px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi
Isopyörän Juicy kolmoset ois suunnitelmissa päivittää Juicy Ultimateen ja teoreettinen
laskutoimitus antaa vaan -120g mutta tolle R tielle ei lähdetä...![]()
Laita Topilta jarrut, saat sen pari sataa grammaa pois.![]()
Mitä, mitä??? Ei tää pidä paikkaansa. Tässä ketjussa rakennetaan fillaria ensisijaisesti Tahkon kolmelle kierrokselle. Se, jos mikä, vaatii luotettavaa etenemistä. Pitää tosin myöntää, että satunnaisesti tulee lipsahdeltua harmaalle alueelle, mistä esimerkkeinä olkoot vaikkapa Schmolke TLO -tanko ja ZTR Race -kehät. Mutta kyllä ne sitten kuitenkin sen Tahkon viime kesänä kestivät.Saa nähdä, joko tänä kesänä antautuvat...
Lähettelin taannoin sähköpostia noiden kevytsisärenkaiden valmistajalle. Kysyin, saako kumeja jo ostaa jostakin, ja vastaus oli vapaasti suomennettuna suurinpiirtein seuraavanlainen: "Tuote tulee myyntiin, kunhan valmistustekniikan luotettavuus saadaan ensin riittävän korkealle tasolle." Ja toihan voi tarkoittaa ihan mitä tahansa viikon ja ikuisuuden väliltä.![]()
Aki, Älä vaan sano että schmolke TLO ei ehkä kestäisikään, tilasin nimittäin ittekin samanlaisen SL mallinaEräs kuitu expertti sanoi että "täh 100g tanko, sehän kestää jo ajaa tankilla yli"..
ja tarkoitti siis että varmasti kestää..sittenhän ton kestävyyden näkee kun rymistelee metsässä...tosin jos tanko katkeaa väärässä paikassa niin siinä voi henki mennä...
Oman kokemukseni mukaan 100-grammaiset tangot (ainakin Easton EC90) on "pomminvarmoja", mutta kun tuosta otetaan vielä 30 g pois, saadaan kovin ohuen ja hentoisen oloinen Schmolke TLO. Mutta toistaiseksi sekin on kestänyt.![]()
Voi moro sun kanssas, arvaappa kauanko Akilla on ollut toi TLO....
![]()
Tarkoitin tuolla edellisellä kommentillani lähinnä sitä, että jos fillarin keventelyä yrittää perustella järkisyillä, se on mun mielestä lähinnä itsensä pettämistä. Ei tässä mitään järkeä ole. Järkevää olis ostaa XT-tasoinen pyörä ja ajaa pirusti. Todennäköisesti sillä pääsis kisoissa käytännössä ihan samaa vauhtia kuin näillä kevennysvehkeilläkin.
OT: Akihan ajaa luonnollisesti melko vähän, koska on kaluston tuoma keveysetu..
Paljonhan se "pirusti" olisi..
edit: kohta Aki menee jo viestien määrässäkin ohitse..
Olmi muokkasi tätä : 22.03.2009 at 18.24 Syy: viestien määrä..
http://ollimiettinen.blogspot.com/
Tarinaa urheilijan elämästä, kisoista, harjoittelusta ja tietenkin fillareista.
--> Olmi
Ei keventely ja "pirusti ajaminen" kuitenkaan oo toisiaan poissulkevia juttuja.
Ja onneksi on saumat päästä teikäläisestä ohi edes viestien määrässä. Kisoissa moinen ei tuu ikinä onnistumaan, ellet sitten pysähdy poimimaan marjoja, kuten viime kesänä Korsossa.
Ainiin ja tuo XT/ ajaminen on jo koitettu.. ei toimi.
Nyt on aika keventää!![]()
http://ollimiettinen.blogspot.com/
Tarinaa urheilijan elämästä, kisoista, harjoittelusta ja tietenkin fillareista.
Juuri tuosta rehellisyydestä johtuen tätä onkin mukava seurata. Tässä tunnustetaan reilusti mikä on pelin henki.
Jotenkin hassu lukea niitä tarinoita, joissa yritetään tämä leikkiminen kääntämään ihan pakolliseksi asiaksi. Lähinnä keksitään syitä millä huijata itseään.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Kyllä mää ainakin keventelen puhtaasti järkisyillä, mikäli fysiikan lakeja voidaan pitää järjen päätelminä. Keveellä pyörällä on mukavampi ajaa kun se liikkuu vähemmällä forcella ja on täten nopeampi ajettava. Kaiken lisäksi otan hyödyn irti keventelyn aikaansaamasta plasebo-efektistä. Kun keveet osat laittaa puntariin ja ruuvaa palikat kiinni pyörään, niin plasebo-boostaus on huomattava! Ken uskoo lujasti puntarin lukemiin ja kevennyspalikoiden autuaaksi tekevään vakutukseen, se pelastuu. Tunneseikat ynnä muut hölynpölyt kannattaa keventelyssä unohtaa ja luottaa puntarin sanaan sekä puhtaaseen järkeen. Kyse on kovasta tieteestä, josta humanistien ja kulutushysteerikkojen kannattaa pysyä erossa. Keventely on tinkimättömyyttä, optimoinnin halua ja täydellisyyden tavoittelua. Kaikki pyöräilyä harrastavat perfektionistit löytävät itsensä ennemmin tai myöhemmin puntarin ääreltä. Itsensä pettämistä on se, ettei tunnusta keventelyssä olevaa järkeä siinä pelossa, että leimautuisi järjettömäksi siksi, että toiset pitävät touhua järjettömänä ja hullujen hommana. Keventely on hullutusta niille, jotka kadotukseen joutuvat.![]()
Ja koko suerakunta HUUTAA yhteen ääneen: "AAAAAAA-MEN!!!!"
--> Space Cowboy
Wäkevää tekstiä!![]()
Paluu aiheeseen:
Aki tuleeko scottiin formulan jarrut? Mitä mieltä olet kyseisistä jarruista? Vai säästääkö niillä painossa enää yhtään?
Itse olen nähnyt ja kuullut kuinka helposti Oroissa kahvasta sylinteriin menevä mäntä (vai mikä se nyt oli) katkeaa. Eli kun rakenne taitaa olla sama R1ssä niin hieman arveluttaa kesto.
Jos 100-grammaiset kuitutangot on kestäviä, niin miten mahtaa olla 115-grammaisten alutankojen laita? Tollanen kun on nyt puoli vuotta toiminut hyvin työmatkafillarissa ja tekisi mieli koittaa sitä maastoajossa. Kyseessä on siis KCNC SC Bone Flat (Scandium T7451 600 mm) ja on sellaisella kai joku XC-kisojakin uskaltanut ajaa. Vai olisiko vaan parempi jättää se pyörätiekruisailuun ja hankkia maastoon jotain ihan muuta?
Mulla ainakin Eastonin kevyt alutanko notkuili esim. mäkiä ylös runtatessa tangolta polkien. Eastonin Hiilikuituinen EC90 ei sitä tee havaittavasti. Vaikea sanoa sitten olisiko toi alutanko saattanut hajota kesken ajon ja kuinka arvaamattomasti se tapahtuisi. Hiilikuituinen satulatolppa ainakin napsahti kerrasta poikki, joten niihin ei luottamusta enää paljoa ole.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Ei oo ainakaan kiireellä tulossa Formuloita, vaikka ne varmaan äärihienot jarrut onkin. Nykyiset Hopet on kaikkien kilkkeiden kanssa aika tarkasti 300 g/pää, enkä millään pysty keksimään näistä Hopeista mitään pahaa sanottavaa, jos hieman erikoinen väritys jätetään huomiotta.Saa nähdä, meneekö R1:t paljon tuon alle. Ainakin takajarruun joutuu laittamaan adapterin, joka syö jonkin verran mahdollista massansäästöä.
Oleellinen ero alu- ja kuitutangoissa on siinä, että alumiini väsyy käytössä. Oon yhden kevyen xc-alutangon saanut ajamalla poikki. Viitisen vuotta se muistaakseni kesti. Kuitutangoilla väsymistä ei pyöräilykäytön rasituksissa ymmärtääkseni käytännössä tule.
Eli jos kuitutanko näyttää ehjältä eikä sen naputtelu aiheuta mitään outoja ääniä, sillä uskaltanee ajaa. Tätä mieltä oli tamperelainen maailmanlaajuisesti tunnettu hiilikuitumestari, kun juurikin Schmolke TLO:sta jokin aika sitten juteltiin.Alumiinitangolle tämä ei sen sijaan pidä paikkaansa. Ohessa on kuva tilanteesta, joka tuli muutama vuosi sitten ihan puskista. Kyllä kevyillä alutangoillakin varmaan uskaltaa ajaa, mutta ehkä ne kannattaa päästää eläkkeelle jo muutaman vuoden käytön jälkeen.
![]()
Punnasin etu- ja takapään nyt yhteensä 562 grammaan per pää levyineen ja kaikkine kilkkeineen, takana myös adapteri siis. Titaanipultit ja hiilarikahvat säästäisivät tuostakin vielä jonkin verran, lisäksi takajarrun letkusta voisi pätkästä vielä 8-10cm pois. Lisäksi tuo punainen versio on kuulemma kymmenisen grammaa normaalia tylsää mustaharmaata painavampi.
px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi
Punnasin mielenkiinnosta Magura Marta SL-jarruni, parin paino kaikkine hiluineen ja 180mm:n etulevyllä 729g.
Ja pelkät jarrut 443 grammaa, eli levyt vaihtamalla saisi jonkin verran kevennettyä...
Jekyll muokkasi tätä : 23.03.2009 at 18.20
Kirjanmerkit