FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 70 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 60 68 69 70 71 72 80 120 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.071 - 2.100 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #2071
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Jojensuu
    Viestit
    682
    No damn...eipä voi mittää. Tosin noita tuli tilattua kaksin kappalein ja laturi kans samaan pakettiin

  2. #2072
    -MV- Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti t-man Katso viesti
    No damn...eipä voi mittää. Tosin noita tuli tilattua kaksin kappalein ja laturi kans samaan pakettiin
    Pistäisitkö linkkiä siihen laturiin, jolla tuota kolmen kennon settiä voi ladata?

  3. #2073
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    6.042
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maitorahka Katso viesti
    Osta kokeeksi kaksi ja jos toimii hyvin niin voin ostaa sulta toisen pois

    Lisää vaan ideoita noista latureista, jos ei löydy niin täytynee itsekkin sitten modata noita kiinan ihmeitä.

    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5837

    Tuosta mulla kahden akun versio ja se ainakin on toiminut vuoden verran moitteetta.

    Heittää tuohon akunpaikalle jonkun puukepin ja päihin joku pieni metallipala ruuvilla kiinni ja juottaa sitten siihen johdot.. ja lisäksi koko roskan päälle kutistesukka niin tulee siisti paketti. Joo niinhän mä taidankinn tehdä, jotta pääseee ennen kevättä ajelemaan vähän paremmalla valolla.
    Toimii tuon ebayn 3,7v 6,6Ah akun lataukseen
    Omatoiminen pikkupoika kotona, pihalla ja päiväkodissa.

  4. #2074
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.598
    Toi on kyllä vähän nopeempi kui oma, pitää jossain välissä koittaa tota omaa 3.7V/6,6Ah akkua. Mun laturi vaan on 500ma, niin menee kyllä hetki lataillessa..

    Tossa on kuva mun koko ratkaisusta, li-ion akku ois kooltaan puolet tosta nykyisestä, painoa lähtis 30%, tosin kyllä toiki taskuun menee Ajotakissa on sopivasti vielä taskut sisäpuolellakin. Akkuja on siis 2x4 kpl.


  5. #2075
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Jojensuu
    Viestit
    682
    http://cgi.ebay.com/Universal-Smart-...3%3A1|294%3A50


    tossa on se laturi-hässäkkä eipä tuokaa kuin 500 mAh:n lataaja

  6. #2076
    Warrior-1 Guest
    Moi!

    Minkälaisen virtalähteen teidän mielestänne Graupner lipocharger 4 vaatii??
    Mahtaako tuollainen biltemasta ostettu 2A virtalähde riittää?
    Warrior-1 muokkasi tätä : 15.12.2008 at 16.15

  7. #2077
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Warrior-1 Katso viesti
    Minkälaisen virtalähteen teidän mielestänne Graupner lipocharger 4 vaatii??
    Mahtaako tuollainen biltemasta ostettu 2A virtalähde riittää?
    Ohjekirja sanoo, että vähintään 5A poweri pitäisi olla. Itse olen lataillut vain 1s ja 2s paketteja ja mulla maksimivirta powerista on ollut 1.3A/14V. Kun laturin maksimilatausvirta on 3A, niin luulisi, että 1s ja 2s paketteihin tuo 2A voisi riittää, joskin niukasti.

  8. #2078
    Warrior-1 Guest
    Mitä siinä käytännössä käy, kun tungen tämän akkupaketin:
    http://cgi.ebay.com/Lithium-Li-Ion-1...3A1%7C294%3A50

    kiinni graupnerin lipo-charger 4:een
    https://www.karkkainen.com/webapp/wc...od=&orderBy=12

    ja sen kiinni 12v 2A virtalähteeseen?
    Latautuuko akku, eikö lataudu, palaako jokin, vai tapahtuuko mitään??

    Osaako joku sanoa tämän latauszydeeman toimivuudesta??

  9. #2079
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Warrior-1 Katso viesti
    Osaako joku sanoa tämän latauszydeeman toimivuudesta??
    Laskemalla:
    LiPo Chargerin max. latausvirta 3A. Jännite 4.2V =>12.6W
    Powerista saa 2A*12V=24W

    Ei se laturi niin huonolla hyötysuhteella toimi, että puolet menisi lämmöksi. Kyllä toimii, jos vain virtalähteen speksit pitävät paikkaansa.

  10. #2080
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Jojensuu
    Viestit
    682
    Hoi warriori aka gebressespanieli...jokos oot saanu ne sun tuikut toimii?

  11. #2081
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Warrior-1 Katso viesti
    Mitä siinä käytännössä käy, kun tungen tämän akkupaketin:
    kiinni graupnerin lipo-charger 4:een
    ja sen kiinni 12v 2A virtalähteeseen?
    Latautuuko akku, eikö lataudu, palaako jokin, vai tapahtuuko mitään??

    Osaako joku sanoa tämän latauszydeeman toimivuudesta??
    Harvoin valmistaja pyytää enempää kuin laite tarvitsee tehokkaasti toimiakseen. Toisaalta akkuja ei saa ladata kuin yhden ampeerin virralla, joten siinä mielessä yhdistelmä voi olla täysin toimiva.

    Pisti hiukan silmään ao teksti akun myynti-ilmoituksessa:

    You can build 7.4V/6.6Ah Li-Ion battery pack by connecting two or three PCB ready battery module in parallel ..

  12. #2082
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Terve,
    tää kysymys on varmaan toistunu tässä marathon-säikeessä monta kertaa mutta kysytään silti kun koko ketjua ei jaksa lukea läpi.

    Jos tämän hetken tekniikalla pitäisi kasata 100-200e hyvä DIY-valo niin mistä osista tekisit sen? Ja laturin sekä akun tulisi mahtua tuohon budjettiin. Päästäänkö edes lähelle Lupinen tasoista valaisinta?

    Onnistuuko tommosen kasaaminen ilman metallisorvia ja hitsausromppeita? Kolvi ja PCB-asema on käytössä tarvittaessa jos sillä on mitään merkitystä.

  13. #2083
    JH_ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Terve,
    tää kysymys on varmaan toistunu tässä marathon-säikeessä monta kertaa mutta kysytään silti kun koko ketjua ei jaksa lukea läpi.

    Jos tämän hetken tekniikalla pitäisi kasata 100-200e hyvä DIY-valo niin mistä osista tekisit sen? Ja laturin sekä akun tulisi mahtua tuohon budjettiin. Päästäänkö edes lähelle Lupinen tasoista valaisinta?
    Oheiset lampput ovat erinomainen osoitus siitä miten tekemällä itse voi saada parempaa kuin kaupasta jos tietää mitä haluaa:

    http://www.candlepowerforums.com/vb/...d.php?t=212401

    Kyseisen lampun tekijä omistaa Lupinen Wilman, mutta Wilma ei kuulemma tule kovin usein enää matkaan. Miksi sitä kantaisi turhaan puolet painavampaa lamppua, josta ei kuitenkaan tule edes yhtään sen parempaa valokeilaa?

    Kaupan lamput ovat hyviä yleisvaloja, mutta nuo oheiset itsetehdyt sopivat paremmin suunnistukseen, kuin mitkään kaupan vermeet. Nuo on optimoitu juuri omaan käyttötarkoitukseensa akunkestoja ja varsin vähäistä jäähdytyskapasiteettia myöten, eikä tuollaisia oikein voisi kaupallisen tahon puolesta työntää yleisille markkinoille.
    JH_ muokkasi tätä : 18.12.2008 at 00.59

  14. #2084
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Peukalo ylös

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Terve,
    tää kysymys on varmaan toistunu tässä marathon-säikeessä monta kertaa mutta kysytään silti kun koko ketjua ei jaksa lukea läpi.

    Jos tämän hetken tekniikalla pitäisi kasata 100-200e hyvä DIY-valo niin mistä osista tekisit sen? Ja laturin sekä akun tulisi mahtua tuohon budjettiin. Päästäänkö edes lähelle Lupinen tasoista valaisinta?

    Onnistuuko tommosen kasaaminen ilman metallisorvia ja hitsausromppeita? Kolvi ja PCB-asema on käytössä tarvittaessa jos sillä on mitään merkitystä.
    Alle 200 eurolla saa halutessaan vaikka tehokkaamman ja pidempään palavan lampun, sikäli kun ei koe tarpeelliseksi, että esimerkiksi akun tai laturin pitäisi olla merkkituotteita. Omista kädentaidoista taas riippuu, mikä on oman lampun rakenteiden taso. Mutta jos joitain Lupineitten koteloitakin joutuu sadelenkkien jälkeen raottelemaan jotta sisään mennyt vesi kuivuisi (kuten olen lukenut), niin ei se niiden rakenteellinenkaan laatu mitenkään ylittämätön ole. Hieman vaivaa joutuu kyllä näkemään.

  15. #2085
    Liittynyt
    04/2006
    Viestit
    159
    Viimeisin wiritys. Toimi tuo ultrafire c5 tosi surkeasti, putki oli liian pieni AA-akuille niin tinasin piuhat suoraan sinne kontakteille ja nippa perään. Otin akulle kahvan vanhasta panasonicin akkukoneesta. Mulla on noita akkuja himassa useampia ja niille laturi. Pieni kytkin vielä väliin niin avot. Valoa tulee yllättävän paljon ja kuvio on ihan ok, hotspot ehkä vähän turhan kirkas.

    http://www.aijaa.com/v.php?i=3250489.jpg

    edit. painoa en ole päässyt katsomaan mutta ei toi mitään paina, tyhjä putki missä ledi päässä, ei varmaan edes huomaa jos laittaa kypärään.
    edit2. akut vois kennotella uudestaan niin tulisi vähän kirkkaampi ja palaisi pitempään, on vaan kettumaiset tehdä uudestaan. Tosin noita akkuja saa vaikka partcolta uutena.

  16. #2086
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Jos vaikka lähtis tuolla SSC P7 D-bin ledillä liikenteeseen. Hi- ja Lo-moodit olis hakusessa ja paloaika hi-moodissa 2-4h. Akuiksi Li-ionit ja joku kunnollinen laturi.

    Toi jaggen otsavalo vois olla omiaan mutta hieman upgradattuna eli lisää tehoa ja paloaikaa painon kustannuksella.

    Jos hommaa akuiksi 2-4 kpl noita niin kannattaako laittaa kaikki rinnan vai 2+2 jolloin jännitteeksi tulee 7,4V? Mikä driveri on tällöin järkevin? AMC7135 vai joku muu?

    Tässä näin aluksi. Pitäisi varmaan käydä tuossa otaniemen valotalossa kysymässä miten ne kunnon valot oikeasti tehdään? (Tuskin nekään sitä tietää)

  17. #2087
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Jos vaikka lähtis tuolla SSC P7 D-bin ledillä liikenteeseen. Hi- ja Lo-moodit olis hakusessa ja paloaika hi-moodissa 2-4h. Akuiksi Li-ionit ja joku kunnollinen laturi.

    Jos hommaa akuiksi 2-4 kpl noita niin kannattaako laittaa kaikki rinnan vai 2+2 jolloin jännitteeksi tulee 7,4V? Mikä driveri on tällöin järkevin? AMC7135 vai joku muu?
    Driveristä riippuu, mikä kannattaa, mutta yleisesti hyötysuhde tahtoo olla parempi korkealla jännitteellä, kuin alemmalla jännitteellä. Driveri hukkaa joka tapauksessa jonkin verran jännitettä. Mitä pienempi tuo driverin hukkaaman jännitteen suuruus on suhteessa LED:ien hukkaamaan jännitteeseen, sen parempi hyötysuhde. Toisekseen, driverien hyötysuhde riippuu suuresti virrasta. Matalalla jännitteellä virrat kasvaa suuriksi ja siten esim kelan, tai lineaariregun tehohäviöt kasvaa.

    Käytännössä 3.7V LiPo-akusta saa kohtuullisen helposti ulos 1.5A kolmelle LED:lle (K2) sarjassa. Esim Taskledin Fatman ja MaxFlex pystyvät tähän temppuun. Cree XR-E ja Seoul P4 on 1A virrallaan helpompia tapauksia, ja valoakin lähtee enemmän, väritoisto saattaa olla sitten heikompi, mutta sillä ei ole niin väliä pyöränlampussa minun mielestä.

    P7 ja MC-E tarvitsevat virtaa 2.8A (MC-E rinnankytkettynä). Virta on jo sen verran suuri, että regulaattorin häviöillä on merkitystä. Step-Up-hakkurin suunnittelussa kelan koko kasvaa nopeasti hankalan suureksi. Sen sijaan Step-Down, Buck, hakkurissa kelan virta ei nouse kovin paljoa LED-virtaa suuremmaksi, varsinkaan, jos akkujännite ei ole paljoa suurempi, kuin ulostulojännite. Step-Down-drivereitä onkin, yllättäen, paremmin saatavilla. Tasklediltä tulee HipFlex, Konluxista on 2.8A versio ja Kaidomainin super current driver.

    Kaidomainin super current driver sopii yhden LED:n polttamiseen, jolloin LiPo-akun kannattaa olla 7.4V. Myös 6V lyijyakku kelpaa erityisesti, jos ulostuloon laittaa konkkaa. NiMh akuista 4-6 kennoisia voisi kokeilla.

    HipFlex ja Konlux osaa ajaa useampaa LED:iä. Kolme P7:aa tai MC-E:tä palaa 14.8V akulla hyvän aikaa, mutta akkupaketin kooksi tulee jo aika iso. Laskeskelin, että 16kpl 18650-LiPoja DX:ltä saattaisi polttaa kolmen LED:n lamppua noin 3h. Alemmalla virralla pitempään ja varmaan sitä valoa riittää varmaan vähemmälläkin.

  18. #2088
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    LiPo-kennojen plus-napa on alumiinia. Alumiini on hankalaa juottaa. Onko kellään ehdottaa ratkaisua ongelmaan?

  19. #2089
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    87
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    HipFlex ja Konlux osaa ajaa useampaa LED:iä. Kolme P7:aa tai MC-E:tä palaa 14.8V akulla hyvän aikaa, mutta akkupaketin kooksi tulee jo aika iso. Laskeskelin, että 16kpl 18650-LiPoja DX:ltä saattaisi polttaa kolmen LED:n lamppua noin 3h. Alemmalla virralla pitempään ja varmaan sitä valoa riittää varmaan vähemmälläkin.
    Minkälaista valohirviöö se oikein suunnittelee?

  20. #2090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Turboankka Katso viesti
    2x 4kpl patteripidike AA akuille, 8x eneloop, sulake ja liimaa. Laturina enelooppien mukana tullu seinälaturi. Lipastus ei kauheesti vie aikaa. Toi riitttää just meidän 2½h kokonaiskestoltaan oleville viikkolenkeille, polku kun ei ala tosta pihalta heti eikä lamppua tarvi sen myötä pitää täydellä teholla edes 1½ tuntia.

    t-man, mulla ois ollu tollanen akku ylimääräsenä.
    Mistä tuommoisia patteripidikkeitä muuten saa?

  21. #2091
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sandstrom Katso viesti
    Mistä tuommoisia patteripidikkeitä muuten saa?
    Vaikka tuolta:

    http://www.vekoy.com/index.php?cPath=625_370

  22. #2092
    JH_ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Toi jaggen otsavalo vois olla omiaan mutta hieman upgradattuna eli lisää tehoa ja paloaikaa painon kustannuksella.
    Jos et huomannut oli noissa Jaggen viimeisissä versioissa valoteho jo noin 700 lumenia... Tuosta ei varmaan paljoa enään tarvitse korotella. Ne vaativat pikkiriikkiset lisäjäähyt kylkeensä, mutta nekin kannattaa lisätä vasta kun lamppu on koekäytössä.

    AMC ei oikein pelitä noilla akuilla ja DxxxJ binin ledeillä. Jos ja kun tulee H kynnysjännitteen versio niin sitten voisi toimia vallan mainiosti.

  23. #2093
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kharik Katso viesti
    Minkälaista valohirviöö se oikein suunnittelee?
    Taisi tulla ongelmia luetun ymmärtämisessä. Mantis aikoo (?) siis laittaa akkuja sarjaan 2-4, ei LED:ejä. Taidan palata radiohiljaisuuden polulle, kun kommentit on näin asiattomia.

  24. #2094
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    87
    Ei, kommentti oli varsin asiallinen. Kysymys oli vaan vähän eri asiasta. Kyllähän se itelläkin tullu mieleen, että ku dx:n heijastimessa on niin kapee spotti niin josko niitä laittais kaksi vierekkäin. Sais vähän leviämmän spotin, hajavaloakin luultavasti riittävästi. Vaikka näyttäähän tuolla yhdelläkin pärjäävän lumen aikaan. Ehkä sitten ens syksynä, mitä silloin sitten onkaan.

  25. #2095
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JH_ Katso viesti
    Jos et huomannut oli noissa Jaggen viimeisissä versioissa valoteho jo noin 700 lumenia... Tuosta ei varmaan paljoa enään tarvitse korotella. Ne vaativat pikkiriikkiset lisäjäähyt kylkeensä, mutta nekin kannattaa lisätä vasta kun lamppu on koekäytössä.

    AMC ei oikein pelitä noilla akuilla ja DxxxJ binin ledeillä. Jos ja kun tulee H kynnysjännitteen versio niin sitten voisi toimia vallan mainiosti.
    Juu, tuommoinen 700 lum alkaa olla jo oikein hyvä. Tulin tosiaan itse kanssa tuohon tulokseen että 3,7V Li-ion ei oikein riitä tuolle AMC:lle. Jos noita Li-akkuja laittaapi 2 sarjaan 2+2 konfigurataatioon niin pitäisi saada 2Ah*7,4V*2 = 29,6Wh jolloin laskennallinen toiminta-aika on noin 3 tuntia eli tod näk jotain lähempänä 2 tuntia. Voiko tuollaista 2+2 li-pakettia ladata suoraan jollain laturilla (millä)? Onks täs mitään järkee?

    Lisäksi, tuolla candle-foorumilla porukka on valitellu ton Kaidomainin super current driverin lämpö-ongelmia ja tehohävikkiä. Mitäs jos tuollaisen kyhäis itte? Onkos jossain ohjeita ja saako parempaa?

  26. #2096
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Taisi tulla ongelmia luetun ymmärtämisessä. Mantis aikoo (?) siis laittaa akkuja sarjaan 2-4, ei LED:ejä. Taidan palata radiohiljaisuuden polulle, kun kommentit on näin asiattomia.
    Niin siis 1kpl P7 ja sitten sopivin määrä jonkun sorttista akkua sarjaan tai rinnan, laturi, driveri, runko sekä jäähdytys. Tää olis homman nimi. Eli siis täysin auki

  27. #2097
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    87
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Lisäksi, tuolla candle-foorumilla porukka on valitellu ton Kaidomainin super current driverin lämpö-ongelmia ja tehohävikkiä. Mitäs jos tuollaisen kyhäis itte? Onkos jossain ohjeita ja saako parempaa?
    Mun kokemus on yhdestä käräytetystä, vaihtovirralla, ja yhdestä toimivasta kd:n driveristä. Oma on käytössä nyt 6V akulla ja toimii. Asennusvaiheessa testasin 8V asti ja kesti pidellä sormissa justiinsa (muistaakseni), kuitenkin lopetin jännitteen noston tuohon 8V ettei varmana tule vaurioita. Käytössä oleva on muurattu dx:n lämpöpastalla kahden alulevyvyn väliin ihan varmuuden vuoksi ja sääsuojaan. Tuota käräytettyä yritin käyttää 12V jännitteellä ja kuumeni ja katko virran muutaman sekunnin päästä. Ei kuitenkaan tuntunut muuten välittävän tuosta, jäähdyttyään antoi taas täyttä virtaa.

  28. #2098
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.598
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Jos noita Li-akkuja laittaapi 2 sarjaan 2+2 konfigurataatioon niin pitäisi saada 2Ah*7,4V*2 = 29,6Wh jolloin laskennallinen toiminta-aika on noin 3 tuntia eli tod näk jotain lähempänä 2 tuntia. Voiko tuollaista 2+2 li-pakettia ladata suoraan jollain laturilla (millä)? Onks täs mitään järkee?
    Mä ajattelin ens talven diyhyn laittaa 2s2p akun nelinapaisella liittimellä, siten että käyttöjännite on 7,4V ja lataus erikseen kahtena 2p akkuna jollain DX:n 2x3.7V laturilla, hoituu tasapainotus samalla. Laturiin ajattelin tehdä adapterin, jossa toki myös nelinapainen liitin, ettei tarvi ku lykkää kiinni lenkin jälkeen.

    Lampun puolella siis vaan ekan akun plus napa piuhalla tokan akun miikkaan ja ekan akun miikka ja tokan akun plussa ajurille.. Tässä vaiheessa se liitin kandee varmaan valita silleen että sen saa vain yhdellä tavalla kiinni, esim joku ATX kotelon nelinapainen molex liitin näyttäis just sopivalta palikkatestiltä

    Mitä tulee noihin akkuihin, niin tutkailin itte ton reitin että lähtis tekee omaa akkupakettia noista irtokennoista ja hylkäsin sen. Osta mieluummin kaksi 2p akkua tuolta http://stores.ebay.com/All-Battery-Center . Maksaa vähän enemmän, mut noissa on valmiiks johdot ja noi on helppo pakata vaikka teipillä tai velcrolla nipuksi. Aika säätämistä alkaa tekee jotain omaa järkevää koteloa noille irtokennoille.. Luulis että piakkoin alkaa kysyntää olemaan niin paljon että noille 18650 kennoille aletaan tekee patterikoteloita. CPF:llä joku oli kyselly noita jostain muovivaluja tekevästä firmasta, piirustukset oli jo valmiit, mut ois tarvinu tilata vähintään 5000kpl.
    Turboankka muokkasi tätä : 18.12.2008 at 17.34

  29. #2099
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    417
    On varsin kypsää touhua ladata akkuja vain palovarmassa paikassa ja itse olla vahtimassa aina vieressä. Eli jos lipo/lion akut, niin kennot ja laturi laatukamaa ja suojapiirit ja balanserit kuntoon. Jos ei halua noihin investoida, niin sitten nimhhit on ihan hyvä vaihtoehto. Jos käyttää jotain halpis-li-ion-akkua, jonka kapasittia ei lopulta edes uskalla käyttää kokonaan, niin eipä siinä sitten voita käytännön kapasiteetin ja painon suhteenkaan yhtään mitään nimhheihin verrattuna.

    7.4V 5.2 Ah li-ion painaa ~200g ilman lisäsuojakuoria. ja 2x6x 2700 sanyo AA eli 7.2V 5.4Ah painaa ~350g. Karkeasti otaten 800 lumenin lampun pitäisi palaa noilla yli 2.5h täydellä teholla. Paloaikavaatimusten, tehojen ja painonsäästön, latailun riskittömyyden, omien stressinsietokyvyn ja jännityshakuisuuden ja palovakuutuksen ja budjetin mukaista akkua peliin.

    Minulle riittää suunnistukseen 1:40 paloaika täydellä teholla ja sen saan 230g nimh akusta. Jos saisin saman paloajan 150g akulla ja säästäisn 70-80 grammaa, mutta pitäisi joko investoida arvokkaisiin vehkeisiin tai sitten leikkiä halpispommien kanssa. 70 g takia? ei kiitos.

    Eikä nimh-kennojen laadussakaan kannata tinkiä. DIY ei tarvitse olla halpaa, ja erityisesti kustannusetuja ei kannata hakea siten, että hakee mahdollismman halpoja ja huonoja osia, vaan siitä, että itse tekemällä ei tarvitse maksaa valmislamppujen hinnoissa olevaa ilmaa. paljonko kannataa maksaa sellaisen DIY lampusta, joka hajoaa tai jota ei lopulta uskalla käyttää arkikäytössä?

  30. #2100
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.598
    Miten vaan Kyl se kevyt akku houkuttaa, vaikka ei tän nykyisen ratkasun nimhitkään huono vaihtoehto ole. Nimhit on nyt vaan ton AMC piirin takia käytössä.

    Li-ioneja on maailma täynnä ja aika huoletta jengi käyttää niitä tietämättä riskeistä. Mä en jotenki jaksa uskoa että kaupallisten fillarinvalojen akut ja laturit on kovin kauheesti hienompia kuin noi DX:n mallit. Sitäkin kovasti epäilen onko ne kaupallisten valojen laturit edes tasapainottavia..? Hopen akut muuten näyttäs ainakin tulevan ihan vaan plastidipiin kastettuina, ilman sen kummempia suojakuoria, joten miksi lopulta diyssäkään tarvitsi sellaista olla?

    Iso ero on siinä että kaupallisen tuotteen ostanut luulee ostaneensa jotain turvallista koska maksoi itsensä kipeäksi, laittaa akkunsa latautumaan lenkin jälkeen ja kiiruhtaa muihin menoihin.. Diy mies saattaa rakennusprosessin aikana törmätä li-ionin mahdollisiin ongelmiin ja huolestua niistä Latauspussin hankinta ei ole mikään huono idea. Voihan sellasen tietty tehdä itsekin sammutuspeitteestä ja omiin suunnitelmiin kuuluu mahdollisesti jonkunnäköinen ko. kankaasta tehty käyttöpussi akulle, jos nyt käy niin huonosti että kaatuu pahasti akun päälle.

    Mulla ainakin painaa noi 8x nimh, kotelot, johdot, liitin, sulake ja sulakekotelo n. 290g, joten mun makuun nimhit painaa melkein tuplat.

    Huoli li-ioneista on toki aiheellinen, enkä mitenkään väheksy ratkaisua käyttää nimhejä. Jokainen tehköön omat ratkaisunsa.
    Turboankka muokkasi tätä : 18.12.2008 at 18.05

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •