Alkujaan tämän lähetti
villho
Tänään se sitten tapahtui: en ehkä levittänyt pyöräilyn ilosanomaa, mutta pidinpä puoleni kukkahattutätiä vastaan.
Olin menossa katsomaan Blues - Zurich Lions -peliä LänsiAuto-areenalle ja kuten pimeyteen sopii, päällä oli kaikki mahdolliset ajovalot (pieni valo tangossa, punainen takavalo ja kypärässä 2xSSC P7). Olen omaksunut ehkä vähän sikamaisen tavan, sillä tietä ylittäessäni sohotan valoillani väistämisvelvollisia autoja ohjaamoon. Ymmärrän, että nuo P7:t ovat &%#¤#/&¤%:n kirkkaat, mutta mahdollista häikäisyä enemmän minua kiinnostaa se, että olen ehjänä perillä. Tosin useimmiten tuo ohjaamoon sohottelukaan ei toimi (viimeksi tänään Iso Omenan lähellä väistämisvelvollinen auto ajoi eteen ja onnettomuudelta vältyttiin vain siksi, että itse pysähdyin).
Tänään ylitin tien suojatietä pitkin (jalankulkijana kävellen) siinä vähän ennen areenaa ja noudatin em. tapaani. Areenan pihassa tuli sitten kukkahattutäti paasaamaan "Kuulehan! Seuraavalla kerralla et sitten osoita noilla valoilla autoon sisälle!". Kyseinen mamma oli ilmeisesti ollut sisällä siinä minua väistäneessä autossa. Mä vastasin aika tiukasti täyslaidalla ja pidin esitelmän pyöräilyn vaarallisuudesta pk-seudulla. Annoin ymmärtää, että kovin on helppo sieltä peltikorin sisältä huudella - pyörän ohjaimissa on pakko tuoda itsensä ilmi, koska muuten on varma, etteivät autot väistä.
Mamma ei varmaan puhu pyöräilijöistä kukkasin, mutta oikeastaan ihan sama minulle; kyseinen mamma olisi varmaan tullut avautumaan siitä "kuinka mahdotonta on havaita pyöräilijöitä pimeässä", jos olisivat ajaneet päälle siinä suojatiellä.
Kyllähän P7: antaa sen verran suunnattua valoa että sopivasti sokaistuna silmille ainakin hämäränäkö kärsii valopalloista. Ei mulla ainakaan omat silmät kestä hotspottiin tuijottelua vaan tulee haamukuvia. Niiden kanssa ei ole hirveen kiva ajella autolla, varsinkaan väistellä niitä valottomia/ilman heijastimia liikkuvia ihmisiä pimeässä suojatiellä. IMHO kyllä noilla kestää alaviistoon suunnattuna ajella miten vaan mutta kaupunkiolosuhteissa jättäisin noi silmille sohimiset väliin. Törppöjä nyt tulee aina, niiden määrä on Suomessa vakio.
"To avoid hitting the bumper of the car in front, I struck the pedestrian."
Kirjanmerkit