Mun P7 driveri ei ole vielä postiluukusta löytynyt; tuleekohan ikinä? Lämpöongelmia niissä näyttää olevan. Diodi ottaa lämpöä nettikeskusteluiden mukaan, mikä viittaa liian hitaaseen katkaisuun, tai pieneen virrankestoon. Jos driverit joskus tulee, voin kokeilla vaihtaa diodin asiallisempaan. Jos ei auta, niin sitten vain liimaamaan alumiinipalikkaa diodin päälle tasaamaan lämpövaihteluita.
Mitä tulee muuten P7-LED:iin, niin ei oikein sytytä. Kokemusta on vain yhden valopään verran, mutta ehkä tästä jo jotain on opittu. Kuvia laitoin jakoon Share.ovi.com-palveluun. Tuohon valopäähän pitäisi vielä saada etulasi jostain. Kellään mitään ideoita, mistä saisin 52mm halkaisijalla olevan etulasin?
Ja mitä sitten opin?
Linssejä ei ole myynnissä ja heijastimet on tarkoitettu taskulamppuelviksille. Elvisten lamppujen pitää tuottaa kapea ja pitkä keila. Ne puhuu "throw":sta ja "splill":stä. Jos throw on hyvä, ei pyöräilykäytössä spillillä ole mitään merkitystä. Kapeakeilainen valo sopii korkeintaan kypärälamppuun apuvaloksi. Spotti on kohtuullisen kirkas
Valoa P7 tuottaa tosiaan aika hyvin. Autotallitestissa spotin kirkkaus tuntui olevan hyvä, kun virta on luokkaa 1.5A-2.8A. Overdrivestä ei ole apua ainakaan pienessä mittakaavassa. Voi olla, että syksyisessä metsässä kirkkauden vaihtelun huomaa paremmin, kuin valkoisessa autotallissa.
Heijastimet on näköjään jokseenkin aina tehty niin, että ne voi pultata Maglite D lampun keulille. DIY-rakentelijalle kiinnitys on hankala. Itse ratkaisin ongelman Arctic Silver liimalla, jota vahvistan Sika-liimalla.
Jos vielä lisää P7 lamppuja rakennan, ostan jonkun kiinanhalpistaskulampun ja käytän siitä valmiit kiinnikkeet LED:lle, heijastimelle ja etulasille. DIY-osasto kannattaa jättää driverin ja akkukotelon puolelle.
Jos rakentelee taskulampusta pyöräilyvaloa, tulee lampun olla wide beam. Tässä yhteydessä wide beam on oikeasti narrow beam. Erilaisia modeja ei pyöräilyssä tarvita kuin korkeintaan kaksi. Kaikki vilkkumoodit on pannassa, ne vain hankaloittaa käyttöä. Toisaalta, jos valopää on hyvä ja vaihtaa elektroniikan, ei sillä halpakuralla ole mitään väliä siellä kierrätysastiassa. Halpakura tuskin on Rohfs-sääntöjen mukaista, joten huono omatunto kolkuttaa niitä, joilla sen on tapana olla ongelma.
Jos jollain on tarvetta P7 LED:lle ja heijastimelle, niin yksi kappale kumpaakin on "koskemattomana" hyvässä tallessa. Driverikin on tulossa joskus; toivottavasti.
Seoul P4 (U-bin) ja Cree XR-E (R2-bin) on edelleen DIY-rakentelijan kannalta parhaat LED:t. Niihin saa erilaisia optiikoita, jotka on vieläpä helppo kiinnittää. Kolmella tällaisella LED:llä saa saman valon, kuin P7:lla ja hyötysuhde saattaa olla hitusen parempi. Hyötysuhde riippuu rakenteesta.
Heijastimen eteen pitää laittaa etulasi. Kun heijastimen eteen laittaa etulasin, ei hyltysuhde enään olekaan sen parempi, kuin linssillä. Saattaa olla jopa huonompi, jos ei onnistu hankkimaan hyvää etulasia. Jos ei laita etulasia, ensimmäinen kurakeilillä suoritettu valopääajelu heikentää lampun suorituskykyä pysyvästi.
Siihen LED:n silikoni-primäärilinssiin ei kannata jättää sormenjälkiä. Eikä muuallekaan optiikkaan.
Kirjanmerkit