. Ego pakottaa väittämään etten oo sentään samaa virhettä tehny montaa kertaa peräkkäin ku viel erityisen huolellisesti koittanu välttää kumin jäämistä ulkorenkaan ja vanteen väliin.

    Aattelin ensin käydä täyttämässä autoventtiilil varustetun maasturin renkaat huoltsikalla ja sitte verrata oman pumpun lukemiin, mut jos kerta huoltsikoittenki kompurat kusee, nii milläs tommosen halppispumpun tarkistat?

  16. #16
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santraginus Katso viesti
    Oliskos tuolloin myös käytössä TSI-miehille paineilmatyökaluja?
    Paineilmakaluja ainakin oli, ei välttämättä TSI-miehille.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  17. #17
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Mites toisinpäin, onnistuuko auton renkaiden täyttö polkupyörän pystypumpulla? En oo koskaan uskaltanu kokeilla ku pelännyt että jos vaikka ilmat pusahtaa vaan ulos.

  18. #18
    mutanaama Guest
    *reps*

    Älkääs nyvviittikö.

    Maastopyörässä renkaan paine on siellä 1,5-5 barin hujakoilla renkaasta, valmistajasta ja maastosta johtuen ja tosiaan lukee siinä kyljessä. Gummeissa on tietysti pieni varmuusraja, joten ei pieni ylitys vielä rengasta räjäytä. Aikasemmin vedin aina maksimilukemat renkaaseen, kunnes viisaammat osas kertoa, että turhan kovat paineet pistää isonappulaisen maasturin renkaan rullaamaan huonommin, varmasti ainakin maastossa. Ja onhan se epämukavakin.

    Jos siinä huoltsikan mittarissa on 10-20% heitto, ei se paljoo maastofillarissa tunnu, ja suurimmalla osalla ei varmaan saa maantiefillarin renkaaseen edes tarpeeksi painetta.

    @alli
    Auton renkaassa on todennäköisesti paljon vähemmän painetta, kuin maasturin renkaassa, sitä on vaan siellä hirrrmuisesti enemmän.

  19. #19
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Auton renkaassa on todennäköisesti paljon vähemmän painetta, kuin maasturin renkaassa, sitä on vaan siellä hirrrmuisesti enemmän.
    Eli hiki tulis, naapurit naurais ja nopeampi hurauttaa bensikselle kuitenkin? Ku tankkaan yleensä kylmäasemalla niiin siks on tämmöinen käsipumppaus tullu mieleen joskus .

  20. #20
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Eli hiki tulis, naapurit naurais ja nopeampi hurauttaa bensikselle kuitenkin? Ku tankkaan yleensä kylmäasemalla niiin siks on tämmöinen käsipumppaus tullu mieleen joskus .
    No menishän siinä varmaan vartti, mutta ei se nyt niin kauheen iso homma ole. Ennen kompuraa tuli pumpattua noita ihan jatkuvasti.

  21. #21
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    No menishän siinä varmaan vartti, mutta ei se nyt niin kauheen iso homma ole. Ennen kompuraa tuli pumpattua noita ihan jatkuvasti.
    Selvis siis tääkin asia, hyvä. Ehkä kokeilen, ehkä en...

  22. #22
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HamSSi Katso viesti
    ...ja mä saan jo 8 baarin kohalla painella pystypumppua ihan tosissaan, enkä kaikkein heikoimmasta päästä kuitenkaan oo.
    Tekniikkalaji. Kokeiles painovoimaa avuksi ensi kerralla, eli ruhon painoa. Kun painetta alkaa olla siellä +6bar, pumppaa jaloilla, käsivarret suorana. (se loppupainallus) Helppaa kummasti.
    Kaar ittelles vaa

  23. #23
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    629
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti p bonk Katso viesti
    Siinä ulkorenkaassa on jossain merkintä suositelluista rengaspaineista. Katso siitä.
    Ja ratkaisu oli taaskin liian helppo, eli tosiaan 2,8-4,6 PSI lukee mun maastorenkaissa. Jotain 3-3,5 sinne täyttelen huoltoasemalla, ja kun puristaa, niin ihan pikkasen menevät sisään.
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

  24. #24
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    2.187
    Hervannassa on ainakin erään mulkun kauppiaan pitämällä asemalla lappu että ei saa täyttää polkupyörien renkaita kompuralla
    Vanha mutta lihava.

  25. #25
    Ei tuo öljyn joutuminen paineilmaan ole tosiaankaan mikään tuulesta temmattu juttu. Kompressorit monesti vaativat voitelua ja osa öljystä kulkeutuu mäntien ohi ilman sekaan. Ihan samalla tavalla kuin autojen moottorit kuluttavat aina hieman öljyä. Kun vielä butyylikumilla on tunnetusti heikko öljynkesto, niin kyllä kai on jotenkuten perusteltua välttää sellaisia kompressoreita, joita ei varmuudella tiedä öljyttömiksi.

  26. #26
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.224
    Mä oon täyttäny mun renkaat aina ilmalla
    ( ಠ_ಠ)

  27. #27
    ErkkiE Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Mites toisinpäin, onnistuuko auton renkaiden täyttö polkupyörän pystypumpulla? En oo koskaan uskaltanu kokeilla ku pelännyt että jos vaikka ilmat pusahtaa vaan ulos.
    Onnistuu erinomaisesti auton/mopon/moottoripyörän renkaat, kun on vain pumpussa pää "aivan tavalliselle autonventtiilille"(eli siis schrader-venttiilille). Vaikka paineet on alhaiset fillarirenkaisiin nähden (useimmiten suositukset 2-3 barin välillä), niin tilavuus on suuri, joten pumppaaminen käy työstä, jos pitää oikein paljon lisätä ilmaa. Mutta onnistuu kyllä eikä ole mitään pelättävää eikä pusahda ilmat hallitsemattomasti pihalle.

    Itse käytän tuollaista pumppua aina renkaanvaihdon yhteydessä, niin ei tarvitse turhaan lähteä erikseen ajelemaan huoltsikalle ilmaa hakemaan.

    E

  28. #28
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Mites toisinpäin, onnistuuko auton renkaiden täyttö polkupyörän pystypumpulla?...
    Vallan hyvin onstuu. Jos naapureiden virnuilu ja velmuilu hirvittää niin voi punputtaa autontassut pinkeiksi jo sisällä telkkaria kattellessa.

    Muoks:
    Jaa mutis jo ennätti....

  29. #29
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Asentaja Katso viesti
    Mä oon täyttäny mun renkaat aina ilmalla
    Mun ilmassa on aina ollut kosteutta, mistä sais kuivailmaa
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  30. #30
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti NHB Katso viesti
    Ei tuo öljyn joutuminen paineilmaan ole tosiaankaan mikään tuulesta temmattu juttu. Kompressorit monesti vaativat voitelua ja osa öljystä kulkeutuu mäntien ohi ilman sekaan. Ihan samalla tavalla kuin autojen moottorit kuluttavat aina hieman öljyä.
    Paineilmatyökaluille paineilmaan vieläpä lisättävä öljyä koneiden toiminnan takaamiseksi. Öljyn määrä pysyy kuitenkin niin pienenä, ettei öljytyllä paineilmalla saa edes sotkettua valkoisia pintoja. Vain maalareiden kannattaa olla huolissaan öljytystä paineilmasta.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •