FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 65 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 55 63 64 65 66 67 75 115 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.921 - 1.950 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #1921
    Sepi Guest
    Tänään tuli XTAR SSC P7-C2 paketti qualitychinagoodsista. Vaikuttaisi olevan juuri niin laadukas kuin voi olettaakin. Kun laittaa lampun kirkkaalla modella päälle, se välähtää ja sammuu. Ledi jää kuultamaan niin, että sen juuri ja juuri huomaa. Purin valaisimen, enkä siitä mitään vikaa löytänyt. Lieneekö akun suojapiiri, joka laukaisee?
    Hiippailin valaisimen kanssa ulkona niin, että se jäähtyi ulkoilman lämpötilaan ja hops, kirkas mode alkoi toimimaan. Kun valo jäähtyi, kirkas mode pysyi aina hiukan kauemmin päällä, kunnes se sitten riittävästi jäähdyttyään suostui pysymään päällä koko ajan.
    Onko ideoita missä voisi olla vika? Kokeilin toisella akulla ja vaihdoin valaisimen mukana tulleen varakytkimen eikä niillä ollut vaikutusta tähän ongelmaan.

    Kirkas se on, todella kirkas. 3 W Led-lenserin valokeila erottuu vain tarkalla silmällä hajavalon joukosta.

  2. #1922
    mutanaama Guest
    Katso onko ledi kunnolla kiinni, omassa se oli vain pikkasen reunasta liimattu. BTW aika kalliin olonen kauppa

  3. #1923
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.795
    Aiheesta monenteen. Etsin Tehokasta ledivaloa, joka ottaisi 12v virtaa akusta ja olisi verraten helppo kiinnittää fillariin. Lähinnä pitäisi olla hyvin pakkasta ja sadetta kestävä malli.

    Onko osunut silmiin tuollaisia ledejä? Löytyisiköhän moottoripyöräpuolelta?

  4. #1924
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa, Korso
    Viestit
    265
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    ...joka ottaisi 12v virtaa akusta...
    Vaikka olen itsekin aika "pihalla" aiheesta, niin sen verran voin tähän päteä, että FAILED!

    Pahoitteluni. Oli aivan pakko.

    Kun kyse on 12 V (voltista) puhutaan jännitteestä eikä virrasta. Tämä opetettiin jo peruskoulussa.

    Itse kysymykseen en kuitenkaan osaa vastata mitään.

  5. #1925
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Aiheesta monenteen. Etsin Tehokasta ledivaloa, joka ottaisi 12v virtaa akusta ja olisi verraten helppo kiinnittää fillariin. Lähinnä pitäisi olla hyvin pakkasta ja sadetta kestävä malli.

    Onko osunut silmiin tuollaisia ledejä? Löytyisiköhän moottoripyöräpuolelta?
    Haetko siis valmista valoa.

  6. #1926
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Warrior-1 Katso viesti
    Millähän laturilla kannattaisi tällaista ladata:

    http://cgi.ebay.de/Lithium-Li-Ion-18...3286.m63.l1177

    Kävin kyselemässä sähköalan kaupoista, mutta tarjousten hinnat hirvittivät. Tarkoitus on kuitenkin tehdä budjettilamppu p7:sta.

    Onko hyviä ja halpoja latureita li-ioneille tarjolla?
    vai joudunko satsaamaan puolet lamppubudjetista laturiin?
    Osta jostain RC-liikkeestä tai vaikka hobbycity.com:sta joku Li-Po -akun halpislaturi, jolla pystyy lataamaan yksikennoista (3,7v) akkua (tuossa ko. Li-Ion -akussa siis kolme kennoa kytketty rinnan, mutta laturin kannalta vastaavat jännitteet kuin yhdellä kennolla). Esim. omassa edullisen lennokkipaketin mukana tulleessa Li-Po laturissa voi kytkimillä valita sarjaan kytkettyjen kennojen määrän ja latausvirran. Tuskin maksaa enemmän kuin pari kymppiä? Li-Po ja Li-Ion -akkuja voi siis latailla samalla laturilla.

    Itellä toi sama akku ja oon kyllä ollut todella tyytyväinen. Ei oo vielä tullu niin pitkää lenkkiä tehtyä, että olisi valo ehtinyt hyytymään.

  7. #1927
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Kymysys

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makkeli Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Warrior-1 Katso viesti
    Onko hyviä ja halpoja latureita li-ioneille tarjolla?
    Tätä olen itse käyttänyt ja tyytyväinen olen ollut.
    Graupner LiPo Charger 4
    Jos virtalähde on ennestään, niin on hyvä vaihtoehto.
    Kunnollinen virtalähde tuon kanssa tosiaan tarvitaan. Mutta olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin, vai lataako tuo pikalaturi useamman sarjassa olevan kennon paketit yhtenä könttänä, ilman balansointia? Ei taida ihan täyttyä hyvän laturin kriteerit.

    Tosin ei tuon Warriorin akun kennot sarjassa olleetkaan, joten ominaisuus olisi hänelle turha.

  8. #1928
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.795
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Haetko siis valmista valoa.
    Molemmat käy. Joko 12v ledi + hyvä heijastin + kotelo -ohjeet tai valmiit paketit.

  9. #1929
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Molemmat käy. Joko 12v ledi + hyvä heijastin + kotelo -ohjeet tai valmiit paketit.
    Valmista hyvää ei taida olla.

    Helppo DIY ratkaisu on ostaa 3x Seoul P4 LED star, 3x Carlon 20mm linssinpitimiä, 3x Carlon medium linssejä ja 1.5ohm 2W vastus. Jostain vanhasta tietokoneesta otetaan prosessorin jäähdytyssiili ja leikataan siitä 2cm x 6cm alusta LED:eille ja liimataan ne siihen kiinni. Myös ruuvikiinnitystä voi käyttää, jolloin laitetaan lämmönjohtotahnaa sinne väliin. LED:t juotetaan sarjaankytkentään ja vastus vielä lisäksi samaan sarjaan. Linssinpitimet kiinnitetään kontaktiliimalla ja sitten vain johdot kiinni ja lenkille. Kuvia? Hammer julkaisi joskus Hammerlabs Citylight kuvia, etsi niitä. Hammerin ratkaisu on ehkä helpoin kopioida. TMH julkaisi taannoin hienon sorvatun mekaniikan. Sekin kelpaa malliksi, jos on sorvi. Muitakin hienoja toteutuksia on näkynyt.
    troh muokkasi tätä : 26.11.2008 at 10.52

  10. #1930
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Baldie Katso viesti
    Itse ostin halvan dealextremen TrustFiren, joka poksahti kolmannella latauksella. Melkein ehdin jo tilata laturin, kunnes huomasin, että digikameran laturi oli 4,2V/650mA. Siihen vaan hauenleuat kiinni ja vot..hyvin on latailtu nyt kymmenisen kertaa sillä..Vaivatonta ja halpaa..
    Joo, ne on ihan /c:stä ne laturit. Mut semmonen hyvä puoli löytyy, että siitä luultavasti poksahti jotain verkkopuolelta ja - ainakin noissa mun latureissa - kyljestä saa antaa sisään 12V. Luultavasti toimii. Itellä hajos ehkä 10:nnellä verkkoon kytkemisellä tommonen laturi, mut toimii 12V:lla.

  11. #1931
    saksiseppo Guest

    Ei tiiä mitä tehä???

    Tilasin tommosen DX MTE SSC P7 fikkarin ja yllätykseni oli hirmuinen sehän oli melko kesy vaikka sitä kaikki ovat vuolaasti kehuneet.Mun otsalamppukin oli kirkkaampi ja olin pettynyt kyseiseen fikkariin.
    Onkohan sillä väliä valotehoon kovastikkin että en käyttäny 16850 akkua vaan kolmea 2,3A /1,2 V Nihm aa kokoista akkua.Ja paraneeko valoteho paljon jos pistän siihen tommosen kaidomainin ajurin??Ja olen pyöritellyt päässäni semmosta viritystä että ostaisin kaks tommosta mte p7 lamppua ja pistäisin akun ja ledejen väliin yhen driverin ja pätkät kiinni suunnistuslampun pääosaan.Tuliskohan siitä sen teoreettisen 1800lumenia(realistinen arvio 1400lm).
    Vai pitäiskö panostaa vähän enemmän ja saada varmasti sen 1500lumenia ja tehdä kuin Milan lampussa http://www.valotukku.fi/esitteet/mila_nova_esite.pdf .Eli ostaa tommosia seoulin p7 ledejä sen 6 kpl +linssit + kolme ajuria+ kunnon akku.Kuinka olis onnistuiskohan tommosen rakentelu helpolla vai kannattaako lähteä edes yrittelee?En tietenkää mitään teho säätöjä tarvis eli täydellä teholla vaan:P

  12. #1932
    mutanaama Guest
    3 kpl 1,2V akkuja antaa 3,6V. Ne ei vaan ruoki P7:aa tarpeeksi, erotiikkakin haukkaa siitä osan. Täyteenladatulla Lithiumakulla 4,2V ei vielä mene kuin 1,2A, ja silloin se on jo jonkin verran kirkas. Pistämällä siihen neljäs akku, tulee jännitteeksi 4,8V, toivottavasti vaan P7 ei kyrvähdä.

  13. #1933
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    417
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti saksiseppo Katso viesti
    Onkohan sillä väliä valotehoon kovastikkin että en käyttäny 16850 akkua vaan kolmea 2,3A /1,2 V Nihm aa kokoista akkua.
    Saat noilla sormiakuilla luultavasi aikaan n. 500mA...1A virran ja korkeintaan kolmasosatehon, luultavasti vähemmmän.

    Ei Milan Nova mitään 2000 lumenia oikeasti anna. 1100 korkeintaan. Milalle paraikaa kettuilaan ruotsin suunnisituspalsoilla tuosta ilmeisen perättömästä 2000 lumen väittämästä. 2 x P7 normaalisi ajettuna kyykytänee Novan. Yksikin D binin ledi lievästi ylikelloettuna on jo samoissa ellei mene ohi.

  14. #1934
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Kunnollinen virtalähde tuon kanssa tosiaan tarvitaan. Mutta olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin, vai lataako tuo pikalaturi useamman sarjassa olevan kennon paketit yhtenä könttänä, ilman balansointia? Ei taida ihan täyttyä hyvän laturin kriteerit.
    Lataa sarjaankytketyt ilman balansointia. Katkaisee latauksen vain jännitteen mukaan esim 2s=8.4V. Itsellä tuli ongelma kun 2s kennot pääsi epäbalanssiin, niin kennon suojapiiri pätkäisi poikki ennen 8.4 volttia. Piti ladata kennot erikseen täyteen kerran, niin taas on päässyt laturi katkaisemaan itse latauksen 8.4 voltissa.

  15. #1935
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    100

    Lamppu syttyi Led-valaisin yhteistyöllä / hullu idea?

    Netissä kahlattuani huomasin, että pyöräilijöiden lisäksi myös suunnistajilla on polttavaa tarvetta todella tehokkaalle led-valaisimelle. Ongelmana on se, että todella tehokkaita ei saa kaupasta ja tehokkaatkin maksavat maltaita. Harvalla on taitoa, aikaa, välineitä ja kärsivällisyyttä tehdä valaisinta itse.

    Pitäisi lyödä päät (kypärät päissä) yhteen ja tuotteistaa todellinen led-hirviö. Esimerkiksi:
    - 50-wattinen star-led (n. 3 500 lm)
    - leveä keila
    - termostaattiohjattu puhallin
    - pwm-himmennys
    - lämpötilasuojaus (+60 astetta).

    Löytyiskö porukasta ketään metallialaa tuntevaa mekaniikkasuunnittelijaa, joka pystyisi suunnittelemaan edullisen ja toimivan rungon valaisimeen? Näitä voisi sitten teettää jossain metallipajassa ensin protokappaleen ja sitten useamman kymmenen kpl. Metallipajoista ei todellakaan ole Suomessa pulaa. Hinta olisi luokkaa muutama kymmenen euroa/kpl.

    Samoin tarvittaisiin elektroniikka-alan ammattilaista suunnittelemaan hyvä driver ja piirilevy tätä valaisinta varten. Suomessa on vielä sen verran piensarjoja ja protoja tekeviä piirilevyfirmoja, ettei tässäkään tule ongelmia. IC-piirien minimitilausmäärät saattavat tosin olla turhan suuria... Piirilevyjen hinnoista en osaa paljoa sanoa.

    Akun ja laturin osannee lähes jokainen hankkia itse eli tähän ei kannata pistää paukkuja.

    Ledit ja linssit saa tukusta edullisemmin, kun ottaa isomman erän.

    Kun olisi valmis runko ja driver, niin jokaisen olisi helppo ottaa se ruuvimeisseli käteen ja ruuvata valaisin valmiiksi. Tai sitten ostaa valmis paketti ruuvimeisselin omistavalta kaverilta.

    Niin ja se rahoitus... Tässä tarvittaisiin lottovoittajia...

    Tällaisen ihan hullun idean päätin heittää. Mitä mieltä olette? Tyrmätkää heti ja kunnolla...

  16. #1936
    saksiseppo Guest
    Hyvä idea JH:lta,mutta jos olet huomannut niin suunnistus puolella on ainakin hieman esitelty semmosta ideaa valaisintehojen rajoittamisesta esim.10mila viestissä(Joka keväinen viestiklassikko jossa taitaa tänä vuonna olla jopa 8 yö osuutta)Että suunnistus puolelle tietty se olis pieni riski jos semmoset säännöt tulis,mutta eihän ne nyt vielä muutamaan vuoteen.Sen valon kasaaminen valmiiksi,vaikka alihankkijoita hyväksi käyttäen on paras ratkaisu,koska valasin ei saa sitä tarvittavaa uskottavuutta/varmuutta jos sitä joutuu itse "rakentamaan".
    Mutta eikun kyselee oikeanlaisia henkilöitä ja paja pystyyn!

  17. #1937
    JMRa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JH1 Katso viesti
    Pitäisi lyödä päät (kypärät päissä) yhteen ja tuotteistaa todellinen led-hirviö. Esimerkiksi:
    - 50-wattinen star-led (n. 3 500 lm)
    - leveä keila
    - termostaattiohjattu puhallin
    - pwm-himmennys
    - lämpötilasuojaus (+60 astetta).
    Itse lähtisin tekemään seuraavilla spekseillä:

    -4xCree MC-E, joihin 2-3:een kohtuu kapea keila ja viimeiseen leveä.
    - Lämpötilasuojaus eli tehojen tiputus lämpölilan kasvaessa liikaa. Ei puhallinta. Molempien laittaminen kuulostaa hätävarjelun liiottelulta.
    - Himmennys virtaa säätämällä. Ratkaisuna yksinkertaisempi toteuttaa kuin PWM. Ja lisäksi maksimivirran pätkintä PWM:llä vanhentaa ledejä tehokkaasti eli ei missään tapauksessa suositeltava tapa.

    Samoin tarvittaisiin elektroniikka-alan ammattilaista suunnittelemaan hyvä driver ja piirilevy tätä valaisinta varten. Suomessa on vielä sen verran piensarjoja ja protoja tekeviä piirilevyfirmoja, ettei tässäkään tule ongelmia. IC-piirien minimitilausmäärät saattavat tosin olla turhan suuria... Piirilevyjen hinnoista en osaa paljoa sanoa.
    Komponenttien minimitilausmäärät ei ole ongelma tänäpäivänä. Farnell, Elfa, digikey yms. toimittavat kyllä pieniäkin määriä. Lisäksi moni piirivalmistaja toimittaa aika helposti näytteitä protoilua varten. Piirilevykustannukset riippuvat tietenkin levystä, mutta alkuvuonna tilasin töissä yhteen protosarjaan 36 kpl kaksipuoleisia levyjä, joiden pinta-ala on ehkä vähän isompi kuin ledilamppuun tarvittaisiin. 6,3e/kpl + aloituskulut 95e joten alle 9e/kpl kokonaishinta ALV 0%. Siitä saa jotain käsitystä.

    Pitäisi olla flyback tyyppinen hakkuri, että tulisi kaikkien tarpeet tyydytettyä. Joku haluaa kuitenkin käyttää vanhaa suunnistusakkua, joku lipo kennoja yms. hyvinkin vaihtelevia tulojännitteitä. Tai sitten pitää suunnitella useampi driveri.

    Toisaalta mielestäni hirvittävän lumenimäärän hakeminen on turhaa, jos muita asioita ei ole optimoitu. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että 3xseoul p4 valaisimen päivittäminen 2xCree MC-E oli huima parannus. Kun vertaa 3xP4 täysteholla ja 2xMC-E 40% teholla(suhteessa valisimeni maksimitehoon), niin laskennallisesti lumeneita tulee 3xP4:sta enemmän. Kuitenkin 3xMC-E valaisee reilusti paremmin. Itse uskoisin että tämä johtuu paremmin tomivista linsseitä ja valonväristä. Seouleisssa on yleensä aika sininen valo. Silmä on kuitenkin aika epäherkkä siniselle valolle ja ne Cree:t joita olen kokeillut(MC-E ja pari versiota XR-E:stä) antavat selkeästi alkoista valoa.
    JMRa muokkasi tätä : 27.11.2008 at 10.09

  18. #1938
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    873
    Onhan noita jo sarjanakin tehty. Esim HammerLABS Citylight valoa tehtiin proton lisäksi 6:n valon sarja, niistä jokainen on aktiivisessa käytössä tampereen lähistöllä.

    Toi JH1:sen speksi on luokkaa ei houkutteleva. Esim puhaltimet on täysin no no. Tekemällä speksistä hieman houkuttelevamman voitte saada tarvittavan määrän porukkaa kasaan.

    Mutta asialliselle piensarjoihin kykenevälle metallipuljun yhteystiedoille olisi tarve.

    täältä saa kohtuu edullisesti piirilevyt:
    http://www.protolevy.fi/
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

    -- mtbSeikkailu 2016 --

  19. #1939
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    417
    En ole kuullut että tuollaisia rajoituksia olisi oikeasti suunniteltu. Ruotsin palstoilta voi jotain provoja olla joissa ei iene mitään perää.

    Millekkään monsterilampulle tuskin on oikeasti tilausta suunnituspuolella. Sitä kuitenkin pitää kantaa mukana juostessa, joten puoli kiloa on sellainen kynnys jonka jälkeen lisäpaino kumoaa lisävalon hyödyn. Jos esim lamppumokkula painaa 70g, hyvä panta 70g, johto 50g jää akulle 300g. Eli jotain 60 wattituntia. Kun lampun pitää palaa 2:15, tehoa saa olla noin 25W. 20W antaa jo enemmän kuin riittävästi valoa, että miksi retuuttaa juostessa 300g painavampaa akkua että saa hullut 50W valotehot joista ei oiekasti ole mitään lisähyötyä. Tällä hetkellä tehokain lienee Lupine Betty, se lienee noissa 25W tehoissa. Siis lukuunottamatta DIY kokeiluja, joita taidetaan kyllä käyttää puoliteholla ettei tarvitse olla niin painavaa akkua. Mila Nova lienee oikeasti 1100. jOS lsätehoista olis oikeasti hyötyä ja lisäainoa saisi olla, purukkahan juoksisi jo nyt 2 bettyä otsassa. Eipä ole näkynyt.

    Jos lähtisin monsterisuunnistusvaloa lähtisin tekemään, se olisi hyötysuhde/painomonsteri, esim 4x P7, ajettaisiin 600-700mA virralla. ottaisi ehkä 9W ja valoa tulisi 1000 lumenia. palaisi yli 2h ja painaisi alle 300g akkuineen kaikkineen. Alikellotuksen takia lämöntuotto vähäinen, ei tarveetta jäähyille, leditkin antaisi 110 lumen/W. Ehkä optio 1:30 paloajalle, 700-800 lumenia, massa 200g, koko paketti akkuineen pantaan. Selväähän on että jonkin sadan gramman gramman säästössä ei ole oikeasti mitään järkeä - ennemmän on kiinnostusta ihan perusvalolle.

    Eniten voisi tosiaan kiinnostaa jokin perusvalo, 1 tai 2 x P7/mce. Valmiiksi mietitty heijastin ja kiinnistustapa johonkin pantaan. Suoraviivainen upgrademahdollisuus ledien kehittymisen mukana.

    Jutun ydin yhdessä lauseesssa: Suunnistaja on hyvän 1000 lumenin valon kanssa nopeampi kuin 3500 lumenin valon kanssa, jos 1000 lumenin valo on selvästi kevyempi. Mutta tuo on toki vain minun näkemys, joku voi olla toistakin mieltä.

  20. #1940
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JMRa Katso viesti
    - Himmennys virtaa säätämällä. Ratkaisuna yksinkertaisempi toteuttaa kuin PWM. Ja lisäksi maksimivirran pätkintä PWM:llä vanhentaa ledejä tehokkaasti eli ei missään tapauksessa suositeltava tapa.
    Mistähän tällaiseen johtopäätökseen olet päätynyt? Virtaa voi kyllä pienentää, mutta jossain vaiheessa emittoidun valon aallopituus muuttuu epäsuotuisaksi fosforille. PWM on yleisesti käytetty tapa säätää kirkkautta. Kunhan taajuus on luokkaa 200kHz, ei välkyntä tai värilämpöilat aiheuta ongelmia.

  21. #1941
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagge_ Katso viesti
    Jutun ydin yhdessä lauseesssa: Suunnistaja on hyvän 1000 lumenin valon kanssa nopeampi kuin 3500 lumenin valon kanssa, jos 1000 lumenin valo on selvästi kevyempi. Mutta tuo on toki vain minun näkemys, joku voi olla toistakin mieltä.
    Tämä pätee minun mielestäni myös pyöräilijään. Maantiellä optimi olisi vähemmän, mutta maastossa tuollainen 1000lm on ihan hyvä. Pyöräilijällä ei ehkä se akun (tai koko systeemin) paino ole niin kriittinen, mutta ison akun lataus kestää kauan. Iso akku on hankala sijoittaa pyörään. Iso akku on kallis. jne.

    Toiseksi tuo monsterivalo tulee maksamaan niin paljon, että Betty alkaa houkutella. Elektroniikka tulee yllättävän kalliiksi, jos halutaan vaikkapa 4x MC-E, tai P7. Jos voit nyysiä osat työpaikan labrasta, selviät tietenkin halvemmalla. Sitten kun siitä monsterista ei ole mitään hyötyä. Kaverit vaan hermostuu kun eivät saa edes omaa varjoaan katoamaan.

  22. #1942
    JMRa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Mistähän tällaiseen johtopäätökseen olet päätynyt? Virtaa voi kyllä pienentää, mutta jossain vaiheessa emittoidun valon aallopituus muuttuu epäsuotuisaksi fosforille. PWM on yleisesti käytetty tapa säätää kirkkautta. Kunhan taajuus on luokkaa 200kHz, ei välkyntä tai värilämpöilat aiheuta ongelmia.
    Työni kautta on pitänyt tehokkaiden ledien toimintaan jonkun verran tutustua. Niissä kuvioissa on tullut eteen PWM:n vanhentava vaikutus. Ei ehkä fillarivaloissa iso ongelma kun käyttötuntimäärät jäävät sen verran pieniksi, mutta esim. led ajoneuvovailoihin ei PWM:ää käyttetä, koska ledin käyttöikä tipahtaa murto-osaan valmistajan ilmoittamasta. Siksi ledien himmennys tehdään virtaa säätämällä.

    Siksi toisekseen DIY puolella virran säätö on helpompi tehdä virransääröllä kuin PWM:llä. Itsetekoisessa hakkurissa virran säätöön riittää yksi vastus ja pieni fetti. (Jos kaksi tehoasentoa). PWM:llä pitää olla joku pieni prosssu, 555- kytkentä yms. Paljon hankalampaa.

  23. #1943
    JMRa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagge_ Katso viesti
    Jutun ydin yhdessä lauseesssa: Suunnistaja on hyvän 1000 lumenin valon kanssa nopeampi kuin 3500 lumenin valon kanssa, jos 1000 lumenin valo on selvästi kevyempi. Mutta tuo on toki vain minun näkemys, joku voi olla toistakin mieltä.
    Täysin samaa mieltä. Oma DIY antaa sen noin 1000 lumenia, ottaa sähkötehoa noin 14W, painaa akun kanssa jotain 600 grammaa ja valoa riittää niin pitkälle kuin metsässä on puiden yms. takia edes mahdollista nähdä. Toistan itseäni, mutta se miten valo suunnataan ja mikä on valonsävy ovat niin tärkeitä tekijöitä, että näiden asioiden viilaamisella saa parempi tuloksia tuloksia kuin pelkällä lumenimäärän loputtomalla nostamisella.

  24. #1944
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti saksiseppo Katso viesti
    Tilasin tommosen DX MTE SSC P7 fikkarin ja yllätykseni oli hirmuinen sehän oli melko kesy vaikka sitä kaikki ovat vuolaasti kehuneet.Mun otsalamppukin oli kirkkaampi ja olin pettynyt kyseiseen fikkariin.
    Onkohan sillä väliä valotehoon kovastikkin että en käyttäny 16850 akkua vaan kolmea 2,3A /1,2 V Nihm aa kokoista akkua.Ja paraneeko valoteho paljon jos pistän siihen tommosen kaidomainin ajurin??Ja olen pyöritellyt päässäni semmosta viritystä että ostaisin kaks tommosta mte p7 lamppua ja pistäisin akun ja ledejen väliin yhen driverin ja pätkät kiinni suunnistuslampun pääosaan.Tuliskohan siitä sen teoreettisen 1800lumenia(realistinen arvio 1400lm).
    Vai pitäiskö panostaa vähän enemmän ja saada varmasti sen 1500lumenia ja tehdä kuin Milan lampussa http://www.valotukku.fi/esitteet/mila_nova_esite.pdf .Eli ostaa tommosia seoulin p7 ledejä sen 6 kpl +linssit + kolme ajuria+ kunnon akku.Kuinka olis onnistuiskohan tommosen rakentelu helpolla vai kannattaako lähteä edes yrittelee?En tietenkää mitään teho säätöjä tarvis eli täydellä teholla vaan:P
    Pistinpäs sitten mitaten. 3,6voltilla/700mA oli valoteho reilusti alle kolmanneksen täydestä tehosta

  25. #1945
    o-th Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JMRa Katso viesti
    Seouleisssa on yleensä aika sininen valo. Silmä on kuitenkin aika epäherkkä siniselle valolle ja ne Cree:t joita olen kokeillut(MC-E ja pari versiota XR-E:stä) antavat selkeästi alkoista valoa.
    Silmä on todella herkkä sinertävän valon alueella skotooppisessa eli hämärään adaptoituneessa tilassa, mutta valoisassa ympäristössä ei niinkään.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagge_ Katso viesti
    Jutun ydin yhdessä lauseesssa: Suunnistaja on hyvän 1000 lumenin valon kanssa nopeampi kuin 3500 lumenin valon kanssa, jos 1000 lumenin valo on selvästi kevyempi. Mutta tuo on toki vain minun näkemys, joku voi olla toistakin mieltä.
    Mielestäni osut tässä asian ytimeen. Paino-aspektin lisäksi tuossa on sekin, että lisääntyvä kirkkaus "kyllästää" jossain vaiheessa näön, jolloin siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

  26. #1946
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JMRa Katso viesti
    Työni kautta on pitänyt tehokkaiden ledien toimintaan jonkun verran tutustua. Niissä kuvioissa on tullut eteen PWM:n vanhentava vaikutus. Ei ehkä fillarivaloissa iso ongelma kun käyttötuntimäärät jäävät sen verran pieniksi, mutta esim. led ajoneuvovailoihin ei PWM:ää käyttetä, koska ledin käyttöikä tipahtaa murto-osaan valmistajan ilmoittamasta. Siksi ledien himmennys tehdään virtaa säätämällä.
    PWM:n käyttöikää lyhentävä vaikutus on minulle täysin uusi asia. Työnantajani tuotteissa LED:ien tehot on kylläkin pienempiä, mutta niissä PWM ei ole aiheuttanut ongelmia. Install base on "aika" iso. Myös autoalan elektroniikkajukaisuissa puhutaan PWM-säädöstä LED:ien kirkkauden säätöön.

    PWM:n tekemisen vaikeus on tietenkin selvää, jos pelkällä analogiaelektroniikalla pitää tulla toimeen. Mikrokontrolleri on kuitenkin käytännössä välttämätön, jos halutaan akun valvonta ja helppo käyttöliittymä. Siihen yksi PWM-lähtö ei tee enään suurta lisävaikeutta. Ei toki lineaarisäätökään mahdoton ole.

    Edelleen, siirtymätehon tekeminen virtaa pienentämällä, ei ole LED:ien valmistajien (käytännössä Luxeon) opetusmateriaalin mukainen. Virran puolittaminen on OK. Myönnän kyllä, ettei minun lamppuni muutenkaan ole ihan oppikirjan mukaan tehtyjä elektroniikan hyötysuhteen kannalta.

    Löytyisiköhän tästä PWM:n LED:n ikää lyhentävästä ominaisuudesta mitään dokumenttia referenssiksi?
    troh muokkasi tätä : 27.11.2008 at 13.10

  27. #1947
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Pexi ei oikein ole samaa mieltä tuosta, että maantiellä optimi olisi vähemmän kuin about 1000 lm. Olen nyt nautiskellut Lupinen Teslan seurassa työmatkaani sen verran, että uskallan esittää omia kokemuksiani: Teslan luvattu 700 lm riittää suht suoralla baanalla ehkä johonkin 40+ km/h vauhtiin ja mutkapätkällä jo 30 km/h alkaa olla liikaa. Omille vajaan 20 km duunimatkareiteilleni osuu laskuja, joissa mennään päivänvalossa reilusti yli 60 km/h ja lisäksi muutaman kilometrin metsäinen ja mutkainen osuus, jossa normaalivauhti on siellä 30 km/h paremmalla puolella. Teslaan nähden joku tuplamäärä valoa olisi iso turvallisuuden parannus, IMHO.

    Toisaalta, ongelma ei ole ainoastaan nuo lumenit tai niiden vähäisyys, vaan valokeilan muoto. Pyöreä valokeila on surkea muoto maantielle, kun iso osa fotoneista singahtaa taivaalle ilmakehää ja avaruutta valaisemaan. Multa saisi isot aplodeeraukset se, joka suunnittelisi LED:lle tarkoitetun heijastimen, jossa valokeila olisi rajattu ylöspäin ja levitetty sivusuunnassa.

  28. #1948
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi
    ;....

    Toisaalta, ongelma ei ole ainoastaan nuo lumenit tai niiden vähäisyys, vaan valokeilan muoto. Pyöreä valokeila on surkea muoto maantielle, kun iso osa fotoneista singahtaa taivaalle ilmakehää ja avaruutta valaisemaan. Multa saisi isot aplodeeraukset se, joka suunnittelisi LED:lle tarkoitetun heijastimen, jossa valokeila olisi rajattu ylöspäin ja levitetty sivusuunnassa.
    Busch + Müller tekee mielenkiintoisia valaisimia, joissa heijastinta on mietittykin.

    Pari tuommoista, 50 luxia/kpl. Tehokkaampia on varmaan tulossa.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  29. #1949
    Warrior-1 Guest
    Tällaista kirjoittelin aiemmin:


    Millähän laturilla kannattaisi tällaista ladata:

    http://cgi.ebay.de/Lithium-Li-Ion-18...3286.m63.l1177

    Kävin kyselemässä sähköalan kaupoista, mutta tarjousten hinnat hirvittivät. Tarkoitus on kuitenkin tehdä budjettilamppu p7:sta.

    Onko hyviä ja halpoja latureita li-ioneille tarjolla?
    vai joudunko satsaamaan puolet lamppubudjetista laturiin?


    Sain muutamia hyviä vastauksia, jopa tarjottiin myytäväksi asti latureita, mutta yksi asia askarruttaa:
    oLähes kaikki laturit olivat 12v toimivia, enkä omista virtalähdettä. Onko olemassa kyseiselle akulle suoraan seinästä lähtevää laturia??
    Elikkäs 220v toimivia lipo/li-ion latureita?

    yritin googlailla, mutta kohtuullisen turhaan.

    Jos joku tietää mistä saisi, ja vielä kohtuulliseen hintaan, niin olisin kiitollinen linkistä/vinkistä.

  30. #1950
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Warrior-1 Katso viesti
    oLähes kaikki laturit olivat 12v toimivia, enkä omista virtalähdettä. Onko olemassa kyseiselle akulle suoraan seinästä lähtevää laturia??
    Elikkäs 220v toimivia lipo/li-ion latureita?
    Olisiko mitenkään mahdollista, että ostaisit 12V virtalähteen. Esim. Partcossa sellaisten hinnat alkaa ~6€ ja suurempaankin virtaan pystyvät on parin kympin paikkeilla.

    PArtcossa muuten näytti olevan yhden kennon Li-Ion laturi 1.3A latausvirralla ja 220AC töpselillä 29€+alv. Kataloogin sivu 115.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •