Siilinjärvellä ainakin tänään oli paarmoja, joten kyllä niitä on Tahkolla launataina ja paljon.![]()
Mikä ei tapa se vahvistaa, mikä ei satu se ei vahvista.
Mites ootte ratkaisseet vakuutusasian? Omasta yhtiöistä (Pohjola) oltiin sitä mieltä, että tapaturmavakuutus ei koskisi tahkon tapahtumaa, liian kilpailunomainen. Mutta soitin huviksen Tapiolaan, siellä todettiin että tapaturmavakuutus kyllä kattaisi tuon tapahtuman kun kerran lisenssiä ei vaadita. Mutta Tapiolassa eivät olleet innokkaita myymään tapaturmavakuutusta lyhytaikaisesti.
Saisikos jostain vakuutusfirmasta helposti vakuutuksen tuota tapahtumaa varten? Mihinkään seuraan en kuulu enkä lisenssejä omista
et vaan kerro että olit kilpailemassa, omissa treeneissä loukkasit jos jotain käy.
tai sit täytyy selvittää todella huolella kaikki pykälät....
www.mckramppi.com
Mulle sanottiin viime vuonna Pohjolasta, että normaali tapaturmavakuutus on voimassa, kun on osoitettavissa, että ei ole kyseessä varsinainen kilpailu. Oli kuulemma riittävä osoitus, että ei lähde kuumassa ryhmässä, t.s. ei kilpaile palkinnoista tms. Näin ne pohtivat viime vuonna. Vertasivat kuntohiihtoon Finlandia-hiihdossa.
---
Parempi pipo taskussa kuin oksalla.
Mutta jotkut yhtiöt ovat kuulemma tarkkoja jos otetaan aikaa niin silloin se on kilpailu.
www.mckramppi.com
Taidettiin viime vuonna tulla siihen tulokseen ettei vakuutus välttämättä ole halukas korvaamaan. Omavastuut Suomessa on onneksi pienet ettei mitään lainahelvettiä saa aikaiseksi vaikka hakisivat Ilmarilla pois reitin varrelta.
Pyörän hajoamista tuskin sitten kattaa oikein mikään vakuutus jos vähääkään kuulevat että on kisassa hajonnut. Taitaa monen valmistajankin ehdoissa olla ettei kata kilpailutoimintaa. Kilpailuhan se kuitenkin on vaikka tavoite oiskin tulla hengissä läpi.
Pelkkä turisti täällä harrastajien seassa
Ei kerro että on/oli kisassa, yksinkertaista.![]()
Oman kokemuksen perusteella vakuutusyhtiön kanssa saa taittaa peistä oli korvausasia mikä tahansa. En usko että Tahko-MTB:ssä sattunut vahinko olisi mitenkään poikkeus. Kalustevaurioita ei korvata muutenkaan, kuin korkeintaan Pohjolan arvotavaravakuutuksen ottaneille, mutta olisi kyllä mielenkiintoista tietää miten tapahtuman luonnetta tulkittaisiin henkilövahingon sattuessa.
Todellisuudessahan Tahko-MTB tuntuisi olevan vakuutusyhtiölle hyvä sauma myydä kohdennettua vakuutusta. Montako sairaalahoitoa vaativaa vahinkoa Tahkolla on vuosien varrella todellisuudessa sattunut lähteneiden määrään suhteutettuna? Pitää kuitenkin muistaa että Tahkon tapainen tapahtuma on vakuutusyhtiön kannalta mieletön riski. Kuolemantapauksen tai elinikäisen vamman riski on melkoinen. Jos leikitään ajatuksella että joku vakuutusyhtiö lähtisi kauppaamaan "Tahko-MTB-vakuutusta" esim. 20€ hintaan ja sen lunastaisi 60% lähtijöistä (mikä taitaa olla täyttä utopiaa) niin yksi kuolemantapaus tai elinikäinen vammautuminen söisi koko Tahko-MTB:n historian aikaisen tuoton. Ei siis ole mikään ihme että vakuutusyhtiöt suhtautuvat kitsaasti urheilutapahtumien aikana sattuneisiin vahinkoihin.
Se mikä vakuutuksenottajana kismittää on se ettei koskaan voi olla varma siitä että kohtelu on sama vahingon sattuessa kuin mitä se oli vakuutuksen korvausperusteita kysyttäessä.
Maastopyöräilijän kuuluisia viimeisiä sanoja:
"Ei tuo oja varmaan ole syvä!"
"Kyllä on hyvät pitkospuut!"
"Bunnyhopillahan tuosta pääsee!"
Ikäva, mutta mun 240km matkaa on siirretu kesäksi 2010. Viimeisen viikon aikana on nukuttu yhteensa 22 tuntia, Tour de Rouge'n ja Rougen NightRide'n järjestaminen vei koko päivä-ja yöajan myös.
Anteeksi, kaverit, ei minusta ole lauantaina 4-n kierroksen miestä, menen lauantaina vaan 120km lenkille.![]()
Tässä vielä viimehetken pohdintoja ja kysymys reitistä. Reittikuvaus lupaa teknisiä polkuja, niin onkohan ne kuinka pahoja ajaa lukkopolkimilla? Minkälaista kivikkoa? En ole lukkopolkimilla montaa lenkkiä ajanut maastossa, joten mietin vaan onko tavalliset polkimet sittenkin paremmat "aloittelijalle" ?
Viime vuonna en ajanut tahkolla, mutta olettaisin reitin helpottuneen karvan verran kahden vuoden takaisesta. Reitillä paljon tietä/tasaista, eikä loputkaan polut ole "enskaa". Olettaisin että Rollen reitit on yleisesti ottaen teknisempää, muut korjatkoon olettamukseni. Isossa porukassa ja etenkin ruuhkassa ajaminen tuo omat haasteensa, mutta kelin puolesta ei pitäisi onneksi olla tulossa liukasta. Oma valintani olisi jokatapauksessa lukot, jos et nyt aivan kuolemaksesi pelkää niillä ajaa. Pitkät alamäetkin menee niillä mukavasti![]()
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Mä selvitin juuri kuukausi sitten Pohjolan kans tapaturmavakuutuksen kattavuutta kun kilpailee harraste-sarjatasolla. Pienen empimisen ja varmisteluiden jälkeen kaveri soitti takaisin ja kertoi, että tapaturmavakuutus on voimassa kisoissa ja niihin treenatessa jos ajelee ilman lisenssiä. Tiiä sit jos tilanne tulee eteen, että vakuutusta joutuu käytää.. Parempi varmaa sepittää joku sunnuntai-pyöräily kaatuminen, ellei oo niin raatona, että lääkärintodistuksista käy ilmi todellien syy.![]()
Isoja muutoksia ei siis ole tiedossa ja hyvä niin. Onko tänä vuonna tulossa alkumatkalle pahoja "pullonkauloja"? Niin kuin oli se viime vuoden mattopätkä pehmeän kohdan yli.
Sai aika kauan seisoskella ennen kuin siitä pääsi. Ei sillä kyllä siellä on ihan koko päivä aikaa, mutta saattaisin kuitenkin vähän passailla paikkaani letkassa.
Pelkkä turisti täällä harrastajien seassa
Kai siellä ne samat pullonkaulat on, toiselle kierrokselle ne helpottaa kummasti![]()
High Fidelity
Tämä näyttää olevan fixattu.
Reittiä oon käyny ajamassa ennakkoon kerran: alkumatkan Tarpiselle saakka, eli sisältäen molemmat Kinahmit. Reitiltä löytyy kyllä ihan kaikenlaista kivikkoo, juurakot ei nyt niin kauheen pahoja mun mielestä olleet (tai sitten muisti pätkii). Niitä kiviä sitten riittää väisteltäväksi asti lähes koko reitin ajan ja osa on ikävästi heinikossa, mutta nopeimmat onneksi ehtivät ruohikot ajaa sileiksi joten ei hätää sen suhteen![]()
Vaikka mullakaan ei ole vielä paljoo ajokokemusta maastosta, niin lähden lukkopolkimilla. On se vaan paljon helpompaa lasettaa lukoilla ns. siirtymätaipaleita.
- pyörä kulkee, kun sitä polkee -
- pyörä kulkee, kun sitä polkee -
Eiköhän sitä ole tasattu. Hienoja kuvia tuolla albumissatuo Tahkonlahden silta on aika miehekäs
.
Mut ettei mennä asia ohi, valmista ollaantankkausta ja kevyt lenkki tänään.
Huomenna sitten kamojen pakkausta perjantaille valmiiksi.
www.mckramppi.com
Itse taidan päätyä kemialliseen sodankäyntiin: http://www.autan.fi Vielä kun samaa tavaraa saisi suojakertoimella.
*** The Goat ***
Olin juuri puhelimessa Pohjolaan kyseisen asian suhteen. Jäi sellainen mielikuva, ettei siellä itsekään tiedetä mihin kilpaurheilun ja harrastetoiminnan raja vedetään. Lisenssillä ei kuulema ole mitään merkitystä, jos tapahtuma on kilpailunomainen ja olet kilpailija. Kertoivat, että harraste-/ retkisarja on ainoa missä vakuutus on voimassa.Mä selvitin juuri kuukausi sitten Pohjolan kans tapaturmavakuutuksen kattavuutta kun kilpailee harraste-sarjatasolla. Pienen empimisen ja varmisteluiden jälkeen kaveri soitti takaisin ja kertoi, että tapaturmavakuutus on voimassa kisoissa ja niihin treenatessa jos ajelee ilman lisenssiä.
Kyllä mieleen hiipi vakuutusyhtiön vaihto. Vai onko näin, ettei se vaihtamalla parane.
No kyllä tässä nyt aletaan olla aikalailla valmiita kyseiseen tapahtumaan. Ukko ja pyörä ovat toivottavasti kesän parhaassa kunnossa oikeaan aikaan.
Sää näyttää suosivan meitä viikonloppuna, joten eiköhän nautiskella porukalla hienosta tapahtumasta!
http://ollimiettinen.blogspot.com/
Tarinaa urheilijan elämästä, kisoista, harjoittelusta ja tietenkin fillareista.
Reittiä en tunne mutta sen osaan sanoa että ainakin kun väsy iskee jalkoihin ni lukkopolkimet on turvallisempi vaihtoehto vaikka ajatus siitä että jalat on "kiinni" polkimissa kauhistuttaisikin. Ei lipeä jalka polkimelta vaikka kuinka lihakset tärisisi - voi sitten alamäissäkin keskittyä siihen ajamiseen eikä siihen että yrittää pitää väsyneet jalat polkimilla. Harjottelee vaan kenkien irrottamista polkimilta kunnes se alkaa sujumaan refleksinomaisesti niin ei iske paniikki kun syntyy tilanne joka vaatii jalkojen irrottamista polkimilta.
Tästä on helppo olla samaa mieltä. Muistan itse hyvin, että ennen kuin käytin lukkopolkimia jäi jalka aina jossain vaiheessa kiven ja polkimen väliin ja sellainen tälli voi sattua aika paljonkin. Lukkopolkimien kanssa tällaisia lipeämisiä ei pääse tapahtumaan. Ymmärrän kuitenkin että tottumattomana on vähän epävarma olo. Onneksi lukkopolkimilla ne pakolliset(?) aloittelukaatumiset ja haparoinnit tapahtuu yleensä vasta kun vauhti on jo hidastunut nollaan.
Kirjanmerkit