Ajoin harhaan siellä jo kauan ennen loppulaskua...ja tuon loppulaskun laskin tosiaankin erittäin varovaisesti, en halunnut rengasrikkoja kun oli ihan hyvä sijoitus tulossa, eikä selvää uhkaajaa takana. Siinä mäessä kun ei voi kauheasti voittaa, mutta toisaalta voi hävitä aivan kaiken.![]()
https://www.instagram.com/xtranza/
itsehän menin hölmöyttäni kaatumaan (lentämään) ihan suht reippaasta vauhdista siinä loppulaskussa, selvitin kyllä sen mutkan mistä moni oli ulos ajanut, mutta sitä seuraavalla pitkällä suoralla jostain ihmeen syystä sain päähäni alkaa tervehtimään reitin reunalla ollutta henkilöä ja kun taas katseeni sain takaisin pyörän eteen, se olikin jo myöhäistä..etupyörä kai osui johonkin ja pyörä pellolle ite suoraan tietäpitkin jatkaen.. todella nerokas päähänpisto.
eli ainakin omasta kokemuksesta voisin väittää, että se nopeusnäyttö ei ehkä kaikkein turvallisin keksintö olisi siinä kohden (ainakaan kaikille)..![]()
äss muokkasi tätä : 01.07.2009 at 13.53
Näinhän se on!
Muuten noita huippunopeuksia epäilen, joko oma mittari ei pysyny mukana tai sitten muilla heittää. Valutin kuitenkin ilman jarruja aika pitkälle ja huiput tais olla tuolla enintään 50km/h.
Toisaalta siinä tuli vedet siihen malliin silmistä että ei oo ennen tullu ja hiekkatiellä mentiin kuitenkin kovempaa? Maantie pöörällä oon päässy n 80km/h.
Joo suunto ei pysyny mukana mä laskin sen satasta alas![]()
itse kyllä myöskin epäilen noita paljon yli kuudenkympin nopeuksia.
Vähän yli viiskymppiä tuli mulle loppulaskussa ja aika vähillä jarruilla menin.
Hiekkatiellä tuli kovemmat nopeudet. Nekin alle kuuskymmentä.
Voi tietenkin olla että olen vain onneton laskemaan mäkiä. Mutta kyllä tuo reipas viiskymmentäkin siinä kivikkomäessä tuntui aivan hyväntuntuiselta vauhdilta.![]()
Kukaan joka vihaa pyöräilijöitä ei voi olla läpeensä paha!
Kyllä minäkin tykkäsin viime vuonna että klo 5 aikaan ei ollut tungosta. Saa nähdä palaanko ensi vuonna siihen vai lähdenkö viimeisessä lähdössä, pysähdyn huolella joka taukopaikalla, kuvaan maisemat yms ja uin viimeisessä huollossa sekä paistan makkaran. Vaimo sanoi että en kykene viimeisimpään vaihtoehtoon, saa nähdä.
Jos ei pysy muiden mukana niin ainahan voi polkea hitaammin
Näin mullekin kävi eli ennen kuin tarkemmin tutkailin nopeusprofiiliani (GPS sekä Polar) luulin ajaneeni kierroksen huippunopeudet loppulaskussa. Mutta kun katsoin molempien vempeleiden nopeusprofiilit niin loppulaskun huippunopeus oli niukasti alle 5047,5 km/h ja sensijaan hiekkatiellä 2. juottolan jälkeen huippunopeus oli jopa n. 58 km/h
![]()
Epäilenpä ainakin noita GPS:llä saatuja nopeuksia ja vieläpä maastossa... Sen mukaan viime asfalttilenkillä omat huippuni olisi ollut 127km/h![]()
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
Jepjep. Vähän sitä mieltä, että kannattaa tosiaan suhtautua vähän varauksella noihin 55km/h ja siitä ylimeneviin lukemiin "maastossa" ajettuna.
Tullu pommitettua joskus Levin DH radalla niin paljon kuin mäkipyörän välitykset antaa myöden ja vauhtia on ollu vähän reippaat 70km/h. Lisäksi kaukana historiassa talvikelillä Kouvolassa Mielakan hissilinjaa alas ilman jarruja ja polkien, eikä vauhtia silloinkaan ollut, kuin 78km/h ja se pätkä on sentään JYRKKÄ!!
Saa olla aikamoinen sissi joka vetäisee XC pyörällä yli 60km/h vauhdin irtosoraisella hiihtokeskushuoltotiellä. Itsellä ei varmaan enää riittäisi kanttia siihen
Hieno tapahtuma oli kyllä taas kerran! *peukkuja*
Oma aika 4:02 ja sykkeet avg158, max 174.![]()
Itse polin siihen loppulaskuun niin paljon kun ikinä lähtee ja mittari näytti reilut 68km/h
Syy siihen oli siinä, että
A: Paineita oli renkaissa liki 3bar
B: se oli hauskaatai pikemminkin jännää
Minulla maksimit oli 54 km/h, mutta en tiedä missä...
Ehdittekö tutkaileen pyörämerkkien "levinneisyyttä"?
Itselläni pisti silmään Trekkien suuri osuus ja sitten Gary Fisher, Cube ja Commencal. Toisaalta taas Canyonia näkyi nyt yllättävän vähän ja onhan kyllä muitakin merkkejä joita oletin näkeväni siellä enemmän...
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
tuon verran löysin:
suosituin pyörä osallistujien keskuudessa on Trek (20,3 %) ja toiseksi suosituin on Specialized (7,7 %) ·osallistujista 60,5 % ajaa täysjoustolla, 38 % etujoustolla ja 1,5 % jäykällä
( http://www.tahkomtb.fi/fi/news?id=854 )
Minäpäs taluttelin ensimmäisellä kierroksella loppulaskun jyrkimmän kohdan. Oli niin paljon irtonaista kiveä etten uskaltanut laskea.
Toisella kierroksella painoin jarrut pohjassa ylämäkivauhtia alas.
No juu, Spessu on tietysti yksi yleisimmistä. Mutta varsinkin sen Cuben yleisyys oli minulle yllätys.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Santa Cruzeja näkyi myös aika paljon ainakin niissä jonoissa ja porukoissa mihin minä satuin.
Itse olin liikkeellä Ninerilla (JET9). Toisen Niner-kuskin (AIRilla liikkeellä) kanssa vaihdoin muutaman sanan, ja hän kertoi nähneensä polun varressa rungosta hajonneen JETin, onko kenelläkään lisätietoja mitä kävi? Mtbr:ssä on raportoitu muutama katkennut takahaarukka, menikö samasta kohtaa?
Sain vihdoin katsottua ajat yms.
Mittarina Suunto ja anturina normaali pinnamagneetti systeemi.
(en saannut ohjelmassa rajoja vedettyä 1340m, kun ne aina pomppii vähän)
Matka 1240m
Korkeusero -147m
Aika 2min 10sek
Max. 46 km/h
Avg 34,4km/h
Ensimmäistä kertaa laskin tuon joten kun ei tiennyt mitä on tulossa niin siihen nähden se meni varmasti ihan hyvin. Kivikkoinen kurvi meinas mennä pitkäks ja jouduin jarruttamaan liikaa. Onneksi nämä ei ole kuitenkaan alamäkiajokisat.
Jep, ja sielläkin on kuulemma (isot pojat puhui) niitä (virolaisia) kuskeja jotka hidastavat merkittävästi maastoajon alkaessa... joten tuskin missään vaiheessa pääsee täysin jonoajosta eroon, sitä on vaan siedettävä.
Kiitos tahkolaisille sekä muulle talkooväelle hienon kisan järjestämisestä!
herää kysymys etteikö virossa myydä maastopyöriä missä olis enemmän kuin 80mm joustoa?!!![]()
Myydän mutta kun siellä on sellainen maasto, että 80mm keulalla jäykkis riitää mainiosti. Ei oo mitään järkeä ostaa yhdeksi kisaksi täysjoustoa.
kyllä se on näin että Tahkolla ei tarvita varmaan enenpää kuin 80mm joustoa...
ittelle riitti 80mm ihan hyvin ja polkupätkät meni kohtuuvauhtia mutta suoralla
maantiellä tapahtui niksahdus...
(ehkä semmonen korkeintaan 100mm kummastakin pååstå joustava kevyt rakkine vois olla sopiva)
Nyt kun aika on jo kullannut muistoja, muutamia mietteitä Tahkolta.
Herätys klo.03 ja aika levollisin mielin kohti rikospaikkaa, vaikka tiedossa oli kohtuulisen hikinen savotta. Ekakiekka tosi mukavaa ajelua leppeässä aamussa. Pieni murhe Kinahmilla, pyörästä irtosi vasen kampi! Löysä pultti, onneksi oli pyörähuollostani vastaava mekaanikko paikalla ja sain antaa palautetta heti tuoreeltaan.. tuossa kohtaa tuli ilmi tapahtumassa vallitseva asevelihenki, kaveria ei jätetä! V.M.K tuli takaa ja heti kyselemässä pärjäänkö omillani? Oli työkalut mukana ja matka jatkui. Toiselle lenkille "jouduin" n.10min. ennen ykkösryhmän starttia. Kärki meni ohitse leveillä paanoilla ennen Nilsiää. Iisalmen juna ja Kuopion ilimasto pyyhalsi ohitse niin että korvat käänty nurin..Muutamalla polunpätkällä päästin porukkaa ohitse, toivottavasti en tukkoillut pahemmin, ohitukset sujui yhteispelillä vaivattomasti. Pieniä oireita krampeista alkoi ilmetä, kiitti vaan itsok tarjoamistasi mangnesium tableteista, oireet hävisi rankalla suolakuurilla. Missään vaiheessa ei matkanteko tuntunut toivottomalta vaikka pää kiehui kuumuudesta. Huoltopaikollla kannusta vettä niskaan kuin myös Kinahmin kirkasta letkusta siellä kakkosen alla. Jarnolle kumarrus kammen jälkikiristyksestä ja ketjujen rasvauksesta sekä kannustuksesta!! Kolmas kiekka ilman paineita, vain maaliiin pääsy tavoitteena.Ja kiitti Porvoon Trekkikuskille matkaseurasta.
Edit: Thornen Timo istuskeli kahvella kolmannelle lähtiessä, olinko kuulevinani että joku olisi ajanut TT:n runosuonen littanaksi???
Kiitos itsellesi vetoavusta, vaikka olitkin jo kierroksen enemmän ajanut. Itselle tuo toiselle kierrokselle lähtö meinasi olla aika kova pala. Onneksi sain tasaisesti etenevänselän näköpiiriin heti asfaltin loputtua. Mukavan leppoinen vauhti auttoi jaksamaan loppuun saakka ja pääsin kunnialla maaliin.
Tahkon jälkeen pyöräily on kulkenut ihan eri malliin. Kroppa taisi kaivata vain kunnon tyhjennystä. Näistä tiedoista viisastuneena palaan ensi vuonna Tahkolle entistä ehompana.
Jees, ensimmäinen Tahko on omalta osalta nyt sitten suoritettu. Ajelin miesten 60 km pätkän hitaimman lähdön kyydissä jäykkäkeulaisella maasturilla. Reitti oli kalustoon ja käyttämiini koviin rengaspaineisiin nähden kyllä aika rytyytystä paikoin. Hatunnosto muuten 4ZA:n hiilikuitukeulan kestävyydelle! Se sai paikoin kyytiä enemmän kuin lääkäri määrää. Viimeiset 15-20 kilsaa menivät vähän hammasta purren. Koivissa olisi ollut vielä ruutia, mutta yläkroppa ja alaselkä alkoivat olemaan aika tattis röykytyksen vuoksi. Viimeisen ison nousun sain ajettua vielä keskirattaalla kokonaan ylös, mistä olin positiivisesti yllättynyt. Ensi vuonna voisin joustaa kaluston suhteen asentamalla jonkun rokkarin SIDin tai vastaavan eteen, mutta katotaan nyt.
Kiitoksia lenkkiseurasta ja tunnelmasta kanssaosallistujille ja erityiskiitos järjestäjille!
Ankka riitelee - Asiat eivät
Kirjanmerkit