Kiitos tiedosta!!![]()
Kiitos tiedosta!!![]()
Kumpa joku olisi tämän kertonut myös noille autojen valoja toteuttaville tahoille. Poikkeuksetta ainakin taka/jarruvaloledeihin on käytetty pwm:ää - mikä on aivan raivostuttavan näköistä. Pahin esimerkki taitaa olla jokin Volvon uudehko malli. Ehkä autotehtailla on meneillään kisa, kuka kehtaa tehdä pwm-kirkkaussäädön matalimmalla taajuudella.
-
Menni
Minkälaisella projektilla kannattaisi lähteä liikenteeseen kun lähtötilanteena on nykyinen Silvan 478 10W/20W suunnistushalogeenisetti 6V 9Ah NiMH -akulla?
Tarkoitus olisi saada ehkä lisää paloaikaa mutta ainakin sama teho kuin nykyisellä 10W/20W halogeenipolttimoilla ja käyttää tuota samaa akkua projektiin eli 6V systeemiä siis rakentamassa.
Onnistuuko mitenkään järkevästi vai pitäisikö heti harkita 7.2V tai 14.4V systeemiä?
"Our greatest glory is not in never falling, but in rising each time we fall."
Mennillä on joku super näkö. Kaikki ledivalot vilkkuu![]()
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Tosta PWM:stä...on nyt vähän aikaa muun erotiikan opiskelusta mutta jos piikit on se rasite LED:eille niin eikö väliin voi laittaa pienen LC-filtterin? Loppuu se Mennin silmäin sirittelykin muutaman tuhannen hertzin taajuudella vai millä noita kellotellaan...
Jotenkin tuntuu että JOS käyttö-ikä lyhenee niin hakisin syytä pulssien nousevista reunoista? Mutta pirustako tiän.
Kun tarpeeksi hyvän treenin vetää alkaa vilkkumaan jo halogeenit himassakin. Vähänkö olin kypsänä kun luulin vessan halogeenien muuntajan tiltanneen hyvän mäkitreenin jälkeen. Valojen sammuttaminen sai sitten koko huoneen valaistuksen sykkimään oudosti Muuten se olis vielä mennyt sähkölaitteiden piikkiin, mutta auringonvaloon PWM tuskin vaikuttaa. Hyvä treeni mutta huono kunto. Mennillä samaa vaivaa?
No tuota eikös sen hipFlexin hinnaksi oo kaavailtu 35 taalaa? Onko se paljon vai vähän?
Miulla o kaveri hienomekaanisella konepajalla r&d inssinä, se meille ne oldskool-halogeenien kotelot koneisti mistä on kuva tässäkin ketjussa pari sivua takaperin. Ja koneistanee tässä asap myös ledivaloille koteloita, kunhan kehtaan taas sitä ahistella aiheesta. Perskules ku on taas tullu jahkailtua niin kauan asian kanssa, että uus tekniikka ajaa jo ohi, piti jo päivittää suunnitelmiakiNoh, pitää ne vanhatki hilppeet johonkin käyttää..
Oon itekki tullu miettineeks notta kuinkahan ois markkinoita valoille. CPF:ia lukiessa tulee mieleen, että vois ollakin ku jenkit tuntuu hankkivan kaikkia mahollisia fikkareita ja lamppuja mitä vaan joku keksii valmistaa. Aasian hintojen kanssa vaan voipi olla vaikia kilpailla, pitäis sit olla sen verran isot volyymit, että sais sitä kautta tingittyä kustannuksia alas.
Autojen HID-projektoreissa homma toteutetaan niin, että puolet valosta leikataan pois. Eli siis kun niissä on valokeilassa sellanen terävä yläreuna niin se on toteutettu peltilätkällä joka yksinkertaisesti estää valoa pääsemästä sen rajan yli. Autossa missä sähköä on tarjolla riittävästi tuo ei liene ongelma koska jos ei valo riitä niin tuupataan lisää lamppuja, joskin jo kahdella 35W hid-polttimolla ja projektorilla lähtee valoa melko reilusti, ainakin normi halogeeneihin verrattuna.
Nykyään autojen heijastin-halogeenivaloissakin on tuollainen aika terävä reuna valokeilan yläosassa. En ole niitä heijastimia sen enemmälti pällistellyt, mahtaako niissä tuo homma olla toteutettu fiksummin?
Schmidt käyttää tuota samaa heijastinta uudessa dynamovalossaan . Ovat saaneet valokuviota vielä parannettua tarkemmalla ledin sijoituksella.
http://www.nabendynamo.de/layoutbild...korrigiert.jpg
Luxejakin lupaavat lähes tuplasti jopa dynamokäytössä.
http://www.nabendynamo.de/produkte/Edelux.html
Omassa dynovalossa on sama heijastin ja se toimii yllättävän hyvin vaikka olen vaihtanut MC-E ledin alkuperäisen tilalle.
Totta. 18650-LiPoista kun akun väsää, tarvitaan niitä 4h ajoaikaan neljälle MC-E:lle vähintään 12kpl. Ei se kovin iso lisä ole, jos laittaa 15 kennoa, josta saa kätevästi 5S3P-paketin.
Eli mitä tämä lysti sitten maksaa?
- 4x MC-E ~80€
- Carlon linssit ja pitimet 15€
- Hipflex 35$
- 15x 18650-LiPo 70€
- Johtoja, kytkimiä, ja muuta pikkusälää 10€ (mutta nämä ei oikeasti maksa mitään)
- Kossupullo sorvaajalle. Paljos se nykyään on?
- Kossupullo hiilikuitukuninkaalle, joka leipoo näppärän akukotelon
- Akkulaturi
Paljos tuosta nyt tulee? Hipflexejä ei vielä saa, mutta eikös taannoin joku esitellyt kytkennän, jolla saadaan Kaidomainin driverikin hoitamaan homman.
Akkulaturin kohdalla ei kannata vaipua epätoivoon. DX:n 2-3 kennon LiPo:ja lataava laturi kelpaa, mutta lataus pitää suorittaa ensin 3s ja sitten 2s. Tarkoittaa, että illalla kotiin tullessa laitetaan lataamaan alapäätä ja sitten töihin lähdettäessä siirtää latausjohdon akun yläpäähän. Vaihtoehtoisesti voi ostaa kaksi laturia; ei se tässä budjetissa enään missään tunnu.
Älkääs nyt! Väitän kyllä valittavani ihan oikeasta asiasta. Mutta itseään kannattaa onnitella, jos kuuluu niihin onnellisiin, jotka pitävät esim. 50Hz kuvaputkitelkkarin kuvaa mukavana, tyytyväisinä käyttävät kuvaputkinäyttöistä tietokonetta 60Hz oletuspäivitystaajuudella, tai eivät näe sateenkaaria DLP-väripyöräprojektorien kuvista. Tai sitten nykyään yleistyvät autojen leditakavalot eivät ärsytä näkökentän äärilaidoilla tai piirtele ikäviä helminauhoja katsetta siirrettäessä.
Ja tarkennettakoon nyt vielä, että en tietenkään välkytyksellä tarkoita tuota hakkurin kymmenien tai satojen kilohertsien taajuutta, jonka tahdissa ledin kirkkaus muuttuu ehkä 10-50% riippuen hakkurin mitoituksista - vaan tuollaista alle 200Hz 100%-0% kirkkausvaihtelua. Pwm-kirkkaussäätö on tietenkin ihan ymmärrettävä, kun onhan se yksinkertaisin ja _halvin_ tapa saada tarkka lineaarinen säätö. Samun ehdottamaan LC-filtteriä ei myöskään voi enää tämän pwm-säädön perään laittaa, sillä silloin menetetään säädön lineaarisuus (ja luultavasti vaikeutetaan myös itse vakiovirtahakkurin kompensointia stabiiliksi).
Oikea () ratkaisu on luonnollisesti tehdä kirkkaussäätö jo itse vakiovirtahakkurin 'asetusarvoa' säätämällä tai jos sitä välkytys (pwm) säätöä on pakko käyttää, niin valitsee sitten riittävän korkean taajuuden, jotta valo ei välky.
Erittäin lupaavaa nähdä, että heijastimiakin ainakin jotkut suunnittelevat ja tuovat ihan myyntiin asti. Sellainen n. 10W ledivalo tuollaisella auton lähivaloja vastaavalla valokuviolla olisi aika ideaalinen pyörätie ja luultavasti myös metsäpolkukäyttöön.
-
Menni
Mulla on muuten yhä se 3.7V/6.6Ah li-ion akkupaketti jos joku haluaa ostaa.
Muistan vielä kun tälläkin palstalla porukat rakentelivat 20W sisustushalogeenivalaisimia maastoajoa varten... Jotkut hurjat käyttivät 35W ja siitä tuli valoa ihan rutosti, mutta käyttö oli vähän ikävää kun lyijyhyytelö painoi pari kiloa...
Mahtaakohan kukaan muu muistaa? Ei siitä niin kauaa aikaa ole.
Ja maantiellä pitäisi siis olla ainakin 1000lm, kun 700 lumenia ei riitä kuin päälle neljänkympin vauhtiin? Toivottavasti laitat tehot pienemmälle aina kun tulee vastaantulijoita...
Eipä se saman puljun Mystery chargerkaan maksanut kuin 50$, ja sillä latasikin sitten kutakuinkin kaikki mahdolliset Li-, Ni- ja Pb -alkuiset akkupaketit mitä kodin harrastuselektroniikasta saattaisi löytyä. Virtalähteen taisi tosin vaatia.
Tuli heijastimet DX:ltä MC-E:lle. Koko on se 50mm, ja sopii varmasti hienosti otsalampuksi hyvin tiukan spottinsa ansiosta.
Tässä liikkeellelähtöä odotellessa huomasin sellaisen seikan, että laittamalla tuohon MC-En heijastimeen suoran peilinpalasen saa leikattua suurimman osan taivaisiin menevästä valosta, ja käännettyä alas eteen reilun levyisen valon. Eli ei tarvitse välttämättä murjoa mitään, ja voi viritellä valokeilan just sellaiseksi kuin haluaa. Tota leikattavaa peiliä saa muistaakseni motonetistä tai biltemasta.
Siellä olikin nähtävästi kaksi monitoimilaturia, ja toisen (vähän halvemman, 44$) mukana tuli virtalähde. Hintaero siihen 2s-3s -laturiin oli enää ~35 dollaria. Sitä voi sitten miettiä, että haluaako ladata akut joka lenkin jälkeen nopeimmillaan tunnissa, vai onko valmis tuon säästön vuoksi lataamaan ne aina kahdessa erässä, eka erä yön yli ja toka työpäivän yli (luultavasti valvomattomana). Laturien laadusta en toki sitten mitään tiedä.
Tuo hinta on hyvä kysymys. Sen joutuu varmaan itse kukin miettimään omalta kohdaltaan. Samalla kun miettii sen, että tarvitseeko oikeasti sen ~3000 lumenia. Vähän epäilen, että yleisesti ottaen osa rakentelijoista haluaa sellaisen lähinnä siksi, että moinen määrä lumeneita kuulostaa makealta ja nykyledeillä lamppu on mahdollista käyttökelpoisena rakentaa. Ei niin, etteikö sekin olisi ihan ok syy lamppu tehdä.
Kyllähän "Show factor" on aivan kelpo syy rakentaa lamppu. Varsinkin jos lopputuloksena on fillari kelpoinen kokonaisuus.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Noniin, kertokaapa viisaammat mistä voisi alkaa kaivelemaan vikaa.
*Ledi on P7 DX:stä joka tuli alumiinitähtöseen kiinnitettynä
*Tähtösen ruuvasin DX:n heijastin+kupariheatsinkki yhdistelmään kiinni tahnaa välissä.
*Driveri on Kaidoimain super P7 driver
*akkuna kokeilin 5*NiMh ja 6*NiMh C kenno.
Kun pistää virrat päälle kohtuu kirkasta valoa tulee pari kolme sekuntia sitten välk-välk ja valo putoaa johonkin low modeen. Low mode pysyy päällä mutta muutaman sekunnin välein välk-välk. Onko tää nyt joku lämpökatko? Mikään ei kyllä tunnu yhtään lämpöseltä eikä käry haise. Voisko olla että ledi ei johda lämpöä kunnolla tähtöseen?
Paljon akkupaketin jännite on? Testaa ainakin driverin lämpiäminen, ota driveri sormien väliin ja laita virta päälle, jos polttaa niin kuumuu liikaa ja alkaa katkoon virtaa. Näin ainakin mulla 12V akulla tekee. 6V akulla lämpiää käden lämpöseksi, mutta toimii.
6*NiMh riittää kaiken järjen mukaan. 5*NiMh pitäisi riittää ainakin juuri ladattuna.
LED:n päässä voi epäillä oikosulkua, mutta jos se LED palaa, niin ei se kovin paha oikonen voi olla. Kannattaa tarkistaa, ettei paljaat johdot pääse koskettamaan alumiinitähtösessä mitään muuta kohtaa, kuin niitä juotospadeja.
Seuraava tarkistettava kohde on driveri. Se ei saa olla liian lämpöä eristävästi paketoitu. LED:n johtojen puolelta se olisi hyvä puristaa jotain alumiinikappaletta vasten. Näin se pysyy viileänä.
Jos LED muuttuu siniseksi, sen lämmöt on liian korkealla. Ja sitten se sammuu; ei välky, eikä palaudu.
Eli todennäköisesti joku häikkä driverissa... Toiminta oli ihan sama sekä 5 että 6 kennolla, jännite ei vaikuttanut ongelmaan mitenkään ja ledin valo oli kyllä ihan samaa sävyä kuin toisessa toimivassa P7 systeemissä. Mikään osa ei ole sormiin tuntuvasti yhtään lämmin. Kirkasta valoa tulee siis vain pari sekuntia, että ei luulisi sinä aikana ehtivän juuri kuumetakaan noilla jännitteillä. Kiinalaista laatua...
Tuolle driverille en minä ainakaan osaa tehdä mitään. Kysymys kuuluukin, että mistä uusi driveri? Optimi olisi jos voisi käyttää NiMh kennoja akkuna kun niitä pyörii laatikoissa eli käyttöjännite joku 1,2V kerrannainen (tai sitten 2S lipo eli 8,4). Modeja en tarvitse. Direct drive ilmeisesti ei ole oikein kestävä vaihtoehto?
rikalar muokkasi tätä : 28.11.2008 at 10.53
Kirjoitetusta tekstistä on joskus vaikea tulkita viestin tarkoitusta... Ilmeisesti Eskon viesti tässä on se, että olet erimieltä kuin minä?
Joillekinhan riittää maantielle pelkkä etuheijastin, mulle ei. En näe mitään järkeä tinkiä omasta turvallisuudestani sillä perusteella, että takavuosina kovat jätkät ajoi kuutamon valossa ja öljytuikku otsalla.
Vastaantulijat ei vaikuta mithän mun valojen tehoasetukseen. Korvessa kun en käy töissä, niin vastaantulijaa riittää jatkuvana nauhana varsinkin duunimatkan alkupäässä. Niillä on kaikilla vähintään se H4:n 2 x 1000+ lumenia keulalla, joten kilpavarustelussa olen vielä pahasti alakynnessä.
Henkilökohtaisesti kuulun myöskin niihin, jotka eivät halua pelätä jatkuvasti ajavansa jonkun tumman turrin tai sen musta-asuisen taluttajan päälle pyörällä liikkuessani. Ja itse olen ollut kovin tyytyväinen Betty-ostopäätökseeni, vaikka Betty onkin törkeän kallista seuraa...
/ Panu.
Siis... hintaeroa ei pysty perustelemaan millä? Mitään toimimatonta laitetta ei tietenkään kannata ostaa, mutta se riski taitaa olla jossain määrin rakennettu kaikkiin noihin DX:n halpiksiin.
No, itselläni on paljon vähemmän ja toisaalta enemmänkin välillä kaipaisi. Jollain tonnilla kyllä näkisi ihan mukavasti. Ei se teho nyt suoranaisesti mielipidettä ratkaise vaan se, häikäistyykö vastaantulija, olipa tuo sitten liikkeellä autolla, mopolla tai pyörällä. Siihen vaikuttavat muutkin seikat kuin vain teho, ja usein niitä muita seikkoja ei vain ole paljon pyörävaloissa (tai taskulampuissa) mietitty.
Emitteri on tämä:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12721
- 3.6V~3.7V voltage input
Jos tilailisi driveriksi 3 * AMC7135 1050mA
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1885
-input voltage range: 3.6V~4.5V
Ja akkuna 3S2P NiMh eli 3,6V toimiiko vai laskeeko noi driverit jännitettä liikaa?
Kirjanmerkit