No damn...eipä voi mittää. Tosin noita tuli tilattua kaksin kappalein ja laturi kans samaan pakettiin
No damn...eipä voi mittää. Tosin noita tuli tilattua kaksin kappalein ja laturi kans samaan pakettiin
Toi on kyllä vähän nopeempi kui oma, pitää jossain välissä koittaa tota omaa 3.7V/6,6Ah akkua. Mun laturi vaan on 500ma, niin menee kyllä hetki lataillessa..
Tossa on kuva mun koko ratkaisusta, li-ion akku ois kooltaan puolet tosta nykyisestä, painoa lähtis 30%, tosin kyllä toiki taskuun meneeAjotakissa on sopivasti vielä taskut sisäpuolellakin. Akkuja on siis 2x4 kpl.
![]()
http://cgi.ebay.com/Universal-Smart-...3%3A1|294%3A50
tossa on se laturi-hässäkkäeipä tuokaa kuin 500 mAh:n lataaja
Moi!
Minkälaisen virtalähteen teidän mielestänne Graupner lipocharger 4 vaatii??
Mahtaako tuollainen biltemasta ostettu 2A virtalähde riittää?
Warrior-1 muokkasi tätä : 15.12.2008 at 16.15
Ohjekirja sanoo, että vähintään 5A poweri pitäisi olla. Itse olen lataillut vain 1s ja 2s paketteja ja mulla maksimivirta powerista on ollut 1.3A/14V. Kun laturin maksimilatausvirta on 3A, niin luulisi, että 1s ja 2s paketteihin tuo 2A voisi riittää, joskin niukasti.
Mitä siinä käytännössä käy, kun tungen tämän akkupaketin:
http://cgi.ebay.com/Lithium-Li-Ion-1...3A1%7C294%3A50
kiinni graupnerin lipo-charger 4:een
https://www.karkkainen.com/webapp/wc...od=&orderBy=12
ja sen kiinni 12v 2A virtalähteeseen?
Latautuuko akku, eikö lataudu, palaako jokin, vai tapahtuuko mitään??
Osaako joku sanoa tämän latauszydeeman toimivuudesta??
Hoi warriori aka gebressespanieli...jokos oot saanu ne sun tuikut toimii?![]()
Harvoin valmistaja pyytää enempää kuin laite tarvitsee tehokkaasti toimiakseen. Toisaalta akkuja ei saa ladata kuin yhden ampeerin virralla, joten siinä mielessä yhdistelmä voi olla täysin toimiva.
Pisti hiukan silmään ao teksti akun myynti-ilmoituksessa:
You can build 7.4V/6.6Ah Li-Ion battery pack by connecting two or three PCB ready battery module in parallel ..
Terve,
tää kysymys on varmaan toistunu tässä marathon-säikeessä monta kertaa mutta kysytään silti kun koko ketjua ei jaksa lukea läpi.
Jos tämän hetken tekniikalla pitäisi kasata 100-200e hyvä DIY-valo niin mistä osista tekisit sen? Ja laturin sekä akun tulisi mahtua tuohon budjettiin. Päästäänkö edes lähelle Lupinen tasoista valaisinta?
Onnistuuko tommosen kasaaminen ilman metallisorvia ja hitsausromppeita? Kolvi ja PCB-asema on käytössä tarvittaessa jos sillä on mitään merkitystä.
Oheiset lampput ovat erinomainen osoitus siitä miten tekemällä itse voi saada parempaa kuin kaupasta jos tietää mitä haluaa:
http://www.candlepowerforums.com/vb/...d.php?t=212401
Kyseisen lampun tekijä omistaa Lupinen Wilman, mutta Wilma ei kuulemma tule kovin usein enää matkaan. Miksi sitä kantaisi turhaan puolet painavampaa lamppua, josta ei kuitenkaan tule edes yhtään sen parempaa valokeilaa?
Kaupan lamput ovat hyviä yleisvaloja, mutta nuo oheiset itsetehdyt sopivat paremmin suunnistukseen, kuin mitkään kaupan vermeet. Nuo on optimoitu juuri omaan käyttötarkoitukseensa akunkestoja ja varsin vähäistä jäähdytyskapasiteettia myöten, eikä tuollaisia oikein voisi kaupallisen tahon puolesta työntää yleisille markkinoille.
JH_ muokkasi tätä : 18.12.2008 at 00.59
Alle 200 eurolla saa halutessaan vaikka tehokkaamman ja pidempään palavan lampun, sikäli kun ei koe tarpeelliseksi, että esimerkiksi akun tai laturin pitäisi olla merkkituotteita. Omista kädentaidoista taas riippuu, mikä on oman lampun rakenteiden taso. Mutta jos joitain Lupineitten koteloitakin joutuu sadelenkkien jälkeen raottelemaan jotta sisään mennyt vesi kuivuisi (kuten olen lukenut), niin ei se niiden rakenteellinenkaan laatu mitenkään ylittämätön ole. Hieman vaivaa joutuu kyllä näkemään.![]()
Viimeisin wiritys. Toimi tuo ultrafire c5 tosi surkeasti, putki oli liian pieni AA-akuille niin tinasin piuhat suoraan sinne kontakteille ja nippa perään. Otin akulle kahvan vanhasta panasonicin akkukoneesta. Mulla on noita akkuja himassa useampia ja niille laturi. Pieni kytkin vielä väliin niin avot. Valoa tulee yllättävän paljon ja kuvio on ihan ok, hotspot ehkä vähän turhan kirkas.
http://www.aijaa.com/v.php?i=3250489.jpg
edit. painoa en ole päässyt katsomaan mutta ei toi mitään paina, tyhjä putki missä ledi päässä, ei varmaan edes huomaa jos laittaa kypärään.
edit2. akut vois kennotella uudestaan niin tulisi vähän kirkkaampi ja palaisi pitempään, on vaan kettumaiset tehdä uudestaan. Tosin noita akkuja saa vaikka partcolta uutena.
![]()
Jos vaikka lähtis tuolla SSC P7 D-bin ledillä liikenteeseen. Hi- ja Lo-moodit olis hakusessa ja paloaika hi-moodissa 2-4h. Akuiksi Li-ionit ja joku kunnollinen laturi.
Toi jaggen otsavalo vois olla omiaan mutta hieman upgradattuna eli lisää tehoa ja paloaikaa painon kustannuksella.
Jos hommaa akuiksi 2-4 kpl noita niin kannattaako laittaa kaikki rinnan vai 2+2 jolloin jännitteeksi tulee 7,4V? Mikä driveri on tällöin järkevin? AMC7135 vai joku muu?
Tässä näin aluksi. Pitäisi varmaan käydä tuossa otaniemen valotalossa kysymässä miten ne kunnon valot oikeasti tehdään?(Tuskin nekään sitä tietää)
Driveristä riippuu, mikä kannattaa, mutta yleisesti hyötysuhde tahtoo olla parempi korkealla jännitteellä, kuin alemmalla jännitteellä. Driveri hukkaa joka tapauksessa jonkin verran jännitettä. Mitä pienempi tuo driverin hukkaaman jännitteen suuruus on suhteessa LED:ien hukkaamaan jännitteeseen, sen parempi hyötysuhde. Toisekseen, driverien hyötysuhde riippuu suuresti virrasta. Matalalla jännitteellä virrat kasvaa suuriksi ja siten esim kelan, tai lineaariregun tehohäviöt kasvaa.
Käytännössä 3.7V LiPo-akusta saa kohtuullisen helposti ulos 1.5A kolmelle LED:lle (K2) sarjassa. Esim Taskledin Fatman ja MaxFlex pystyvät tähän temppuun. Cree XR-E ja Seoul P4 on 1A virrallaan helpompia tapauksia, ja valoakin lähtee enemmän, väritoisto saattaa olla sitten heikompi, mutta sillä ei ole niin väliä pyöränlampussa minun mielestä.
P7 ja MC-E tarvitsevat virtaa 2.8A (MC-E rinnankytkettynä). Virta on jo sen verran suuri, että regulaattorin häviöillä on merkitystä. Step-Up-hakkurin suunnittelussa kelan koko kasvaa nopeasti hankalan suureksi. Sen sijaan Step-Down, Buck, hakkurissa kelan virta ei nouse kovin paljoa LED-virtaa suuremmaksi, varsinkaan, jos akkujännite ei ole paljoa suurempi, kuin ulostulojännite. Step-Down-drivereitä onkin, yllättäen, paremmin saatavilla. Tasklediltä tulee HipFlex, Konluxista on 2.8A versio ja Kaidomainin super current driver.
Kaidomainin super current driver sopii yhden LED:n polttamiseen, jolloin LiPo-akun kannattaa olla 7.4V. Myös 6V lyijyakku kelpaa erityisesti, jos ulostuloon laittaa konkkaa. NiMh akuista 4-6 kennoisia voisi kokeilla.
HipFlex ja Konlux osaa ajaa useampaa LED:iä. Kolme P7:aa tai MC-E:tä palaa 14.8V akulla hyvän aikaa, mutta akkupaketin kooksi tulee jo aika iso. Laskeskelin, että 16kpl 18650-LiPoja DX:ltä saattaisi polttaa kolmen LED:n lamppua noin 3h. Alemmalla virralla pitempään ja varmaan sitä valoa riittää varmaan vähemmälläkin.
LiPo-kennojen plus-napa on alumiinia. Alumiini on hankalaa juottaa. Onko kellään ehdottaa ratkaisua ongelmaan?
Vaikka tuolta:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=625_370
Jos et huomannut oli noissa Jaggen viimeisissä versioissa valoteho jo noin 700 lumenia... Tuosta ei varmaan paljoa enään tarvitse korotella. Ne vaativat pikkiriikkiset lisäjäähyt kylkeensä, mutta nekin kannattaa lisätä vasta kun lamppu on koekäytössä.
AMC ei oikein pelitä noilla akuilla ja DxxxJ binin ledeillä. Jos ja kun tulee H kynnysjännitteen versio niin sitten voisi toimia vallan mainiosti.
Ei, kommentti oli varsin asiallinen. Kysymys oli vaan vähän eri asiasta.Kyllähän se itelläkin tullu mieleen, että ku dx:n heijastimessa on niin kapee spotti niin josko niitä laittais kaksi vierekkäin. Sais vähän leviämmän spotin, hajavaloakin luultavasti riittävästi. Vaikka näyttäähän tuolla yhdelläkin pärjäävän lumen aikaan. Ehkä sitten ens syksynä, mitä silloin sitten onkaan.
Juu, tuommoinen 700 lum alkaa olla jo oikein hyvä. Tulin tosiaan itse kanssa tuohon tulokseen että 3,7V Li-ion ei oikein riitä tuolle AMC:lle. Jos noita Li-akkuja laittaapi 2 sarjaan 2+2 konfigurataatioon niin pitäisi saada 2Ah*7,4V*2 = 29,6Wh jolloin laskennallinen toiminta-aika on noin 3 tuntia eli tod näk jotain lähempänä 2 tuntia. Voiko tuollaista 2+2 li-pakettia ladata suoraan jollain laturilla (millä)? Onks täs mitään järkee?
Lisäksi, tuolla candle-foorumilla porukka on valitellu ton Kaidomainin super current driverin lämpö-ongelmia ja tehohävikkiä. Mitäs jos tuollaisen kyhäis itte? Onkos jossain ohjeita ja saako parempaa?
Mun kokemus on yhdestä käräytetystä, vaihtovirralla, ja yhdestä toimivasta kd:n driveristä. Oma on käytössä nyt 6V akulla ja toimii. Asennusvaiheessa testasin 8V asti ja kesti pidellä sormissa justiinsa (muistaakseni), kuitenkin lopetin jännitteen noston tuohon 8V ettei varmana tule vaurioita. Käytössä oleva on muurattu dx:n lämpöpastalla kahden alulevyvyn väliin ihan varmuuden vuoksi ja sääsuojaan. Tuota käräytettyä yritin käyttää 12V jännitteellä ja kuumeni ja katko virran muutaman sekunnin päästä. Ei kuitenkaan tuntunut muuten välittävän tuosta, jäähdyttyään antoi taas täyttä virtaa.
Mä ajattelin ens talven diyhyn laittaa 2s2p akun nelinapaisella liittimellä, siten että käyttöjännite on 7,4V ja lataus erikseen kahtena 2p akkuna jollain DX:n 2x3.7V laturilla, hoituu tasapainotus samalla. Laturiin ajattelin tehdä adapterin, jossa toki myös nelinapainen liitin, ettei tarvi ku lykkää kiinni lenkin jälkeen.
Lampun puolella siis vaan ekan akun plus napa piuhalla tokan akun miikkaan ja ekan akun miikka ja tokan akun plussa ajurille.. Tässä vaiheessa se liitin kandee varmaan valita silleen että sen saa vain yhdellä tavalla kiinni, esim joku ATX kotelon nelinapainen molex liitin näyttäis just sopivalta palikkatestiltä
Mitä tulee noihin akkuihin, niin tutkailin itte ton reitin että lähtis tekee omaa akkupakettia noista irtokennoista ja hylkäsin sen. Osta mieluummin kaksi 2p akkua tuolta http://stores.ebay.com/All-Battery-Center . Maksaa vähän enemmän, mut noissa on valmiiks johdot ja noi on helppo pakata vaikka teipillä tai velcrolla nipuksi. Aika säätämistä alkaa tekee jotain omaa järkevää koteloa noille irtokennoille.. Luulis että piakkoin alkaa kysyntää olemaan niin paljon että noille 18650 kennoille aletaan tekee patterikoteloita. CPF:llä joku oli kyselly noita jostain muovivaluja tekevästä firmasta, piirustukset oli jo valmiit, mut ois tarvinu tilata vähintään 5000kpl.
Turboankka muokkasi tätä : 18.12.2008 at 17.34
On varsin kypsää touhua ladata akkuja vain palovarmassa paikassa ja itse olla vahtimassa aina vieressä. Eli jos lipo/lion akut, niin kennot ja laturi laatukamaa ja suojapiirit ja balanserit kuntoon. Jos ei halua noihin investoida, niin sitten nimhhit on ihan hyvä vaihtoehto. Jos käyttää jotain halpis-li-ion-akkua, jonka kapasittia ei lopulta edes uskalla käyttää kokonaan, niin eipä siinä sitten voita käytännön kapasiteetin ja painon suhteenkaan yhtään mitään nimhheihin verrattuna.
7.4V 5.2 Ah li-ion painaa ~200g ilman lisäsuojakuoria. ja 2x6x 2700 sanyo AA eli 7.2V 5.4Ah painaa ~350g. Karkeasti otaten 800 lumenin lampun pitäisi palaa noilla yli 2.5h täydellä teholla. Paloaikavaatimusten, tehojen ja painonsäästön, latailun riskittömyyden, omien stressinsietokyvyn ja jännityshakuisuuden ja palovakuutuksen ja budjetin mukaista akkua peliin.
Minulle riittää suunnistukseen 1:40 paloaika täydellä teholla ja sen saan 230g nimh akusta. Jos saisin saman paloajan 150g akulla ja säästäisn 70-80 grammaa, mutta pitäisi joko investoida arvokkaisiin vehkeisiin tai sitten leikkiä halpispommien kanssa. 70 g takia? ei kiitos.
Eikä nimh-kennojen laadussakaan kannata tinkiä. DIY ei tarvitse olla halpaa, ja erityisesti kustannusetuja ei kannata hakea siten, että hakee mahdollismman halpoja ja huonoja osia, vaan siitä, että itse tekemällä ei tarvitse maksaa valmislamppujen hinnoissa olevaa ilmaa. paljonko kannataa maksaa sellaisen DIY lampusta, joka hajoaa tai jota ei lopulta uskalla käyttää arkikäytössä?
Miten vaanKyl se kevyt akku houkuttaa, vaikka ei tän nykyisen ratkasun nimhitkään huono vaihtoehto ole. Nimhit on nyt vaan ton AMC piirin takia käytössä.
Li-ioneja on maailma täynnä ja aika huoletta jengi käyttää niitä tietämättä riskeistä. Mä en jotenki jaksa uskoa että kaupallisten fillarinvalojen akut ja laturit on kovin kauheesti hienompia kuin noi DX:n mallit. Sitäkin kovasti epäilen onko ne kaupallisten valojen laturit edes tasapainottavia..? Hopen akut muuten näyttäs ainakin tulevan ihan vaan plastidipiin kastettuina, ilman sen kummempia suojakuoria, joten miksi lopulta diyssäkään tarvitsi sellaista olla?
Iso ero on siinä että kaupallisen tuotteen ostanut luulee ostaneensa jotain turvallista koska maksoi itsensä kipeäksi, laittaa akkunsa latautumaan lenkin jälkeen ja kiiruhtaa muihin menoihin.. Diy mies saattaa rakennusprosessin aikana törmätä li-ionin mahdollisiin ongelmiin ja huolestua niistäLatauspussin hankinta ei ole mikään huono idea. Voihan sellasen tietty tehdä itsekin sammutuspeitteestä ja omiin suunnitelmiin kuuluu mahdollisesti jonkunnäköinen ko. kankaasta tehty käyttöpussi akulle, jos nyt käy niin huonosti että kaatuu pahasti akun päälle.
Mulla ainakin painaa noi 8x nimh, kotelot, johdot, liitin, sulake ja sulakekotelo n. 290g, joten mun makuun nimhit painaa melkein tuplat.
Huoli li-ioneista on toki aiheellinen, enkä mitenkään väheksy ratkaisua käyttää nimhejä. Jokainen tehköön omat ratkaisunsa.
Turboankka muokkasi tätä : 18.12.2008 at 18.05
Kirjanmerkit