FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 53 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 43 51 52 53 54 55 63 103 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.561 - 1.590 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Invisigoth Katso viesti
    Troh osaa varmaan sanoa nopsaan, saisiko tuosta modattua helpohkosti komponentteja vaihtamalla 3,7V akulle sopivaa?

http://koti.phnet.fi/konte/Kotisivut/battwarn.htm
    Kiitos luottamuksesta. TL431A:n speksit on kyllä hieman erilaiset, mitä tuolla linkin takana näyttäisi olevan. Trimmerin säätö voi olla aika hankalaa siinä vaiheessa, kun liuku on lähellä maata, jote ehkä heidän omiin sousituksiinsa kannattaa luottaa.

Lipo-akun jännitevaroittimen teko ei pitäisi olla maailman hankalin tehtävä ja ehkä minullakin semmoiselle olisi käyttöä. Tarvitaan vain joku sopiva komparaattori, pari vastusta ja pieni LED ja palanen piirilevyä. Ehtisiköhän sitä viikonloppuna jotain rakentelemaan...

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kharik Katso viesti
    Tiesittekö ettei KD superoutput p7 driveri kestä 6V vaihtovirtaa? No, ei kestänyt ja päästi toimintasavut ulos. Pirun virtalähteessä oli yksi kytkin liikaa. Kuitenkin vaikutti 6V tasavirralla tuo driveri toimivan jotenkin, ei lämmennyt hulluna, pienellä jäähyllä ainakin varmaan pysyisi hallinnassa. Vilkutti vaan lediä jostain syystä, ensin täysille sitten vajaateho taas täysille, vajaateho. Muutaman sekunnin sykleissä. Syyn selvittely loppui savuilmiöön.

P7 käytön vaihtoehdot:
    - akussa sopiva jännite jota rajattu vastuksella
    - Konluxin driveri, hintava (20e +9e postia). Voi ajaa montaa lediä
    - KD superoutput, ei tahdo toimia. Vain yhdelle ledille.

Onko muita vaihtoehtoja?
    Mä olen testannut samaisen ajurin kahdella ja kolmella lampulla ja toimi loistavasti. Rikki ton ajurin saa helposti, kun survasee kerrankin sähköt väärinpäin (AC:llä 50X/s). Pidempiaikaista käyttöä se on todistettavasti kestänyt kahdella lampulla.

Haluaisin 3,7V akkuuni jännitevahdin, joka näyttäisi ledillä, kun akun jännite menee alle halutun rajan.
    Kävisikö tämä:

http://cgi.ebay.co.uk/Lipo-Battery-M...d=p3286.c0.m14

Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Kiitos luottamuksesta. TL431A:n speksit on kyllä hieman erilaiset, mitä tuolla linkin takana näyttäisi olevan. Trimmerin säätö voi olla aika hankalaa siinä vaiheessa, kun liuku on lähellä maata, jote ehkä heidän omiin sousituksiinsa kannattaa luottaa.

Lipo-akun jännitevaroittimen teko ei pitäisi olla maailman hankalin tehtävä ja ehkä minullakin semmoiselle olisi käyttöä. Tarvitaan vain joku sopiva komparaattori, pari vastusta ja pieni LED ja palanen piirilevyä. Ehtisiköhän sitä viikonloppuna jotain rakentelemaan...
    Tämmöinen tuli vastaan:

http://www.edn.com/article/CA6594093.html?nid=4173

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMoi Katso viesti
    Tuo voisi olla sopiva. Tuossa on tietysti turhia ledejä ja sitten tuo jänniteraja voisi ehkä olla hieman matalampi..

TL431:stä on Fairchild semiconductorin datalehdellä mainittu TO-92, DIP8 ja SO8 koteloiset versiot ja mikään niistä ei kauniisti istu edellisen linkkisi piirilevylle. Ei se nyt mikään mahdoton homma ole modata levyä, kun sen kuitenkin joutuu printtaamaan kalvolla jollain keinolla. Toisekseen, ainakaan Partcon tai Bebekin listalla ei tuota komponenttia ole. SP elektroniikalla olisi TO92-koteloisena komponentti listoilla 0,80€ hintaan.

JH_ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kharik Katso viesti
    Tiesittekö ettei KD superoutput p7 driveri kestä 6V vaihtovirtaa? No, ei kestänyt ja päästi toimintasavut ulos. Pirun virtalähteessä oli yksi kytkin liikaa. Kuitenkin vaikutti 6V tasavirralla tuo driveri toimivan jotenkin, ei lämmennyt hulluna, pienellä jäähyllä ainakin varmaan pysyisi hallinnassa. Vilkutti vaan lediä jostain syystä, ensin täysille sitten vajaateho taas täysille, vajaateho. Muutaman sekunnin sykleissä. Syyn selvittely loppui savuilmiöön.

P7 käytön vaihtoehdot:
    - akussa sopiva jännite jota rajattu vastuksella
    - Konluxin driveri, hintava (20e +9e postia). Voi ajaa montaa lediä
    - KD superoutput, ei tahdo toimia. Vain yhdelle ledille.

Onko muita vaihtoehtoja?
    http://www.kaidomain.com/ProductDeta...ProductID=1770

Noista saa rakennettua erittäin toimintavarman ja hyvän ajurin. Ainut ongelma on, että hyötysuhde näissä lineaariregulaattoreissa on hyvä vain jos akun jännite osuu kohdalleen. Hyötysuhde sama kuin ledin vastusajossa. Ainut ero ja etu on, että käytössä on käytännössä älykäs säätövastus (ja se vastuksen arvo pienenee akun tyhjentyessä ja jännitteen laskiessa), joten valoteho säilyy vakiona niin pitkään kun virtaa pitää rajoittaa. Sen jälkeen alkaa valotehon hyytyminen kuten vastusajossakin, mutta hyötysuhde on silloin reilut 90 %, mikä on hyvä homma.

Tuo lineaariregu toimii erittäin hyvin P7 J sarjan ledeille 4 eneloop kennon kanssa. I sarjankin ledit OK, mutta hyötysuhde vähän huonompi. I sarja toimii taasen LiIon kemialla ihan hyvin ja hyvällä hyötysuhteella, mutta hippuu aika aikaisessa vaiheessa jännitteen laskiessa.

Tehontasojen luomiseen joutuu käyttämään usempaa ajuria ja tapoja noiden tekemiseen on monia. Itse tein ajurin jossa on kaksi tuollaista piiriä joista toisesta otettu puolet tehosta pois kolvaamalla irti noita regulaattorimokkuloita piiristä. Toki fiksumpaa olisi käyttää toista piiriä rinnalla, jossa olisi jo valmiiksi oikea virta, mutta käytin mitä kaapista löytyi.

Noita reguja pystyy ohjaamaan myös valmiilla monitehoisella ajurilla, joka käyttää samaa regulaattoripiiriä, mutta koska järkeeni ei ihan uponnut tehonsäädön logiikka (enkä luottanut noihin halpisrekkuloihin pätkääkään) käytin kolmeasentoista kytkintä, kahta piiriä ja yhtä vastusta kolmen tehotason tekemiseen. Nyt kytkentä on ihan pomminvarma, koska matalin teho on tehty suoraan vastuskytkennällä ja se on aina päällä jos akku on kytketty. Pyöräillessa ei ole kiva kytkeä valoa pois tehonsäätöä tehdessään, joten toi nykyinen kytkentä tuntuu hyvälltä ratkaisulta.

Jos kharik haluat antaa tuolle helvetinkoneajurille pikaisesti toisen mahdollisuuden, minulle on tulossa pari ylimääkäistä, joista voin yhden lähettää eteenpäin ilman postikuluja, heti kun vaan posti ne kotiin tipauttaa. Tilaus on lähtenyt matkaan maanantaina, joten pian pitäisi olla perillä. Tuntuu vaan että kukaan ei ole noita saanut toimimaan, joten ei ehkä nappaa.

Yhden helvetinkoneajurin olen itse kytkenyt ja se toimi ja toimii edelleen hyvin kun ajuri oli kytketty lampun runkoon sen diodin päätä alumiinipalan välityksellä.

TL431:stä on Fairchild semiconductorin datalehdellä mainittu TO-92, DIP8 ja SO8 koteloiset versiot ja mikään niistä ei kauniisti istu edellisen linkkisi piirilevylle. Ei se nyt mikään mahdoton homma ole modata levyä, kun sen kuitenkin joutuu printtaamaan kalvolla jollain keinolla. Toisekseen, ainakaan Partcon tai Bebekin listalla ei tuota komponenttia ole. SP elektroniikalla olisi TO92-koteloisena komponentti listoilla 0,80€ hintaan.
    Saattaa kyllä olla, että tilaan tuon ebaystä löytyvän palikan.. Mutta jos rakentelet jotain vastaavaa palikkaa, pistä siitä tietoja tännekin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Menni Merkkari Katso viesti
    Ethän sattumalta ottanut kuvia tuosta ajurilevystä molemmilta puolilta? Kiinnostaisi kovasti arvailla, mitä kyseinen ajuri tekee. Vai sattuuko jollakulla muulla olemaan tietoa tahi linkkiä kyseisen viritelmän toiminnasta?

-
    Menni
    Ei siellä piirilevyn toisella puolella ollut muistaakseni kuin lampun käyttökytkin ja parkkivalon superkonkka sekä hämäräkytkimen anturi.

http://fi.babelfish.yahoo.com/transl...%C3%A4nn%C3%A4
    Löytyy selostusta ajurin toiminnasta ja mittauskäppyröitä. Mielenkiintoinen taulukko siellä ainakin on josta näkee mitä mitä ajuri työntää ledille eri sisääntulojännitteillä ja virroilla.
    Sama juttu alkuperäisenä http://www.enhydralutris.de/Fahrrad/...g/node230.html
    Ja tuolla juttua lampun käytöstä akuilla http://www.weli.org/themen/technik/Licht/iq-fly.html
    Akkukäytössä se ajuri ei kyllä toimi jännitteentuplaajana .

Edit: Löytyi kuva, olihan siinä piirilevyssä aika paljon tavaraa toisellakin puolella .
    http://www.weli.org/themen/technik/Licht/IQ1.JPG
    hartsu muokkasi tätä : 17.10.2008 at 15.22 Syy: Kuvalinkki lisätty

Eihän kenelläkään sattuisi olemaan näitä AMC7135 1400mA -ajureita joutavana? Voisin olla kiinnostunut muutamasta kappaleesta.

JH_ Guest
    Eihän kenelläkään sattuisi olemaan näitä AMC7135 1400mA -ajureita joutavana? Voisin olla kiinnostunut muutamasta kappaleesta.
    Samaa olen itsekin haikaillut.

1050mA versioita löytyisi läjä kun tuli keväällä vahingossa tilattua 20 kun piti tilata 2..

Näppäräsorminen ehkä saisi siirrettyä levyltä toiselle sen neljännen lutikan, eihän niissä muuta eroa taida olla .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JH_ Katso viesti
    Samaa olen itsekin haikaillut.
    Laitoin 10 kpl tilaukseen DX:stä. Noista luultavasti jää muutama yli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hartsu Katso viesti
    1050mA versioita löytyisi läjä kun tuli keväällä vahingossa tilattua 20 kun piti tilata 2..

Näppäräsorminen ehkä saisi siirrettyä levyltä toiselle sen neljännen lutikan, eihän niissä muuta eroa taida olla .
    Saattaisin olla kiinnostunut ehkä muutamasta tuollaisesta.

jep! mulla palaa 3xseoul p4 lediä 8 akkuparistoilla ainakin 2,5 tuntia akut 2700mah mutta kysymys kuuluu et jos laitan siihen esim nadenexin 1000ma led driverin niin kirkastuuko ledit vai onko seurauksena pelkästää se et tarttee isomman akun ja noilla paristoilla paloaika on olematon! täh? tyhmä olen tai sit mua ei ymmärretä?!!

ps. ja saa vittuilla ei haeta mitään hipoa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti bonzorno Katso viesti
    jep! mulla palaa 3xseoul p4 lediä 8 akkuparistoilla ainakin 2,5 tuntia akut 2700mah mutta kysymys kuuluu et jos laitan siihen esim nadenexin 1000ma led driverin niin kirkastuuko ledit vai onko seurauksena pelkästää se et tarttee isomman akun ja noilla paristoilla paloaika on olematon! täh?
    Akkujen energiasisältö: 8kpl * 1.2V * 2.7Ah = ~26Wh
    LED:ien tehonkulutus: 3kpl * 3.5W = 10.5W
    Driveri polttaa varmaan 1-2W
    Et kertonut, miten LED:t on kytketty, joten muutoksen suunnasta on paha arvailla. Nykyisellään LED:t ei voi olla sarjassa, mutta ei ne rinnakkain asennettunakaan ilman mitään vastusta voi olla. Jännitettä laskevan driverin perässäkäään LED:t ei voi olla sarjassa tuolla akulla. Ja jos ne on rinnakkain, ei yhteen LED:iin mene keskimäärin, kuin 333mA. Silloin akut kestäisi pitempään, mutta LED:t olisi "himmeitä".

P4 LED:t on edelleen hipoa.

Jos oman driverini saisin, voisin vähän valistuneempia veikkauksia esittää. Ei vain ole näkynyt pakettia.
    Perjantaina sain vihdoin omat P7 driverit. Nyt olen ehtinyt jo koeponnistamaankin toisen drivereistä. Kyllähän siitä sähköä tuli ja valo loisti. 7.1V jännitteestä driveri otti 1.7A (ei mitään tarkkuusmittauksia, powerin taulusta katsoin), joten saattoi sinne LED:iin melkein 2.8A @ 3.6V mennäkin. ~2W hukkuisi silloin matkalle. Tämä tukee reipasta lämpenemistä. SS34 schottkyn lisäksi myös kela lämpeni ja se toinen SO8-koteloinen lude, joka on maalattu. Diodin voisi sinänsä vaihtaa, joskin isovirtaiset schottkyt on isompia ja siten haasteellisia sovittaa tuohon. Kelan lämpeneminen tuskin laskisi. Minun mielestäni myös shunttivastus, siis se epämääräinen kasa R0200 merkittyjä vastuksia, otti lämpöä aika reippaasti.

Driverin mustan johdon ympärillä on semmoinen harmaa pehmeä "sieni". Onkohan tuo jokin lämpöä johtava kappale? Ainakin se asettuu diodin päälle. Jos Arctic Silver liimaa olisi isommissa tuubeissa, voisi sillä valaa koko driverin umpeen ja samalla jonkin jäähyn kylkeen.

Minkälaista johtoa olette käyttäneet akun ja lampun välillä? Tulen käyttämään lamppua myös talvella, joten johdon pitäisi pysyä joustavana myös kovalla pakkasella.

Entä miten ohut johto noin 1,2m pitkänä riittää max 4A virralle?

Elfan sivuilta löytyi 2*0,75mm2 silikonikumijohtoa, joka vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta. http://www1.elfa.se/elfa~fi_fi/go.js...0000000A0A036A
    Invisigoth muokkasi tätä : 19.10.2008 at 12.01

Elfan sivuilta löytyi 2*0,75mm2 silikonikumijohtoa, joka vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta.
    Mulla on varmaan tuota kaapelia. Silloin kun tilasin, Elfalla oli pari muutakin vaihtoehtoa ja lisäksi jotain PUR-eristeistä johtoa. Tätä en ole luonnossa nähnyt: https://www1.elfa.se/elfa~fi_fi/b2b/catalogstart.do?tab=catalog saattaa olla hyvää. Nelinpapaisessa voi laittaa kaksi johtoa rinnakkain, jolloin 0.75mm^2 pitäisi riittää.

Mulla on varmaan tuota kaapelia. Silloin kun tilasin, Elfalla oli pari muutakin vaihtoehtoa ja lisäksi jotain PUR-eristeistä johtoa. Tätä en ole luonnossa nähnyt: https://www1.elfa.se/elfa~fi_fi/b2b/catalogstart.do?tab=catalog saattaa olla hyvää. Nelinpapaisessa voi laittaa kaksi johtoa rinnakkain, jolloin 0.75mm^2 pitäisi riittää.
    Elfan sivuille linkittäessä pitää ottaa tuotesivulta Add bookmark ja avautuvasta ikkunasta kopioida osoite.

Joissakin silikonipiuhoissa mekaaninen kestävyys on umpisurkea, menee kynsillä helposti eriste rikki. Kannattaa kokeilla ennen kun laittaa kiinni. Mä oon käyttänyt sellaista bulletproof metalliverkolla olevaa johtoa millä voi hinata autoa, on silti joustavaa ja ohutta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Brunberg Katso viesti
    Joissakin silikonipiuhoissa mekaaninen kestävyys on umpisurkea, menee kynsillä helposti eriste rikki. Kannattaa kokeilla ennen kun laittaa kiinni. Mä oon käyttänyt sellaista bulletproof metalliverkolla olevaa johtoa millä voi hinata autoa, on silti joustavaa ja ohutta.
    Pystytkö laittamaan linkkiä tuohon johtoon?

Elfan sivuille linkittäessä pitää ottaa tuotesivulta Add bookmark ja avautuvasta ikkunasta kopioida osoite.
    Näköjään. Tuote löytyy hakusanalla "PUR kaapeli".

mutanaama Guest
    Mä käytän samaa kaapelia sukellusvalaisimissa, ja yhdellä parilla kulkee virta valopäälle noin metrin matkan ilman merkittäviä häviöitä (noin 25W/14V). Valopää painaa noin puoli kiloa, ja kestää roikottaa ilman mitään murheita

Pystytkö laittamaan linkkiä tuohon johtoon?
    https://www1.elfa.se/elfa~fi_fi/b2b/catalogstart.do?tab=catalog

Jotain tuon tyylistä, en tiedä kuinka taipuisa tuo on. Noi 3x0.25 karvat yhteen niin se on 0.75mm2 ja tuo tinattu kupariverkko toisena johtimena. Kestää tosi hyvin kulutusta.

edit. paskat toi linkki menee tohon purriin.
    Kaap. LiHCH 3x0,25mm2 HF <- tolla löytyy

edit2. nyt se meni suoraan tolla, ja tää softa sekoilee

Mites tollanen MTE P7 toimii, kun kytkee kolme 1.2v akkuparistoa sarjaan? Eli 3.6v olisi yhteensä jännitettä,eikä 3.7v. Rajoittaako toiminta-aikaa ja jos, niin miten pahasti?
    mehukatti muokkasi tätä : 20.10.2008 at 21.54

Päätin laittaa tämän myös tähänkin ketjuun.

Tuli tuossa äsken otettua muutama vertailukuva eri lampuista ulkona.
    Oma vritelmä lampussa käytän 35watin 12v energy saver sisustus halogenia(Osram lupaa että vastaa teholtaan normaalia 50w halogenia) ja akkuina toimii kaksi 3600mah nimh 7,2 voltin akkua sarjaan kytkettynä.
    Kaikki kuvat on siis otettu samoilla valotus arvoilla ja kaikkien muiden paitsi tee-se-itse lampun valonteho vastaa suunnilleen todellisuutta.

http://s287.photobucket.com/albums/l...t=IMG_7866.jpg
    ^^Tuossa on Airamin 1watin ledillä varustettu pyöränvalo.

http://s287.photobucket.com/albums/l...t=IMG_7868.jpg
    ^^Mini maglite(normi halogen poltimolla).

http://s287.photobucket.com/albums/l...t=IMG_7867.jpg
    ^^Maglite 3D (normi halogen polttimolla ja paristot ei ollu parhaassa iskussa).

http://s287.photobucket.com/albums/l...t=IMG_7869.jpg
    ^^Retki K2 Lxeon LED otsalamppu, jolle luvataan 85 lumenin valoteho.

http://s287.photobucket.com/albums/l...t=IMG_7870.jpg
    ^^Fenix L2D Luxeon Rebel 100 (175 lumenin teholla eli ''turbolla'' (Fenixillä alkaa näkemään jo melko hyvin)

http://s287.photobucket.com/albums/l...t=IMG_7871.jpg
    ^^Tee-se-itse pyöränvalo. Pyörii aivan eri sarjassa noiden muiden valojen kanssa! Valoa tuosta halogenista lähtee erittäin paljon!
    Tuon valokuvion etuosan kirkkaus ei vastaa todellisuutta, koska silmät ei ''käräytä'' puhki tuota kirkasta kohtaa.
    Valon määrä kyllä laskee kun akut ovat tyhjentyneet jonkinverran eli noin 5min kestää tuota huipputehoa ja sitten teho oikeastaan vakiintuu pitkäksi aikaa ennen akkujen loppumista.

Olen tyytyväinen että päädyin virittelemään itse riittävän tahokkaan pyöränvalaisimen kun noista Fenixeistä ei näytä olevan mihinkään =D.

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Mites tollanen MTE P7 toimii, kun kytkee kolme 1.2v akkuparistoa sarjaan? Eli 3.6v olisi yhteensä virtaa,eikä 3.7v. Rajoittaako toiminta-aikaa ja jos, niin miten pahasti?
    Eihän se jännitteen lasku aikaa rajoita, virtaa kuitenkin, jolloin paloaika onkin hiukka pidempi pienen tehonlaskun kustannuksella (ehkä 5% vähemmän valoa, ja toisaalta et hukkaa tehoja).

Kunnon jäähdytys ja kolme kennoa antaa epäilemättä hyvän tuloksen ilman ajureita, vaikka se onkin kerettiläistä ja joudut ikuiseen kadotukseen.

Vink vink

Lainaus Alkujaan tämän lähetti helppo67 Katso viesti
    ^^Tee-se-itse pyöränvalo. Pyörii aivan eri sarjassa noiden muiden valojen kanssa! Valoa tuosta halogenista lähtee erittäin paljon!
    ...
    Olen tyytyväinen että päädyin virittelemään itse riittävän tahokkaan pyöränvalaisimen kun noista Fenixeistä ei näytä olevan mihinkään =D.
    Ei tuo lopputulos ole mitenkään yllättävä, sillä halogeenisi tehonkulutuskin on luokkaa 15-20 kertaa isompi kuin tehokkaimmassa ledilampussasi. 35 wattia vs. arviolta 2 wattia (Fenix, lumen-lukujen perusteella arvattuna).

Vanha konsti sisustushalogeeni on tietenkin ihan pätevä ratkaisu edelleen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Ei tuo lopputulos ole mitenkään yllättävä, sillä halogeenisi tehonkulutuskin on luokkaa 15-20 kertaa isompi kuin tehokkaimmassa ledilampussasi. 35 wattia vs. arviolta 2 wattia (Fenix, lumen-lukujen perusteella arvattuna).

Vanha konsti sisustushalogeeni on tietenkin ihan pätevä ratkaisu edelleen.
    Se on kyllä totta että tuo halogeni kuluttaa paljon enemmän virtaa, mutta minulle riittä hieman alle tunnin akunkesto.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •