GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 61 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 51 59 60 61 62 63 71 111 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.801 - 1.830 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #1801
    mutanaama Guest
    Mä sain JH_:lta vinkin laittaa valon kiinni stemmin ruuvien alle. Eli väsäsin valon kannakkeeksi parimillistä alumiinia, jonka kiinnitin lampun taakse noin 2 neliösentin alueelta, ja laitoin yläppäähän kaksi reikää, ja survasin sen stemmin ruuvien alle. On muuten sitten sitä jäähdytyspintaa. Kolme Cree Q5 täysillä ajettuna ei tuurikaan lämpene edes sisällä. Jos kannakkeen tekis alummiinista ja kiinnittäis stongaan, niin eikös sekin ajais saman asian

  2. #1802
    Minä modasin omaa MTE-lamppuani niin, että laitoin alkuperäisen kytkimen tilalle läpiviennin johdolle ja porasin karhennettuun osaan reiän painonappikytkimen kumihatulle. Kun vielä viilaan (sanan mukaisesti) lampun sisään tulevan kytkinviritelmän sopivan kokoiseksi, pitäisi paketti olla aika toimiva.

  3. #1803
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    417
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Turboankka Katso viesti
    Onko arvioita/kokemuksia, toimiiko tämä 2.8A amc7135 regu, mikäli akku on noin 60 senttisen johdon päässä? Eli tuleeko johdosta joku kriittinen jännitehäviö? Tuo piiri on tulossa ja akuksi on jo hankittu 3.7V/6.6Ah.
    Minulla tuo otsalampussa ajuri. Mun edellinen P7 joka tuli MTE lampun paloi 5Ah li-ion akulla noin 45-50 min regulaatiossa ja hiipui siitä eteenpäin. Johtoa oli reilun metrin verran. Ledi halusi jännitettä noin 3.35V. Eli akun kapasiteetin yläpäästä vain ehkä puolet tai vähän vajaan pystyi hyödyntämään täyden tehon käytössä. Siirryin siten käytämään nimhhejä, tosin lähinnä sen takia että ei lopulta huvittanut jonkun 70 gramman painonsäästön takia juosta 5ah li-ion pommi housuissa (juoksutrikoiden takataskussa). Joskus kun liukastuu ja vetää persiilleen jossain kalliolla, niin voi ottaa pattiin kun sen kaatumatällin lisäksi persaus räjähtää ja pääteeksi pimeässä persaus paljaana & ruvella hapuilla metsästä pois. Ledin vaihdon jälkeen en ole kokeillut tai mittaillut kynnysjännitteitä, mutta tuskin siirryn lioneihin takaisin otsalampukäytössä. NIMH 4.8V akussa riittää jännite lievään ylikellottamiseenkin. Se lioni on nyt sen toisen eli sen kevytlampun virtalähde fillarikäytössä. Fillaroidessa pommi kun ei ole niin iholla.

    Jos laadukas akku, matala Vf ledissä ja vielä jos ei haittaa tai jopa kokee eduksi että loppupäässä valo hieman hiipuu ja samalla jatkaa peliaikaa, niin siten tuo menee ihan hyvin.

  4. #1804
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    14
    Nyt tekis mieli väsätä uus valo. Oon miettiny seuraavanlaista konseptia: 3 x Seoul P7 ja Konlux 2.8A ajuri samanlaiseen koteloon kuin ekassa valossa. Jäähyn vois sahata jostain vanhasta PC:n jäähystä. Akkuina edelleen 1-2 x 14.8v 4000Mah Li-Po (yksin tai rinnan) ja jännitevahteina akkujen tasausliittimiin tälläset: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4176. Mistäköhän löytyisi tollaseen valoon sopiva(t) linssi(t)?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti villeov Katso viesti
    Tässä meikäläisen versio tuosta 3 x Seoul P4 -lampusta:

    http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/27sj...v-ledvalo.html

    -LT-0583, Tripple Replacement Lense 10°
    -LT-0984, Seoul 3x 3.5W Plug & Light Kit
    -bFlex UIB2
    -14.8v 4000Mah Li-Polymer Battery
    -Valopään kotelona 50mm romutetun Vaisalan hiilidioksidianturin mekaniikka ja pala 2mm alumiinilevyä
    -RCA-liittimet, piuhat, painokytkin ja punainen 5mm ledi etuvastuksineen
    -Kiinnitykseen käytetty liimaa, pala muovia, kumimattoa ja iso O-rengas
    -Akulle juomapullo Intersportista
    -Akun ja piuhan välillä Deans-tyyppinen liitin
    villeov muokkasi tätä : 13.11.2008 at 14.38

  5. #1805
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti villeov Katso viesti
    Nyt tekis mieli väsätä uus valo. Oon miettiny seuraavanlaista konseptia: 3 x Seoul P7 ja Konlux 2.8A ajuri samanlaiseen koteloon kuin ekassa valossa. Jäähyn vois sahata jostain vanhasta PC:n jäähystä. Akkuina edelleen 1-2 x 14.8v 4000Mah Li-Po (yksin tai rinnan) ja jännitevahteina akkujen tasausliittimiin tälläset: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4176. Mistäköhän löytyisi tollaseen valoon sopiva(t) linssi(t)?
    Linsseistä en tiedä, mutta laita konkluxin tilalle miellummi tämmönen? Jahka sitä saapi..

  6. #1806
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    14
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Janu Katso viesti
    Linsseistä en tiedä, mutta laita konkluxin tilalle miellummi tämmönen? Jahka sitä saapi..
    On se hyvä että en tilannu vielä Konluxia, taidankin odotella tuota hipFlex:ä. Salaa vähän jotain tommosta toivonutkin...

  7. #1807
    Liittynyt
    11/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    5

    Sigma Evo + Evo X modaaminen

    Erehdyinpä ostamaan "vanhaa tekniikkaa" eli Sigman Evo + Evo X setin (ei enduro eli vain yhdellä akulla). Valoteho on omasta mielestä riittävä, mutta akku ei tahdo riitä työmatkapyöräilyyn. Siispä ajatuksena olisi modata tuo valmis setti ja kalustaa umpiot ledeillä. Kolvi pysyy kädessä. Kahlasin valoketjut läpi, ja olen nyt paljon viisampi. Valitettavasti valmiita ratkaisuita Evo + Evo X modaamiseen ei löytynyt, joten pitää kehitellä sitten itse.

    Tarkoitus on siis käyttää lähes kaikki tuosta halogeenisetistä - paitsi ne halogeenit. Tilauksessa on Cree XR-E Q5 Emitter on Premium Star ledit, joiden pohjalta rakentaisin systeemini. Lukemieni threadien perusteella pelkät ledit ei riitä noihin vanhoihin umpioihin, vaan tarvitaan lisäksi vartavasten ko. ledille suunnitellut linssit. Ajattelin että 10 ja 25 astetta olisi sopivat? Mutta mistä ja kenen valmistamat linssit? Ilmeisesti sopivaa heijastinta ei löydy, vaan pitää käyttää linssejä.

    Entäs sitten jännitesyöttö? Ajattelin olla käyttämättä driveria, ja laittaa pelkän etuvastuksen. Noin 3 ohm / 4 w lienee aika kohdallaan? Vai olisiko joku syy (jota en tiedä) käyttää jotain tasavirta-ajuria, esim. tälläistä.

    Entäs lämmöt? Ledi tarvitsee jäähdytysrivan, mutta kuinka iso se pitäisi olla käytännössä? Ja jos koko systeemi on siinä Sigman omassa umpiossan, niin lämpöhän jää vain sisälle eikä johdu pihalle? Vai riittääkö viileä ulkoilma pitämään mokkulan riittävän viileänä?

    Onko koko modaustouhu järjetön, eli Sigma myyntiin ja 100% DIY ratkaisu tilalle?

  8. #1808
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaukinen Katso viesti
    Onko koko modaustouhu järjetön, eli Sigma myyntiin ja 100% DIY ratkaisu tilalle?
    Minun ääneni menee ratkaisulle "Sigma myyntiin".

  9. #1809
    mutanaama Guest
    Sigma on tehty muovikoteloon, ja sen modaaminen voip olla haastavaa. Helpommalla pääset, jos ostat esim valmiin Q5 taskulampun ja sahaat siitä pätkän pois. Dealextremeltä ja kaidomainista kannattaa moisia katella. Maksaa noin parikymppiä per valopää, ja siinä on jo melkeen koko paketti

  10. #1810
    JMRa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti villeov Katso viesti
    Nyt tekis mieli väsätä uus valo. Oon miettiny seuraavanlaista konseptia: 3 x Seoul P7 ja Konlux 2.8A ajuri samanlaiseen koteloon kuin ekassa valossa. Jäähyn vois sahata jostain vanhasta PC:n jäähystä. Akkuina edelleen 1-2 x 14.8v 4000Mah Li-Po (yksin tai rinnan) ja jännitevahteina akkujen tasausliittimiin tälläset: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4176. Mistäköhän löytyisi tollaseen valoon sopiva(t) linssi(t)?
    P7:n linsseistä en tiedä, mutta hyvin samankaltainen ledi on Cree MC-E, johon kokeilin Creen XR-E:lle tarkoitettuja linssejä. Toimivat erittäin hyvin. Eli ehdotukseni on, että käytät MC-E ledejä XR-E:n linsseillä. Saatat saada myös hieman valkoisempaa valoa verrattuna P7:aan.

  11. #1811
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Kahden asunnon loukussa
    Viestit
    154
    Tota noin.

    Kun on tuo juottaminen jäänyt vähemmälle (lapset on jo niin isoja ), niin kertokaapa, että mikä juotoslangan vahvuus on oikea ledejä juottaessa ja kuinka tarkka pitää olla sen juotoslämpötilan kanssa?

  12. #1812
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    873
    Jalkojen juottoon ei niin ihmeellisiä tarvita perus elektroniikan juottoon tarkotetut vehkeet käy.

    Nyt sitten ne marketeissa ja bilatemassa yms myytävät kolvit
    Nehän on enempi sellasiin henkareiden tekoon tarkotettuja ja niiden kanssa myytävä tina myös.

    Sitten näiden teholedien pohjassa oleva täppä, se onkin sitten juottamisen mestarinäyte ja suosittelen lämpimästi asiallisen lämpöä johtavan liiman käyttöä. Usein mainittu tässä yhteydessä on "artic silver" merkkistä. Ja mielummin liimaus sellaiseen alustaan joka oikeasti hukkaa sitä lämpöä.

    Helpoimpia askartelun kohteita on valmiiseen lämpöäjohtavaan piirilevyyn juotetut ledit eli ns "star". Ne voidaan liimata kohtuu huoleti alumiini jäähyyn. Johdotus kannattaa ehkä juottaa ennen kuin liimaa.
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

    -- mtbSeikkailu 2016 --

  13. #1813
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hammer Katso viesti
    Johdotus kannattaa ehkä juottaa ennen kuin liimaa.
    Et varmaan tarkoita arctic silveriä vaan jotain muuta liimaa, joka johtaa sähköä. Itsellä olis tarvetta sähköä johtavalle liimalle, onko tietoa mistä sitä saisi kaksikomponenttisena, piirilevynkorjauslakka ei tuossa välttämättä toimi

  14. #1814
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hammer Katso viesti

    Helpoimpia askartelun kohteita on valmiiseen lämpöäjohtavaan piirilevyyn juotetut ledit eli ns "star". Ne voidaan liimata kohtuu huoleti alumiini jäähyyn. Johdotus kannattaa ehkä juottaa ennen kuin liimaa.
    Itse olen yleensä ruuvannut nuo kiinni.
    Helpompi sitten modailla jos tulee tarvetta .
    Jengat vaan jäähyyn tai läpiruuvit ja mutterit jos on tilaa.
    Lisäksi ihan normi piitahna taitaa olla aika paljon parempaa lämmönjotokyvyltään kuin mikään liima.
    Ja halpaa.

  15. #1815
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hartsu Katso viesti
    Itse olen yleensä ruuvannut nuo kiinni.
    Helpompi sitten modailla jos tulee tarvetta .
    Jengat vaan jäähyyn tai läpiruuvit ja mutterit jos on tilaa.
    Lisäksi ihan normi piitahna taitaa olla aika paljon parempaa lämmönjotokyvyltään kuin mikään liima.
    Ja halpaa.
    Eipä nuo liimatkaan kauheita maksa, ja oman kokemuksen mukaan ovat parempia. Monet tahnat kovettuvat ajan myötä, liimat taas pysyvät stabiilina. DX:ltä semmonen järkyttävän kokonen liimatuubi maksaa alta kympin ja on laadullisesti (liima/johtaminen) helkutin hyvää kamaa.

  16. #1816
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    6.042
    Sain viritettyä oman MTE SSC P7 kypärävalon. Materiaalikustannukset n.40€

    Takaosan tulpan otin ylijäämävarastosta ja tulppa on pyörän stongan päähän tuleva tulppa johon tehty reikä(vielä tiivistämättä).



    Kypäräkiinnike on sigmalta. Tarrakiinnitys on miragen kypäräkiinnike ja toi valopään kiinnike on vanhan sigman sykemittarin tankokiinnike ylösalaisin



    Omatoiminen pikkupoika kotona, pihalla ja päiväkodissa.

  17. #1817
    mutanaama Guest

    Peukalo ylös

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemppis Katso viesti
    Sain viritettyä oman MTE SSC P7 kypärävalon. Materiaalikustannukset n.40€

    Takaosan tulpan otin ylijäämävarastosta ja tulppa on pyörän stongan päähän tuleva tulppa johon tehty reikä(vielä tiivistämättä).



    Kypäräkiinnike on sigmalta. Tarrakiinnitys on miragen kypäräkiinnike ja toi valopään kiinnike on vanhan sigman sykemittarin tankokiinnike ylösalaisin
    Hieno on, ei voi muuta sanoa

  18. #1818
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Eipä nuo liimatkaan kauheita maksa, ja oman kokemuksen mukaan ovat parempia. Monet tahnat kovettuvat ajan myötä, liimat taas pysyvät stabiilina. DX:ltä semmonen järkyttävän kokonen liimatuubi maksaa alta kympin ja on laadullisesti (liima/johtaminen) helkutin hyvää kamaa.
    Mulla oli ehkä vähän vanhaa tietoa , ainakin Arctic Silver ll taitaa olla ihan kelpo liimaa nykyään . Tosin paljon kalliimpaa kuin DX- liima.

  19. #1819
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa, Korso
    Viestit
    265

    Punapää Valistakaa n00bia!

    Tässä on jo jonkin aikaa himottanut ajovalojen väsääminen, mutta ei oikein vielä tiedä, että mistä ja miten. Tätäkin keskustelua olen aika paljon lukenut ja yrittänyt itsekin selvittää asioita, mutta helpottais kummasti jos joku viitsisi selkeästi selittää.

    Sen verran olen ajatellut, että valoa saisi virrata ainakin 1000 lumenia. Ei varmaan haittaisi 1500 lumeniakaan maastokäytössä näin lumettomaan aikaan. Systeemistä olisi tarkoitus tehdä tietenkin mahdollisimman kompakti ja käytännöllinen. Kiinnitystä olen ajatellut stemmiin. Jotenkin alitajuntaisesti olen kaavaillut kolmen ledin kytkentää pyöreään palikkaan. Budjetiksi olen näin alustavasti kaavaillut 100 euroa. Tosta on varaa vielä joustaa, jos se oikeasti on tarpeellista.

    Mitäköhän ledejä siihen laittais? SSC P7, CREE MC-E vai jotain ihan muuta? Ilmeisesti "star" alusta helpottais projektissa? Selittäkää mulle vielä toi BIN ja mikä sen merkitys on, joku laatuluokitusko? Kytketäänkö muuten sarjaan vai rinnan? Mitä on multichip? Esim. tässäkin on jalkoja, kuin satiaisella. Voiko noita ledin "ytimiä" käyttää jotenkin erikseen vai täh?

    Driveri? Korvaa siis etuvastuksen ja syöttää lediä mahdollisimman pitkään tasaisesti akun jännitteen jo laskiessakin? Tarviiko jokainen ledi oman driverin?

    Akku..? Olen ajatellut heittää sen juomapulloon. Ni-MH, Li-ion, lipo vai jotain muuta? En ole jaksanut ajatella tätä vielä tarpeeksi, niin en osaa paljoa kysyäkään. Laturin tarvinnee sitten vielä. Jos parituntia ajais täydellä teholla, ni varmaan mulle riittäisi.

    Optiikaksi olen funtsinut, että kaksi reunimmaista lediä voisi olla mahdollisimman "floodia" eli leveä lähivalo. Keskimmäinen ylin ledi voisi olla spotimpi ja sohottaa valoa pitkälle eteen. Kuulostaako lainkaan järkevältä? Entäs käyttääkö porukka mitään heijastimia? Tarvisikohan sellaisetkin?

    Kuinkahan paljon asiaa vielä hämmentäisi joku himmennys- tai puolitehokytkin. Voisi olla ihan asiallinen, kun tulee metsässä muita vastaan, niin ei tarvitsisi heidän verkkokalvojaan kärventää. Asfaltti siirtymillä taas valotykin saisi kätevästi vain huomiovaloksi.

    En tosiaan kamalasti aiheesta ymmärrä ja noi driverit menee toistaiseksi ehkä eniten yli ymmärryksen. Pitäisiköhän tässä huolestua, kun kuitenkin toinen opintovuosi sähköalalla meneillään.

    Lämmönsiirtotahnaa löytyy, jäähdytyssiilejä on muutama ylimäräänen, intoa olisi ja amislinjan ehkä paras kolvikäsi. Olisko tästä tulossa mitään vai hankkisinko suosiolla DX:stä "kiinaihmeen" modailtavaksi? Kypärässä on joka tapauksessa jo Fenix L2D Q5.

    Jokuhan vois tehä oikeen oppaan aiheesta ja saada mahottomasti rispektiä.

    P.S. Saa vi***illa, jos se helpottaa vastauksen antamista.

  20. #1820
    mutanaama Guest
    Pistit sitten kysymyksiä ihan kunnolla

    Ei varmaan haittaisi 1500 lumeniakaan maastokäytössä näin lumettomaan aikaan. Mitäköhän ledejä siihen laittais? SSC P7, CREE MC-E vai jotain ihan muuta?

    3XMCE tai P7 (2200-2700lm) Sen verran irtoais valoa maksimiteholla

    Kiinnitystä olen ajatellut stemmiin. Jotenkin alitajuntaisesti olen kaavaillut kolmen ledin kytkentää pyöreään palikkaan.

    katos tota, ja tota

    Budjetiksi olen näin alustavasti kaavaillut 100 euroa. Tosta on varaa vielä joustaa, jos se oikeasti on tarpeellista.

    3XMCE on noin 60€, ajuri 30 € akku 50€ linssit 10€ muut sitte20€. Eli kyllä sille väkisin hintaa tulee. Mutta sen tuhannen lumenia sais maxflexillä silleen, että laittais MC-E modulit sarjaan kahden Q5:n perään, teho olis noin 1200lm, eli ei kauheen paha, sillon ledeihin ei menis kuin sen 30€


    Ilmeisesti "star" alusta helpottais projektissa?

    Kyllä

    Selittäkää mulle vielä toi BIN ja mikä sen merkitys on, joku laatuluokitusko?

    Joo, vähän niinkuin autoissa gt ja turbo ja väri. Eri bineillä voi olla 50% eroa valotehossa

    Kytketäänkö muuten sarjaan vai rinnan? Mitä on multichip? Esim. tässäkin on jalkoja, kuin satiaisella. Voiko noita ledin "ytimiä" käyttää jotenkin erikseen vai täh?

    ledejä voi kytkeä sarjaan tai rinnan, sarjaankytkennässä ei erot haittaa niin paljoa, rinnankytkennässä voi teoriassa paremmin johtava kyrvähtää. MC-E on siitä mukava, että voit kytkeä ledin neljä modulia sarjaan tai rinnan, helpottaa ihan pirusti oikean ajurin hakua

    Driveri? Korvaa siis etuvastuksen ja syöttää lediä mahdollisimman pitkään tasaisesti akun jännitteen jo laskiessakin? Tarviiko jokainen ledi oman driverin?

    korvaa, tai siis joo, korvaa. Kyllä syöttää. Niitä on nostavia ja laskevia, lineaarisia tai hakkuritekniikalla tehtyjä. Jokainen ei tarvii omaa driveriä, niitä voi yleensä ajaa ihan rauhassa sarjassa, ja miksei rinnankin, jos ovat samaa sarjaa.

    Akku..? Olen ajatellut heittää sen juomapulloon. Ni-MH, Li-ion, lipo vai jotain muuta? En ole jaksanut ajatella tätä vielä tarpeeksi, niin en osaa paljoa kysyäkään. Laturin tarvinnee sitten vielä. Jos parituntia ajais täydellä teholla, ni varmaan mulle riittäisi.

    Batteryspace tai ehkä mieluummin ebay, jos haluat päästä halvalla. Mun valinta on Li nano, ei tarvitse olla varovainen ladatessa tai purkaessa.

    Optiikaksi olen funtsinut, että kaksi reunimmaista lediä voisi olla mahdollisimman "floodia" eli leveä lähivalo. Keskimmäinen ylin ledi voisi olla spotimpi ja sohottaa valoa pitkälle eteen. Kuulostaako lainkaan järkevältä? Entäs käyttääkö porukka mitään heijastimia? Tarvisikohan sellaisetkin?

    Kun katsot mun viritystä, niin hajavalot on lähempänä lippaa, heijastaa osan siitä taivaalle menevästä valosta alaspäin, ja spotti on keskellä alhaalla. Kädessä olevassa kuvassa ne oli vielä väärinpäin. Eli mä käytän heijastimia, toiset linssejä, ja jotkut kombinaatioita

    Kuinkahan paljon asiaa vielä hämmentäisi joku himmennys- tai puolitehokytkin. Voisi olla ihan asiallinen, kun tulee metsässä muita vastaan, niin ei tarvitsisi heidän verkkokalvojaan kärventää. Asfaltti siirtymillä taas valotykin saisi kätevästi vain huomiovaloksi.

    Se hoituu sillä maxflexillä, ja sillä saa sen saatanan vilkunkin siihen eteen, jos joku urpo haluaa niin tehdä

    En tosiaan kamalasti aiheesta ymmärrä ja noi driverit menee toistaiseksi ehkä eniten yli ymmärryksen. Pitäisiköhän tässä huolestua, kun kuitenkin toinen opintovuosi sähköalalla meneillään.

    Maxflex toimii seuraavasti:
    Sulla on akku 14.4V, mutta ledit vaatii 24V jotta saadaan 1A:n virta aikaiseksi. Maxflex nostaa jännitettä niin kauan, että virtaa menee se 1A. Sitten siinä on eri tehotiloja, jotka selviää sen manuaalista
    Driveri on vähän niinkuin muuntaja, eli pudottaa tai nostaa jännitteen sopivalle tasolle, ettei ledien virta nouse liian korkealla. Ledeillä on vielä sellainen veemäinen tapa vähentää vastusta lämmetessään, joten sitä jännitettä pitää säätää koko ajan, ettei virta kasva liikaa. Ohmin lailla sen näät heti.

    Olisko tästä tulossa mitään vai hankkisinko suosiolla DX:stä "kiinaihmeen" modailtavaksi?

    Harrastushan tämä on, ja valaiseva sellainen.
    Teet kuukauden ja saat sellaisen kuin sattuu tulemaan.
    DX lamppua venaat kuukauden ja saat sellaisen kuin sattuu tulemaan.

  21. #1821
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mc_Mursu Katso viesti
    Tässä on jo jonkin aikaa himottanut ajovalojen väsääminen, mutta ei oikein vielä tiedä, että mistä ja miten. Tätäkin keskustelua olen aika paljon lukenut ja yrittänyt itsekin selvittää asioita, mutta helpottais kummasti jos joku viitsisi selkeästi selittää.

    Sen verran olen ajatellut, että valoa saisi virrata ainakin 1000 lumenia. Ei varmaan haittaisi 1500 lumeniakaan maastokäytössä näin lumettomaan aikaan. Systeemistä olisi tarkoitus tehdä tietenkin mahdollisimman kompakti ja käytännöllinen. Kiinnitystä olen ajatellut stemmiin. Jotenkin alitajuntaisesti olen kaavaillut kolmen ledin kytkentää pyöreään palikkaan. Budjetiksi olen näin alustavasti kaavaillut 100 euroa. Tosta on varaa vielä joustaa, jos se oikeasti on tarpeellista.
    Ehkä riittää, ehkä ei. Jos investoi parempaan akkuun (litium) niin hintaa tulee helposti enemmän kuin 100 EUR.

    Mitäköhän ledejä siihen laittais? SSC P7, CREE MC-E vai jotain ihan muuta?
    Mjaa-a. Riippuu vähän, mutta esim. aikaisemmin mainittu tuloillaan oleva Taskledin hipFlex -driveri + 3 x P7 vois olla melko oiva setti.

    Kannattaa heti alkuunsa huomioida, että noista lähtee sitten lämpöä jo melkoisesti joten riittävä jäähdytys voi nousta onGelmaksi.

    Ilmeisesti "star" alusta helpottais projektissa? Selittäkää mulle vielä toi BIN ja mikä sen merkitys on, joku laatuluokitusko? Kytketäänkö muuten sarjaan vai rinnan? Mitä on multichip? Esim. tässäkin on jalkoja, kuin satiaisella. Voiko noita ledin "ytimiä" käyttää jotenkin erikseen vai täh?
    Se "star" ei oo mitenkään pakollinen, ledit voi liimata suoraan jäähyyn/lampun runkoon jollain lämpöäjohtavalla liimalla. Niitä ei kyllä sitten sen jälkeen saa välttämättä ehjänä irti, jos tulee tarvetta. Noi "star":it voi vaikka ruuvata kiinni kunhan pistää vaikka piitahnaa väliin.

    Bin on ikäänkuin laatuluokitus, eli mitä korkeampi bin sitä parempi hyötysuhde.

    Ledit kytketään yleensä sarjaan niin saavat kaikki tasaisesti saman verran virtaa.

    Multichip tarkottaa lediä missä on useampi "ydin", eli esim SSC P7:ssa on 4kpl samoja "ytimiä" kuin SSC P4:ssä on 1kpl.

    MC-E:ssä voi tosiaan kytkeä niitä rinnan ja/tai sarjaan, kuinka haluaa. P7:ssa ne on kaikki kytketty rinnan.

    Driveri? Korvaa siis etuvastuksen ja syöttää lediä mahdollisimman pitkään tasaisesti akun jännitteen jo laskiessakin? Tarviiko jokainen ledi oman driverin?
    Jos meinaat 3kpl noita n. 10W ledejä niin itse laittaisin ehdottomasti jo mainitun hipFlexin. 1kpl hipFlex riittäisi esim. 3kpl P7:lle.

    Akku..? Olen ajatellut heittää sen juomapulloon. Ni-MH, Li-ion, lipo vai jotain muuta? En ole jaksanut ajatella tätä vielä tarpeeksi, niin en osaa paljoa kysyäkään. Laturin tarvinnee sitten vielä. Jos parituntia ajais täydellä teholla, ni varmaan mulle riittäisi.
    Vaikeampi kymysys. Toiset pelkää, että litiumit räjähtää silmille, toiset ei. Litiumit maksaa enemmän, mutta ovat suhteessa kevyempiä ja pienempiä.

    Jos nyt pitäis tehdä hyvä ja huoleton akku niin tekisin sen A123:n kennoista. Joku taisi mainita pari sivua takaperin, että niitä saa ihan kotimaastakin Flinkenbergiltä. Haluttu määrä kennoja ja vaikkapa sinne juomapulloon niin se on siinä.

    Itselläni on 4S (eli neljä sarjassa, nimellisjännite 14,8V) 4Ah halpis LiPo-akku(ja). Kuten aikaisemmin jo kirjoitin niin ei ole vielä tositoimissa ollut joten ei niistä sen enempää kuin että ei ne vielä ainakaan oo räjähtäny.

    Laturiinkin kannattaa vähän panostaa, mutta mun mielestä on turhaa maksaa niistä kuitenkaan liikaa. Itselläni on 50 euron LiPo/LiIon/NiMh/jne. laturi ja toimii oman kokemukseni mukaan erinomaisen hyvin. Vastaavista saa toki maksaa yli satasenkin jos kokee tarvetta.

    Optiikaksi olen funtsinut, että kaksi reunimmaista lediä voisi olla mahdollisimman "floodia" eli leveä lähivalo. Keskimmäinen ylin ledi voisi olla spotimpi ja sohottaa valoa pitkälle eteen. Kuulostaako lainkaan järkevältä? Entäs käyttääkö porukka mitään heijastimia? Tarvisikohan sellaisetkin?
    Mjoo, 2kpl leveämpikeilaisia ja 1kpl spotti vois toimia oivasti. Valoa lähtee jokatapauksessa runsaasti, ihan sama minkälaisilla keiloilla ne on.

    Heijastimet ovat vaihtoehto optiikoille, niitä ei siis tarvitse/voi laittaa yhtä aikaa samalle ledille, mutta voi toki laittaa parille ledille optiikat ja yhdelle heijastimen, tai ihan miten haluaa. Kotimainen Ledil valmistaa sangen hyvälaatuisia optiikoita ja nyt on tulossa heijastinkin. Kannattaa mailata suoraan Ledilille kun ei niitä missään täällä myydä. Pienen suostuttelun jälkeen kyllä myyvät postitse, halvalla.

    Kuinkahan paljon asiaa vielä hämmentäisi joku himmennys- tai puolitehokytkin. Voisi olla ihan asiallinen, kun tulee metsässä muita vastaan, niin ei tarvitsisi heidän verkkokalvojaan kärventää. Asfaltti siirtymillä taas valotykin saisi kätevästi vain huomiovaloksi.
    Jälleen mainostan Taskledin tulevaa hipFlex:iä. Siinä on myös himmennys. Ko. putkan muut driverit ovat ainakin olleet laatutavaraa eikä mitään kiinan kötöstyksiä joten melkein odottaisin tuon hipFlexin tuloa myyntiin. hipFlexissä on myös lämpötilan seuranta joka pudottaa tehoa jos lämpö nousee liikaa. Taskledin muissa drivereissa teho, jännite ja lämpötilatasot on ohjelmoitavissa, luultavasti näin tullee olemaan tuossa hipFlexissäkin.

    En tosiaan kamalasti aiheesta ymmärrä ja noi driverit menee toistaiseksi ehkä eniten yli ymmärryksen. Pitäisiköhän tässä huolestua, kun kuitenkin toinen opintovuosi sähköalalla meneillään.
    Ei kannata huolestua.

    Lämmönsiirtotahnaa löytyy, jäähdytyssiilejä on muutama ylimäräänen, intoa olisi ja amislinjan ehkä paras kolvikäsi. Olisko tästä tulossa mitään vai hankkisinko suosiolla DX:stä "kiinaihmeen" modailtavaksi? Kypärässä on joka tapauksessa jo Fenix L2D Q5.
    Jos intoa riittää niin ehdottomasti tee itse! Amiksessa on varmaan myös metallilinja jonka kundit voit nakittaa sorvaamaan sopivia runkoja lampuillesi, jos ei muuten niin tupakka/kaljapalkalla (tai mikä se käypä valuutta sitten onkin)

    Helpointahan toki olisi ostaa koko setti valmiina, mutta siinä jää se tekemisen ilo/tuska poies.

    Jokuhan vois tehä oikeen oppaan aiheesta ja saada mahottomasti rispektiä.
    Tsekkaapa vaikka candlepowerforums.com:sta juttuja, siellä on ameriiikaks selitetty joitakin rojekteja ja muutenkin on paljon juttua aiheesta.

  22. #1822
    JMRa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mc_Mursu Katso viesti
    Sen verran olen ajatellut, että valoa saisi virrata ainakin 1000 lumenia. Ei varmaan haittaisi 1500 lumeniakaan maastokäytössä näin lumettomaan aikaan. Systeemistä olisi tarkoitus tehdä tietenkin mahdollisimman kompakti ja käytännöllinen. Kiinnitystä olen ajatellut stemmiin. Jotenkin alitajuntaisesti olen kaavaillut kolmen ledin kytkentää pyöreään palikkaan. Budjetiksi olen näin alustavasti kaavaillut 100 euroa. Tosta on varaa vielä joustaa, jos se oikeasti on tarpeellista.
    Älä suotta laita kolmea lediä, kun kahdella MC-E:llä tai Seoul P7:lla saat haluamasi valomäärän. Säästää tuossakin parikymppiä kun jättää yhden pois ja muissa kuluissa voi tulla lisää. Ja tuo 1000-1500 lumenia on paljon valoa. Uskon että olet täysin tyytyväinen kahdella ledillä tehtävään rakaisuun.

    Toiseen kapea keilainen lissi ja toiseen hieman leveä keilaisempi (frosted pintainen), niin on valoa sekä kauas että lähelle sopivasti. Itsellä ainakin toimii kyseinen kombinaatio erittäin hyvin.

    Itse pitäisin MC-E:tä parempana ratkaisuna. Ensinnäkin jo mainitun syyn takia, että ledin sisäiset elementit voi kytkeä miten haluaa. Toinen mielestäni tärkeä syy on, että Cree:n ledit ovat yleensä valkoisempia valoltaan kuin Seoulin.

    Akuista sen verran, että Ni-MH tekniikka on täysin toimivaa. Akku vie vähän enemmän tilaa ja hieman painavempi kuin Lipo, mutta jos halvemmalla löytyy ja em. asiat ei haittaa, niin täysin toimivia valoja niilläkin rakentaa.

  23. #1823
    Liittynyt
    11/2008
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    215
    Ledivalon tekeminen kiinnostaisi. (Fun & profit -periaatteella.) Löytyykö jostakin valmiita rakennussarjoja ohjeineen, tai selkeitä ohjeita. En haluaisi lähteä arpomaan ja tilaamaan 500€ osia ihan vain lämpimikseni, js en ymmärrä mistä on kysymys; ainakin itselleni (humanistin koulutus) tämän säikeen seuraaminen on suhteellisen hankalahkoa. Ei sillä, etteikö pienen paneutumisen jälkeen... Halogeeni on tietty hyvä ja helppotekoinen vaihtoehto meille ei insinööreille... Mutta se virrankulutus.
    -Italialainen käsityö kunniaan!-

  24. #1824
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.598

    Nauraa

    Mitä tulee mc mursun projektiin, niin satanen on aika tiukka budjetti, 1000 lumenia sillä varmaan just saa, kunnollisen draiverin kanssa. 4 lediä tai neliytiminen ledi on varmaan ihan tarpeeks, pääsee ainakin lähelle sitä 1000 lumenia ja akkukin pysyy pienempänä ja halvempana. Amiksessa varmaan on hyvät lähtökohdat vähän sorvauttaa tarpeellisia osia. CPF:ltä kun ettii, löytyy tosi nätti sovellus jossa oli tehty uusi stemmin etulevy ja kolme lediä vierekkäin alumiinitangosta jyrsityssä kotelossa. Stemmi/ohjaustanko imee lämmön. Tietty se etulevy pitää sitte olla aika asiallisesti tehty kun toi ajamisen turvallisuus on siitä aika paljon kiinni..

    En tiiä ihan minkätasosta rakennussarjaa jipsu hakee, mutta tossa ois alle 200usd http://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut756 Tohon vielä akku ja laturi päälle all-batteryn nettikaupasta kapasiteetista riippuen joku 60-100usd ja metsä loistaa

  25. #1825
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa, Korso
    Viestit
    265
    Kiitoksia kovasti jo kertyneistä vastauksista!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Pistit sitten kysymyksiä ihan kunnolla
    Juu... Mä keräsin 2-3 vko rohkeuttaa heittää näitä kysymyksiä.
    katos tota, ja tota
    Jotain ton tapasta oon aatellut. Tyylikäs toteutus.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JMRa Katso viesti
    Älä suotta laita kolmea lediä, kun kahdella MC-E:llä tai Seoul P7:lla saat haluamasi valomäärän. Säästää tuossakin parikymppiä kun jättää yhden pois ja muissa kuluissa voi tulla lisää. Ja tuo 1000-1500 lumenia on paljon valoa. Uskon että olet täysin tyytyväinen kahdella ledillä tehtävään rakaisuun.
    Hmmm... Voi olla. Mä jotenkin vaan oon ajatellut, että kolme lediä olis hienosti harmoniassa ja ne sais aseteltua tyylikkäästi ja kaikilla muillakin on 3... Budjetissa tosiaan pysyis paremmin vaan 2 ledillä. Ja onhan mulla toi Fenix vielä kypärässä. Hömm...

    Itse pitäisin MC-E:tä parempana ratkaisuna. Ensinnäkin jo mainitun syyn takia, että ledin sisäiset elementit voi kytkeä miten haluaa. Toinen mielestäni tärkeä syy on, että Cree:n ledit ovat yleensä valkoisempia valoltaan kuin Seoulin.
    Onko noi Seoulit sitten keltaisempia vai sinisempiä? Itse en ainakaan tykkää sinertävästä valosta.

    Nyt ollaan taas viisaampia, vaikken vieläkään tiedä varmasti, että mitä lediä hankkisi ja montako jne... :-S
    Täytynee katsella tarjontaa.

  26. #1826
    JMRa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mc_Mursu Katso viesti
    Mä jotenkin vaan oon ajatellut, että kolme lediä olis hienosti harmoniassa ja ne sais aseteltua tyylikkäästi ja kaikilla muillakin on 3... Budjetissa tosiaan pysyis paremmin vaan 2 ledillä. Ja onhan mulla toi Fenix vielä kypärässä. Hömm...

    Onko noi Seoulit sitten keltaisempia vai sinisempiä? Itse en ainakaan tykkää sinertävästä valosta.
    Katsos sivu kaks taaksepäin. Siinä parin MC-E:n toteutukseni eli ei kaikilla muilla ole 3. Tosin rungossa, joka on alunperin suunniteltu 3:lle Seoulille. Mutta ei kaksikaan pahalta näytä. 3 tai 4 oli perusteltua edellisen sukupolven ledeillä. MC-E tai P7 antaa kuitenkin niin paljon valoa, ettei valomäärän takia ole tarvetta, jos ei ihan 2000-3000 lumenin valomääriä tavoittele.

    Seoulit on nimenomaan sinisempiä. Ja kaikissa Cree:n ja Seoulin malleissa mitä olen testaillut on aina ollut näin.

  27. #1827
    mutanaama Guest
    mulle tuli sämppelinä muutama MC-E melko keltaisella, lähes halogeenia muistuttavalla valolla. Erittäin miellyttävä silmälle, mutta tehoissa tuntuis olevan paaaaljon kirkasvalkoista jäljessä. Mutta sitten taas toisaalta jos erottelukyky eri väreillä on parempi, niin valoteho ei kaikkea kerro

  28. #1828
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.598
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Paha sanoa mitään näistä AMC7135-kytkennöistä, kun en ole ikinä sellaista kokeillut. Jos meinaat laittaa kytkimen, jossa toinen puoli ajaa LED:iä AMC7135-driverin läpi ja toinen puoli vastuksella vajaatehoa, niin sitten voisin veikata vastuksen arvoksi jotain 10ohm paikkeilla. Nuo vastukset on kun aika halpoja, niin osta useampia vastuksia ja valitse sopiva yhdistelmä kokeilemalla. Esim 4.7ohm x 5 luulisi olevan riittävä "kokeiluerä".

    P7:n virtaa voi himmentää sinne 1A tasolle saakka ja silti lamppu näyttää ulkopuolisen silmissä kirkkaalta. Itselle se on kuitenkin jo himmeä verrattuna 2A virtaan. 0.2A:kin saa tiehen valoläiskän; piene ja himmeän, mutta kuitenkin. Ja siirtymillehän se riittää.
    Ok, onko vastukset mekaanisesti kuinka kestäviä? Eli tuleeko mitään jos lykkää vaan johdon väliin, vai pitäiskö kehittää joku "piirilevy" jossa vastus on kiinni. Mitäs materiaalia piirilevyt yleensä on?

    Toinen kysymys joka jäi selvittämättä on tuo että kytkenkö on/off/on kytkimessä, jossa toinen "on" menee AMC 7135:lle, vastuksellisen "on" kytkennän tuohon AMC7135:lle menevään piuhaan. AMC:n pitäisi lopettaa regulointi jos jännite ei riitä, eli oman järkeilyn mukaan noin. Ei kuitenkaan huvittais rikkoa mitään, niin pitää varmistella

  29. #1829
    SuperMonza Guest
    Paljonko teidän diy-valot ovat tulleet maksamaan? Laskeskelin pikaisesti ja eipä juuri kannata itse tehdä, ainakaan säästömielessä. Esimerkiksi noin 600 lumenin setti:

    Luxeon k2 Star 5 watt 31,70 € kpl -> 6 kpl = 190,20 €

    Linssi 3,81 € kpl -> 6 kpl = 22,86 €

    Vesitiivis kolmiasentoinen kytkin 38,70 €

    Akku, NiMH tai lipo, hinta-arvio 100 - 250 € (5...10 Ah)

    Suojatut kaapelit, ynnä nippelit ja nappelit n. 100 €

    Laturi, hinta-arvio n. 100 € Akun tyyppi tietysti vaikuttaa, lipolaturi taitaa olla kalliimpi.

    Kolme ensiksimainittua myyntiartikkelia elfasta, yhteensä 251,76 € + vero eli 251,76 x 1,22 = 307,15 €. Kaikki romut yhteensä n. 710 euro. Halvemmalla ostaa valotukusta esim. Wilma 10, kustantaa 6 rahaa. Tuossa ei vielä ollut mukana vakiovirtaregulaattoria tai hakkuria.

  30. #1830
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.598
    Öö, mikäli luet tätä topiccia vähän tarkemmin, niin täällä on suosittu hieman edullisempia ratkaisuja. Toki, silti DIY:lle tulee hintaa suht paljon.

    P7 ledi kotiinkujetetuna 16,3€ kun viimeksi katoin, siitä saa sen 700 lumenia ulos ja elfan 30€/kpl K2silla voi heittää vesilintua.. Linssejäkään ei tässä tapauksessa enään tarvita kuin yksi. Ajurilla ei tarvita kolmiasentoista kytkintä, vesitiiviis, nojoo, ei näiden tarvi upotusta kestää. Ye:stä IP67 kytkin 10€. Akku jolla tota 700 lumen P7 ajaa reilu 2 tuntia maksaa 23€ kotiinkuljetettuna, laturi kympin, kotiinkuljetettuna. Ajuri maksaa 30€. Lämpöliimat ja sälät konstruktion mukaan X€, näitäkin saa ulkomailta, halvalla, kotiinkuljetettuna. Rungoksi alumiiniputkea kympillä.

    En jaksa laskea summaa, mutta 700€:lla tekee jo aika monelle kaverillekin lamput
    Turboankka muokkasi tätä : 16.11.2008 at 18.50

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •