HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 4 / 21 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 14 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 602

Aihe: Reba aiheuttaa harmaita hiuksia

  1. Reba SL

    Hmm. Tuntuu olevan Reba SL:n säätäminen haasteellista. Aika tarkaan saa lukea ohjeet & palstat läpi että tietää mitä tekee. En ole vielä saanut omaani aivan kohdalleen, se on herkkä mutta käyttää helpohkosti koko joustomatkansakin. Toisaalta se tuntuu hakkaavan käsille pidemmissä laskuissa jossa on vaihtelevasti röykkyä, liekö liian hitaalla vaimennuksella ja keula "pakkaantuu".

    Floodgaten säätö ei tuntunu ongelmalta, kiersin sitä kiinni (keula lukittuna) kunnes keula tuntui joustavan "sopivasti" lukittuna, eli poimivan pahimmat ryskäytykset.

    Kun noita paineita asetetaan, lienee aika tärkeää hakea tosiaan ohjeiden mukaan se sägi ensin kohdalleen ja säätää sitten negapaineet sopivaksi. Pluspaineet säätää sägin, ja miinuspaineet säätää jousen herkkyyden. Jos negapaineet on paljon kovemmat kuin pluspaineet, keula alkaa imeä itseään kasaan.

    Paineiden määrä riippuu kuljettajan painosta, ajotottumuksista ja fillarin geometriasta. Varmasti saa pitää enemmän painetta jos pyörää ajetaan "tangon päältä" kuin jos sitä ajetaan satulasta.

    Negasäiliöstä tuli viimekertaisella säädöllä öljyä ulos hitusen, se lienee vain ilmajousen voiteluun käytettyä 15W voiteluöljyä eikä liene vaarallista?

  2. #92
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Ei ole vaarallista. Miinuspaine vaikuttaa sitten myös tuohon sägiin. Lähtökohtana kannattaa kokeille vaikka seuraavaa: katsot ohjeista painoisellesi sousituspaineet ja vähennät siitä esim 10 psi:tä. sitten säädä miinuspuolelle painetta sen verran, että sägi on sopiva. Jos käyttää liikaa/liian vähän joustomatkaa niin säädä plus painetta. Paluuvaimennus sopivaksi, ettei keula pakkaannu, tai muuten mieleiseksi. Sen jälkeen vasta säätämään floodgatea.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  3. #93
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jukra Katso viesti
    About viikon välein olen katsellut, välillä useamminkin kun on tuntunut että nyt on vähentynyt taas.
    Miksi paineet pitää tarkastaa noin usein? Omassa Torassa riittää kun pari-kolme kertaa kesässä tarkastaa paineet. Ja sama täpärin Foxissa...

    Tämä Reba -ketju hiukan kiinnostaa, kun huomenna pitäisi tulla Reba Race 29eriin.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  4. #94
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Torpparinmäki, Hki
    Viestit
    104
    Tämä Reba -ketju hiukan kiinnostaa, kun huomenna pitäisi tulla Reba Race 29eriin.
    Sama vika rahikaisella, Reba Racea odotellaan jäykkäperäseen. Toivottavasti huomenna saapuu.

  5. #95
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Minustakin joskus tuntui, ettei Reba pidä paineita. Tarkastelin vähän väliä. Sitten kyllästyin ja en ole talven jäljiltäkään paineisiin kajonnut. Eli ei se tainnut vuotaakkaan. Vähemmän säätämistä, enemmän ajoa!

  6. #96
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    227
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Miksi paineet pitää tarkastaa noin usein?
    Kuten aikaisemmin kerroin, keula on uusi ja on ollut ns. säätövaihe vielä käynnissä - siksi tuota on tullut katseltua aika tiheään.
    Mutta greben sanoin; vähemmän säätöä, enemmän ajoa sillä se korjaantuu!

    (ps kyllä ne paineet tuntuu pysyvän kunhan tosiaan pitää huolen että pistää sen pumpullisen aina takaisin tarkastaessa, varsinkin tuo negatiivipuolen tilavuus on niin nafti että tyhjenee reilusti tarkastusvaiheessa)

  7. #97
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    ps. teeseitse huoltoa pelkääville esim foxcomp (helsinki tai turku) vaihdattaa öljyt ja tarkistaa muutkin osat ~50egellä... helppoa ja suht halpaa
    (varmasti muuallakin on ko. keula huoltoja tms mutta nuo nyt tulivat ensimmäisenä mieleen kun itsekkin foxcomppia suosin )
    (edit ps 2 kerrottakoon siis myös se että oma vm-06 pike 426nen on mukavasti käynyt foxcompin huollossa kerran pari vuodessa )
    pss3 itse suosin silikoni spraytä varsinkin todella kuivilla ja pölyisillä kesäkeleillä tuonne pölytiivisteen suuntaan suihkautettuna ja johan liukuu taas nätisti
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  8. #98
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Tuo RS:n sivuilla oleva Dual Air huoltomanuaali on merkattu 2005-2006 vuodelle, mutta onko Rebaan tullut muutoksia sisäkaluihin 2008 tai 2009? Ainakaan uudempaa manuaalia en löytänyt...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  9. #99
    Liittynyt
    11/2008
    Paikkakunta
    Suur-Kouvola
    Viestit
    166
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tuo RS:n sivuilla oleva Dual Air huoltomanuaali on merkattu 2005-2006 vuodelle, mutta onko Rebaan tullut muutoksia sisäkaluihin 2008 tai 2009? Ainakaan uudempaa manuaalia en löytänyt...

    Tuolla dealers-osastolla näytti olevan 08 sekä 09 tehnical manualit myös:

    http://www.sram.com/_media/pdf/rocks.../TM_MY08_E.pdf
    http://www.sram.com/_media/pdf/rocks.../TM_MY09_E.pdf

  10. #100
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tämä Reba -ketju hiukan kiinnostaa, kun huomenna pitäisi tulla Reba Race 29eriin.
    No niin, nyt on Reba Race 29erin nokalla ja pyörä keveni noin 0.5 kg. Vanha Tora pelasi 15 % sagillä, niin viritin tuohonkin samat 15 % sagia, eli 12 mm. Eli keulan pitäisi joustaa 80 mm...
    Paineet laitoin plus 155 psi ja miinus 140 psi. Katsotaanpa huomenna kuinka pelaa. Hauska nähdä kuinka 29erin käytös muuttuu, kun keula madaltui 20 mm.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  11. #101
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    13
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ketjureaktio Katso viesti
    Negasäiliöstä tuli viimekertaisella säädöllä öljyä ulos hitusen, se lienee vain ilmajousen voiteluun käytettyä 15W voiteluöljyä eikä liene vaarallista?
    Tämä kiinnostaa myös itseäni. Itselläni ensimmäinen joustokeula, jona toimii uusi Reba Sl ja paineita säädettäessä kävi samoin. Ei liene vaarallista?

  12. #102
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.333
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SHole Katso viesti
    Tämä kiinnostaa myös itseäni. Itselläni ensimmäinen joustokeula, jona toimii uusi Reba Sl ja paineita säädettäessä kävi samoin. Ei liene vaarallista?
    Ei vaarallista. Nega-säiliön ilmanlisäykset ja poistot kannattaisi kuitenkin tehdä pyörän ollessa ylösalaisin, näin sieltä ei valu öljyt hukkaan.

  13. #103
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    88

    Koko joustomatka käyttöön?

    Sanokaas gurut mistä voisi johtua kun 100 mm Reba SL ei jousta kuin noin 70 mm?

    Aloin tarkkailemaan joustomatkaa lenkeillä ja vaikka kuinka pudotin painetta niin haarukka ei käynyt koskaan lähellekään pohjassa. No nyt sitten vihdoin kokeilin päästää ḱaikki ilmat pois ja eihän se siltikään joustanut lähellekään pohjaan asti. Jousto pysähtyy kuin seinään siinä 70 mm paikkeilla. Mikäs voisi olla vikana?

  14. #104
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Vaimennusöljyt hulahtanut alajalkaan asti?
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  15. #105
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    88
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Itsok Katso viesti
    Vaimennusöljyt hulahtanut alajalkaan asti?
    Voiko tämä olla syynä jos haarukka kuitenkin toimii muuten hienosti? Mitään vuotojakaan ei ole näkynyt.

    Purkamallahan se kaiketi selviää. Eiköhän se ole jo aika opetella aukaisemaan se...

  16. #106
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Ko. tilanteesta ei näy mitään vuotoja ulkoisesti. Mutta rajoittunut joustomatka viittaa vahvasti siihen, että jotain on mennyt rakenteellisesti rikki tai sitten öljyt on valunut vaimentimesta alajalkaan joka rajoittaa joustomatkan.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  17. #107
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686

    Reba Race ja joustomatka

    Kuinkas pitkiä nuo Reban todelliset joustomatkat ovat?

    Omassa 29er:ssa on nyt 2008 mallinen Reba Race, jonka pitäisi joustaa 80 mm. Lenkin jälken se nippari on yleensä siinä 70 mm huitteissa. Niin jokos se on oikeasti pohjannut, vai onko siellä vielä 10 mm joustoa jäljellä?
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  18. #108
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    88
    Joustomatkahan on varsin helppo kokeilla. Paineet vaan pois niin näkee mihin asti menee. Ei minulla ainakaan mene huollonkaan jälkeen ihan pohjaan asti, sellainen 0,5-1 cm jää putkea näkyviin.

    Jos tuntuu että matka ei riitä, niin ainakina Reba SL:ni joustomatkan kasvattaminen oli varsin helppoa. Yksi muovinpala pois sieltä sisältä, niin joustomatka kasvoi 100 --> 115 mm. Ja tämä siis ihan valmistajan ohjeiden mukaan, ei mikään oma viritys

  19. #109
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    No joo, onhan se helppo kokeilla. En vaan viitsi laskea keulaa tyhjäksi pelkän mittauksen takia.

    Kyllä minulle 80 mm riittää, tarkoituksena on etsiä keulaan se paine, jolla joustomatka hyödynnetään mahdollisimman hyvin, mutta kuitenkin ilman pohjaamisia.

    Ps. Omassa keulassa liukuputkia näkyy 87 mm...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  20. #110
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    16
    Mitähän tässä Reba Racessa on tapahtunut? Siis muuta kuin paluun säätönappi on pudonnut. Pitääkö tälle tehdä jotain? Vuosimallia 09 jos se merkkaa.


  21. #111
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    16
    JJJ: Tarkoitatko noita kiinnitysruuvin juuressa olevia osia? Omasta mielestäni ei ainakaan mitään ole tapahtunut kun vertaa omaan Reconiin, jossa reboundruuvin seutu on aivan saman näköinen.

    PS. Pikalinkku on aika erikoisesti... Vai onko se vain kannattelemassa reboundruuvia?

    EDIT: Ja heti kun katsoi tarkemmin niin näyttäisi että reboundruuvin tiiviste olisi poikki?

  22. #112
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Näyttää, ettei tuon "tiivisteen" kuulukkaan olla koko kierroksella. Reboundruuvi työtäen takaisin paikalleen ja laulu jatkuu.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  23. #113
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Minusta se "katkennut" rengas on vain ja ainoastaan jousilukkona pitämässä reboundnuppia paikoillaan. Eikun nuppi takaisin paikoilleen, voi olla melko jäykkä. Pikulinkku on kieltämättä hieman hassusti, mitä nyt on niitä perinteisesti nähnyt.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  24. #114
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Tuohan onkin näppärä kikka. Joskus olen miettinyt, että pysyykö tuo nupikka paikoillaan ja tuolla pikalinkulla sen putoamisen voisi estää...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  25. #115
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    16
    Joo toi paluuvaimennuksen ruuvi siis oli tippunut ja laitoin sisään ja lähdin ajamaan ja hyvin toimi. Tai ainakin yhtä hyvin kuin ennen.

    Pikalinkku on miten on ja nyt säkällä oli ottanut tuon ruuvin vastaan hyvin.

  26. #116
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    575
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JJJ Katso viesti
    Mitähän tässä Reba Racessa on tapahtunut? Siis muuta kuin paluun säätönappi on pudonnut. Pitääkö tälle tehdä jotain? Vuosimallia 09 jos se merkkaa.
    Ton säätonappi kuuluukin olla irroitettavissa. Sehän toimii SL-mallissa floodgaten säätötyökaluna - eli siinä on siis vartena kuusiokoloavain. (nämäkin tiedot olis tietty löytyny ohjekirjasta)
    Tökkää vaan takas paikoilleen. Ja pikalinkuista, ite tykkään pitää linkkuja tuolla jarrun puolella, niin edessä se mahtuu tuohon alajalan viereen pystyyn.

  27. #117
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Kuinkas pitkiä nuo Reban todelliset joustomatkat ovat?
    Nyt mitattu, 81 mm. Mittaustapa kerrottu tuolla OTB topicissa.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  28. #118
    Liittynyt
    06/2008
    Viestit
    34
    Mulla vuotaa rebasta öljyä floodgaten kautta. Ajossa sitä ei tapahdu, mutta kun pyörän kallistaa maahan, niin öljyä tulee vähän ulos. Lisäksi floodgate vuotaa ilmaa, tai ainakin siltä kuulostaa. Keulan paineet pysyvät silti sisällä. Mikä tässä mahtaa olla vikana?

  29. #119
    BlueStorm Guest
    Näin aiheeseen viitaten: Kuinka lisätään ilmaa/mitä työkaluja tarvitsee kyseiseen hommaan?

    <--- Aloittelija

  30. #120
    Liittynyt
    03/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    41
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti BlueStorm Katso viesti
    Näin aiheeseen viitaten: Kuinka lisätään ilmaa/mitä työkaluja tarvitsee kyseiseen hommaan?
    Iskaripumppu. Ei muuta.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •