ElectrobikeGiantGarmin
Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 63

Aihe: Fillari junaan jänikseksi?

  1. #31
    Liittynyt
    06/2008
    Viestit
    333
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A R:nen Katso viesti
    Eli pääkaupunkiseudun lähijunissa 12 kr (sarjalipulla 10,50) ja maan yhdeltä laidalta toiselle enimmillään 60 kr (sarjalipulla 52,50). Kesäaikaan kaukojunissa vaaditaan paikkavaraus ja tilaa on muutamalle fillarille per juna.
    Jep, hyvä ku korjasit. Hyppäsin lukiessa otsikosta suoraan kohtaan "mitä maksaa" ja lukematta jäi tuo teksti välissä josta ilmenee että kyse onkin pyörän säilytyksestä. Jutun otsikko tosin on suomeksi mielestäni "ota fillari mukaan junaan", eli otsikko ja teksti eivät mätsää (tosin saatoin ymmärtää väärin tuon otsikon?)...

  2. #32
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    87
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Samu Ilonen Katso viesti
    Meillä on pari "mualaman isointa putkikassia" joilla kaverit on käynyt leirillä etelässäkin. Niihin menee just pari FS-filoa/kassi, 120X75X40cm. Jaa mnkä merkkinen? No "Signature" toki, kun on ollut tapana teettää aika moni asia customina. Yksi intin reppu-alihankkija teki nua. Silloin SA Mil-speksi tuntui sopivalta, nyt tekisin tiukemmalla. Junassa noilla menee filo ilmaiseksi koska vain ns. "kassi".
    Mä komppaan. Tuon kassin voi tehdä ihan itsekkin ja ei tarvi olla kummonen. Ite oon tehny vähän lakanaa vahvemmasta kankaasta pussit kiekoille ja rungolle oman. Kiekot irti ja osat pusseihin. Tadaa! Mulla ei olekaan enää fillaria vaan pelkkiä matkatavaroita. Kassi toimii muutenkin hyvänä suojana autossa fillaria kuljettaessa.

  3. #33
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    2.357
    Muutaman kerran olen matkustanut pyörän kanssa ic-junassa siten, että lykkäsin konkelin henkariin ja menin omalle paikalle muina miehinä. Ei maksanut mitään.
    No nyt kun auto on käytössä ja opiskelijakorttia ei ole enää, niin ei tule mieleenkään matkustaa junalla mihinkään noilla lippuhinnoilla. Varsinkaan pyörän kanssa. Sääli sinänsä, mutta autolla menee halvemmalla vaikka yksikseen olisi liikenteessä.
    If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.

  4. #34
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wanderer Katso viesti
    Muutaman kerran olen matkustanut pyörän kanssa ic-junassa siten, että lykkäsin konkelin henkariin ja menin omalle paikalle muina miehinä. Ei maksanut mitään.
    Kiva, kiva. Mulle oli joku kerran tehnyt ton tempun... lukinnut oman fillarinsa etukäteen ostamaani ja maksamaani paikkaan ja häipynyt. Konnari vaan kohautteli olkiaan ja sanoi, ettei voi auttaa. Heltyi sitten kuitenkin sen verran, että neuvoi pistämään viereiseen, rikkinäiseen ripustimeen ja lukitsemaan junan rakenteisiin ja auttoikin hommassa.

    Oma istumapaikkani oli lähellä ko. välikköä, joten olisin huomannut, jos joku muu olisi joutunut vuorostaan pulaan.

    Joo huono on toi systeemi, kolme fillaria/juna. Itsekin jouduin viime kesänä odottamaan seuraavaan junavuoroon, kun en mahtunut kyytiin. Samaan junaan tullut turisti oli venttaillut vielä kauemmin, kun Suomessa lipunmyyntikin on siirtynyt enempi nettiin ja puhelimeen eikä yleisöpuhelimia tai nettikioskeja ihan joka pöpelikössä ole.

  5. #35
    Ram. Guest
    Syvä huokaus...

    Jos aikoo päivittäin duunimatkaa fillarilla jatkaa, on parempi näköjään hankkia molempiin päihin eri pyörä.
    Eri juttu sitten on, onko pyöräparasta telineeseen lukittua runkoa enempää jäljellä aamusella kun junasta ulos hyppää.

    Pidemmillä reissuilla tuo matkatavaraksi naamiointi lienee nokkelin, ja myöski halvin tapa, varsinkin jos on aikaa tuunata fillari taas ajokuntoon määränpäässä.

    Paljon olisi VR-llä vielä palveluissa parannettavaa.

  6. #36
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    510
    Yksi vaihtoehto on hankkia joku taitettava pyörä ja kuskata sitä, sellainen keskikokoisen matkalaukun kokoinen paketti kulkee vielä varmasti ongelmitta. Kannattaa yrittää valita joku tuollaiseen käyttöön tarkoitettu eli nopeasti helposti kuljeteltavaksi paketiksi ja takaisin ajokuntoon menevä malli, osa on selvästi tarkoitettu purettavaksi lähinnä jotain lentomatkoja varten eli ei niin usein. (Jollain muulla on ehkä jotain konkreettisempiakin suosituksia suuntaan tai toiseen.)

    Muuten tosiaan eri fillarit matkan kummassakin päässä on helpoin ratkaisu kunhan säilytys järjestyy.
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  7. #37
    Liittynyt
    10/2007
    Viestit
    148
    Taksin tavarankuljetuslisä on 2,30€. Tosin voi ottaa aikansa löytää tilataksi, johon pyörä mahtuu ja suostutaan ottamaan. Pyörälle ei ainakaan Tampereella taksikeskus lähetä autoa, vaan kyselee kyydin perään autoihin lähetetyllä viestillä.

    Tähänkin nähden VR:n kanssa tuntuu olevan hiton vaikeaa, mutta Eebee on siististi cool.
    C'est mon dada!

  8. #38
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Ehkä tästä ketjusta nyt sentään tulee liian synkkä kuva junalla reissaamisesta. Jos ei ole tarvetta jatkuvasti pyörää kuljetella, ei hinta ole liian paha, ja jos tietää matkansa riittävästi etukäteen, saa paikankin hommattua... jos vielä ripustimet & lukot toimii, niin ei ne mahdottomia ole käyttää. Ainakaan en ole huomannut pyöräni kärsineen.

    Samassa välikössä, missä on pyörätelineet, on myös isohkoja lukittavia lokeroja, johon saa mahdolliset pyöränlaukut, ja sitten voikin vaikka siirtyä ravintolavaunuun... en tiedä, saisko noihin lokeroihin tungettua ihan pyöränkin osina. Ainakin takalaukut, etulaukut ja teltta sopi yhteen ja samaan.

  9. #39
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    CCCP
    Viestit
    1.468
    Ihan kohtuullisesti se pyörä junassa kulkee, kunhan sen pakkaa pyöräpussiin, niin ei joudu siitä extraa maksamaan. Tosin hieman lisävaivaa pyörän kuljetuksesta tulee, kun se ei tahdo aina mahtua oikein mihinkään...

    Jos joutuisin maksamaan pyörän kuljetuksesta junassa, niin sitten se kyllä olisi melko perseestä.

  10. #40
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A R:nen Katso viesti
    Yksi vaihtoehto on hankkia joku taitettava pyörä ja kuskata sitä, sellainen keskikokoisen matkalaukun kokoinen paketti kulkee vielä varmasti ongelmitta. ... (Jollain muulla on ehkä jotain konkreettisempiakin suosituksia suuntaan tai toiseen.)
    Odottelinkin jo sormet syyhyten, että pääsen Bromptonia mainostamaan. Kuljen sellaisella itse päivittäin junassa pk-seudulla. Laite luokitellaan taitettuna käsimatkatavaraksi. Vain kerran on ollut tilanne missä melkein jouduin peittämään pyörän pussukalla kun konnari ei ollut tehtäviensä tasalla.

    Talvikelissäkin Bromptonilla pääsee, mutta pestä ja huoltaa pitää muistaa normaalia useammin. Ja varovainen pitää olla nastojen puuttuessa.

    Lisää aiheesta on jo jaariteltu mm. tuolla
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...%F6r%E4&page=2

  11. #41
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A R:nen Katso viesti
    Jossain ei ihan hirveän kaukaisessa tulevaisuudessa ainakin YTV-alueella VR:n rooli on lähinnä ajaa junia, uusi kalusto (jossa pitäisi myös olla paremmin tilaa fillareille) kuuluu kuntien omistamalle kalustoyhtiölle ja YTV määrää tariffit (myös fillarin kuljetuksesta).
    Suuressa viisaudessaan YTV:n hallitus on päättänyt fillarin kuljetusmaksuksi lähijunissa YTV-alueella aikuisen kerta- tai arvoseutulipun (aiemmin vain kertalippu) tämän vuoden alusta. Ainakaan toistaiseksi tätä tietoa ei kyllä taida löytyä juuri muualta kuin mainitun hallituksen pöytäkirjan liitteestä...
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  12. #42
    brewster Guest
    Tallinna Tartto junissa on oikeen toimiva fillarinkuljetus reilusti varatussa tilassa. Suosittelen. Tartto on kiva kaupunki. Mun YUbakin kulki kevyesti eikä haitannu ketään.

  13. #43
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.801
    Oliko kokemuksia pyörän kuljetuksesta Pendolinossa? Pitäisi Sciconin pussissa viedä pyörä paikasta a paikkaan b.
    Oletteko kuljettaneen pyörää hattuhyllyllä, penkkien välissä vai mahtuuko se matkalaukuille varattuun tilaan? Pussi ei ole ihan sen pienemmän eurostandardin mukainen, joka Pendolinoihin on mitoitettu.

  14. #44
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    122
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Oliko kokemuksia pyörän kuljetuksesta Pendolinossa? Pitäisi Sciconin pussissa viedä pyörä paikasta a paikkaan b.
    Oletteko kuljettaneen pyörää hattuhyllyllä, penkkien välissä vai mahtuuko se matkalaukuille varattuun tilaan? Pussi ei ole ihan sen pienemmän eurostandardin mukainen, joka Pendolinoihin on mitoitettu.
    Fillarista en tiedä, mutta pendolinossa on tilaa lastenvaunuille vaunun toisessä päässä, missä on myös inva paikka. Tuolla tilassa olen itse säilytellyt kamoja jos on ollut enemmänkin kuljetettavaa.

  15. #45
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.801
    Näyttää sopivalta. Vois käydä asemalla scouttaamassa mahtuisiko se tuohon säilytystilaan.

  16. #46
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    510
    Matkalaukkutilaan (joka vaunussa yksi vai kaksi) mahtuu hyvin, hattuhylly on ihan liian ahdas eikä penkkien välissäkään ole oikein mitään ylimääräistä tilaa.
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  17. #47
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A R:nen Katso viesti
    Suuressa viisaudessaan YTV:n hallitus on päättänyt fillarin kuljetusmaksuksi lähijunissa YTV-alueella aikuisen kerta- tai arvoseutulipun (aiemmin vain kertalippu) tämän vuoden alusta. Ainakaan toistaiseksi tätä tietoa ei kyllä taida löytyä juuri muualta kuin mainitun hallituksen pöytäkirjan liitteestä...
    Eipä muuten löydy vieläkään sen enempää HKL:n, VR:n kuin YTV:nkään inttterwebistä.
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  18. #48
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ram. Katso viesti
    Paljon olisi VR-llä vielä palveluissa parannettavaa.
    Turha odottaa VR:n palvelun parantumista .

    Ehkä tilanne muuttuu, kun kiskoliikenne vapautuu kilpailulle ja muita toimijoita tulee markkijoille.
    Suomen suomalainen

  19. #49
    Liittynyt
    02/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    371
    Itse olen kuljetellut purettua täysjoustoa tälläisella kassilla:

    http://www.groundeffect.co.nz/produc...il-BOD-BAG.htm

    Fillarilla asemalle, pyörä kassiin ja sitten vaan "matkatavaroiden" kanssa junaan. Toisessa päässä sitten sama, mutta käänteisessä järjestyksessä. Veikkaan että samanlaisia laukkuja saa euroopankin nettikaupoista. Tilasin aikoinani muutakin vaatetta GE:ltä ja pistin tuon siihen samaan tilaukseen. Konnarit eivät edes kulmiaan nostaneet kassille.
    *** The Goat ***

  20. #50
    Tuo lähiliikenteen lisäseutulippu on kyllä kaikkein pahin juttu. Itsellänikin olisi muutamana viime kesänä helpoin tapa työmatkoille ollut kulkea osa matkalla junalla ja päädyissä pyörällä (kummassakaan päässä juna ei mennyt riittävän lähelle kävelyä varten, mutta bussien odottelu vitutti sitäkin enemmän). Oliis varmaan tullut kokeiltua jos edes saisi ostaa oman kausilipun pyörälle, jolloin hinta olisi vain tuplaantunut. Toki nykyinen arvolippuvaihtoehto ehkä mahdollistaisi pyörän kanssa pummilla menemisen vanhaa systeemiä paremmin? Onhan tuo arvolippu opiskelijalle jo paljon paperista halvempi, mutta edelleen liian kallis työmatkoille.

  21. #51
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    510
    Kyse oli kylläkin vain alentamattomasta arvolipusta, eli opiskelija-alennusta ei fillarista saisi jatkossakaan. Joku instanssi on kai jo ehtinyt tehdä jonkun sortin periaatepäätöksen fillareiden kokonaan maksuttomastakin kuljetuksesta lähijunissa YTV-alueella tilavampien seuraavan sukupolven junakaluston tultua käyttöön, mutta liikenteen tilaajaorganisaatiokin ehtii vaihtua sitä ennen ja ties mitä.
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  22. #52
    Liittynyt
    12/2008
    Paikkakunta
    Pariisi
    Viestit
    312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Speedgoat Katso viesti
    Itse olen kuljetellut purettua täysjoustoa tälläisella kassilla:

    http://www.groundeffect.co.nz/produc...il-BOD-BAG.htm

    Fillarilla asemalle, pyörä kassiin ja sitten vaan "matkatavaroiden" kanssa junaan. Toisessa päässä sitten sama, mutta käänteisessä järjestyksessä. Veikkaan että samanlaisia laukkuja saa euroopankin nettikaupoista. Tilasin aikoinani muutakin vaatetta GE:ltä ja pistin tuon siihen samaan tilaukseen. Konnarit eivät edes kulmiaan nostaneet kassille.
    Kätevän näköinen kassi! Tuo maksaa äkkiä itsensä takaisin. Minäkin olen mietiskellyt erilaisia tapoja kuskata pyörää junassa, aika tyyristä touhua kuljettaa pyöränä. Muistakaa vaan sitten vahtia kassianne junassa, siellä on yllättävän törkeitä varkaita!

  23. #53
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    92
    Kyllästyin pyörän kuskaamiseen junassa hki- jkl välillä ja vaihdoin bussiin. Yleensä maksu on 2-4e (vr 7e) eikä pikalinjalla matka kestä paljoa junaa pidempään.

  24. #54
    Liittynyt
    12/2008
    Paikkakunta
    Pariisi
    Viestit
    312
    Mukavuus- ja kustannuspuolen huomioiden pysyn raiteilla. Mutta varmaan tästedes kassin kanssa. *Hmm, saiskohan mies raivarin, jos pyytäis sitä kantamaan vaikka edes isomman pyörän... Sais monta pyörää kerralla... Sais.*

  25. #55
    niskahikisäkki Guest
    Olisi kyllä NIIN huikea teko saada lähijuniin ilmainen tai kk-maksullinen fillarinkuljetusmahdollisuus isommassa mitassa.

    Esimerkiksi niin, että olisi kokonaan fillareille oma vaununsa tai todella reilu osasto. Vähän siihen tapaan kuin lättähatuissa oli aikoinaan, mutta vain isommassa mittakaavassa.

    Tämä olisi todellinen ekoteko ja mieletön askel polkupyöräily-ystävällisempään yhteiskuntaan. Polkupyörä on Helsingin kaltaisessa sumpussa mitä parhain liikenneväline.

    Nyt kun jostain saataisiin riittävän rohkeat päättäjät tekemään ko. kaltainen aloite.

  26. #56
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    479
    Oon kulkenut lähes kaksi vuotta työmatkat Bromptonin kanssa junassa ja tähän asti se on taitettuna luokiteltu käsimatkatavaraksi. Viime perjantaina kuitenkin ilmaantui ekan kerran konnari joka pakotti ostamaan lipun. Väitti samalla kaikkien muiden konnareiden kahden vuoden aikana toimineen väärin. Toivonpa totisesti että kyse oli tämän yksittäisen herran maalaisjärjen puutteesta eikä VR:n yleisestä linjasta ruveta "rankaisemaan" taittopyörien kuljettamisesta.

  27. #57
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    87
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpesu Katso viesti
    Oon kulkenut lähes kaksi vuotta työmatkat Bromptonin kanssa junassa ja tähän asti se on taitettuna luokiteltu käsimatkatavaraksi. Viime perjantaina kuitenkin ilmaantui ekan kerran konnari joka pakotti ostamaan lipun. Väitti samalla kaikkien muiden konnareiden kahden vuoden aikana toimineen väärin. Toivonpa totisesti että kyse oli tämän yksittäisen herran maalaisjärjen puutteesta eikä VR:n yleisestä linjasta ruveta "rankaisemaan" taittopyörien kuljettamisesta.
    Uusimmassa Matkaan-lehdessä taittofillari luokiteltiin matkatavaraksi, eikä fillariksi. Tais olla tarkennus, että tavaratelineissä tms. kuljetettaessa. Ei voi muistaa enää tarkemmin, muistaa ku eilen jo luin. Oli tietoisku fillarin kuljetuksesta junissa.

  28. #58
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.801
    http://www.flickr.com/photos/mkpaa/3...7621176866024/

    Tuommoinen jänönen meni pendolinossa Imatralle lauantaina. Hyvin mahtui matkatavaroille olevaan lokeroon. Lisäksi tarvittaessa noissa lastenvaunuille yms. olevissa paikoissa on tilaa. Hattuhyllyt on sen verran pieniä, että sinne ei fillaria pendolinossa oikein saa.

    (edit)
    Lisänä vielä, että pyörän paketoinnissa meni Pasilassa noin 15 ja Imatralla noin 20 minuuttia. Pienellä harjoittelulla voisi selvitä vielä selvästi nopeammin. Aikaa meni lähinnä satulan+satulalaukun ja tavaratelineen kanssa säätäessä.

  29. #59
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    450
    Minkäslainen paikka tuo GE on ollut toimitusten suhteen. Kulut ei arviolta olleet isot, laukulle tuli hintaa 57€. Kuinka kauan kestää että ne tuolta pallon toiselta puolelta saapuu?

    Löytyykös mistään lähempää kuljetuspussia pyörälle yhtään edullisemmin?



    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Speedgoat Katso viesti
    Itse olen kuljetellut purettua täysjoustoa tälläisella kassilla:

    http://www.groundeffect.co.nz/produc...il-BOD-BAG.htm

    Fillarilla asemalle, pyörä kassiin ja sitten vaan "matkatavaroiden" kanssa junaan. Toisessa päässä sitten sama, mutta käänteisessä järjestyksessä. Veikkaan että samanlaisia laukkuja saa euroopankin nettikaupoista. Tilasin aikoinani muutakin vaatetta GE:ltä ja pistin tuon siihen samaan tilaukseen. Konnarit eivät edes kulmiaan nostaneet kassille.
    "Hän jarruttaakin nenällään"

    -Muumipeikko ja pyrstötähti-


  30. #60

    Peukalo ylös Bromptonin kuljettamisesta junassa

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpesu Katso viesti
    Oon kulkenut lähes kaksi vuotta työmatkat Bromptonin kanssa junassa ja tähän asti se on taitettuna luokiteltu käsimatkatavaraksi. Viime perjantaina kuitenkin ilmaantui ekan kerran konnari joka pakotti ostamaan lipun. Väitti samalla kaikkien muiden konnareiden kahden vuoden aikana toimineen väärin. Toivonpa totisesti että kyse oli tämän yksittäisen herran maalaisjärjen puutteesta eikä VR:n yleisestä linjasta ruveta "rankaisemaan" taittopyörien kuljettamisesta.
    Tarvitset sille Bromptonille kuljetuslaukun (Bromton B Bag tai sitten joku muu sopiva). Konnareille ei kuulu yhtään mitä sun pikku matkalaukussasi on. Samalla sen kantamisesta tulee siistimpää.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •