HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 120

Aihe: Schwalbe Marathon Plus

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Stelvio plussat (btw. tänä vuonna nimellä Durano plus) on mielettömän hyvät renkaat. Toimivat ihan säädyllisesti myös sorateillä vaikka leveyttä olisi vain 25mm. Stelvio plussaa en ole joutunut paikkaamaan kertaakaan. Takana reilut 5000km.
    Kylläkyllä, mutta Helsingin talvista tappajasepeliä eivät tunnu kestävän.

luonto Guest
    Ostin itse Kendan Kwest K-Shield Plussan takarenkaaksi työmatkoille, tappajasepeliä vastaan. 25e. Annankadun fillariliikkeestä, paino ~500g, 700x35C.

En tiedä miten vertaa Schwalben Plussiin...
    luonto muokkasi tätä : 23.03.2009 at 00.19

Panaracer T-Serv 28mm ainakin pyörinyt takana sepelipyöräteillä 150km hienosti puhkeamatta, 285g, HIgg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti luonto Katso viesti
    Ostin itse Kendan Kwest K-Shield Plussan takarenkaaksi työmatkoille, tappajasepeliä vastaan. 25e. Annankadun fillariliikkeestä, paino ~500g.

En tiedä miten vertaa Schwalben Plussiin...

opnykanen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti higgins Katso viesti
    Panaracer T-Serv 28mm ainakin pyörinyt takana sepelipyöräteillä 150km hienosti puhkeamatta, 285g, HIgg
    Oho jopas on kevyt verrattuna marathon plussaan mikäli nuo kestää! Muistelen että omat 28mm painaa 750g.

luonto Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti higgins Katso viesti
    On kevyt joo.. Paljonko sulla on painoa ja paljonko pidät paineita?

Huom, toi Kendan K-Shield on 35mm

On kevyt joo.. Paljonko sulla on painoa ja paljonko pidät paineita?
    Huom, toi Kendan K-Shield on 35mm
    No piti se renkaan mukana tullut pahviläpyskä hakea autotallin roskista: Sorry paino onkin 290g, malli TServ W/O700x28. Painetta sai muistaakseni 7bar laittaa, ja sen taisin alle laittaa.Korostan sitä, että poljettuna se 150km, kerron heti jos ei ilmat pysy...

Tikkurilan ajomiehestä, eikä halpaa, muttei ehkä huonoakaan. Kuulemma pyöräläheteillä näitä saattaa alla nähdä, Higg

luonto Guest
    Jooh, mä en usko että meikäläisen painolla 28mm 5-7bar paineilla kestäisi, painan 95kg ja usein vielä reppu ja lukko mukana, eli helposti 10-15kg lisäpainoa + fillari 10kg -> 115-120kg yhteispaino...

Jooh, mä en usko että meikäläisen painolla 28mm 5-7bar paineilla kestäisi, painan 95kg ja usein vielä reppu ja lukko mukana, eli helposti 10-15kg lisäpainoa + fillari 10kg -> 115-120kg yhteispaino...
    No itse 82kg, ja fillari 10kg sekarengastuksella (edssä nasta, takana pistosuojattu), ja reppu minullakin messissä.

Ei muuten ole uskonasia, eikä taida kuskin paino hirveästi vaikuttaa. Pahempihan noissa kapeammissa renkaissa on se liian alhainen paine, Higg

Tämän palstan innoittamana tilasin Marathon Plussat, kun kevään ekoilla lenkeillä sain jo pari rengasrikkoa viikon sisään. Kumit sain tänään ja ähellyksen/temppuilun jälkeen, aika nopeasti kuitenkin, vanteille.

Eikun kokeilemaan tien päälle... ekan kilometrin jälkeen piti oikein pysähtyä ja kokeilla että muistinko kiristää renkaiden mutterit. Tuntui kuin takapyörä olisi mennyt ihan omia polkujaan. Eturengaskin oli jotenkin huojuva. Ihan kuin ei olisi ollut renkaat kiinni ollenkaan.

Onko nämä Marathon Plussat tosiaan näin huonot ajettavat vai teenkö jotain väärin? Liian vähän painetta, liikaa painetta? Onko noiden pyörimissuunnalla väliä. Vai johtuuko tuo käytös vain sepelin määrästä tiellä. Pyörätiellä pääasiassa ajoin.

Pyöränä on Crescentin fitness/hybridimalli ja rengaskoko 37-622.

Meno oli välillä pelottavaakin, kun alamäkeen rullattessa tuntui kun takarengas olisi lähdössä eri suuntaan kuin eturengas. Raskaatkin nuo oli polkea.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arsi Katso viesti
    Tämän palstan innoittamana tilasin Marathon Plussat, kun kevään ekoilla lenkeillä sain jo pari rengasrikkoa viikon sisään. Kumit sain tänään ja ähellyksen/temppuilun jälkeen, aika nopeasti kuitenkin, vanteille.

Eikun kokeilemaan tien päälle... ekan kilometrin jälkeen piti oikein pysähtyä ja kokeilla että muistinko kiristää renkaiden mutterit. Tuntui kuin takapyörä olisi mennyt ihan omia polkujaan. Eturengaskin oli jotenkin huojuva. Ihan kuin ei olisi ollut renkaat kiinni ollenkaan. --
    Itselläni on täsmälleen samat renkaat hybridissä. Kokemukseni on ollut päinvastainen. Mielestäni maratoonarit kulkevat paljon paremmin kuin fillarin ensiasennusrenkaat.

Raskas ajettavuus yhdistettynä muihin oireisiin viittaisi liian alhaiseen rengaspaineeseen. Paljonko muuten laitoit? Schwalben ohjeen mukaan 37 milliseen painetta pitäisi laittaa 4,5 baria. Schwalben sivuilla käsketään käyttämään aina mittaria, koska peukalotuntumalla ilmanpaine jää liian alhaiseksi, eikä riitä renkaan "spesiaalikonstruktiolle". Tämä viittaisi siihen, että rengas toimii huonosti alhaisilla paineilla.

Pyörimissuunnallakin on väliä näissä renkaissa, renkaan sivulta löytyy nuoli ja muistaakseni teksti "drive" osoittamassa oikeaa pyörimissuuntaa. Tosin pyörimissuunnalla taitaa olla enemmän merkitystä kulumiselle kuin ajettavuudelle.

Ja onhan kaikki muut renkaan asennuksen perusvirheet eliminoitu? Kuten rengas epätasaisesti vanteella tai sisäkumi "rullalla"...
    Onpa kevyt - taitaa olla sellainen hiilidioksidirunko?

@KostiOlavi (twitter)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arsi Katso viesti
    Onko nämä Marathon Plussat tosiaan näin huonot ajettavat vai teenkö jotain väärin? Liian vähän painetta, liikaa painetta? Onko noiden pyörimissuunnalla väliä. Vai johtuuko tuo käytös vain sepelin määrästä tiellä. Pyörätiellä pääasiassa ajoin.
    Runsas irtohiekka asfaltin päällä tietty tuntuu hölmöltä ajaa jo sinänsä, mutta veikkaan oireista että liian vähän painetta. Nuo vaativat reilusti painetta, kannattaa noudattaa kylkeen painettua ohjepainetta, ja jos ei keksi mitään syytä olla laittamatta maksimia niin maksimi.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

Paineita lisää hyvällä pumpulla. Täytyy muistaa että huoltamoiden paineilma harvoin riittää fillarille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kal Pedal Katso viesti
    Paineita lisää hyvällä pumpulla. Täytyy muistaa että huoltamoiden paineilma harvoin riittää fillarille.
    Joo no 8 baria maantierenkaaseen ei yleensä saa huoltoasemalta, mutta tuon 4,5 baria 47-milliseen Maraton Plussaan taas saa.

Maraton Plussan ongelma ilman mittaria on se ettei sen pintaa hipelöimällä ole mitään havaintoa että mikä paine siellä on, kun se on niin paksu.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kosti K. Katso viesti
    Tosin pyörimissuunnalla taitaa olla enemmän merkitystä kulumiselle kuin ajettavuudelle.
    Uskoisin että enemmänkin sillä on merkitystä sadekelillä jolloin renkaan kuvio ohjaa veden pois renkaan ja tienpinnan välistä. Jos kuvio on väärinpäin niin tuo ei toimi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kosti K. Katso viesti
    Raskas ajettavuus yhdistettynä muihin oireisiin viittaisi liian alhaiseen rengaspaineeseen. Paljonko muuten laitoit? Schwalben ohjeen mukaan 37 milliseen painetta pitäisi laittaa 4,5 baria. Schwalben sivuilla käsketään käyttämään aina mittaria, koska peukalotuntumalla ilmanpaine jää liian alhaiseksi, eikä riitä renkaan "spesiaalikonstruktiolle". Tämä viittaisi siihen, että rengas toimii huonosti alhaisilla paineilla.
    Kävin sitten töistä kotiin tullessa ostamassa Biltemasta pumpun missä on painemittari. Tähän asti olen peukalotuntumalla ilmoja lisäillyt.

Heti kotiin päästyäni kokeilin ja mittari näytti että olin eilen saanut täytettyä vajaaseen kolmeen baariin peukalotuntumalla. Lisäsin sitten tuon mittarin mukaan 4.5baariin. Kokeilin samalla pumpulla myös pojan pyörää, johon samalla tavalla olin aikaisemmin paineita lisäillyt. Sen renkaissa Bilteman pumppu näytti neljää baaria.

Eli ilmeisesti nuo renkaissa olevat pistosuojat haittaa peukalotuntumaa...

No, ajoin sitten saman lenkin kuin eilenkin ja ero tuntumassa oli kuin yöllä ja päivällä. Nuohan toimi. Parin kilometrin pätkä pyörätietä oli jo harjattu sepelistä ja taitaa olla niin että en kesäksi viitsi muita kumeja vaihtaa.

Kovasta vastatuulesta huolimatta kulku oli kevyttä. Eiliseen verrattuna olen todella tyytyväinen.

Olisin tietenkin itsekin joskus tajunnut että paineita täytyy olla lisää... olisi tosin voinut vaatia pari iteraatiokierrosta vanhojen kumien takaisinvaihdolla ja vertailulla. Mutta, kiitos nyt kuitenkin.

Mä sain just voimasanojen avulla väännettyä normi Marathonit vanteelle ja eikös sisuri pamahtanu ku oli vajaa 7 baaria pumpannu, ei kovin kaunis ääni. Vissiin jäi vanteen ja renkaan väliin kun rengas pomppas vanteelta pois samalla. Viulukonsertto käynnistyi korvissa, sais kohta loppua. No kohta uus yritys ja sit ulos testaamaan
    "You not bike rider, you nobody."-Eddie B.

michael Guest
    Jos tarkkaan haluaa pelata niin hieman painetta karkaa kun irroittaa pumpun venttiilistä. Mulla ainakin bilteman mittarillisella pumpulla lähtee puolisen baria pois kun ottaa irti ainakin 8 barin paineilla.

Olen korjauksena pistänyt sen verran enemmän ilmaa ennen pumpun irroittamista että renkaaseen jäisi toivottu paine. Vaan eipä tuo välttämättä mitään mullistavaa eroa saa aikaan, lähinnä insinöörille mielenrauhaa

Metka asennettava

Kiitoksia varoituksista. Asensin vaimon hybridiin 40-622 Marathon Plussat ja aivan oikein, apuja tarvittiin.

Vetelin rakennusteippiä heti ensimmäiseen kohtaan missä sain molemmat puolet pysymään vanteella (sen teipin avulla tilapäisen pysyvästi) ja kiersin rattaan hiljalleen varmistellen ympäri teipaten. Teippiä oli loppujen lopuksi seitsemässä kohtaa.

Ilman varoituksia olisi vienyt pitkään saada rengasta vanteelle. Onneksi osasin valmistautua. Painajaismainen kumi laittaa vaan nytpä tuonkin osaa.

Kiitos osallistujille ja hauskaa pyöräilykesää. Omani sai takapakkia kun eturengas jäi sohjossa spooriin ja itse jatkoin matkaa suoraan. Polvessa on ruhje mutta kumma kyllä pahin kipu on polven takapuolella???

Kaitainen Guest

Kymysys 25-622 todellinen korkeus?

Eli onko kukaan mitannut Marathon Plus 25mm renkaan korkeutta vanteesta? Olmon runko on ahdas, mutta silti haaveilen noiden kumien sopivan siihen. Leveys ei tuota ongelmia, vaan korkeussuuntainen tila, jota on tasan 25mm vanteen reunasta katsoen... Saman verran on tilaa myös vanhassa Bianchissa, jossa korkeutta rajaa Bianchin omat jarrut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tunkkireisi Katso viesti
    Vetelin rakennusteippiä heti ensimmäiseen kohtaan missä sain molemmat puolet pysymään vanteella (sen teipin avulla tilapäisen pysyvästi) ja kiersin rattaan hiljalleen varmistellen ympäri teipaten. Teippiä oli loppujen lopuksi seitsemässä kohtaa.
    Eihän tuollaista kumia voi sepeliaikana käyttää: Entäs jos se sepeli nyt kuitenkin ajossa pääsee iskemään. Pitääkö olla jeesusteippirulla mukana? Ainakin normiMarathon meni vanteelle ihan nätisti muovihärpäkkeiden avulla, HIgg

Muutama lenkki on takana 35mm Mara plussilla (Surly CC) ja olen hyvin tyyväinen. Rullaa hienosti kaikilla alustoilla eikä tarvitse väistää ihan kaikkea,

Olen täältä lueskellut sennusongelmista ja hämmätyttää. Sain omani paikalleen lähes paljain käsin. Lopussa vähän piti auttaa muovisella "rengasraudalla" (vähän mää olen vaan niin taitava.
    Onko vanteissa niin suuria eroja että joku on tiukka ja joku ei?
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

Kaitainen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SykkeListi Katso viesti
    Kyllä ne 25 mm M+ meni ihan nätisti vanteelle ilman mitään nippusiteitä tai muita vippaskonsteja, normi rengasmuoveilla (yhtä tarvitsi päälle laittaessa).
    Kuinka korkeat nuo 25 milliset ovat korkeimmasta kohdastaan vanteen reunaan nähden? 28 milliset ovat noin 29mm, mutta on kai nämä kapeammat matalammat? Työmatka-ajoa varten olen näitä hankkimassa.

Mulla ainaskin näyttäs korkeus olevan 25 mm ja täydet paineet on renkaissa.

Kaitainen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti karpaasi68 Katso viesti
    Mulla ainaskin näyttäs korkeus olevan 25 mm ja täydet paineet on renkaissa.
    Kiitokset tästä.
    Mittailin Olmoa tarkemmin ja korkeutta vanteen ja rungon väliin jää enimmillään 29mm. Taidan tilata nuo M plussat ja kokeilla miten sopii maantierunkoon. Toki vanteissakin kai on eroja, mutta kokeilemallahan se selviää.

Kaitainen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SykkeListi Katso viesti
    Täytyy todeta, että mittaamiseni ei ole mitenkään auringontarkkaa, mutta sain tuossa 7.5 barin paineilla leveydeksi 24-25 mm ja korkeus vanteen reunasta samassa haarukassa, 24 - 25 mm. Vanteena Alex 450.
    Taidan kokeilla silti. Jos ei sovi, niin sitten ei sovi.

Apuva. Kävin ostamassa parin 622-28 marathon plussia, mutta en saa rengasta vanteelle. Nippusiteiden avulla saan renkaan muuten, mutta viimeinen osa renkaasta ei vaan minun voimilla plopsahda paikalleen. Kuva havainnollistamaan:

http://www.student.oulu.fi/~pauliron...rathonplus.jpg

Puolitoista tuntia olen nyt ähertänyt, sormet ovat järkyttävän kipeät. Onkohan ainoa vaihtoehto mennä pyöräkauppaan laitattamaan renkaat paikalleen? Tai vaihtaa johonkin toiseen malliin...

EDIT: voiko sisäkumi aiheuttaa ongelmia? Ne näyttivät olevan 700*35C kokoa. Tuntuu että rengas on vaan niin pirun jäykkä, etten saa sitä väännettyä paikalleen, joten epäilen sisäkumin vaikutusta asiaan...

-Oletko liukastanut gummin reunaa esim saippualla?
    -Onko renkaan reuna varmasti vanteen keskeltä usein löytyvässä urassa?

Renkaan reunakaapeli? ei omien kokemusten mukaan tahdo pysyä laittamisen aikana keskiurassa, jolloin vanteen reunan yli on liian pitkä matka. Alla olevassa kuvassa näkyy hyvin tuo vanteen sisäreunan ja keskiosan säteen välinen ero. Jos reunakaapeli ei ole keskiurassa, ei monesti auta edes kiroilu.

Timo W muokkasi tätä : 03.08.2009 at 18.09 Syy: kuvan lisäys

Tsekkaa vastakkainen

Tsekkaa vastakkainen puoli: Saatko reunat menemään vanteen keskiuraan? Sehän tekee lisää tilaa tuolle puolelle, mistä rengas pitää vivuta vanteen reunan yli. Itse laittelin melko paljon nippareita, jotka vedin muistaaksen melko kireällekin.

Sit vielä: Olisko ketään kaveria, että voisitte esim. 4:llä rengastyökalulla vivuta yhtaikaa?
    Polje, polje! Kyllä maapalloa riittää...

ahaa, koetanpa kohta tuota keskiurahommaa (ensin pakko syödä että jaksaa vääntää). en tuollaista ollut ollenkaan tajunnut, aikaisemmat renkaat kun ovat menneet "heittämällä" kiinni. kiitos neuvoista!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti wege Katso viesti
    ahaa, koetanpa kohta tuota keskiurahommaa (ensin pakko syödä että jaksaa vääntää). en tuollaista ollut ollenkaan tajunnut, aikaisemmat renkaat kun ovat menneet "heittämällä" kiinni. kiitos neuvoista!
    Toivottavasti onnistuu. Itsekin löysin keskiuran vasta ko. renkuloiden haasteiden myötä

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •