Jatko aiheesta Ajokuvasi-threadin puolelta:
Eli tuli kaverin kanssa tehtyä 8 päivän kesälomareissu Kilpisjärvelle Heinäkuun loppupuoliskolla. Suunnitelmana oli tehdä yksi 2-3 päivän ja pari pienempää pyöräretkeä Suomi-Ruotsi-Norja rajan lähistöllä. Kartaksi sopi Fjällkartan Treriksröset-alueelta.
Toteutuneet retket:Punaisella: Päiväretki Furuflatenin jäätikölle. 12km/2,5h. Reitti oli vaihdellen mönkijäuraa ja kävelypolkua. Paikoitellen piti jalkautua taluttamaan pahimmat kivikot ja puronylitykset. Hienot maisemat ja polku sopii myös ei-niin-hc pyöräilijöille.
Vihreällä: Kahden päivän retki kolmen valtakunnan rajapyykiltä Norjan puolelle Gappåhytalle (yöpyminen) ja siitä Pältsan kautta Keinovuopioon. 19,6km/7,8h + 48,9km/8,6h. Kolmen valtakunnan rajalta Gappålle oli 70-80% yhtä helvettiä. Alku puurajan alapuolella oli mukavaa metsäpolkua. Metsästä poistuttaessa lähti jumalaton nousu korkeampaan maastoon. Sen jälkeen maasto olikin kivikkoa seuraavat 10km, välillä sai ajaa joitain kymmeniä metrejä. Gappåhytalle päästyämme oli aika väsynyt olo emmekä jaksaneet tehdä suunnittelemiamme iskuja lähimaastoon. Gappålla pääsi virkistävään pikku jokeen kastautumaan, aurinko lämmitti kivasti vaikka ilta oli jo pitkällä. Polku Gappålta Pältsan tuvalle oli mukavaa alamäkeä kumpuilevan hiekkaharjun päällä. Pältsa-tuvalta jatkoimme etelään Keinovuopiota kohti. Polku jatkui hyvin ajettavana single trackkina ja/tai mönkijäurana. Paikoitellen reitti meni soisen maaston läpi eikä sukkien kastumiselta ei vältytty, onneksi jonkin näköistä pitkospuuta oli sinnekin rakennettu. Jännitystä elämään toi varoituskyltit astumisesta rakettikoealueelle. Asetuimme yksinäisen talon portaille ruokailemaan ja odottamaan ilotulitusta. Pyörät kulkivat sen verran kivasti, että suunnittelemamme telttayö jäi välistä, poljimme Gappålta suoraan Kilpisjärvelle. Viimeinen siirtymä Kummavuopiosta Keinovuopioon oli hyvää soratietä.
Oranssilla: Kilpisjärveltä Jehkatsin pohjoispuolelta mönkijäuraa Saarijärven tuvalle ja siitä kalottireittiä pitkin eteläkautta takaisin. 47,6km/9,8h. Soratie erkani itään päätiestä E8 vähän ennen Norjan rajaa. Tie vei Galkkujärven eteläpuolella olevaan pieneen kylään ja jatkui siitä mönkijäurana. Karttaan piirretystä sillasta oli jäljellä vain rauniot, Galkkujärveen laskeva joki piti ylittää kahlaten. Virta tarttui pyörään aika vahvasti eikä siitä saanut ollenkaan tukea. Mönkijäura jatkui kymmenisen kilometriä poromiesten kodalle ja loppui siihen. Saarijärvelle päästäksemme piti taluttaa pienen vaaran yli ja läpäistä poroaita Suomen puolelle. Saarijärven kämpältä kalottireitti oli aivan kamala, verrattavissa kolmen valtakunnan raja - Gappå -etappiin. Positiivinen seikka oli loppulasku, joka olikin ainoa ajettava osuus.
Sinisellä: Lavkarittet-pyöräkisan puolikas reitti edestakaisin. 53,7km/6,3h. Soratie lähtee päätieltä E8 länteen noin 10km ennen Skibotnin kalastajakylää, tienviitta Sykkelvegen opastaa "parkkipaikalle". Hyvä soratie lähtee kiemurtelemaan ylös vuorille, 20km matkalla nousua noin 550m. Ilmeisesti vesivoimaloiden huoltoreitiksi tehty tie kiemurtelee tekojärveltä toiselle. Maisemasta näkee, että maastoa on muokattu aika rankalla kädellä, meidän kartasta puuttui ainakin yksi järvi. Huipulta "Pyörätie" olisi jatkunut jyrkkänä laskuna Oterenin kylään, mutta takaisin olisimme päässeet korkeintaan liftaamalla joten päätimme kääntyä takaisin nautiskelemaan laskusta takaisin autolle.
Varusteista:Ensimmäisellä jäätikköreissulla olimme kevyesti varustautuneita: Camelbak mule-reput, joissa perus varaosat ja eväät.
Pitemmillä reissuilla meillä oli isommat reput, minulla oli käytössä 35L Osprey Talon reppu ja kaverilla taisi olla joku 40L reppu. Kahden päivän retkellä reput painoivat 10-15kg (toim. huom. ei löydetty kalavaakaa millä punnita ja henkilövaa'asta oli paristot loppu). Olimme kaavailleet retken 3-4 päiväiseksi, mutta toteutunut aika olikin 2 päivää. Tavaran määrä olikin rielusti ylimitoitettu, esim. telttaa ei käytetty ollenkaan.
Repun paino vaikutti painopisteeseen pyörän selässä aika paljon. Iskareiden paineet piti lähes tuplata jotta joku roti säilyi. Ylämäissä huomasi hyvin miten keveä etupää oli. Ainoastaan pitkissä laskuissa viitsi kääntää Talas-ruuvista täydet 160mm joustoa eteen, muuten ajoin keula 130mm:nä.
Satula alkoi painaa pikkuhiljaa takamusta. Loppukiri hiekkatiellä tuntuikin aika tuskalliselta. Olin varma, että tunsin kuinka säämiskän tikkaukset uppoutuivat lihaan. Hartioita reppu ei juurikaan painanut. Päiväretkillä kamaa oli ~8kg (hatusta vedetty): varaosia, kaksi ruokaa, trangiasetti, juomapussi, sade- ja vaihtovaatteita. Päiväretkien reppu tuntui mielyttävän kevyeltä kahden päivän reissun kantamuksiin verrattuna eikä se haitannut ajamista (eikä taluttamista).
Minulla oli jalassa Shimanon M225 kengät, jotka olivat hyvät ajaessa mutta kivikossa taluttamiseen ne eivät olleet kovinkaan ideaaliset. Erityisesti päkiät alkoivat olla aika muhjuna pidempien talutussessioiden jälkeen.
Pyörinä meillä oli paketista otettu Cube Fritzz 09 ja Giant Trance X epämääräisillä osilla. Fritzzistä jäi hyvä maku "sisäänajoreissusta", mitään ongelmia ei ollut ja menoa pehmensi iskarit sekä renkaiden reipas ilmatila. Miinusta tuli yleisestä raskaudesta tasamaalla ja ylämäessä. Alamäissä meno oli vakaata taakasta huolimatta. Kaikenkaikkiaan ensikosketus täysjoustoon oli todella positiivinen kokemus.
Kaikki kamat selvisivät reissusta kiitettävästi, olisi kai pitänyt jättää varasisäkuminkin kämpille, mihin nyt semmosta tarvitsee. Ainoa draama oli, etujarrukaliiperin irronnut pultti. Varaosa ja kasa prikkoja käytiin hakemassa Kilpisjärven huoltoasemalta.
Koko reissun kuvat:
http://pelichio.1g.fi/kuvat/Kilpisj%E4rvi+2009/
Koitin kirjottaa yleiskuvauksen tekemistämme pyöräretkistä. Muisti on saattanut vääristää jo tässä vajaassa kuukaudessa, pitihän kolmen rajan pyykiltä Gappålle oleva reittikin olla "kivan lepposta ylänköä". Kaveri saa korjata, täydentää ja antaa oman näkemyksensä
Ei varmaan ihan kaikenkattava kertomus ollut, kysymyksiä saa esittää.
Kirjanmerkit