Pannaan Rasmus-nallen olinpaikkatiedot kuntoon ja oikeat mömmöt suoniin, niin kirjanpitäjäkin joutuu koville:
http://www.youtube.com/watch?v=3WOhvPcgo50
Pannaan Rasmus-nallen olinpaikkatiedot kuntoon ja oikeat mömmöt suoniin, niin kirjanpitäjäkin joutuu koville:
http://www.youtube.com/watch?v=3WOhvPcgo50
Ekimovin Twitteristä kuuluu jotain pientä uutta.
Käyttäjä X: Sad to read that kind of comments towards AC from someone I used to admire. Every1 knows AC had only Paulinho in this TdF...
Ekimov: i am not agree,he has the all team untill the last day.you relay on media opinion,but i was there inside for 3weeks
Käyttäjä Y: cmon eki, the 'team" was Lance and he pushed AC out of the team. The team wanted Lance to win and AC had to run for himself.
Ekimov: bullshit!
https://twitter.com/ammattipyoraily
Tuo oli kyllä mahtavaa taistelua! Olin juuri aloittanut uudessa työpaikassa ja istuin toimistolla tekemässä hommia, ja pidin joka päivän pienen tauon kun katsoin Touria, ja Rasmussenin taistelu Contadorin kanssa oli kyllä suurta herkkua. Ehkä antipatiani Contadoria vastaan ovat juuri kyseiseltä Tourilta kun niin halusin että Rasmussen voittaisi koko kisan.
Vetooo... Hyviä kommentteja Ekimovilta. Itsekin uskon median vääristäneen asioita, ja ehkä Lance, joka tuntee median tavat, ja osaa hyödyntää niitä, ei paljon epäillyt pistää vielä lisää vettä myllyyn jotta näkyvyys olisi taattu.
Joka tapauksessa Tourin jälkeen tunnut pieni antiklimax, eikä oikein omankaan fillarin ulkoiluttaminen juuri tällä hetkellä hirveästi nappaa.
Tai ehka media kertoo ihan totuudenmukaista tarinaa?
Sokeakin naki otsallaan kun Lancea vedettiin Contadorilta karkuun siella sivutuulessa ja sitten oltiin naama norsun @#$ulla kun Contador juotti omaa laaketta Arcaliksella. Muistaakseni Lance loihi lausumaan ennen Touria, etta Arcaliksella katsotaan kuka on kapteeni, mutta kun lopputulos ei miellyttanyt, niin alkoi haukkuminen niin Lancen, Bruyneelin kuin Levinkin suunnalta (Kuulin nama ihan omin korvin Versuksen lahetyksessa).
Ja Conta nakyi olevan Astanan ulkopuolisessa satsiohjelmassa. Saa nahda uskaltaako enaa doupata tohon malliin ja jos uskaltaa, niin tuleeko kary.
6.7 WTF/kg
L'Equipe'n mukaan Contador on hylännyt Astanan tekemän monivuotisen jatkosopimustarjouksen (arvoltaan 4 miljoonaa euroa per vuosi) ja aikoo jättää kazakkitallin.
http://www.lequipe.fr/Cyclisme/breve...-l-equipe.html
vetooo muokkasi tätä : 31.07.2009 at 11.42
https://twitter.com/ammattipyoraily
Kauanhan sulla pysyikin mopo käsissä.
Lanceahan toki vedettiin karkuun monelta muultakin kuin AC:lta. Jos ja kun tallilla on ollut tieto AC:n suvereenista kunnosta ei tuo veto ollut käytännössä AC:lta pois, vaan sitä pystyi käyttämään mm. toisen podium paikan tavoitteluun.
Tuolla 3-etapilla mm. Wiggins ja F.Schleck jäi Lancesta sen 41s. Lopputuloksissahan Wiggins hävis 40s ja F.Schleck 37s lancelle. Ihan hyvin hyödynnetty tilanne AC:n vastaisen salaliiton ohella.![]()
Toivotaan todella että Contalla on sen verran järkeä päässä että ei jää Astanaan, vaikka neljä milliä vuodessa lienee korkeimpia pyöräilyssä koskaan maksettuja palkkoja.
Sinällään en usko mihinkään lehtitietoihin niin kauan kun tilanne on näin ylikuumentunut. Syyskuussa sitten.
Tässä pitää kuitenkin muistaa se, että eikö Rasmussen saavuttanut eron Albertoon jossain "onnekkaassa" irtiotossa? Pääjoukko/ennakkosuosikit eivät pitäneet Rasmussenia vakavana uhkana kokonaiskisan kannalta, vaan ennemminkin hänen piti olla mäkipaidan tavoittelija ja antoivat ryhmän karata liian pitkälle. Pointti on siis se, että ensi vuonna Rasmussen ei varmasti tule saamaan minuutteja ilmaiseksi. Kovin haaste seuraavina vuosina ei tule Rasmussenin suunnalta, syinä heikko aika-ajo ja se että oli parikin vuotta sitten ainoastaan tasavertainen mäkimies AC:n kanssa, nythän Alberto on kehittynyt siitä entisestään.
Aivan mahdotonta vääntöä tosiaan tuo Rasmun ja Contan matsi... ei tuohon malliin kukaan tosiaankaan rykinyt 09tourilla... olisiko se osoitus dopingvalvonnan parantumisesta...
Hannes polkee - kunnes halkee.
AIKATIETOJA CONTADORIN JA RASMUSSENIN VUODEN 2007 RANSKAN YMPÄRIAJOSTA
PHP-koodi:
ILMAN HYVITYSSEKUNTEJA!
AC MR
prologi 0.00 0.41 (0.41 sekuntia AC:tä huonompi)
1.-7. 0.00 0.00
8. 3.31 0.00
9. 0.00 0.02
10.-12. 0.00 0.00
13. 0.00 0.37
14. 0.00 0.00
15. 0.00 0.00
16. 0.35 0.00
---- ----
4.06 1.20
AC MR
2.46 0.00
Ilman hyvityssekunteja Rasmussen
oli 16. etapin jälkeen Contadoria
+ 2.46 edellä.
ILMAN HYVITYSSEKUNTEJA JA MR:N 8. ETAPPIA!
AC MR
0.35 1.20
---- ----
0.00 0.45
Ilman hyvityssekunteja ja Rasmussenin
8. etapin suoritusta Contador olisi ollut
Rasmussenia 45 sekuntia edellä.
HYVITYSSEKUNNIT PROLOGI - 16. ETAPPI!
AC MR
8. 0.00 0.20
14. 0.20 0.12
16. 0.08 0.20
---- ----
0.28 0.52
---- ----
0.00 0.24
Rasmussen keräsi 24 hyvityssekuntia
enemmän kuin Contador.
ILMAN MR:N 8. ETAPPIA, MUTTA HYVITYSSEKNNIT MUKANA!
AC MR
0.00 0.45
-0.24 (hyvityssekunnit)
---- ----
0.00 0.21
Hyvityssekuntien kanssa, mutta ilman
Rasmussenin 8. etapin suoritusta,
Contador olisi ollut Rasmussenia edellä
21 sekuntia 16. etapin jälkeen.
vetooo muokkasi tätä : 31.07.2009 at 13.00
https://twitter.com/ammattipyoraily
Aikoja Plateau de Beille'ltä Ranskan ympäriajosta vuosilta 2004 ja 2007.
2004
Lance Armstrong 44.20 (20,30 km/h)
Ivan Basso -sama-
2007
Alberto Contador 42.54 (20,97 km/h)
Michael Rasmussen -sama-
Jotkut saattavat muistaa vuosien 2004 ja 2007 etapit, jolloin ajettiin Plateau de Beille'n maalimäki. Kyllähän nuo vuoden 2007 ajat Contador / Rasmussen -kaksikolta ovat sitä luokkaa, että oikein saa täällä ruudun takana haukkomaan happea. Armstrong ja Basso ajoivat kuitenkin vuonna 2004 erittäin kovaa, mutta silti häviävät Plateau de Beille'n ajassa 1.26 AC/MR-duolle.
Tietoja tästä Plateau de Beillen noususta: Kokonaispituus 15,8 km, keskijyrkkyys 7,8 %. Jouduin tekemään, niin että aloitin ajanoton vasta 15 km -kyltin kohdalta ja näin ensimmäiset 800 metriä jäävät ajanotosta pois. No, siinä on melkein juuri nämä 800 metriä huomattavasti helpompaa kavuttavaa.
Plateau de Beille'stä jätetään 800 metriä pois ja otetaan matkaksi 15 km, niin tiedot ovat seuraavat: pituus 15 km, lähtökorkeus 587 m, maalikorkeus 1790 m, korkeusero 1203 m, keskijyrkkyys 8,02 %.
https://twitter.com/ammattipyoraily
Contador hylkäsi Astanan jatkosopimustarjouksen
Ranskan ympäriajon kaksinkertainen voittaja Alberto Contador on hylännyt Astanan tekemän jatkosopimustarjouksen ja haluaa lähteä kazakkitallista tämän kauden jälkeen, sano. Alberton veli ja agentti Fran Contador perjantaina.
Astana oli tehnyt ajajalle peräti 16 miljoonan euron arvoisen tarjouksen jatkaa tallissa seuraavat neljä vuotta, mutta espanjalainen torjui ehdotuksen, totesi Fran Contador ranskalaiselle urheilulehti L'Equipelle.
Contadorin nykyinen pesti Astanassa on voimassa ensi vuoden loppuun.
- Ilmoitin, että olemme kieltäytyneet tarjouksesta ja Alberton tulevaisuus ei ole kiinni rahasta. Sanoin, että katsomme nyt rauhassa hänen tulevaisuuttaan ja katsomme näitä asioita myöhemmin, Fran jatkoi.
Contador voitti tämänvuotisen Ranskan ympäriajon, mutta kilpailusta tekivät vaikean jäiset henkilökohtaiset suhteet joukkuetoveri Lance Armstrongiin. LA siirtyy tämän kauden jälkeen jenkkitaustaiseen RadioShack-talliin.
- Tällä kaudella tallissa oli useita eri kuppikuntia. Johan Bruyneel oli yhdellä puolella, kazakkitahot toisella puolella ja Alberto näiden kahden välissä tietämättä mitä tallissa oikein tapahtuu, Fran kertoi.
- Meillä ei ole mitään kazakkeja vastaan, päinvastoin, mutta nyt meidän on vakavasti pohdittava Alberton jatkokuvioita. Asiat ovat meille liian monimutkaiset tällä hetkellä jatkaaksemme tällaisissa olosuhteissa. Me täytyy nyt vain löytää ratkaisu tähän Alberton vuoden voimassa olevaan Astana-sopimukseen, jotta se saadaan purettua, Alberton veli Fran päätti.
Reuters
* * * * *
Omia ajatuksiani tästä Contadorin ratkaisusta
- Aivan oikea ratkaisu Contadorilta olla allekirjoittamatta jatkopahvia Astana-tallin kanssa.
- Tärkeinpänä syynä se, että hän turvaa täysin oman tulevaisuutensa kaikin mahdollisin näkökulmin ajateltuna.
- 4-vuotinen ja 16 miljoonan euron arvoinen tarjous oli aivan ennennäkemätön pyöräilyn historiassa.
- Contador ajattelee omaa parastaan, eikä pelkkä raha kiinnosta häntä. Looginen päätös.
- Contador saa ratkaisullaan huomattavasti lisäaikaa pohtia syksyn kinkkistä työnantajavalintaansa.
- Contadorin päätös tietänee sitä, että Astanan nykyisestä 17 ei-kazakkipolkijasta kukaan ei jatka tallissa.
- Contadorilla on tämän ratkaisun jälkeen käytännössä kaksi eri vaihtoehtoa uudeksi talliksi: Caisse ja Garmin.
- Contadorin kolme uskollisinta tallitoveria Paulinho, Noval ja Hernandez menevät sinne mhin AC:kin.
- Astana-tallille tämä uutiset ovat melkeinpä kuolinisku. Voidaan olla jo nyt varmoja, ettei Astana saa Tour-kutsua.
vetooo muokkasi tätä : 31.07.2009 at 13.46
https://twitter.com/ammattipyoraily
Alberto Contadorin sijoitukset etappikilpailujen kokonaiskisassa vuodesta 2007 lähtien
2007
1. Pariisi-Nizza
1. Castillan ja Leonin ympäriajo
1. Ranskan ympäriajo
6. Dauphine Libere
14. Baskimaan ympäriajo
40. Valencian ympäriajo
2008
1. Castillan ja Leonin ympäriajo
1. Baskimaan ympäriajo
1. Italian ympäriajo
1. Espanjan ympäriajo
3. Murcian ympäriajo
2009
1. Algarven ympäriajo
1. Baskimaan ympäriajo
1. Ranskan ympäriajo
2. Castillan ja Leonin ympäriajo
3. Dauphine Libere
4. Pariisi-Nizza
Etappivoitot vuodesta 2007 lähtien
2007
Valencian ympäriajo, etappi 4.
Pariisi-Nizza, etapit 4. ja 7.
Castillan ja Leonin ympäriajo, etappi 4.
Ranskan ympäriajo, etappi 14.
2008
Castillan ja Leonin ympäriajo, etapit 1. ja 4.
Baskimaan ympäriajo, etapit 1. ja 6.
Espanjan ympäriajo, etapit 13. ja 14.
2009
Algarven ympäriajo, etappi 4.
Pariisi-Nizza, etapit 1. ja 6.
Castillan ja Leonin ympäriajo, etapit 1. ja 4.
Baskimaan ympäriajo, etapit 3. ja 6.
Espanjan mestaruuskilpailut, aika-ajo
Ranskan ympäriajo, etapit 15. ja 18.
https://twitter.com/ammattipyoraily
Juu tokitoki. Että se olikin Bruyneelin uber-taktikointia? Tiesikö Bruyneel noi erot jo kolmannella etapilla? Kun toistakymmentä jätkää jauhaa hyvää systeemiä ja ero kasvaa, niin miksi pitää laittaa omat miehet vielä keulille varsinkin kun on sovittu että mennään yhtä matkaa Arcalikseen saakka.
Ja Contadorille oltiin kärmeissään Arcaliksella?
Ehkä mä en vain ymmärrä kilpapyöräilyä, mutta onneksi tältä foorumilta löytyy apu.
6.7 WTF/kg
Se on ihan hyvä taktiikka vetää eroa kilpakumppaneihin aina kun sen riskeittä voi tehdä, ei välttämättä tarvi mennä se kuvion mukaan mitä lehdistä on luettavissa. Ja sitten kun kahtoo mitä tuolla pätkällä tapahtui niin ero rupesi kasvamaan kun Astanan tuli remmiin mukaan, sehän putosi välillä jo 20s pintaan. Siinä mun tekstissä oli kaksi lausetta jotka terävä poika voisi yhdistää kokonaisuudeksi, siitä tulee ihan selkeä kuvio. Toki tuo taktiikka on yhtä spekulatiivinen kuin muutkin, mutta sisältää vähemmän paranoideja salaliittoteorioita.
Ota ihan rennosti, sinä oot amerikkavastaissa maassa, isot pojat voi juksata sut mukaan Lance-vastaiseen propagandaan.
16 miljoonaa on paljon oli valuutta kumpaa laatua tahansa.
Tarjous kertoo sen mikä minusta oli fakta jo TdF09 ekasta aika-ajosta alkaen; AC on todella paljon edellä kilpakumppaneitaan. Tarjous antaa referenssin myös sille mitä ensi kaudella odotetaan tapahtuvan... jälki voi olla murhaavaa kun AC pääsee ajamaan laadukkaassa tallissa joka ajaa hänelle.
Toisaalta 16milliä on erittäin hyvin tarjottu ja jos puhutaan rahasta, ja siitähän nyt puhutaan, niin ihme on jos AC saa tehtyä paremman diilin. Epsanjasta ei vain löydy kapitaalia kuten kazakkien öljykaivosta... mutta kuinka paljo on tarpeeksi? No eihän AC:n kokoinen mies paljon "syö"... tosin hän liikkuu "aika paljon"...
Hieno ratkaisu AC:ltä, ensi kaudella loppuu arvuuttelu siitä kuka on kunkku-pro... toivotaan että aziallinen talli löytyy... tarkkana pitää olla tässäkin toiminnassa...
Hannes polkee - kunnes halkee.
Tässä nippelitietoja Tourin 15. etapilta vuodelta 2007, jolloin Contador ja Rasmussen esittelivät pyöräily-yleisölle mukavaa seurattavaa.
15. etapin päätösnousu, Col de Peyresourde, 9,7 km, 7,8 %
Contador hyökkää 0:00.
Contador ja Rasmussen 1 km jäljellä -kyltillä 1:52.
Contador ja Rasmussen Col de Peyresourden huipulla 4:35.
Evans, Leipheimer, Sastre ja kumppanit huipulla 5:16 (+ 0.41).
AC:n ja MR:n prosentuaalinen vauhtiero muihin 12,9 %.
Contador ja Rasmussen käyttivät aikaa Col de Peyresourden viimeiseen kilometriin 2:43 (22,08 km/h).
Tasaisen vauhdin mukaan (22,08 km/h) Contador hyökkäsi ensimmäisen kerran 1,678 km ennen huippua.
Muut tulivat oletetun 1,678 km matkan keskinopeudella 19,11 km/h eli n. 2 km/h AC:tä ja MR:ää hitaammin.
Contador hyökkäsi 6 kertaa ja iskujen kesto oli yhteensä 1:47.
AC ja MR ajoivat Peyresoudella irti muista 4:35.
Contador hyökkäsi siis prosentuaalisesti 38,9 % siitä ajasta, jonka AC ja MR ajoivat irti muista.
Contador ja Rasmussen käyttivät Col de Peyresourden viimeiseen 8,5 km aikaa 24:05 (21,17 km/h).
Contador ja Rasmussen tulivat Col de Peyresourden huipulta etapin maaliin (11,5 km) aikaan 11:30 (60,00 km/h).
vetooo muokkasi tätä : 02.08.2009 at 00.36
https://twitter.com/ammattipyoraily
Ei kai Astanan tarjousta kovin vakavasti kannata ottaa, kun nykyisetkin palkat olivat keväällä maksamatta.
Niin no,parhaat suomalaiset NHL pelaajat taitaa siinä 5 miljoonaa/kausi tienata, koivulla taisi tippua palkka miljoonaan tai johonkin kun meni ducksiin.
Jutun juju on vaan siinä, että NHL on liiketoimintaa jossa palkanmaksaja ainakin yleensä tienaa itsekin suoraa voittoa. Se, paljonko Quick Stepin laminaattimyynti nousee tai Astanan ja Kazakstanin tunnettavuus kasvaa ei ole ihan suoraan mitattavissa
Mercantone Unon myynti kyllä aikanaan pomppasi pilviin muutamassa vuodessa.
Jos verrataan muihin ammatiurheilijoihin, niin toki. Jos taas tavallisiin ihmisiin, niin eipä oikeastaan. NHL -pelaajien palkat ovat järjettömiä. Joka tapauksessa täytyy muistaa, että pyöräilijän palkka muodostuu kolmesta osasta: peruspalkka tallilta, voitto- ja starttirahat sekä henkilökohtaiset sponssit.
Ennen wanhaan oli vain tuo keskimmäinen osuus. Kierrettiin kisoja, ja yritettiin aina voittaa, rahan toivossa. Rahat jaettiin koko joukkueen kesken, joten hirveitä summia niistä ei tullut. Tätä kompensoitiin ajamalla kortteliralleja, joista varsinkin Tourin jälkeisellä viikolla saattoi saada vuoden palkan pelkästä paikalle saapumisesta. Samoin uudemmat ja pienemmät kisat houkuttelivat huippuammattilaisia näillä starttirahoilla.
Kun Kelme meni nurin, ja Communidad Valenciallakin oli palkanmaksuongemia, Valverde joutui hankkimaan palkkarahoja joukkueelle tällä tavalla. Olenkin joskus miettinyt, että antoivatko muut tallit hänen voittaa noita pikkukisoja juuri sen takia. Ei meinaan olisi ensimmäinen kerta, että autetaan miestä mäessä näin.
Minipalkkajärjestelmä ei taida olla kuin 10-20 vuotta vanha. Sitä ennen ei aloitteleva kuski välttämättä saanut palkkaa ollenkaan.
Ymmärtääkseni nämä henkilökohtaiset endorsement -sopimukset ovat nekin uusi ilmiö, ainakin siinä mittakaavassa, mitä ne parhaimmilla kuskeilla nykyisin ovat. LA lienee tässä ehdoton ykkönen, joskin huippuvuosinaan Ullrich pääsi hyvin lähelle.
Kyllähän pyöräilijöistä ainakin LA on jonain vuotena tienannut aika kohtuullisesti. :-)
http://www.forbes.com/lists/2005/53/9IR3.html
Tuo luku lienee peruspalkka+voitot+endorsements. Mistä peruspalkan osuus voi jäädä alle kolmanneksen. Vastaavasti Contadorin 4m€ vuosipalkan päälle voi laskea ainakin toisen mokoman noita voittoja, starttirahoja, esiintymispalkkioita, mainossopimuksia, action figyyrejä, t-paitoja, suojelurahoja, asekauppoja, jne.
Vähänkin maailmanlaajuisesti isomman lajin supertähdet tienaavat moninkertaisesti enemmän mitä vuotuinen tallin maksama peruspalkka on. Mielestäni tästä syystä urheilijoiden palkkojen vertaileminen on hieman... ööh... hyödytöntä. Esimerkiksi jalkapallon puolella David Beckhamin tienaamat sponssitulot ovat käsittämättömän kovat verrattuna hänen seurajoukkueensa makasmaan perusfyrkkaan. Pyöräily on lopulta joukkueurheilua, eikä esimerkiksi golffari Tiger Woodsia voida mitenkään vertailla joukkuelajien urheilijoihin.
Kyllähän näitä peruspalkkoja voi tietenkin vertailla keskenään ja siinä Alberto Contadorille tarjottu 4 miljoonan euron vuosipalkka on pyöräilyssä äärettömä iso summa. Joku voi vailasta tarkemmin, mutta en usko kovinkaan monen pyöräilijän yltäneen miljoonatienesteille vuoden aikana pelkästään tällä peruspalkalla (kaikki bonukset etc. jätetty huomioimatta). Alejandro Valverde oli ainakin vuosi pari sitten parhaiten ansaitseva pyöräilijä. Caisse d'Epargne maksoi Pitille miljoonaliksaa.
Contador on varmasti jo tällä kaudella ansainnut millikerhoon oikeuttavat summat. Entä sitten muut? Lähelle miljoonaa euroa per vuosi yltävää varmasti myös Tom Boonen. Mututuntumalla sanoisin Contadorin, Valverden ja Boonenin tienaavan parhaiten tällä kaudella pelkällä peruspalkalla mitattuna. Jan Ullrich tienasi aktiiviurallaan varmasti millin per kausi ja tietenkin myös Lance Armstrong.
Eli vielä selvennykseksi: minulla ei ole mitään todisteita esittämilleni arvioille.
https://twitter.com/ammattipyoraily
Nyt voidaankin alottaa spekulaatiot AC:n tulevasta tallista. Tässä onkin jo tullut esille, että lähes varmasti se tulee olemaan Caisse tai Garmin. Voisi helposti kuvitella, että jatkossakin AC:n päätähtäin on Gran Toureissa, joten päätökseen vaikuttanee ratkaisevasti kumpi edellä mainituista talleista voi mahdollistaa paremmat resurssit suuriin ympäriajoihin. Luultavasti nykyisissä olomuodoissaan Caisse lie näistä luontevampi vaihtoehto?
Toisaalta onko jenkkitalli halukas muuttamaan omaa rosteriaan enemmän ulkomaalaispohjaiseksi, jotta Alberto saa mukaan haluamansa apuajajat? Voisi kuvitella että olipa talli kumpi tahansa, tulee siihen AC:n mukana kohtalainen liuta myös muita uusia tulokkaita.
Minusta ainakin on Caisse on ihan selkeä valinta. Espanjalaistiimi ja ei heillä ole oikein kunnon kapteenia Gran Toureihin, Valverde ehkä mutta miehellä on vähän ongelmia Italiassa, enkä usko että Valverde ikinä voittaa GT:tä, ainakaan Touria. Mies on parempi viikon mittaisissa ja yhden päivän kisoissa.
Ja Garminissa on jo Wiggins ja Vandevelde.
Näinhän tämä AC:n kuvio taitaa mennä. Tallivaihtoehtoja näyttää olevan tällä hetkellä ainoastaan kaksi: Caisse ja Garmin. Hyvin vaikea sanoa, kumpi tarjoaa paremmat eväät Contadorille taistella ison ympäriajon voitosta. Molemmilla on omat hyvät puolensa ja niitä onkin käyty tässä ketjussa jonkin verran läpi.
Garminilta nousi ainakin minulle yksi selkeä asia esiin tässä viikonlopun aikana, kun selailin pyöräilysivustoja. Kesäkuun lopussa huhuttu Contadorin siirto Garminiin oli tai ei ollut lähellä, mutta silloin jenkkitallin sporttipäällikkö Jonathan Vaugters totesi, että hän ei tee yhtään lisähankintaa kysymättä tallin arvoasteikossa ylimpänä olevalta ajajalta mielipidettä. Tuolloin Garminin ykkösajajan titteliä piti hallussaan Christian Vandevelde.
Tämä Vaughtersin kommentti vähän ennen Ranskan ympäriajon alkua herättää minussa sellaisia ajatuksia, että Garminissa toimitaan todellakin ainakin lähtökohtaisesti vain ja ainoastaan yhdelle ajajalle. Tilanteen muuttuessa, kuten Tourissa, hierarkia muuttuu. Kapteeniksi nimetyn Vandevelden paikan otti oikestaan jo heti kättelyssä Bradley Wiggins ja näin saumattomalla yhteispelillä Garmin nosti kolminkertaisen olympiavoittajan yhteiskisan neloseksi.
Garminilla ei siis ole odotettavissa minkäänlaista astanamaista valtakamppailua, mikäli Contador siirtyy yhdysvaltalaisjoukkueeseen. Hän tuo mukaanaan Sergio Paulinhon ja Benjamin Novalin samassa paketissa Astanasta. Contadorille on luvassa myös erittäin hyvää tempo-tasamaatukea David Millarin ja David Zabriskien toimesta. Vandevelde ja Wiggins tulikin tuossa jo esiteltyä. Ehkä tähän valtakamppailuun palatakseni, Wiggo voisi tuntea pientä epäluuloa AC:n tulosta, ja se heittääkin sen ainoan pienen kysymysmerkin espanjalaisen siirrolle Garminiin.
https://twitter.com/ammattipyoraily
Miksi ei saa ?Voidaan olla jo nyt varmoja, ettei Astana saa Tour-kutsua.
Muistaakseni JB:n firmalla on Pro-tour lisenssi , mutta taisi olla että Astana sai lisenssin myös. (Muistaakseni se arvottiin joulukuussa 07)
Rahasta homma ei ilmeisesti jää kiinni.
Ok puolet tallista lähtee , mikä tarkoittaa että paljon on matkaa budjettiin jäljellä ja noin 8-10 miljoonaa on budjettia ensi vuodeksi jäljellä. (Ainakin , luoja tietää paljonko öljyä pumpataan tähän projektiin. Vino on sanonut että 3-4 vuodeksi fyrkkaa on varastossa.)
Vertaus: Normitallin vuosibudjetti on n. 6-7m.
Astana voi ostaa melkein kenet haluaa, jos ja vain jos he suostuvat liittymään talliin.
Joo. Ainoita faktoja mitä on, on UCI:n minimipalkkasäännöt, erilaiset julkiset tiedot starbojen palkoista sekä hajanaiset lausunnot sieltä täältä. Esim Kellu on sanonut ansaitsevansa saman kuin insinööri-ikätoverinsa.
Peruspalkkojen vertailu on ok pyöräilijöiden välillä. Lajien välillä vertailu on mahdotonta, pois lukien ehkä kaikkein rikkaimmat. Heidän kohdallaan vaikuttaa enemmän mediaseksikkyys kuin laji. Kournikovan kumulatiiviset ansiot lienevät yli kaikkien pyöräilijöiden pl LA ja JU. Ja millä avuilla!
Tuo mainintasi Valverden korkeasta palkasta nosti pienen pelon puseroon: onko Caissella varaa palkata kaksi miljoonaluokan kuskia?
Jotenkin Wigginsin ilmoitukset Tourille panostamisesta täysin sotisi Contadorin tuloa vastaan. Contadorin leiristähän on ilmoitettu, että hän haluaa joukkueeseen jossa saa täyden tuen joukkueeltaan. Se hankaloittaisi näin Wiggon podium taistelua, jos hän toimisi Contadorin luutnanttina.
Wigginsiä sen enempää tuntematta luulisi hänen olevan hieman Contadorin tuloa vastaan edellä pohdituista syistä. Sitten on joukkuehenki kysymys mitä mieltä ovat Millar, Zabriskie, Vandevelde jos heidän uuden kapteeninsa ja ilmeisen pidetyn kaverinsa paikan tulee ja ottaa hiljainen Espanjalainen.
Jossain puhuttiin myös onko kovan doping kurin Garmin valmis ottamaan Contadoria hänen Puerto linkityksensä takia, mutta en usko tämän vaikuttavan yhtään onhan heillä kärähtänyt Millar ryhmässään.
Voisin myös spekuloida onko Garmin tarpeeksi vahva joukkue tarjoamaan mahdollisuuden Albertolle voittaa GT. Näen kyllä varmasti monen muun tavoin jo nykyisen Garminin ryhmän tarpeeksi tasokkaana tähän. Tietenkin kun pakettiratkaisussa tulee myös Paulinho ja Novel mukana niin se vain vahvistaa joukkuetta kuin joukkuetta. Joukkuetempo ryhmällä Contador, Wiggins, Vandevelde, Millar, Zabriskie, Paulinho, Farrar, Hasjedal, Noval onnistuu varmasti aivan kärkivauhtia. Ei myöskään tasamaa tai vuoristo tee tiukkaa ottaen huomioon Contadorin omat avut vuorilla.
Täytyy sanoa että on Contadorin ensi kauden osoite kumpi vain esillä olleista(Caisse d'Epargne, Garmin-Slipstream) löytyy häneltä joukkue joka pystyy tukemaan häntä tarvittavissa määrin kolmen viikon ympäriajon voittamiseen. Tosin ainahan on mahdollisuus, että joku vetäisee ässän hihastaan ja Contador siirtyy johonkin toiseen joukkueeseen kuin spekuloidut.
Kirjanmerkit