HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 14 / 97 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 24 64 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 2881

Aihe: Maastopyöräily Oulussa - MTB Oulu

Seuraa pienissä perjantaipieruissa kirjoitettu avautuminen.

XC on sitä, missä ajellaan vapaavalintaisella vauhdilla vapaavalintaisia polkuja vapaavalintaisella pyörällä siellä missä ne polut sattuu olemaan. Suomessa suomalaisia polkuja ja jos ollaan espanjassa ni ajellaan espanjalaisia polkuja. Äksseetä ajetaan yhtä lailla molemmissa paikoissa vaikka polut on täysin erilaisia. Oulussa sitte oululaisia polkuja. Näissä paikallisissa haastavissa enduromaastoissa näytti joskus jussin alla rossipyörä olevan aavistuksen epicciä nopeempi. Liekö nää sitteki rossipolkuja eikä mitään enturoa?

Deehoo on sitte sitä, missä ajetaan polkuja jossain rinteessä pääasiassa alaspäin ja ylös sitte työnnetään tai mennään konevoimalla. Oliko niitä muita? Ei. Asia selevä.

Tää on kyllä niin hieno keskustelu, että määkin haluan osallistua.

Mäpä löysin viime viikolla oulusta melkein triali-kohdan. Mulle se ainakin oli trialia ku en päässy heti ajamalla läpi, ei oikeille trialimiehille. Useasti yritin enkä päässy. Liekkö ollu sitten syynä ku edessä ei ollu ku 80 mm juustoa ja takana tukevaa rautaa. Pilpasuolla oon kans löytäny vastaavan kohdan, jota ei päässy heti ajamalla. Onko muut löytäny tämmösiä hienoja kohtia, vois käydä joskus ajelemassa näitä?

Asiantuntevalla palstallahan on myös ko. aiheeseen liittyvä ketju.

Eikai sillä ole väliä mitä ajaa ja millä kunhan kampi pyörii.

Voihan Range Roverilla ajaa asfalttirataa ympäri, kuten myös Ferrarilla maastossa. Kummallakin saa ajaa, mutta se missä ko. kamppeet ovat "kotonaan" onkin sitten eriasia.

Nykyään taitaa olla pyöräilyn alalajeja jo niin paljon ettei perässä pysy. Komponentit on kumminkin suurinpiirtein samoja, tietysti hienoja nyansseja löytyy joka suuntaan.
    Lieneeköhän nämä alalajit vaan markkinamiesten kotkotuksia?

Nähtäisköhän me muutaman vuoden sisällä "oulu terrain bike" -josta tulisi järkyttävän iso hitti täälläpäin. Sillä voisi pommittaa Maikkulan kivikoissa ihan täysiä ja Ellinmaan rataa kiertää jarruitta, kun se osaa lukea kuskin ajatukset. Sitten se vielä ehdottelis ohituspaikkoja viikkolenkeillä/kisoissa ja toimis kaiken lisäksi ultimate markettipyöränä, kun siinä olisi tangon päissä kauppakasseille koukut. Ja siltikään se ei painaisi kuin karvan päälle 10kg. Ja kaiken lisäksi sillä vois lähteä 08-lenkeille ja pitää kärkipaikkaa sielläkin.

Joo, tommosen mä haluun!

hmm... Mutta sitten kun se on kaikilla niin ei oo yhtää kivaa, kun ei voi kuolata toisten pyöriä ja kuumotella unelmaspeksien mukasta pyörää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ePa Katso viesti
    Nähtäisköhän me muutaman vuoden sisällä "oulu terrain bike"...
    No höh... nyt sää unohdit inertiaventtiilin tuosta pyörästä. Ei se oo ilman sitä hyvä.

Vaan ohan se niin että speksaaminen ja kuolaaminen on tän lajin suola. Vois olla että itellekki vois joku Giantti eksyä kotia jos nyt uutta olisin laittamassa. Anthem, eiku Trance, eiku Anthem, eiku... Erikoinen värkki kyllä tuo kentunkin postaama Hiilikuitumiininen raami, eikä drko:n postaamissa "raameissakaan" mitään vikaa ollu ku tarkemmin katteli.

Pitänee köyhänä tyytyä ajamaan tolla nykysellä ensin mehut irti miehestä, silläki ku pääsee. Btw... aihetta sivuten, pitäs vissii tänää ajella vähän. Voi vaan mennä sooloiluksi kun aikataulusta ei oo mitää hajuja. Illasta melkempä ennemmin...
    ConD
    #tou mtb team
    Genesis Day One Cross ja Fuel Ex7 ajossa

Lähteekö porukkaa tänään lauantailenkille? Meikä olis ainakin menossa.. klo15

Johan sitä voisi
    www.lauhaa.com/mtbo

No tottakai

prkl.

Hiuksen hienosti myöhästyttiin lähdöstä, mutta eipä hätää. Käytiin kattelemassa uusia polkuja ja pari kivaa pätkää löydettiin, jotka saa sujuvasti integroitua muihinki lenkkeihin mukaan. Lisää vaihtoehtoja siis

ConD: ei OTB:ssä tarvi inertiaventtiiliä korjaamaan jousituksen ominaisuuksia (vajaavaisuutta ).

tpni Guest
    Laittakaapa kuvia tämän päivän reissusta? Ainakin siitä sillanylityksestä

eve Guest
    Joop, kiitos lenkkiseuralle! Oli taas pitkästä aikaa kiva käydä ajeleen, ja menihän se vähän extremeksi, kun sitä siltaa ylitettiin.. onneksi selvittiin kaikki kunnialla ja muutamalla sääskenpistolla

Hei kertokaapas miksi minulla on tuollainen punainen täppä tuossa oikealla?? Kaikki muut tuntuu olevan oikealla tiellä ja minä olen ainoana vissiin käyttäytynyt vähän huonommin...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juide Katso viesti
    Seuraa pienissä perjantaipieruissa kirjoitettu avautuminen.

XC on sitä, missä ajellaan vapaavalintaisella vauhdilla vapaavalintaisia polkuja vapaavalintaisella pyörällä siellä missä ne polut sattuu olemaan. Suomessa suomalaisia polkuja ja jos ollaan espanjassa ni ajellaan espanjalaisia polkuja. Äksseetä ajetaan yhtä lailla molemmissa paikoissa vaikka polut on täysin erilaisia. Oulussa sitte oululaisia polkuja. Näissä paikallisissa haastavissa enduromaastoissa näytti joskus jussin alla rossipyörä olevan aavistuksen epicciä nopeempi. Liekö nää sitteki rossipolkuja eikä mitään enturoa?

Deehoo on sitte sitä, missä ajetaan polkuja jossain rinteessä pääasiassa alaspäin ja ylös sitte työnnetään tai mennään konevoimalla. Oliko niitä muita? Ei. Asia selevä.
    Lähinnä tuossa tarkoitin tuota xc- tai pitäisikö sanoa xco-kisamuotoa, muutenhan loppujen lopuksi vain maastopyöräillään erilaisissa maastossa, jos siis vain harrastellaan. Tuo maaston korkeusvaihtelu vain tuntuu olevan inherenttiä noille radoille. Virpiniemestäkin löytyy seudulle niin epäominaisia kumpuja, joten ratojen suunnittelijat voisivat kommentoida tähän jotakin, kun varmaan ei sattumastakaan ole kyse, että radat löytävät tiensä suoranaiseen vuoristoon paikallisittainkin.

Jumppauskestävyydellähän Oulun polkuja ajelee hikipinnattomasti tosiaan vaikka cx-pyörällä, monelta varmasti jää toki tuo pinnattomuusosuus saavuttamatta, vaikka 'hikipäissään' yrittäisi. Toisilla kunnon kehitys on tietysti eri kehitysasteella on siihen enemmän kuin luonnollinen selitys.

Krossipyöristä puheenollen, ainakin Cuben mielestä kyse on aivan omasta luokastaan, käytännössä näyttäisi olevan ~'joustohybridistä, jossa on cx-renkaat':
    http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/..._id_31093_.htm
    Ylipäätään ilmeisesti juuri Saksassa cross-luokan pyörät ovat suht suosittuja, ovathan ne esim. jousitettuina ja maastojarrukahvoineen kaupunkiajoon paremmin soveltuvia kuin cx-pyörät. Painotietoisille on sitten vielä tietysti oma alaluokkansa, cross road, joka käytännössä siis tarkoittaa fitness-pyöriä: http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/...113_.htm#anker

Tässäpä yön halkomisia. Nykyään halkaistaan hiuksia virtuaaliympäristössä ja ajankohdalle ominainen halonhakkuu jää paitsioon.

Lauantain lenkki vai peräti makkara(npoistotalkoot)

Eilen oli mukava keli ja porukka polkea. Hyvä ja hyvänpituinen lenkki käytiin kuorettamassa. Enemmistöpuoleisesti rasvaa tuli käytettyä, ainakin omakohtaisesti ja toisen täysjoustoilijan toimesta, kun glykogeenivarastoille taidettiin poiketa aina vain välillä.

Pyydettyjä sillanylityskuvia:

Mukavasti tuo menee ihan taluttamallakin, jos ei halua seeäkseillä.
    forlon muokkasi tätä : 05.07.2009 at 14.57

tpni Guest
    Kiitti kuvista!

Oli ensimmäinen kerta isommalla porukalla tuo eilinen ja pahasti oli puutteita mun varustuksessa, loppui tosiaan juominen siinä auramajan kuntopolun kohdalla. Näin paremmaksi ajella omaa tahtia pateniemeen sitä kuntopolkua pitkin. Pitää useammin lähtä nyt lenkille ja ostaa tuo juomasäiliö reppuun.

Kuinka pitkästi ajoitte vielä siitä?

Piru vie siellähän oli perinteiset polut ruskon mäen takaa pistetty hakkuuaukeaksi! Jäi sitten huutilampi kiertämättä... Mutta tulipahan mittariin reipas 60km Oulunsalosta käsin... Teksti-tv oli kunnostautunu eilen ku Torniossa oli oikein Parentsin mestaruuskisat kovalla P:llä
    - Ennen oli lihaksia mutta nykyään roikkuu narut perseestä! -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sampe Katso viesti
    Piru vie siellähän oli perinteiset polut ruskon mäen takaa pistetty hakkuuaukeaksi! Jäi sitten huutilampi kiertämättä...
    Tarkoitatko mitä pätkää? Ollaan päästy siististi päivityskeppejä kierrellen ajaamaan huutilammelta Ruskon suuntaan eilen viimeksi. Onhan se aukea rivon näköinen

Tarkoitan siis sitä linjan alustan pätkää mikä koukkaa pikkulaavun ohi ja luontopolkua pitki Huutilammelle.

siististi päivityskeppejä kierrellen ajaamaan huutilammelta Ruskon suuntaan
    Ruskon mäki eteläpuolelta ylös ja kun polut jatkuun pohjoispuolella niin jo kohta pukkas rivo aukea vastaan. Kiersin sen oikealta, linjaa nyppylä ylös, pätkä hiekkatietä ja linjan toiselta puolelta taas alas... Siellä jo toinen rivo aukea! Siinä luovutin... Eli lähinnä mistä ois päässy sinne laavulle, se on tuttu polku kylllä mistä loppujen lopuksi huutilampea lähestytään mutta oon ajanu sinne aina samaa reittiä (siis aina kerran-kahdesti kesässä ) ja nyt ne perkeleet oli sen turmelleet...
    - Ennen oli lihaksia mutta nykyään roikkuu narut perseestä! -

Kalimeenojallakin oli kaadettu mettää, mutta melko hyvin konekuskit olivat siivonneet jälkensä (risut) pois. Sielläkin oli maisema muuttunut kyllä totaalisesti.

Rusko-tunturin kupeessa oli kyllä päivityskeppejä senkin edestä tyrkyllä. En vieläkään saanut syytä ostaa oranssia X0:a. Toivottavasti siivoaisivat nuokin kepit poies ennemmin kuin tulee kalliiksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tpni Katso viesti
    Kiitti kuvista!

Oli ensimmäinen kerta isommalla porukalla tuo eilinen ja pahasti oli puutteita mun varustuksessa, loppui tosiaan juominen siinä auramajan kuntopolun kohdalla. Näin paremmaksi ajella omaa tahtia pateniemeen sitä kuntopolkua pitkin. Pitää useammin lähtä nyt lenkille ja ostaa tuo juomasäiliö reppuun.

Kuinka pitkästi ajoitte vielä siitä?
    Siitä ajeltiin aina Haapalehdon Shellin kautta Puolivälinkankaalle asti, jossa itse erkanin.

Jos ei halua ottaa selkäreppua, eikä isompi juomapullo riitä, niin sitähän voi ruuvata toisen telineen pyörään kiinni, jos voi. Alkutankkaustakaan ei tietysti kannata unohtaa. Siinä on hyvä huomioida, että mitä kylmempää nestettä juo, sen hitaammin se siirtyy mahalaukusta eteenpäin ja mahdollisesti muuten kuin hien kautta poistettavaksi.

Huomenna näyttäisi olevan taas aivan asiallinen sää lenkille, sopivan viileää, jääpähän hien pukkaaminen vähemmälle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti forlon Katso viesti
    Jos ei halua ottaa selkäreppua, eikä isompi juomapullo riitä, niin sitähän voi ruuvata toisen telineen pyörään kiinni, jos voi. Alkutankkaustakaan ei tietysti kannata unohtaa. Siinä on hyvä huomioida, että mitä kylmempää nestettä juo, sen hitaammin se siirtyy mahalaukusta eteenpäin ja mahdollisesti muuten kuin hien kautta poistettavaksi.

Huomenna näyttäisi olevan taas aivan asiallinen sää lenkille, sopivan viileää, jääpähän hien pukkaaminen vähemmälle.

MielestäNI juomapulloteline+juomapullo kevyehkössä maastopyörässä on aika hölmöä. Pyörän painoa tiputetaan hirveällä nipulla euroja kilon verran alas. Paino nousee takaisin alkupisteeseen, kun lyö sen juomapullon siihen. Jos minä keventäisin pyörää, niin en tekisi sitä sen takia, että pyörä olisi kevyempi palstaspeksailuissa tai muissa oman pyörän kehumiseen liittyvissä asioissa, vaan siksi, että se olisi todellakin kevyempi käsitellä metsässä, enkä pilaisi keveyden suomaa nautintoa parilla ylimääräisellä kilolla rungossa. Mutta helvettiäkös minä tiedän kevyistä pyöristä...tai ylipäänsä mistään...

Joo, iha hyvä ajosää voipi olla illalla, sikälimikäli ei vain tule vettä lisää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SaamiBoy Katso viesti
    MielestäNI juomapulloteline+juomapullo kevyehkössä maastopyörässä on aika hölmöä. Pyörän painoa tiputetaan hirveällä nipulla euroja kilon verran alas. Paino nousee takaisin alkupisteeseen, kun lyö sen juomapullon siihen. Jos minä keventäisin pyörää, niin en tekisi sitä sen takia, että pyörä olisi kevyempi palstaspeksailuissa tai muissa oman pyörän kehumiseen liittyvissä asioissa, vaan siksi, että se olisi todellakin kevyempi käsitellä metsässä, enkä pilaisi keveyden suomaa nautintoa parilla ylimääräisellä kilolla rungossa. Mutta helvettiäkös minä tiedän kevyistä pyöristä...tai ylipäänsä mistään...

Joo, iha hyvä ajosää voipi olla illalla, sikälimikäli ei vain tule vettä lisää.
    Pyörivä massahan se on tärkeintä saada alas, mutta tottahan tuo on, että kyllähän se pyörän liikutteluun vaikuttaa. Ilman reppuakin selkä helposti hikoaa, mutta toisaalta pääsee sitten paremmin tuulettumaan. Miten kisoissa sitten, taitanevat esim. xc-puolella käyttää pulloja. Paras ratkaisuhan varmaan on tehdä tuo esitankkaus ja jättää sitten vaikka pienempi pullo puolilleen. Pitemmille reissuille voi hyvinkin olla järkevämpää ottaa sitten nestereppu selkään, pitäisi testata.
    forlon muokkasi tätä : 06.07.2009 at 14.12

Toivottavasti väki saapuu tänään lenkille hieman kosteasta kelistä huolimatta. Minä olen ainakin menossa.

juupa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JanKar Katso viesti
    Toivottavasti väki saapuu tänään lenkille hieman kosteasta kelistä huolimatta. Minä olen ainakin menossa.
    Vois kyllä ajella pyörällä, en tiä minkä direktiivin mukaisella mut silti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Valtteri Katso viesti
    Oletko nyt aivan varma?

Luen tässä juuri XC-pyöräilemisen pieni määritelmä -taskukirjaa ja olen ymmärtävänänänänänänäni XC-lyhenteen tulevan sanoista CROSS ja COUNTRY. Ei siis mitään mainintaa esim. sanoista HILL, MOUNTAIN, EVEREST, MOUNT, KILIMANJARO, UPHILL tai MARATHON. Toivoisin hieman tarkkuutta näihin polkupyöräkeskusteluihin, sillä joku aloittelija saattaa saada väärää informaatiota ja kiva harrastus sitten lopahtaa siihen.
    Kuten tuossa sanoin, viittasin tuohon kilpailumuotoon. Kilparadoista näyttää vain löytyvän noita korkeusvaihteluita, enkä usko, että se on sattumaa, koska näinkin tasamaisella seudulla esim. Ellinmaan ja Virpiniemen radat sisältävät maastolle muuten epätyypillisiä korkeuseroja.

Kuten tuossa sanoin, viittasin tuohon kilpailumuotoon. Kilparadoista näyttää vain löytyvän noita korkeusvaihteluita, enkä usko, että se on sattumaa, koska näinkin tasamaisella seudulla esim. Ellinmaan ja Virpiniemen radat sisältävät maastolle muuten epätyypillisiä korkeuseroja.

Eikä ole sattumaa, että moottoriajoneuvo_kilpa_radoissa on mutkia reilusti enemmän, mitä vaaditaan siihen että starttipaikka on samalla maali.

khyyllä, eihä siellä edes tihkuta nytten, kyllä sitä lenkille pittää yrittää.

Miten kisoissa sitten, taitanevat esim. xc-puolella käyttää pulloja. Paras ratkaisuhan varmaan on tehdä tuo esitankkaus ja jättää sitten vaikka pienempi pullo puolilleen. Pitemmille reissuille voi hyvinkin olla järkevämpää ottaa sitten nestereppu selkään, pitäisi testata.
    Taitavat xc-koirat vetästä juottopaikalla pari hörppyä pikasesti avustajan antamasta pullosta joka kierroksella. Loput hetkeksi aikaa telineeseen ja sopivassa paikassa taas hörppy ja lopuksi pullo pöpelikköön. Ja seuraavalla kierroksella sama juttu. Ehkä, mistä mä tiiän, emmää mikää xc-ajokoira ole. Ja miksi jättää pullo puolilleen? Eikö se ole sama ottaa samantien vielä pienempi täyteen?

Itse käytän reppua, koska siellä kulkee työkaluja ja esim varagumes mukana jonka voi antaa esimerkiksi lenkillä sellaiselle tyypille jolla ei ole itsellä mukana mitään varusteita joilla ehkäistä lenkin keskeytyminen.. Selkähän siinä repun kanssa hikoaa, mutta hikoaisi se muutenkin, sehän kuuluu urheiluun. Käytiin glykogeenivarastolla tai poltettiin rasvaa eli ei.

Esitankkauskin on tärkeä, mutta itse suosin jälkitankkauksia... Kuten esim Tahkolla onnistuneesti toteutettiin. Seuraavan päivän olo ei kyllä ollut optimaali mihinkään.

Kai sitä ite on ollu vähä vajaa ko on käyttäny reppua tarvikevarastona, ja pulloa juomiseen vaikka repussakin siihen tila olisi.
    Eivaan... kyllähän se ny selkee on että vähänkin pidemmillä matkoilla juomat reppuun. Oma juomapussi nyt vaan on pesemäti talven jäljiltä niin sillä oon tötöilly näin.

Jos tahkokuviakin katsoo niin iso osa sielläkin ajeli reppu selässä. Taisi jopa Kenttukin alentua... vaan... eikai se vissii pärjännykkää kovin hyvin. Varmasti älyiskarilla ja puolikkaalla juomapullolla ois eellä oltu.
    ConD
    #tou mtb team
    Genesis Day One Cross ja Fuel Ex7 ajossa

Hmm...

Tähän vaihtamalla kevenis oma pyörä nelisen kiloa. Kärsis ottaa sen toisenki desin vettä mukaan =)

Taitaa oma valinta tonne Rizen (anteeksi, RZ:n) puoleen kallistua, vaikkei Oulussa sellaista tarviskaan.
    drko muokkasi tätä : 06.07.2009 at 20.51 Syy: kieli oppi virhe
    www.lauhaa.com/mtbo

Taitavat xc-koirat vetästä juottopaikalla pari hörppyä pikasesti avustajan antamasta pullosta joka kierroksella. Loput hetkeksi aikaa telineeseen ja sopivassa paikassa taas hörppy ja lopuksi pullo pöpelikköön. Ja seuraavalla kierroksella sama juttu. Ehkä, mistä mä tiiän, emmää mikää xc-ajokoira ole. Ja miksi jättää pullo puolilleen? Eikö se ole sama ottaa samantien vielä pienempi täyteen?

Itse käytän reppua, koska siellä kulkee työkaluja ja esim varagumes mukana jonka voi antaa esimerkiksi lenkillä sellaiselle tyypille jolla ei ole itsellä mukana mitään varusteita joilla ehkäistä lenkin keskeytyminen.. Selkähän siinä repun kanssa hikoaa, mutta hikoaisi se muutenkin, sehän kuuluu urheiluun. Käytiin glykogeenivarastolla tai poltettiin rasvaa eli ei.

Esitankkauskin on tärkeä, mutta itse suosin jälkitankkauksia... Kuten esim Tahkolla onnistuneesti toteutettiin. Seuraavan päivän olo ei kyllä ollut optimaali mihinkään.
    Noinhan se pitkälti noilla kisakuskeilla taitaa mennä. Tietysti juomapulloja kannattaa ostaa useita kokoja eri tarpeisiin, puoli litraa taitaa aika lailla olla pienin koko.

Tuollaisiin Tahkon tyyppisiin maraton-ajoihin reppu on tietysti paikallaan, kuten noista pitemmistä reissuista mainitsin.

Tulipahan ajettua eilen vähän erilainen etelän lenkki ihan mainiossa säässä ja loppuhuipennuksena pomppivan ilmavan sairaalloisesti Sairaalarinnettä tai ainakin itse tuli sairaalloistuttua siinä ja toki muutamissa muissakin kohdin. Berserkkeily on vain mukavaa (niin kauan kun sen otb:n noissa kohdin onnistuu välttämään).

...ja loppuhuipennuksena pomppivan ilmavan sairaalloisesti Sairaalarinnettä tai ainakin itse tuli sairaalloistuttua siinä ja toki muutamissa muissakin kohdin. Berserkkeily on vain mukavaa (niin kauan kun sen otb:n noissa kohdin onnistuu välttämään).
    Samalla sait säikäytettyä Neiti-een aika pahasti, kun olet koheltanut menemään kuin päätön kana. Muut kuulemma ajoivat kiltisti ja rauhallisesti perässä. Jos haluut kikkailla menemään niin mene yksin ajamaan tai mene Ellinmaan kilpailuihin.

Sen takia oot saanut ajaa yhteislenkeillä kärjessä, kun kukaan ei kestä sitä sun takarenkaassa roikkumista. Yhteislenkeillä ajetaan _yhdessä_, joskus lujempaa ja joskus hiljempaa. "Meidän" lenkeillä yleensä hiljempaa. Jos edelle sattuu menemään hitaampi kuski, niin annetaan hänen ajaa rauhassa, jos haluat ajaa saman pätkän "kovempaa", niin silloin jätät sen verran väliä, että rauhallisempi kuski pääsee alta pois.

PRKL. Sen koheltamisen on syytä loppua! Voin suomentaa tämän Sinulle myös kasvotusten, jos et usko muuten.

Kohta alkaa pinna palamaan.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •