HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 1 / 7 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 199

Aihe: Suht koht aloittelijana matkaan... Neuvoja?

  1. #1
    amy Guest

    Suht koht aloittelijana matkaan... Neuvoja?

    Terve!

    Ollaan miehen kanssa nyt pari päivää suunniteltu lähteä kesällä Keski-Eurooppaan pyöräilemään. Ajateltiin ottaa lennot Frankfurtiin ja takaisin, ja kiertää seuraavanlainen lenkki: Frankfurt - Starsbourg - Zürich - Bern - Geneva (?) - Ranskan eteläosaan Monaco, Nizza - Italian rannikkoa pitkin ja saappaan varren läpi Venetsiaan - Ljubljana - Itävallan kautta takaisin Frankfurtiin. Olen laskeskellut, että kilometrejä tulisi n. 1500-1700, ja aikaa ajattelimme reissulle varata 21 päivää. Onko tämä mielestänne millään tavalla realistista? Tarkoituksena ei ole jäädä minnekään pidemmäksi aikaa, vaan jatkaa aina matkaa seuraavana päivänä.

    Meillä ei siis varsinaisesti ole pyöräretkeilystä kokemusta, mutta innostusta ja sisua löytyy senkin edestä... Kyllä me viime vuonna pyöräiltiin välillä viitisenkymmentä kilometriä päivässä. Ymmärrän kyllä, että se ei ole ihan verrattavissa. Olemme 20- ja 25-vuotiaita, ja kuntotaso varmaan perus (käymme salilla yleensä 3 krt/vko, kesällä pyöräillään suhteellisen paljon).

    Miten on telttailun laita? Saako Euroopassa pystyttää teltan metsään tai johonkin pusikkoon? Ja kuinka turvallista se on? Missä voi peseytyä, jos ei aio yöpyä hotelleissa? Löytyykö luonnosta järviä tai jokia, missä uskaltaa peseytyä? Millaista vaatetusta suosittelisitte pakkaamaan mukaan? Ja näin naisena täytyy vielä kysyä, että mitä ihmettä niille kaikille ostoksille tehdään? Kannattaako ne ostaa vasta matkan loppuvaiheessa vai lähettää Suomeen postilla?

    Kiitoksia

    EDIT: Ettei tulisi enää väärinkäsityksiä, niin suunnitelmaan on tullut suuria muutoksia sitten tuon ensiviestin: lennetään siis Frankfurt-Hahnin kentälle, josta lähdetään pohjoiseen päin Moselissa poikkeamaan, mistä sitten etelään Saarbrückin kautta Strasbourgiin, ja sieltä Freiburg im Breisgaun kautta Zürichiin, josta Alppien yli Como-järven kautta Milanoon, josta Bergamoon, ja sieltä sitten takaisin Pirkkalan kentälle. Aikaa olemme varanneet 18 päivää, joista n. 17:na aiomme ajaa. Matka on yhteensä n. 740 km, ja keskimääräinen päivämatka on n. 42-43 km.
    amy muokkasi tätä : 27.04.2009 at 20.12 Syy: suunnitelmien muutos

  2. #2
    Kontti Guest
    Varusteiden kanssa pyöräily on aika paljon raskaampaa kuin ilman varusteita. Samoin pidemmän päälle alkaa päivämatkat käymään lyhyemmiksi kropan väsyessä.

    Vähimmilläänkin tuosta tulee kuitenkin 70 kilometriä/päivä. 70km/päivä ei ole kovin paljoa, mutta kannattanee keväällä pari pidempää reissua tehdä kamojen kanssa, että näkee pystyykö tuollaista päivämatkaa ylläpitämään, kun kokemuspohjana on vain 50km päivämatkat. Samoin taitaa tuohon väliin osua vähän suurempia mäkiäkin, kuin mihin Suomessa on tottunut.

    Sinänsä uskoisin kunnon teillä riittävän, jos ei muuten niin sisulla. Eikä asioita kannata ottaa niin vakavasti. Varaa reissubudjettiin junamatkaan rahat, niin tarvittaessa voi palata Frankfurtiin vähän kauempaa, jos aika ei riitä. Pyörämatkailun parhaita puolia kun on, että voi mennä katselemaan mielenkiintoisia kohteita helpolla. Itsellä ainakaan ei reissut onneksi koskaan toteudu juuri sitä reittiä pitkin kun oli alkujaan suunnitellut.

    Kalusto, säät, tiestö, ympäristö, paikalliset ihmiset tarjoaa varmasti niin positiivisia kuin negatiivisia yllätyksiä reitille. Niiden takia suosittelisin vähintään päivän varaamista per viikko, jolloin ei ole pakko pyöräillä lentokoneeseen ehtiäkseen.

    Hyvää reissua!

  3. #3
    amy Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kontti Katso viesti
    Varusteiden kanssa pyöräily on aika paljon raskaampaa kuin ilman varusteita. Samoin pidemmän päälle alkaa päivämatkat käymään lyhyemmiksi kropan väsyessä.

    Vähimmilläänkin tuosta tulee kuitenkin 70 kilometriä/päivä. 70km/päivä ei ole kovin paljoa, mutta kannattanee keväällä pari pidempää reissua tehdä kamojen kanssa, että näkee pystyykö tuollaista päivämatkaa ylläpitämään, kun kokemuspohjana on vain 50km päivämatkat. Samoin taitaa tuohon väliin osua vähän suurempia mäkiäkin, kuin mihin Suomessa on tottunut.

    Sinänsä uskoisin kunnon teillä riittävän, jos ei muuten niin sisulla. Eikä asioita kannata ottaa niin vakavasti. Varaa reissubudjettiin junamatkaan rahat, niin tarvittaessa voi palata Frankfurtiin vähän kauempaa, jos aika ei riitä. Pyörämatkailun parhaita puolia kun on, että voi mennä katselemaan mielenkiintoisia kohteita helpolla. Itsellä ainakaan ei reissut onneksi koskaan toteudu juuri sitä reittiä pitkin kun oli alkujaan suunnitellut.

    Kalusto, säät, tiestö, ympäristö, paikalliset ihmiset tarjoaa varmasti niin positiivisia kuin negatiivisia yllätyksiä reitille. Niiden takia suosittelisin vähintään päivän varaamista per viikko, jolloin ei ole pakko pyöräillä lentokoneeseen ehtiäkseen.

    Hyvää reissua!
    Kiitoksia vastauksesta. Toisaalta, tuo 50 km on ollut sellainen "no bil deal", ja luulisi kuitenkin, että tuollaisen 70 km päivässä saisi poljettua neljässä tunnissa? No, ei se ainakaan KUULOSTA pahalta, no, sen näkee sitten. Eiköhän me riski oteta, ja jos ei onnistu, niin junalla sitten pääsee välillä, niin kuin sanoitkin. Kiitoksia paljon avusta!

    Mielipiteet ja vinkit edelleen tervetulleita. Kannattaako muuten läppäriä ottaa mukaan blogin pitämistä varten, vai viekö se turhaa tilaa?

  4. #4
    Kontti Guest
    Itsellä yksin polkiessa päivän keskinopeudeksi tulee yleensä 15km/h. Pitäen sisällään tauot. Sillä nopeudella yleensä omat reissut lasken. Jos 10 tuntia etenee, niin 150km taittuu. Polkuaikana tuon 70km polkee 4 tuntiin kyllä.

    Läppäri vie tilaa, ja ennenkaikkea painaa. Teidän itsenne tehtäväksi jää arvioida, onko se turhaa vai sen arvoista. Hyvinä puolina on se, että blogia ylläpitäessä kotiväki pääsee reissusta nauttimaan, ja maailmaakin katselee vähän erisilmin, kun etsii blogiin raportoitavaa. Ja ennenkaikkea reissua on kiva muistella omasta blogista vuosia myöhemmin. Huono puoli painon ja tilan lisäksi on se, että blogia pitää kirjoittaa. Se vie oman aikansa ja keskittymisensä. Toiseksi sitten se on yksi tavara lisää, josta pitää olla huolissaan säiden, varkaiden, akkujen keston ja kaatumisten osalta.

    Jos intoa riittää, blogi on hieno juttu. Jos into lopahtaa, niin kyllä sitä läppäriä harmittaa raahata 1000 kilometria turhaan mukana. Suosittelen testireissulle kotimaassa läppärin mukaan ottoa, ja blogin pitämistä. Sillä sekin selviää.

  5. #5
    amy Guest
    "Itsellä yksin polkiessa päivän keskinopeudeksi tulee yleensä 15km/h. Pitäen sisällään tauot. Sillä nopeudella yleensä omat reissut lasken. Jos 10 tuntia etenee, niin 150km taittuu. Polkuaikana tuon 70km polkee 4 tuntiin kyllä."

    Taas tyhmä noobin kysymys, mutta onko noilla pyörillä ihan kamalasti merkitystä? Itse olisimme lähdössä siis ihan perus Bilteman halpispyörillä (170 €?)

    "Läppäri vie tilaa, ja ennenkaikkea painaa. Teidän itsenne tehtäväksi jää arvioida, onko se turhaa vai sen arvoista. Hyvinä puolina on se, että blogia ylläpitäessä kotiväki pääsee reissusta nauttimaan, ja maailmaakin katselee vähän erisilmin, kun etsii blogiin raportoitavaa. Ja ennenkaikkea reissua on kiva muistella omasta blogista vuosia myöhemmin. Huono puoli painon ja tilan lisäksi on se, että blogia pitää kirjoittaa. Se vie oman aikansa ja keskittymisensä. Toiseksi sitten se on yksi tavara lisää, josta pitää olla huolissaan säiden, varkaiden, akkujen keston ja kaatumisten osalta."

    Meillä on kyllä miniläppäri, eikä se varmastikaan yli kiloa paina, eikä loppujen lopuksi paljoa tilaakaan vie. Mutta totta puhut, joutuuhan sitä sitten tietty murehtimaankin. Mies on sitä mieltä, että konetta ei mukaan oteta, minä vielä olen eri mieltä. No, eiköhän sekin tästä lutviinnu

    Satutko tietämään noista pesumahdollisuuksista? Uskaltaako tuolla Keski-Euroopan suunnalla pesytyä ihan luonnossa?

  6. #6
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti amy Katso viesti
    Taas tyhmä noobin kysymys, mutta onko noilla pyörillä ihan kamalasti merkitystä? Itse olisimme lähdössä siis ihan perus Bilteman halpispyörillä (170 €?)
    Haluatteko viettä aikaa tienpäällä ajaen vai taluttaen?
    Jos kävelisit valitsisitko mieluummin sopivat vai liian isot tai liian pienet kengät?
    Jos lähtisit autolla ajaisitko mieluummin Ladalla vai Volkkarilla?
    Haluatko mielluummin tulla kotiin omin voimin vai ambulanssilla?
    Jos et aja et voi ottaa!

  7. #7
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Vihti
    Viestit
    1.377
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Haluatteko viettä aikaa tienpäällä ajaen vai taluttaen?
    Jos kävelisit valitsisitko mieluummin sopivat vai liian isot tai liian pienet kengät?
    Jos lähtisit autolla ajaisitko mieluummin Ladalla vai Volkkarilla?
    Haluatko mielluummin tulla kotiin omin voimin vai ambulanssilla?
    Älä nyt, voihan se olla extremeä.
    Don't ride faster than your guardian angel can fly!


    http://pd.kuvat.fi/

  8. #8
    amy Guest
    ... taas hieno esimerkki suomalaisesta kohteliaisuudesta ja herrasmiesmäisyydestä...

    No, katsoinpa jonkun harrastelijan sivua aiheesta, ja hän sanoi, että pyörän laadulla ei juurikaan ole merkitystä. Halusin kuulla muidenkin ihmisten mielipiteitä, ja sieltähän tuli...

  9. #9
    Nopeasti Google Earthillä reittiänne hahmoteltuani luulisin, että matka-arvioon voi lisätä vähintään 1000km. Silloinkin reitti on aika suoraviivainen yli suurten vuoristoylitysten ja isoja teitä pitkin, joita molempia suosittelen välttämään. Ehkä yllä mainittu juna voisi olla hyvä vaihtoehto jouduttamaan matkaa tylsillä/raskailla osuuksilla fiiliksen mukaan?

    Saksassa ja Sveitsissä on kattavat ja hyvin merkityt pyöräretkeilyverkostot, joita kannattaa käyttää hyväksi. Ranskassa ja Italiassa ei juuri pyöräteitä ole, ja silloin mukavinta on ajaa mahdollisimman pieniä paikallisteitä, jotka kyllä lisäävät kilometrejä mutta maisemat ja ajonautinto on aivan toista luokkaa. Karttaakin pitää yleensä kaivaa esiin joka risteyksessä ja kylässä.

    Leirintäalueita on Keski-Euroopassa niin tiheässä, ettei telttaa kannata metsään pystyttää. Hinnatkin ovat yleensä kohtuullisia (paitsi ehkä Rivieralla ym. lomakohteissa) eli noin 10-15€ kahdelle hengelle teltan kanssa.

  10. #10
    amy Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MatkaMies Katso viesti
    Nopeasti Google Earthillä reittiänne hahmoteltuani luulisin, että matka-arvioon voi lisätä vähintään 1000km. Silloinkin reitti on aika suoraviivainen yli suurten vuoristoylitysten ja isoja teitä pitkin, joita molempia suosittelen välttämään. Ehkä yllä mainittu juna voisi olla hyvä vaihtoehto jouduttamaan matkaa tylsillä/raskailla osuuksilla fiiliksen mukaan?

    Saksassa ja Sveitsissä on kattavat ja hyvin merkityt pyöräretkeilyverkostot, joita kannattaa käyttää hyväksi. Ranskassa ja Italiassa ei juuri pyöräteitä ole, ja silloin mukavinta on ajaa mahdollisimman pieniä paikallisteitä, jotka kyllä lisäävät kilometrejä mutta maisemat ja ajonautinto on aivan toista luokkaa. Karttaakin pitää yleensä kaivaa esiin joka risteyksessä ja kylässä.

    Leirintäalueita on Keski-Euroopassa niin tiheässä, ettei telttaa kannata metsään pystyttää. Hinnatkin ovat yleensä kohtuullisia (paitsi ehkä Rivieralla ym. lomakohteissa) eli noin 10-15€ kahdelle hengelle teltan kanssa.
    Juu, reittiä ei siis mitenkään ole lyöty lukkoon, ja pikaisesti silmäilemällä laskeskelin tuon matkan pituuden, ilmeisesti vähän väärin. Ajateltiin, että ainakin mahdollisesti Frankfurt-Starsbourg ja Itävallan joku kaupunki-Frankfurt välit voisi taittaa junalla. Ljubljanakin on vähän niin ja näin :-).

    Kiitos tiedoista, tuo leirintäalueiden yleisyyskin on kiva tietää tässä vaiheessa.

    Tietääkös muuten kukaan lentokoneessa polkupyörän kuljettamisesta, että miten sen pyörän pitää olla pakattu? Ryanairin sivuilla sanottiin, että johonkin laukkuun tai laatikkoon/pakettiin täytyy se pistää, mutta kelpaakohan joku itsetehty paketointisysteemi? Kun katselin pyöränsäilytyslaukkujen hintoja, niin aika suolaisilta vaikuttivat, eikä viitsisi sellaisia hintoja laittaa yhden reissun takia.

  11. #11
    Kontti Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti amy Katso viesti
    Taas tyhmä noobin kysymys, mutta onko noilla pyörillä ihan kamalasti merkitystä? Itse olisimme lähdössä siis ihan perus Bilteman halpispyörillä (170 €?)
    Pyörillä on paljonkin eroa. Bilteman pyörät eivät ole kovin hyvässä maineessa tällä foorumilla, tosin tuskin kovin monella aktiivilla Bilteman pyöriä on omassa käytössä.

    Halvassa pyörässä on halvat osat. Halvat osat tarkoittavat, että ne ei toimi niin luotettavasti. Tuolla matkalla saa varmastikin varata aikaa ainakin jonkinlaiseen pyörän säätämiseen.

    Minkälaiset pyörälaukut teillä on? Kaveriporukassani on kokemus alkanut hyvin nopeasti siirtämään kalustoa halvoista pyörälaukuista kunnollisiin. Halvoissa saattaa kiinnityssysteemit olla huonoja, jotka hajoavat helposti. Aikaa on reissuilla kulunut paljon erilaisiin virityksiin, jolla laukut saa pidettyä reissut koossa ja kiinni pyörässä. Yleensä kiinnityksistä on lopulta tullut sellaisia, että ei laukkuja ole enää irti pyörästä saanutkaan yön ajaksi.

    Halvan pyörän riskeiksi voisin kuvitella vaikean ajettavuuden pitkissä alamäissä suurilla nopeuksilla. Ja kovin ihmeellistä nopeuttakaan ei tarvita, jos etupyörässä tai haarukassa tapahtuu totaalinen rikkoutuminen, niin pahasti käy.

    Halpa pyörä on myös raskaampi ajettava ja pahimmassa tapauksessa myös epämiellyttävä väärän ergonomian takia. Taas kerran suosittelen pitkää testireissua, että selviää aiheuttaako satula hiertymiä tai ajoasento kipuja jonnekin päin. Noin pitkällä reissulla alkaa paikat varmasti kipeytyä, jos ajoasennossa on jotain pielessä.

    Mutta halvoilla kamoillakin pärjää, nautinto ei vain ole yhtä suuri. Jukka Salminen, maailmanympäripyöräilijä (joka muuten lähti reissuun Bilteman halvoilla pyörälaukuilla) kirjoittaa blogissaan: http://www.pyorallamaailmanympari.co.../03/index.html
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka Salminen
    ...vastaani rullasi ihka oikea kiinalaispyöräilijä. Hän oli jo ajellut 25 000 km ympäri maailmaa. Hän ajoi 100 dollarin supermarketista ostetulla pyörällä, risaisessa paidassa ja tavallisilla lenkkareilla. Hän ajaa keskimäärin 150 km päivässä ja lepopäiviä hän pitää harvoin.
    Eli halvoillakin varusteilla pärjää. Itsellänikään ei ole ollut Bilteman pyörää, mutta ero entisellä sinänsä hyvällä hybridillä ja nykyisellä kunnon retkipyörällä on erittäin suuri retkikäytössä. Rahalle siis saa vastinetta, mutta retkipyöräily ei välttämättä vaadi tuhansien eurojen pyörää ja varusteita.

    Jokatapauksessa opiskelisin pyörienne huollon hyvin, ja varaisin aikatauluun pari päivää pyörän huoltamista varten. Siihen saattaa hyvinkin tulla tarvetta. Tai sitten kaikki toimii mallikkaasti. Hyväkin pyörä saattaa hajota reissussa, halvalla se vain on todennäköisempää.

    Keski-Euroopan peseytymismahdollisuuksia en tunne. Itsekin vasta tänä kesänä ensimmäistä kertaa sinne pyörällä suuntaamassa. Yhtäältä sadat miljoonat ihmiset peseytyvät hyvinkin likaisissa vesissä joka päivä eripuolilla maailmaa. Toisaalta, heillä luontainen vastustuskyky saattaa olla aika paljon parempi, kuin suomalaisella.

    Keski-Euroopassa ei jokamiehenoikeuksia tunneta, joten metsään ei saa mennä tosta noin vaan telttailemaan. Toisaalta, käsittääkseni siellä on luonnollisempaa mennä kysymään lupaa telttailuun jonkun takapihalla. Se vain on suomalaisesta vierasta, koska Suomessa olettaa saavansa vastauksen:"Tossahan on vieressä metsää silmän kantamattomiin. Mene sinne!" Joten rohkeasti vain taloista lupia kysymään, saattaa se peseytyminenkin onnistua siinä samalla.

  12. #12
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.165
    Komppaan edellistä (oksettava fraasi)
    Kuulostaa mahtavalta reissulta. Telttaa ei tosiaan kannata pystyttää
    mihin vaan, leirintäalueita löytyy hyvin. Sääli ettei vaimo harrasta
    pyöräilyä mutta matkailu on kivaa autollakin.
    Biltemapyöristä en tiedä paljonkaan mutta ei kai pyörä nyt pääasia
    ole tuollaisella reissulla. Kai se nyt sentään yhden reissun kuosissa pysyy.
    Voit myydä sen sitten jälkeenpäin ja mainostaa että ei oo ajettu kuin
    yks reissu - meinaan Euroopan reissu.

  13. #13
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.170
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti amy Katso viesti
    ...että pyörän laadulla ei juurikaan ole merkitystä...
    Netissä oli pari vuotta sitten hyvä kertomus kokeneen pyöräilijän tekemästä retkestä B-kaupan tandemilla. Siinä oli erikseen luettelo pyörälle ennen matkaa ja sen aikana tehdyistä modauksista. Joten jos peukalo ei ole keskellä kämmentä, niin antaa palaa

    Ainoa todella vaarallinen osuus ovat vuoret. Edulliset maantiepyörätkin ovat olleet surmanloukkuja noissa olosuhteissa, joten "mäkiseen" maastoon ei kannata noilla pyörillä lähteä. Huono runko lähtee värisemään ja sen jälkeen kuski ei voi kuin toivoa parasta.

    Jos jättää suosiolla vuoret ja isot mäetkin pois, niin fillarin voi hakea paikallisesta Decathlonista:

    http://www.decathlon.com

    Halvimmassakin "retkipyörässä" on valittavana sentään 4 eri kokoa, joten fillari on lähempänä oikeaa kokoa kuin B-kaupan yhdenkoon pyörät.
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

  14. #14
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti amy Katso viesti
    ... taas hieno esimerkki suomalaisesta kohteliaisuudesta ja herrasmiesmäisyydestä...

    No, katsoinpa jonkun harrastelijan sivua aiheesta, ja hän sanoi, että pyörän laadulla ei juurikaan ole merkitystä. Halusin kuulla muidenkin ihmisten mielipiteitä, ja sieltähän tuli...

    kaippa sillä Biltemapyörällä voi matkan tehdä mutta luulisin että parempia vaihtoehtoja on jos rahapussia raottaa tarpeeksi...

  15. #15
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kpyora Katso viesti
    Netissä oli pari vuotta sitten hyvä kertomus kokeneen pyöräilijän tekemästä retkestä B-kaupan tandemilla. Siinä oli erikseen luettelo pyörälle ennen matkaa ja sen aikana tehdyistä modauksista. Joten jos peukalo ei ole keskellä kämmentä, niin antaa palaa

    Ainoa todella vaarallinen osuus ovat vuoret. Edulliset maantiepyörätkin ovat olleet surmanloukkuja noissa olosuhteissa, joten "mäkiseen" maastoon ei kannata noilla pyörillä lähteä. Huono runko lähtee värisemään ja sen jälkeen kuski ei voi kuin toivoa parasta.
    Totta turiset. Mullakin yks teräskolnaako välillä alko vatkaan jumalattomasti
    Lukonmäessä, mutta noista selviää kun laittaa painon polkimille. Itte en
    jyrkkiä mäkiä edes uskaltais laskea lastatuilla retkipyörillä.

  16. #16
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.170
    Saksassa oli noita oikeusjuttuja muutama vuosi sitten, kun edullisilla maantiepyörillä ajaneita kuskeja kuoli ja loukkaantui ulosajoissa. Täältäkin foorumilta taitaa löytyä haulla tekninen selitys, miten tuollainen onnettomuus tapahtuu.
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

  17. #17
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti amy Katso viesti
    ... taas hieno esimerkki suomalaisesta kohteliaisuudesta ja herrasmiesmäisyydestä...
    Herrasmies on aina rehellinen. Kohteliasta on kertoa tosiasiat.
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 30.03.2009 at 22.46
    Jos et aja et voi ottaa!

  18. #18
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Raisio
    Viestit
    30

    Pahvia

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti amy Katso viesti
    Tietääkös muuten kukaan lentokoneessa polkupyörän kuljettamisesta, että miten sen pyörän pitää olla pakattu? Ryanairin sivuilla sanottiin, että johonkin laukkuun tai laatikkoon/pakettiin täytyy se pistää, mutta kelpaakohan joku itsetehty paketointisysteemi? Kun katselin pyöränsäilytyslaukkujen hintoja, niin aika suolaisilta vaikuttivat, eikä viitsisi sellaisia hintoja laittaa yhden reissun takia.
    Käväise hakemassa lähipyöräkauppiaalta fillarin pahvilaatikot. Nämä ovat kaupalle pelkkää jätettä ja ovat vain tyytyväisiä sun kantaessa niitä pari ovesta ulos. Sellaiseen saa pakattua fillarin ja vähän varustettakin. Ja perillä joko hylkäät ja murehdit uusien etsimisestä ennen paluumatkaa tai keksit niille jonkun jemman.

  19. #19
    brewster Guest
    Bilteman fillarit on koottu samoista halvoista osista kuin mikä tahansa muukin fillari. Ei Biltemalla mitään omaa fillaritehdasta ole vaan ne ostetaan kaukoidän fillaritehtaista jotka kokoavat fillareita muillekin asiakkaille kuin Biltemalle. Rungot hitsataan samoissa tehtaissa joissa tehdään runkoja muillekin fillarimerkeille. Joten miksei niillä ajaa voisi. Se mikä noissa nyt lähinnä huolestuttaa pitkää matkaa ajatellen on pyörien kesto ja renkaat. ON ihme jos pyörien pinnaus kestää kuormattuna ajoa kuvailemasi matkan. Opettelisin kyllä ainakin pinnatyökalun käytön ja ottaisin varapinnoja mukaan. Renkaat (sekä sisä että ulko) vaihtaisin ehdottomasti vaikkapa Schwalben oikeisiin matkarenkaisiin. Vaikka voihan tuon tehdä reissussakin. Ja opettelisin vaihteiden ja jarrujen säätämisen itse ettei tule turhaa asiaa korjaamoon. Ja satula. Se on aikas tärkeä osa pyörää kun ajetaan tuntikaupalla päivästä toiseen. Tekee ajamisesta helposti tuskaa. Satulat on Bilteman fillareissa halvinta mahdollista laatua. Satulan soveltuvuutta omalle ahterille ei voi testata muuta kuin riittävän pitkällä toistuvalla ajamisella. Satuloitakin saa ostaa ulkomailta eikä vaihtoon mene monta minuuttia. Se vaan että toinen satula voi sitten olla edellistakin huonompi eikä hinta takaa niissä juuri mitään.
    Ajakaa pyörillä ensin vaikka viikonvaihteen miniretki kotimaassa. Tämä kyllä itse asiassa pätee vaikka olisi miten kalliit fillarit.
    Niin, ja itse suunnittelisin ainakin 3-4 lepopäivää tuollaiseen reissuun.
    brewster muokkasi tätä : 30.03.2009 at 22.59

  20. #20
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti amy
    Itse olisimme lähdössä siis ihan perus Bilteman halpispyörillä (170 €?)
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster Katso viesti
    Bilteman fillarit on koottu samoista halvoista osista kuin mikä tahansa muukin fillari. Ei Biltemalla mitään omaa fillaritehdasta ole vaan ne ostetaan kaukoidän fillaritehtaista jotka kokoavat fillareita muillekin asiakkaille kuin Biltemalle. Rungot hitsataan samoissa tehtaissa joissa tehdään runkoja muillekin fillarimerkeille. Joten miksei niillä ajaa voisi
    Ehhehhheeeee... Rahaa on ostella pikkuläppäreitä, lentää Eurooppaan ja pidellä 3 viikkoa lomaa, mutta fillareihin löytyy rahaa hyvän satulatolpan verran. Joku ei nyt täsmää. Ja mitäs se fillarin lentorahti mahtaa maksaa? Saattaa olla edullisempaa ostaa se ritsa siitä lentokentän vierestä huonekalukaupasta ja ajaa lenkkiä niin kauas kuin pääsee. Hajonneen pyörän voi hylätä sinne ojan pohjalle ja palauttelee sitten loppuajan jossain rantakohteessa.

  21. #21
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    656
    Bilteman pyörä lähtövalmiina hellsingissä ja perillä Nuorgamissa (seuraavana kesänä, laukut huoltoautossa).

    Nuorgamiin kyllä jäikin, katkes pinna ja polkimen laakerit tms. alkoivat temppuileen, oli helppoa jättää vietäväksi Utsjoen romuun. Suurin remppa mitä 2,5 vuoden aikana tein tuohon oli takapakan vaihto. Hiemanhan se hirvitti pahimpia mäkiä alas tuolla tulla, mutta niin se teki paremmallakin seuraavana kesänä. Ihan asiallinen pyörä hintaisekseen. Nyt on kyllä merkittävästi hintavampi pyörä, mutta onkin muutenkin paremmat säilytystilat kuin hellsingissä asuessa oli.

    Laukutkin ostin bilteemasta. Tankolaukun kiinnitystä ei saannut irti kun ei ollut hylsysarjaa ja takalaukut kesti kolme matkaa. Muuten olisi varmaan nuo edelleen käytössä, mutta takalaukkujen pohja tarttui johonki ja repeytyi. Uudet laukut ostin lidlistä, ne eivät kestäneet edes koeajoa, vetoketjut hajosi heti mutta saipa sadesuojan laukuille. Uuden hain taas bilteemasta.

    Uusi tankolaukku on Spectren tekele, kun ortliebin myyjä ei luvannut että ortliebin laukun kannatinta saisi tankoon kiinni (tangossa lisätanko josta en luovu). Spectren laukku oli sen verta halvempi että uskaltautui ostamaan ja hieman väkivallalla sovittamaan paikalleen. Etulaukutkin on bilteemasta ja ovat toistaiseksi ajaneet asiansa.

    Eihän noihin bilteeman kiinnityksiin voi täysin luottaa ja olenki varmistanut irtoremmeillä.

    Oliskait noissa ortliebeissa yms. parempi vedenkesto, mutta kun tästä (kuvan tankolaukku oli täyssusi, muttei maksanutkaan kuin < 5eur, tankolaukun pitää olla helposti irroitettavissa) ei kamat kastuneet niin olkoot. Vaikka olisi sateenkestävät laukut, pakkaisin kamppeet muovipusseihin, pysyy tavarat paremmin järjestyksessä.

    Peräkärryhän se olisi mukava. Bilteeman kärry näyttää liikenteessä pirun heppoiselta ja bob yakit yms sen verta hintavia tarpeeseen nähden, ettei ole tullut investoitua kun laukuissakin tavarat kulkee.

    Oppis vaan jättämään ylimääräiset kamat pois. Ei ainaskaan Etelä-Suomessa matkailessa välttämättä telttaa tarvi, löytyy lähes joka paikasta kohtuu hintainen sisämajoitus. Ja leirintäalueilta löytyy kattila ja sähköliesi. Mutta pitäähän sitä varautua, jos vaikka lähtee harhareiteille reisussa jossa ei ole ihmeellisempää reittisuunnitelmaa

    En sano että minun tekemät valinnat olisivat ainoat hyvät ja oikeat. On varmasti ortliebit yms. parempia laukkuja kuin bilteman, ei vain ole omakohtaista kokemusta messuihmettelyjä enempää.

    Bilteeman pyörällä en vaan enää lähtisi ajamaan hellsingistä Nuorgamiin. Jäähän se parempi pyörä sitten matkan jälkeen arkikäyttöön ja ennemmin sitä hyvällä pyörällä tulee lähettyä lenkillekkin.

    Läppäriä en ottaisi mukaan. Kännykällä ehkä tekisin lyhyitä blogimerkintöjä että tutut pysyis kärryillä missä mennään. Paperi ja kynä, niillä se reissupäiväkirja tehään. Ja kameraan pari-kolme muistikorttia, eipä katoa kaikki kuvat jos sattuu vahinkoja. Tietokoneella saa värkätä sitten talvella kun tekee reisusta paremman esityksen.

    Että tämmöstä. Hauskaa matkaa kuitenkin, lähitteppä sitten millä varustuksella tahansa matkaan. Itse pysyn viellä kotimaassa, jos en sitten Norjaan eksy.

  22. #22
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    656
    Ihmiset ostelee pikkuläppäreitä muutenkin ja lentelevät kanarialle löhöämään. Itsekkin pidän nyt ainaskin 7 vkoa lomaa, vaikkei varaa olekkaan.

    Elämä on täynnä valintoja ja kyse on aina priorisoinnista. Pitää vaan tiedostaa, että halpa ja hyvä on yleensä kaksi eri tuotetta. Ja että halpa rikkoontunee ennen kallista. Tosin se kalliskin voi hajota tai lähtä vieraan mukaan jo seuraavana päivänä.

  23. #23
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    656
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Ja mitäs se fillarin lentorahti mahtaa maksaa?
    Tämän mukaan pyörän rahti maksaa 0 ... 140 eur.

  24. #24
    tuntematon Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti amy Katso viesti
    ... taas hieno esimerkki suomalaisesta kohteliaisuudesta ja herrasmiesmäisyydestä...
    Ajaa Bilteman "fillarilla" ja on seksistikin vielä. Ei kannata tulla tänne ja kuvitella saavansa erikoiskohtelua pelkästään siksi, että sattuu olemaan pi**u jalkojen välissä. Täällä haukutaan ja nöyryytetään Biltemalla ajavia ihan tasapuolisesti sukupuoleen katsomatta.

    Mutta jätän aiheen käsittelyn tähän, koska oletan sinun olevan trolli. Eihän kukaan voi oikeasti olla niin idiootti, että kuvittelee ilman minkäänlaista pyöräilykokemusta tosissaan ajavansa Bilteman fillarilla 70km päivässä kolmen viikon ajan ilman välipäiviä raahaten mm. läppäriä mukanaan läpi Keski-Euroopan vuoristomaisemien? Eihän?

  25. #25
    Liittynyt
    01/2006
    Viestit
    1.209
    Tuo Amyn ehdotushan on ihan ajateltavissa ja toteutettavissa.
    Tuntematon ei selvästi ole tutustunut esim. Stadin vihreiden laatimaan poronhoidon kehityssuunnitelmaan. Osaavat tehdä sellaisen käymättä kertaakaan Lapissa.

    Tai nähnyt Mantan patsaalla laumaa näitä:
    http://www.maanystavat.fi/

    Noista voi jo kaikkien mielestä käyttää perustellusti ilmaisua idiootti.
    Kuluttajakin voi olla oikeassa-ainakin paikassa.

  26. #26
    brewster Guest
    Jos Hebeltä tuossa käytössä katkesi pinna, takapakka vaihdettiin ja polkimien laakerit loppuivat ni sehän on varsin mairitteleva saldo BILTEMAn fillarille. Ja juuri niinkuin aiemmassa arvelinkin. Se vaan unohtui sanoa, että polkimet on varmasti kuraa. Niiden vaihto tulee todnäk aika aikaisessa vaiheessa. Mutta on ensiasennuspolkimet kuraa tollasissa 4-700 fillareissakin. Lukkopolkimet jokatapauksessa on MUST matkakäytössä.
    Kyllä tuo suunnitelma olisi mahdollista toteuttaa. Mutta onko siinä tuollaisenaan mitään mieltä, sen ratkaisevat kyseiset henkilöt itse.
    Ja matkalla hankituille ostoksille pitää ostaa joko lähtiessä tai matkan varrella peräkärry. Kulkee 30kg ostoksia.
    brewster muokkasi tätä : 31.03.2009 at 13.59

  27. #27
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuntematon Katso viesti
    Täällä haukutaan ja nöyryytetään
    Tuo on totta, mutta onneksi aika harvinaista.

    Onnea reissulle. Komppaan niitä, jotka ehdottavat ottamaan maltillisemmat matkatavoitteet. Entä jos tyytyisitte pyörimään fillareilla Nizzan ja Venetsian välillä? Siellä on paljon nähtävää ja olisi varmasti kiva voida pysähdellä katselemaan kunnolla ympärille.
    10k-kerhon jäsen

  28. #28
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.794
    Ajoin itse viime marraskuussa Rostockista Prahaan ja mukana oli yhteensä noin 10kg tavaraa. Mukana esimerkiksi mainittu läppäri, Sciconin pyöränkuljetuspussi ja viikon arkivaatteet. Reitille ei varsinaisia vuoria osunut. Jyrkin oli 8km / 350m nousu.

    Ehdotetut matkat varmasti onnistuvat normaalikuntoiselta ihmiseltä. Pyörät ovat ihan oma valinta. Biltema-kamaa mielummin vaikka ostaisin/vuokraisin Frankfurtista kunnolliset käytetyt pyörät ja ajaisin niillä. Matkasta riippumatta en suosittele kenellekään ajamista fiaskoilla pyörillä, mutta asiaa on vaikea perustella sellaiselle joka ei ole kunnollisella ajanut. Reitiltä löytynee hyvin sekä majoitus- että huoltopalveluita pyöräilijälle.
    mkpaa muokkasi tätä : 31.03.2009 at 14.08 Syy: Tavaraa oli 10kg, ei 10km. :)

  29. #29
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.478
    En tiedä, joko "amy" on saatu peloteltua ... eikä edes ole omaa pitkän matkan kokemusta...

    mutta vaikuttaahan tuo aikamoiselta rupeamalta, vaikkei päivämatkat niin valtavia olisikaan. Ainakin pyörän pitäisi olla hyvin "sisäänajettu" ja huollettu, teknisten ja takapuolenkesto-ongelmien vähentämiseksi. Minä pienentäisin reittitavoitetta - vuoria väistellen, mutta minä olenkin minä.

  30. #30
    amy Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Tuo on totta, mutta onneksi aika harvinaista.

    Onnea reissulle. Komppaan niitä, jotka ehdottavat ottamaan maltillisemmat matkatavoitteet. Entä jos tyytyisitte pyörimään fillareilla Nizzan ja Venetsian välillä? Siellä on paljon nähtävää ja olisi varmasti kiva voida pysähdellä katselemaan kunnolla ympärille.
    Kuten sanoin, suunnitelma ei ollut mitenkään lukkoon lyöty. Mutta hienoa, että täällä on tietäjiä (en tarkoita sinua), jotka katsovat aiheelliseksi alkaa puhumaan pilluista ja sen sellaisesta, joka ei aiheeseen liity millään tavalla.

    Nyt olemme miettineet "hieman" erilaista retkeä, Frankfurtista Milanoon, kilometrejä kertyisi käsittääkseni n. 700. Aikaa varaamme 2 vkoa. Muistutan vielä, että saimme idean ihan TOISSAPÄIVÄNÄ, jolloin ei ehkä ollut ihan realistiset ideat mielessä. Mutta kiva, jos sai joku aggressioitansa purettua. Hope you feel better now :-)

    Ja mitä miniläppäriin tulee, se maksoi satasen ja on välttämätön opintojen kannalta. Te kuitenkin puhutte satojen eurojen pyöristä, joihin ei todellakaan ole varaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •