ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 58 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 48 56 57 58 59 60 68 108 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.711 - 1.740 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #1711
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Kahden asunnon loukussa
    Viestit
    154
    JH1:selle on yksityisviesti.

  2. #1712
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JH_ Katso viesti
    Taitaa tosiaan olla, että kovin montaa seikkaperäistä tee näin ohjetta ei täällä ole. Ohessa oma suositukseni mitä kannattaisi tehdä tällähetkellä jos haluaa kohtuuhintaisen/halvan ja toimivan valosysteemin, mutta ei halua mitään pätemisfotonitykkiä.

    1. Tankovalo:

    MTE P7 lampun sahaaminen, uuden ajurin (jos haluaa kaikki tehot ulos) ja akun kytkeminen on aika helppo ja hyvä tapa tehdä soiva peli. Monihan on tänne laittanut jo kuvia noista tekeleistä, mutta ehkä niistä tarinoista on vaikea tajuta että niistä onnettoman näköisistä fikkarin pätkistä tulee valoa ihan perkeleesti. Valokeilakin on tankoivaloon ihan törkeen hyvä yleiskäyttöön. Tuosta on myös MC-E versio joka voisi olla hyvä, mutta niitä ei ole varmaan kukaan kerennyt vielä värkätä. Tollanen fikkari antaa ison osan paloajastaan vain puolitehon, mutta jos korvaa ajurit omatekemillä valotehoa riittää sitten tasaisena pidempään. Hyvin tehtynä tuollasesta tulee se 700-800 lumenia 13 watin teholla. Yhdellä AA sormiparistolla tulee 10 minuuttia valoa.
    Kiitos hyvästä vinkistä. Tämä näyttää todellakin aika toteuttamiskelpoiselta puoli-DIY ratkaisulta. Onhan puolivalmiin tuotteen pimppaaminen ainakin tottumattomalle vähän helpompaa. Selaillessa osui silmään, että led-tech.de:stä saisi vähän kaikenlaista ajuria edullisesti. Olisiko noista epä-DIY ratkaisuista mitään etua verrattuna alkuperäiseen?

    Joka tapauksessa täytyy varmaan laittaa tilausta menemään noista fikkareista, kun ihan sellaisenaan hoitavat varmasti jo maantiellä/pyörätiellä yleisvalona asiasta.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  3. #1713
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Lpr
    Viestit
    271
    Ledivirityksiä on jos jonkinlaisia mutta minkälaisia akkuja teillä on? Litium-ioni kiinnostaisi mutta vielä on ollut hieman hakusessa miten noiden lataus onnistuu jos väsäilee jostain TrustFiren 2200mAh 3,7V akkupötkylöistä paketin josta saa ulos 11,1V ja vaikka 13,2Ah.
    Millä ladata ja voiko pakettia ladata suoraan tulojohtojen päästä?

  4. #1714
    JH_ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Kiitos hyvästä vinkistä. Tämä näyttää todellakin aika toteuttamiskelpoiselta puoli-DIY ratkaisulta. Onhan puolivalmiin tuotteen pimppaaminen ainakin tottumattomalle vähän helpompaa. Selaillessa osui silmään, että led-tech.de:stä saisi vähän kaikenlaista ajuria edullisesti. Olisiko noista epä-DIY ratkaisuista mitään etua verrattuna alkuperäiseen?

    Joka tapauksessa täytyy varmaan laittaa tilausta menemään noista fikkareista, kun ihan sellaisenaan hoitavat varmasti jo maantiellä/pyörätiellä yleisvalona asiasta.
    Led-Techin vehkeistä:
    http://www.led-tech.de/en/LED-Contro...0_118_119.html

    Akuksi kävisi tuolloin 6 voltin akku. Etuna on se että valoa tulee koko akun täydeltä sen mitä ledistä vain irtoaa. Alkuperäinen fikkari hiipuu vähitellen akun tyhjentyessä.

    Enemmän hardcore kotipolttosen saat ostamalla vaikka:

    Tehokkaamman ledin:
    http://www.kaidomain.com/ProductDeta...ProductId=5490

    Ja sitä ajavan halpisajurin:
    http://www.kaidomain.com/ProductDeta...ProductId=1770

    Tuollasta komboa voisi ajaa neljällä sormiparistolla. Ajoaikaa 40-50 minuuttia Eneloopin ladattavilla AA pattereilla.

    Ongelmana itsetehdyissä on se että alkuun päästyä mikään ei riitä ja on kiva värkätä aina vaan lisää rekkuloita.

    Noissa halpisosista itse kasatuissa on aina todellinen tekemisen meininki ja monesti menee niin, että jo toisella yrittämällä saa toimivan pelin ja hyvällä tuurilla kolmas on toiminnaltaan jo kaupallisten kanssa ihan samalla viivalla. :-).

    Hyvä lähtökohta on ottaa tuollannen halpisfikkari ja siihen laturi ja muutamat akut. SItten vain toivoo, että se ensinnäkin toimii ja toiskekseen, että on riittävän hyvä käyttötarkoitukseen. Noista tulee hämmentävä määrä valoa joten kaikki virittäminen voi olla ihan turhaa.

  5. #1715
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuAn Katso viesti
    Ledivirityksiä on jos jonkinlaisia mutta minkälaisia akkuja teillä on? Litium-ioni kiinnostaisi mutta vielä on ollut hieman hakusessa miten noiden lataus onnistuu jos väsäilee jostain TrustFiren 2200mAh 3,7V akkupötkylöistä paketin josta saa ulos 11,1V ja vaikka 13,2Ah.
    Millä ladata ja voiko pakettia ladata suoraan tulojohtojen päästä?
    Budjettivaihtoehto 11.1V LiPo akun lataamiseen on esim. tämä DX:n laturi. Tilasin itselleni tuollaisen, mutta se on vielä matkalla. Laturi tarvitsee lisäksi virtalähteen.

    11.1V * 13.2Ah = 146.52Wh nimellisesti. Tästä riittää sähköä vähän pitemmällekin lenkille. 18 kennoa.

  6. #1716
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Raisio
    Viestit
    441
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Partcon listoilla AMP liitinpari on juuri sopiva pyöränvaloon. Ne on halpoja, kestää sääolosuhteet ja käytetyt virrat. Tuon linkin sivulla vasemmassa yläkulmassa oleva 2.25€+alv maksava tuote on kyseessä. Kannattaa juottaa johdot kiinni, jos ei malta ostaa oikeaa grimppaustyökalua.
    Saakos noita tai vastaavia jostakin halvemmalla? Partcolta tilaamalla kun hintaa kahdelle liitinparille tulee karvan yli 14e.

  7. #1717
    JH_ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kide Katso viesti
    Saakos noita tai vastaavia jostakin halvemmalla? Partcolta tilaamalla kun hintaa kahdelle liitinparille tulee karvan yli 14e.
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=2116

    Dean T liitimet ovat erinomaisia. Kestävät 45 ampeeria virtaa ja ovat riittävän jäykkiä, jotta eivät irtoa sattumalta. Eivät ole vesitiiviitä, mutta ei niiden tarvitsekkaan olla. Ei vesi tee minkäänsortin oikosulkua tee käytetyillä jännitteillä. Vedonpoisto noissa on hitusen hankala tehdä, mutta hyvin kolvattu riittävän paksu johto istuu lujasti kiinni ja kuristesukilla voi viimeistellä paketin jos haluaa todella lujan liitoksen.

    Ei noikaan halpoja ole jos vain kaksi paria tarvitsee...

  8. #1718
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    417
    Onkohan nämä samoja vai leluversio?
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10788

  9. #1719
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kide Katso viesti
    Saakos noita tai vastaavia jostakin halvemmalla? Partcolta tilaamalla kun hintaa kahdelle liitinparille tulee karvan yli 14e.
    No jos ei ole muuten tarvetta käydä Helsingissä, niin postikulut rokottaa. Deans-kopioita saa DX:ltä, 6.39$ näyttäisi olevan hintaa 10 parin paketilla. Aitoja Deanseja saa Tampereella ainakin Atala RC:ltä.

    edit. hidas...

  10. #1720
    mutanaama Guest
    Rojekti etenee

  11. #1721
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Jahas, taidanpa tilata dx:stä noi liittimet jos kerran vesitiiveydellä ei ole niin väliä..kiitos linkistä!
    https://www.instagram.com/xtranza/

  12. #1722
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Kai laitoit autoon ihan lailliset xenonit eikä mitään markettixenoneja?

    Pikkasen nimittäin pistää ketuttamaan, kun porukka laittaa niitä halppis xenoneja autoihinsa tavallisille polttimoille tarkoitettuihin umpioihin. Valoa lähtee joka ilmansuuntaan holtittomasti...
    Siitäkös se johtuu, olen jo pitemmän aikaa ihmetellyt että onko näissä uudemmissa autoissa nuo valojen korkeussäätimet ihan p:stä kun päivittäin noita sokaisijoita tulee vastaan ihan useampi kappale .

  13. #1723
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    100
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Mistä hommasit ledit ja linssit? Nyt näyttää semmoiselta konstruktio, että varmaan pitää kokeilla rakentamista. Tuossa ainakin näyttää olevan sitä tehoa riittävästi.
    Linssi: ED LINSSI 10° (Partco Oy)
    Led: EDEW-KLC8 (Partco Oy)
    Jäähdytyselementin ja alumiinimateriaalit (levy ja putkea) hain PC-Netistä Nurmijärveltä ja maksoin niistä yhteensä hurjat 3 € eli romistavarasta on kyse. Yritän vääntää parempaa ohjetta tuosta led-mokkulan väsäämisestä, mutta toivottavasti noista valokuvista selviää jotain.

  14. #1724
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kide Katso viesti
    Saakos noita tai vastaavia jostakin halvemmalla? Partcolta tilaamalla kun hintaa kahdelle liitinparille tulee karvan yli 14e.
    Suunnistajan kaupan valikoimassa on otsalamppujen liittimiä jos käy projektiin.

  15. #1725
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hartsu Katso viesti
    Siitäkös se johtuu, olen jo pitemmän aikaa ihmetellyt että onko näissä uudemmissa autoissa nuo valojen korkeussäätimet ihan p:stä kun päivittäin noita sokaisijoita tulee vastaan ihan useampi kappale .
    Joko ne vastaantulijat ovat olleet näitä amisxenon käyttäjiä tai sitteen vastaan on tullut Skoda Octavia. Eipä nuo muut Xenonit häikäise sen enempää kuin normaali halogeenivalot.

  16. #1726
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Dotlight:ltä lähestyivät mainoskirjeellä ja siitä hyvästä tuli tarkistettua heidän kauppansa. Listoilta löytyi Cree MC-E linssejä ja linssinpitimiä ja itse LED:ejäkin. Nyt ei enään tarvitse tilata Carlolta tukkupakkausta linssejä. P7-linssejä ei kaupassa ollut.

  17. #1727
    Yksi hyvä liitinsysteemi löytyy patteriavaruudesta:

    http://www.batteryspace.com/index.as...OD&ProdID=3243

    Nuita tulee omaan seuraavaan projektiin... kestää vettä ja pysyy kiinni (riittävän) tukevasti.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  18. #1728
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani Mahonen Katso viesti
    TeijoH:n konfiguraatiosta 9xCree 3W lähtee 9*270 lumenia = 2430lm tällä hetkellä...
    Eiköhän tuossa ole pientä liioittelua, tai sitten uudempia LED:ejä, kuin mitä yleisesti on myynnissä. 2160lm olisi aika optimi tuosta konfiguraatiosta.

    Kun semmoinen 1500lumen riittää jo ihan kohtuullisesti metsäpyöräilyyn, niin ennemmin näkisin kilpavarustelun kohdistuvat muuhun tekniseen eleganssiin: Keveyteen, ulkonäköön, toiminnallisuuteen ja käytettävyyteen. Siis sen jälkeen, kun tuo 1500lm on saavutettu.

  19. #1729
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Eiköhän tuossa ole pientä liioittelua, tai sitten uudempia LED:ejä, kuin mitä yleisesti on myynnissä. 2160lm olisi aika optimi tuosta konfiguraatiosta.

    Kun semmoinen 1500lumen riittää jo ihan kohtuullisesti metsäpyöräilyyn, niin ennemmin näkisin kilpavarustelun kohdistuvat muuhun tekniseen eleganssiin: Keveyteen, ulkonäköön, toiminnallisuuteen ja käytettävyyteen. Siis sen jälkeen, kun tuo 1500lm on saavutettu.
    Jep, muistin totaalisen väärin. Sorry! Yksittäiselle ledille olikin lukema 228. Teijon tzydeemi on varsin katsetta kestävä esteettisestikin ja setti on kevyt. Mutta herra laittanee itse lisää infoa jos haluaa

    Suunnistuspuolellakin on jotain yritystä... Siitä esteettisyydestä voi olla monta mieltä
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  20. #1730
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Lpr
    Viestit
    271
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Kun semmoinen 1500lumen riittää jo ihan kohtuullisesti metsäpyöräilyyn, niin ennemmin näkisin kilpavarustelun kohdistuvat muuhun tekniseen eleganssiin: Keveyteen, ulkonäköön, toiminnallisuuteen ja käytettävyyteen. Siis sen jälkeen, kun tuo 1500lm on saavutettu.
    Pitää huomioida myös tulevaisuus. Tulevaisuudessa maailma mustenee joten valotehoa tarvitaan yhä lisää. Lisäksi kun rakennetaan pitkäikäiset valot (ledienhän mainostetaan olevan pitkäikäisempiä kuin halogeenit) niin pitää varautua 60 ikävuoden jälkeen alkavaan hämäränäön heikentymiseen.

    Tietysti pitää huomioida myös se että kun ledeillä alunperin haettiin virran säästöä niin nyt akut on kehittyneet niin paljon että voidaan rakentaa ledivaloista kunnolla sähköä syöviä ja palataan virrankulutuksessa siihen vanhaan halogeeniaikaan.

  21. #1731
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Kun semmoinen 1500lumen riittää jo ihan kohtuullisesti metsäpyöräilyyn, niin ennemmin näkisin kilpavarustelun kohdistuvat muuhun tekniseen eleganssiin: Keveyteen, ulkonäköön, toiminnallisuuteen ja käytettävyyteen. Siis sen jälkeen, kun tuo 1500lm on saavutettu.
    Mun mielestä jo 700-900lm alkaa olla riittävä pyöräilykäyttöön. Alamäkitouhu erikseen jos sellaista haluaa joku yöllä harrastaa. Ja miksei myös suunnistamiseen tuon pitäisi riittää. Sukeltamisessa tarvitsee sitten enemmän.

    Sellainen n.700-900lm sopivalla valokuviolla ja noin 4 tunnin akulla mahdollisimman kevyenä olis mun mieleen ja varmaan seuraava projekti.

  22. #1732
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Lpr
    Viestit
    271
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Budjettivaihtoehto 11.1V LiPo akun lataamiseen on esim. tämä DX:n laturi. Tilasin itselleni tuollaisen, mutta se on vielä matkalla. Laturi tarvitsee lisäksi virtalähteen.

    11.1V * 13.2Ah = 146.52Wh nimellisesti. Tästä riittää sähköä vähän pitemmällekin lenkille. 18 kennoa.
    Valojen "teho" on 35W joten ei tuollainen akkupaketti olisi yhtään liioittelua. Ongelma vain on kun en tiedä miten akut käyttäytyy jos kytken esim. 3,7V 6600mAh akkupaketit kolme sarjaan ja kaksi tällaista sarjaa rinnan. Saan ulos 11.1V ja 13.2Ah mutta voinko tökätä laturin kiinni suoraan samoihin johtoihin mistä otan virran ulos. Vai pitääkö rakennella monimutkainen liitinhässäkkä jolla latauksen ajaksi kennot/akkupaketit erotellaan ja jokaista ladataan erikseen.

    Käsittääkseni Li-ion ja Lipo akut vaatii vakiojännitteen ja virran mutta kennon varauksen noustessa tietyn rajan yli pitäisi virtaa pienentää/suurentaa. Käsittääkseni nuo kennot ovat hieman yksilöitä eli mistä tietää että kaikki kennot on samassa varaustilassa samaan aikaan.

    Ja tarkemmin kun tutkii tuota linkittämääsi laturia löytyy sieltä maininta
    "Other Thoughts: I use it with mystery 7.4v battery sold here .
    And it also says on the box it can only charge 7.4v 800MAh battery and 11.1 1000MAh battery, but it works great with 900mah. I think you better not buy it for 11.1 2000mah battery"
    Eli ei ehkä sovellu 13000mAh akun lataamiseen

  23. #1733
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuAn Katso viesti
    Pitää huomioida myös tulevaisuus. Tulevaisuudessa maailma mustenee joten valotehoa tarvitaan yhä lisää. Lisäksi kun rakennetaan pitkäikäiset valot (ledienhän mainostetaan olevan pitkäikäisempiä kuin halogeenit) niin pitää varautua 60 ikävuoden jälkeen alkavaan hämäränäön heikentymiseen.
    Joka syksy olen väsännyt uudet valot ihan vain siksi, että olisi jotain askarreltavaa. Joka syksy valoista lähtee aina vähän enemmän valoa ulos. Toistaiseksi vuosittainen valon määrän kehitys on ollut nopeampaa, kuin hämäränäön heikentyminen. Luulen, että tämänhetkiset valoni tuottaa noin 1000lm (1x P7 ~500lm ja 6x Rebel ~500lm), eikä niillä ajaessa tunnu hämäränäkökyvyn olevan mitenkään tarpeellista. Lisäksi, kun Kaupinkanuunoiden ryhmä liikkuu maastossa, satunnaiset koiranulkoilijat ovat todella ihmeissään tuottamistamme valoilmiöistä. Samoin siirtymillä pihoista tulevat autot eivät koskaan yritä ajaa meidän letkan päälle. Väistäviä koiranulkoiluttajia kiittäessämme emme voi katsoa heitä silmiin; se kiitos ei ehkä menisi perille. Että kyllä se 1500lm vaan riittää.

  24. #1734
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuAn Katso viesti
    Ongelma vain on kun en tiedä miten akut käyttäytyy jos kytken esim. 3,7V 6600mAh akkupaketit kolme sarjaan ja kaksi tällaista sarjaa rinnan. ...

    Ja tarkemmin kun tutkii tuota linkittämääsi laturia löytyy sieltä maininta
    "Other Thoughts: I use it with mystery 7.4v battery sold here .
    And it also says on the box it can only charge 7.4v 800MAh battery and 11.1 1000MAh battery, but it works great with 900mah. I think you better not buy it for 11.1 2000mah battery"
    Eli ei ehkä sovellu 13000mAh akun lataamiseen
    Tee ensin rinnankytkennät. Kun kennot on rinnankytkettynä, kaikkien kennojen jännitteet on samat. Sitten voit kytkeä näitä 13200mAh 3.7V akkuja sarjaan se 3kpl. Nyt valvottavia kohtia akussa on maa 0V, ensimmäisen kennon jännite 3.7V, toisen kennon jännite 7,4V ja paketin plussa 11.1V. DX:n laturissa on liitin, johon kukin valvottava kohta akkupaketissasi liitetään ja täten laturi kykenee valvomaan akun latausta suunnitellusti.

    LiPo-akun latauksessa käytetään vakiojänniterajaa ja vakiovirtarajaa. Syväpuretulla akulla on lisäksi syytä käyttää alempaa virtaa, kunnes saavutetaan noin 3V jännite. Siitä ylöspäin siis sillä normivirralla.

    Aika usein latausvirraksi ilmoitetaan 1C. 800mAh akulla tuo tarkoittaa 800mA virtaa. Luulenkin, että tämän laturin käyttämä latausvirta on 800mA ja siksi sitä suositellaan vain 800mAh ja isommille akuille. 13200mAh akulle se on siitä huono laturi, että lataus kestää melkein vuorokauden. Lataus kestää pitempään, kuin 800mA virrasta suoraan laskettuna tulee, sillä virta hyytyy jänniterajan ansiosta loppua kohden.

  25. #1735
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    873
    Nykyisen settini kanssa olen päätynyt seuraavaan kehittämisjärjestykseen.
    Mitä alempana listalla asia on sitä tyytyväisempi olen nykyiseen settiin tässä kohdin.

    1. Luetettavuus
    2. Ominaisuudet (tehonsäätö, akkujen tilan seuranta)
    3. Käytettävyys (Käyttökytkimien toiminta / sijoittelu, lataaminen)
    4. Esteettisyys (valopään muoto, kiinnitysten toimivuus, johdotukset)
    5. Paino
    6. Käyttöaika
    7. Teho
    8. Valokuvio

    Luotettavuus kuuluu mielestäni aina ensimmäiselle sijalle, syksyisessä metsässä ei ole kenelläkään hauskaa siinä vaiheessa kun valot sanoo työsopimuksen irti.

    Ominaisuudet. Tämä on loputon taski, ehkä siinä vaiheessa kun valopää säätää automaattisesti valokeilaa sen mukaan minne ajajan silmät on tarkennettuna voidaan puhua täydellisestä valosta.

    Käytettävyys. Kunka helppoa vaikeaa valon käyttö on. Jos joka kerta tarvitsee puljata puoli tuntia nippusiteiden kanssa ollaan kaukana helppokäyttöisyydestä. Jos kypärä valon johto kauhoo jokaisen vastaantulevan oksan mukaansa ei käyttö ole mukavaa. Käytettävyyden parantaminen helpottaa myös ajamista. Jos akku on purettava osiin joka kerta kun haluu ladata ei akkua lataa tarpeeksi usein.

    Esteettisyys. Tavoitteet tulee asettaa korkealle, niin saa edes tyydyttävää aikaiseksi. Siisti kokonaisuus helpottaa käyttöä ja on mukavampi esitellä kavereille. Tämäkin on loputon taski, aina on varaa tehdä asia siistimmin, pienemmin, tai ainakin mustana.

    Paino. Tämä kuuluu olla jokaisessa maastopyörän kehittämis hankkeessa mukana.

    Käyttöaika. Siinä vaiheessa kun valo palaa täysillä 24h ja latausaika on < 10min voidaan tämä asia ehkä jättää hetkeksi sivuun.

    Teho. Nykyiset teholedit tuottaa tarpeeksi lumeneita, varsinkin jos lampussa on niitä yli 3kpl. Mutta, tämä jos mikä on mielipide kysymys. Toisaalta pimeässä ajamisen viehätys on viime aikoina kärsinyt kovasti. Onkohan niillä 8kpl teholedillä jokin vaikutus asiaan?

    Valokuvio. Tämä on erittäin tärkeä asia. Onnistunut valokuvio maastopyöräilyssä poikkeaa melko lailla esim taskulamppujen vaatimuksista. Nykyinen HammerStar II on mielestäni onnistunut tässä suhteessa hyvin. Haaste on säilyttää tämä seuraavan sukupolven desingeissä.
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

    -- mtbSeikkailu 2016 --

  26. #1736
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuAn Katso viesti
    Käsittääkseni Li-ion ja Lipo akut vaatii vakiojännitteen ja virran mutta kennon varauksen noustessa tietyn rajan yli pitäisi virtaa pienentää/suurentaa. Käsittääkseni nuo kennot ovat hieman yksilöitä eli mistä tietää että kaikki kennot on samassa varaustilassa samaan aikaan.
    LiPo-akun lataukseen kannattaa hankkia balansoiva laturi. Itse ostin täältä tämmöisen. Tuon kaveriksi tarvitsee lisäksi 12V virtalähteen jonka itse rakensin wanhasta puuceen ATX-powerista (netistä löytyy ohjeita). Mutta toimii kyllä oivasti, en tosin ole mitannut kennojen jännitettä latauksen jälkeen vaan olen luottanut sokeasti laturin ilmoittamiin arvoihin. LiPo-akkuja saa välillä sangen halvalla esim. iipeistä. Tilasin kaksi 4S 4Ah akkua ~25 EUR/kpl kotiin toimitettuna. Moisesta saa virtaakin sen verran reippaasti ulos, että esim. 35W HID leimahtaa liekkiin, toisin kuin wanhalla ja väsyneellä 12V/4Ah NiMh-akullani joka vain tyhjeni muutamassa sekunnissa Esim. täältä saa näköjään myös kohtuullisen edullisesti no-name LiPo-akkuja. Omanikin ovat jotain nimettömiä, mutta tuntuvat toimivan. Mikä lie niissä merkki-akuissa sitten maksaa? Korkea C-luokitus?

    Hmm.. pitäisköhän virittää villariin 2 x Boschin "bi-xenon" valot? Kiilaisinko niillä kilpavarustelussa kärkeen?
    Janu muokkasi tätä : 06.11.2008 at 16.12

  27. #1737
    mutanaama Guest
    Mitä noista halvoista lipo akuista on tutuilla ollut kokemusta, niin suosittelen lataamista vain palamattomalla alustalla tai latauspussissa. Jostain syystä ne kaikkein halvimmat on nimenomaan niitä kaikkein halvimpia.

    Ja muutenkin tuon askuston kanssa kannattaa käyttää vähän järkeä. Kun nippu lipoja sippaa kesken metsälenkin, voi pimeässä metsässä ihan oikeastikin vituttaa. Siirtymä kotiinkin voi olla hiukka vaarallinen tempoilla autojen kanssa ilman valoja. Toisaalta tuplilla (otsa ja stonga), voi tuurin korvata varmuuskertoimella.

  28. #1738
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Janu Katso viesti
    Omanikin ovat jotain nimettömiä, mutta tuntuvat toimivan. Mikä lie niissä merkki-akuissa sitten maksaa? Korkea C-luokitus?
    Voi olla korkeampi C-luokitus. Voi olla parempi suojapiiri. Voi olla tehty puhtaammista raaka-aineista, paremmissa olosuhteissa ja paketoitu huolellisemmin (vesi tuhoaa akun, ja mitä enemmän sitä valmistusvaiheessa sisään jäi tai jälkikäteen sisälle pääsee, sitä nopeammin akku hajoaa itsekseen). Voi olla yleinen valmistuksen laatu. Tai sitten hinta voi selittyä vain sillä, että joku tunnettu valmistaja uskaltaa oman maineensa uhalla luvata, että kyseessä on toimiva tuote. Jotkut halpikset kun varmasti tulevat ihan samalta valmistuslinjalta kuin merkkituotteetkin. Tietäisi vaan varmasti, mitkä.

    Ei ne hintaerot kuitenkaan niin suuret ole merkkituotteilla ja halpiksilla. Kertaostoksella pitäisi selvitä vuosia. Akusta/akuista riippuen... Tunnin palkka? Kolmen tunnin palkka? Päivän palkka? Baari-illan hinta? Murto-osa baari-illasta?

    Ja mitä sillä saa? Mielenrauhan siitä, että tuote toimii siellä metsässä? Mielenrauhan siitä, että voi hyvillä mielin poiketa pihalla viemässä roskapussin vaikka akut ovat kiinni laturissa? Että voi nukkua samassa huoneessa? Jättää tarvittaessa akut latautumaan vaikka työpäivän ajaksi?

    Kännykässäni on litiumakku, enkä tunne mitään huolta sen lataamisen kanssa. Enkä läppärin akkujen, nekin litiumpohjaisia. Vähän kyllä mietityttää, että miksi pitäisi jonkun kympin säästön vuoksi ostaa halpiksia idänihmeitä, jos sitten joka kerta kun laittaa akun kiinni laturiin taustalla on ajatus, että tuotetta ei voi jättää yksin. Ettei voi luottaa siihen, että tuloksena on täyteen ladattu akku eikä joku roomalainen kynttilä, joka huonolla tuurilla voisi vaikka polttaa koko talon. Jos sitä saa lukea, että jollain on akku posahtanut tai kenno ei ole toiminut tai jotain muuta vastaavaa, tai että laturi tuntuu toimivan vähän miten sattuu, niin vähän kyllä tekee mieli miettiä, miksi sellaisia omaan kotiinsa haluaisi.

  29. #1739
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Mitä työ ootte syäny? Soitan poliisille kohta noin negatiivisesta ajattelusta! Selvästi riskiainesta!

    Mun kaek palkka ja vähän päälle menee nykyään iha muuhu ku akkuihin, baarissakaan en rahaa tuhlaa ni ei säästy sieltäkään Ehkä mieki joskus kans siirryn niihi lottovoittajiin joita tää maa on kuulemma täynnä, sit voin maksaa 4x hinnan samasta akusta ku siinä o komiammat teipit.

    Noissa mun akuissa ei oo miun tietääkseni mitään suojapiirejä. Suojauksen hoitaa ladattaessa laturi, käytettäessä valon oma elektroniikka (bFlex). Onko niissä kalliissa sitten joku suojaus? Ei kai? Miksi sitten erikseen myydään niitä kennovahteja yms?

    Enkä mie nyt iha usko, että ne siellä kehitysmaassa sentään sateessa noita akkuja tinaa. Eihä noita oo merkkiakkujakaan suojattu vedeltä ni tuskin sen suojauksen puute sinällään on ongelma halpiksissakaan. Joltain RC-voorumilta luin jonkun huolestuneen kansalaisen kysymyksen koskien juurikin vettä sekä LiPo-akkuja ja konkarit(tm) vastasivat, että dount vöri. Ni emmiekää sit.

    Joku tässä ketjussa (troh?) kertoi lipo-akkunsa pullistuneen ladattaessa, mutta muistaakseni syy oli laturissa, ei akussa. Kyllä kai ne saa posahtamaan kaikki jos lataa Väärin(tm)? Omiani olen ladannut ihan huoletta 1C viralla 4,20V / kenno asti. Ei o ollu onkelmia. Tunnustettakoon nyt tässä kuitenkin se, että käyttö on vielä toistaseks ollu laporatoorio-olosuhteissa tapahtunutta ööh.. risöörts änt teve-lopment toimintaa eikä mitää oikiaa loskap*ska-vesisade-villarointia. Voihan toki olla, että ne räjähtää heti ku vie pihalle, mutta jotenkin en usko. Vaan eikös noita läppäri ja kännykkäakkuja juurikin oo maailmalla posahdellu?

    Ja mitä tulee mr. mutanaaman mainitsemaan järjenkäyttöön ja valojen simahtamiseen metsässä ni en nyt iha oivalla mikä yhteys niillä oli tähän? Sippaako LiPo-akut jotenkin eritavalla kuin muut akut? Vai vaan halvat LiPo-akut? Sen ainoan kerran ku mulla on valot pettäny (lohjalla) ni se oli mun oldskool halogeeni Sanyon laatukennoista kootulla NiMh akulla. Oli nääs hajonnu se polttimo. Ja kyllä; iha oikiasti meinas v*tuttaa ku sitä pimiäajoa nii hartaasti ooteltiin. Tosin sitähän sit kyllä sain mitä halusinkin. Pimiää oli. Voin kertoa, että Petzlin Tikka ei ihan riitä pimiässä metsässä pyöräilyyn. Tai ois ehkä pitäny päivällä ajaa enemmän ni ois voinu sit pimiällä olla vauhti sopiva tuolla Petzilläkin ajeluun.

    Mie lähes poikkeuksetta ostan parasta mitä kaupasta saa tai vähintään parempaa keskitasoa, tai olen ilman. Tässä LiPo-asiassa en kuitenkaan nähny syytä niin tehdä. Osittain tosin siksi, että tarkoitus oli vaan ensin kokeilla juttuja eikä tehdä sitä über-bestest-evAr-hilavitkutinta.

  30. #1740
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Cool

    No höh. Viimeksi söin mysliä. Tosin erilaisia kasviuutteitakin on tässä tullut nautittua (piparminttu- ja kamomillateetä). Itsehän kysyit, että mitä niissä voi olla erona. Ei välttämättä mitään. Mutta mitä nyt olen lueskellut esim. DE:n käyttäjäkokemuksia sieltä firman omilta sivuilta, en ole oikein ollut vakuuttunut tuotteiden laadusta. Niistä sentään näyttäisi saavan tietoa, toisin kuin monista muista halpiksista.

    Ai että negatiivista ajattelua? C'moon, me ollaan suomalaisia ja nyt on syksy ja musta maa! Negatiivisuus on ihan luonnollista, ennemminkin sitä ylenpalttisesta hurmoksesta pitäisi sini- tai valkotakkeja hätiin kutsua.

    Veden suhteen taisin vähän liiotella. Perusajatus oli se, että litiumpatterien elektrolyytit hapettuvat itsekseen, käytti akkuja tai ei, ja mitä puhtaammat raaka-aineet ja puhtaammat valmistusolosuhteet, sitä hitaampaa hapettumisen ja näin kapasiteetin pienenemisen pitäisi olla. Oli minulla muistaakseni joku hyvä linkkikin joskus, mutta en nyt jaksa sellaista etsiä.

    Enkä kyllä ole vielä litiumeihin siirtynytkään. On tämä oma lampunrakennus ollut vähän sellainen etenemätön ikuisuusprojekti, kun käyttöäkään ei kuitenkaan niin hirveästi olisi. Ja sellaista mille ei ole käyttöä, harvemmin tulee ostettua. Pitäisi varmaan olla itsekin joku lottovoittaja. Voi tosin olla, että lottovoiton napsahtaessa mentäisiinkin akkukaupan sijaan sellaiseen putiikkiin, joka myy ihan niitä valmiita teholamppuja.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •